Reklama

Automoto

Sezon na motocykle trwa cały rok

Anna Matusz-Gap
Dodano: 19.04.2016
26442_2016-Yamaha-XMAX-125-ABS-EU-Stonehenge-Grey-Action-001
Share
Udostępnij
Zaczynając przygodę z motocyklem warto zaczynać od mniejszych pojemności, a potem przesiadać się na większe i szybsze maszyny. Wybór wśród modeli motocykli jest ogromny, dlatego nieoceniony będzie doświadczony sprzedawca, który pomoże dobrać odpowiedni sprzęt, zgodny z naszymi wymaganiami i oczekiwaniami. 
 
Kilkanaście lat temu, jeździło się na „MZ-kach”, „WSK-ach”, „motorynkach” czy „komarach”. To one królowały na drogach, zanim na ulice wyjechały skutery, ścigacze czy quady. Obecnie dostępnych jest wiele modeli nowoczesnych motocykli, więc każdy zainteresowany zakupem jednośladu z pewnością znajdzie taki, który będzie odpowiadał jego potrzebom. 
 
Jaki motocykl wybrać?

– Motocykle cały czas dobrze się sprzedają, nawet w sezonie zimowym. Wiosną i latem zauważalny jest jednak wzrost zainteresowania, ponieważ pogoda podpowiada ludziom, że to jest ta chwila, kiedy warto kupić motocykl i od razu zacząć na nim jeździć. Sporo osób kupuje impulsywnie, zachęconych widokiem mnóstwa jednośladów na ulicach. Przychodzą, kupują i jeszcze tego samego dnia idą pojazd zarejestrować, by od razu ruszyć nim w drogę – mówi sprzedawca w salonie Ring Road, będącym autoryzowanym dealerem firmy Yamaha w Rzeszowie.
 
W salonach dostępnych jest wiele rodzajów jednośladów, od najmniejszych motorowerów, poprzez motocykle i skutery o pojemności 125 ccm, aż po ścigacze i duże motocykle turystyczne. Podczas zakupu najlepiej zasięgnąć opinii sprzedawcy, który pomoże dopasować sprzęt odpowiadający naszym potrzebom. Jeśli nie jesteśmy do końca zdecydowani, jaki motocykl czy skuter kupić, on pomoże nam sprecyzować nasze potrzeby i dopasuje odpowiedni sprzęt. Bardzo ważne jest określenie, czy mamy doświadczenie w jeździe na motocyklu, jaki styl preferujemy, sportowy czy turystyczny i dopiero wtedy można zdecydować, czy będzie do nas pasował motocykl o dużej mocy, czy lepiej zacząć od czegoś mniejszego. Na jednośladach jeżdżą osoby w każdym wieku, zmienia się tylko kategoria motocykla, jakim chcą jeździć. Starsi zazwyczaj wybierają cruisery czy choppery do spokojnej jazdy, młodsi głównie zainteresowani są ścigaczami lub crossówkami, ponieważ chcą jeździć szybko i po trudnym terenie.
 
– Proponujemy klientom rozpoczęcie swojej przygody z motocyklem od małej pojemności np. 125 ccm. Jeśli klient nabierze doświadczenia i połknie bakcyla, wtedy może zamienić u nas motocykl na model dla bardziej wymagających. Przyjmujemy od niego pojazd w rozliczeniu i proponujemy większy. Wielu klientów skorzystało z tej opcji i zaczęło od motocykli klasy 125, dzisiaj jeżdżą pojazdami o pojemności 1 litra, a ich umiejętności dorastały razem z kolejnymi motocyklami – wyjaśnia sprzedawca z Ring Road.
 
Dlaczego warto jeździć na jednośladach?
 
Widok motocyklisty lub osoby jadącej na skuterze to już codzienność. Jednoślady stały się bardzo popularnym środkiem transportu i to nie tylko w sezonie letnim. Są niezastąpione podczas jazdy przez zakorkowane miasto, pozwalając bez problemu przemknąć pomiędzy samochodami. Nie musimy się także martwić o miejsce do zaparkowania, ponieważ motocykl czy skuter zmieści się zazwyczaj wszędzie. Nie potrzebujemy dużego placu, wystarczy kawałek chodnika i zachowanie odpowiedniej, wolnej przestrzeni dla przechodniów. Argumentem przemawiającym za jazdą na jednośladach jest także oszczędność paliwa. Przykładowo, poruszając się motocyklem kategorii 125, na 100 km, spalamy zaledwie 2-2,5 litra benzyny. Czasami rozwiązanie to jest nawet tańsze niż bilet autobusowy. W przypadku dużych motocykli spalanie również nie jest duże, a w przypadku jazdy motocyklami serii MT, np. MT-09, przy rozsądnej jeździe możemy utrzymać spalanie na poziomie 4,5-5 litra na 100 km. Dużym plusem jest także wartość ubezpieczenia, które jest dużo tańsze od samochodowego i korzystniej przekłada się na roczne koszty utrzymania pojazdu. Ważne jest także serwisowanie. W motocyklu znajduje się znacznie mniej części eksploatacyjnych, przez co serwis jest tańszy, szczególnie w okresie gwarancyjnym, gdzie wymienia się tylko filtry i oleje. Także w przypadku wymiany opon wydamy mniej – w aucie wymieniamy ich cztery, a w motocyklu tylko dwie. Do zalet bardzo często dopisuje się także frajdę i lekkość poruszania się takim pojazdem oraz niezastąpione uczucie „wiatru we włosach”. 
 
Najbardziej popularne rodzaje motocykli to:

Sportowe – tzw. ścigacze, należą do najszybszych motocykli. Mają bardzo niską masę i są dobrze obudowane aerodynamicznie. Jazda na nich wymusza skuloną pozycję kierującego, a ich wyznacznikiem jest prędkość maksymalna i duża moc. Posiadają bardzo zaawansowane zawieszenie, bardzo skuteczne hamulce i nadają się tylko i wyłącznie na asfalt.
 
Turystyczne – dla miłośników dalekich podróży. Podczas jazdy kierowca jest w wygodnej, pozwalającej na odprężenie się pozycji. Takie motocykle zaopatrzone są w boczne kufry lub sakwy, w których można przewozić większą ilość bagażu i zazwyczaj posiadają duże przednie szyby, chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem. 
 
Cruisery – to typowe motocykle turystyczne, z kierownicą wydłużoną do tyłu motocykla i niskim siedzeniem, zapewniającym wygodną, wyprostowaną pozycję kierowcy. Mają dużą wagę i często mylone są z chopperami.
 
Choppery – to także rodzaj motocykli turystycznych, z wysoką kierownicą, nisko umieszczonym siedzeniem i szeroko rozstawionymi kołami (przednie mocno wysunięte). 
 
Crossowe – to typ motocykli wyczynowych, przeznaczonych do jazdy terenowej w trudnych warunkach, na zawodach sportowych. Charakteryzują się poręcznością, niską wagą i wytrzymałym zawieszeniem. Mają dużą moc i stosunkowo krótką żywotność. Nie posiadają świateł, kierunkowskazów i lusterek i nie można się nimi poruszać po drogach publicznych. 
 
Enduro – motocykle podobne do crossów, posiadają jednak oświetlenie, kierunkowskazy i są dopuszczone do ruchu. Wyróżniają się trochę „słabszymi” silnikami od ich crossowych odpowiedników, ale za to są bardzo żywotne i niezawodne w każdym terenie. 
 
Skutery – najbardziej popularny i najmniejszy z pojazdów motocyklowych. Są bardzo popularne ze względu na prostą obsługę – posiadają automatyczną skrzynię biegów. To stosunkowo tanie, bardzo wygodne i praktyczne pojazdy, służące przede wszystkim do poruszania się po mieście. 
 
Strój motocyklisty

Widząc przejeżdżającego motocyklistę, bardzo często naszą uwagę zwraca jego charakterystyczny strój. Powinien on spełniać określone funkcje i przede wszystkim być wygodny. Przymierzając się do jego zakupu, warto wybrać produkt nieco droższy i pochodzący od znanego producenta, ponieważ to głównie strój zabezpiecza i chroni nas podczas upadku. Ważne jest także, żeby dobierać go odpowiednio do rodzaju posiadanego motocykla. Inny będzie wymagany na motocykl sportowy, a innego będą potrzebowali jeżdżący na motocyklach turystycznych.
 
Klasyczny strój motocyklisty to:
  • Kask, czyli podstawowy i obowiązkowy element każdego motocyklisty. Tak jak strój jest uzależniony od rodzaju naszego pojazdu. Wyróżnia się m. in: kaski crossowe, otwarte, integralne czy szczękowe.
  • Kurtka, osłania klatkę piersiową i kręgosłup i zabezpiecza przed otarciami przy upadku. Kurtki także różnią się w zależności od stylu jazdy.
  • Rękawice ochraniają palce i nadgarstki m.in. przed złamaniem czy wybiciem.
  • Spodnie to część stroju, która ma zapewnić ochronę kierowcy od pasa w dół. Tak jak pozostałe części garderoby, powinny charakteryzować się dobrą wentylacją i komfortem jazdy zarówno latem, jak i w zimie.
  • Buty chronią stopy i piszczele.Osoby jeżdżące na motocyklach sportowych mogą dodatkowo zaopatrzyć się w tzw. żółwia, który bardzo dobrze ochrania kręgosłup przy ewentualnym upadku.
Jakie uprawnienia trzeba posiadać?

Poruszanie się motocyklem wymaga specjalnych uprawnień, czyli prawa jazdy. Od 14. roku życia możemy starać się o kategorię AM, która zastąpiła kartę motorowerową i uprawnia do kierowania:
 
  • motorowerem, dwu- lub trójkołowym, zaopatrzonym w silnik spalinowy o pojemności nieprzekraczającej 50 ccm lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, i prędkości jazdy do 45 km/h,
  • czterokołowcem lekkim, o prędkość jazdy do 45 km/h, którego masa własna nie przekracza 350 kg.
 
Od 16. r.ż. można ubiegać się o kategorię A1, która uprawnia do kierowania:
 
  • motocyklem o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 ccm, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
  • motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW i pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.
 
 
Od 18. r.ż. dostępna jest kategoria A2 (wprowadzona do Polski w 2013 r.), która uprawnia do kierowania:
 
  • motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, 
  • motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW.
 
Ostatnim i najważniejszym uprawnieniem jest prawo jazdy kategorii A, które uprawnia do kierowania:
 
  • motocyklem,
  • pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM,
  • motocyklem z przyczepą motocyklową.
 
Wiek wymagany do uzyskania tego uprawnienia i kierowania wynosi 24 lata, 20 lat, jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2, 18 lat dla funkcjonariuszy kierujących pojazdami Państwowej Straży Pożarnej, Policji oraz Straży Granicznej.
 
Istotne jest również to, że od 24 sierpnia 2014 roku weszły w życie nowe przepisy, według których kategoria B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm sześc., mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat. Przepis ten bardzo ożywił rynek motocyklowy, szczególnie w przypadku pojazdów o mniejszych pojemnościach.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy