Reklama

Automoto

Klimatyzacja. Nie czyścisz – chorujesz

Janusz Pawlak
Dodano: 03.08.2016
28557_Fotolia_67872812_Subscription_Monthly_M
Share
Udostępnij

Według szacunkowych danych, w świecie porusza się ponad 400 mln aut WYPOSAŻONYCH w klimatyzację! Czy jednak zawsze wiemy, jak troszczyć się o to urządzenie?

Pracownik jednej ze stacji serwisowych opowiadał mi historię kobiety, która narzekała na nieprzyjemny zapach w samochodzie. Wymieniała wiszące pachnidełka, wietrzyła auto, wysuszyła zawilgocone dywaniki i… nic. Nieprzyjemny zapach był coraz mocniejszy. A nie do zniesienia stawał się po włączeniu klimatyzacji. Zdecydowała się więc na wizytę w specjalistycznym serwisie, którego nie odwiedzała od zakupu auta. Uzupełniono stan tzw. czynnika, poddano układ dezynfekcji i … nic. Nieprzyjemny zapach nadal pozostawał w aucie. Mechanicy zaczęli więc przeglądać każdy z detali klimatyzacji i kanałów nawiewu powietrza. W końcu odkryli przyczynę: w jednym z kanałów nawiewu znaleźli zdechłą mysz. Brrr…

Nie wolno o niej zapominać

O klimatyzacji w naszym aucie przypominamy sobie zazwyczaj, gdy pierwsze upalne słońce dopieka przez szyby lub gdy szybkimi krokami zbliżamy się do wakacyjnego wyjazdu. Natomiast dobrze by było, gdybyśmy to urządzenie traktowali tak samo poważnie (może lepiej powiedzieć z taką samą troską), jak układ smarowania silnika. Dlaczego?

Sprawna klimatyzacja ma za zadanie utrzymanie właściwej temperatury w kabinie samochodu i zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza, którym oddycha kierowca i pasażerowie. To przekłada się bardzo prosto na komfort podróży i sprawność (koncentrację) prowadzącego pojazd.

Niesprawna klimatyzacja to bardzo duży problem. Nie chodzi tylko o to, że nie jest w stanie zapewnić odpowiednich warunków podróżowania. Jest również przyczyną chorób!

Co robić?

Zasady postępowania są proste. Trzeba tylko o nich pamiętać.

  1. Bez względu na liczbę przejeżdżanych kilometrów, markę samochodu, raz w roku należy zafundować swojej klimatyzacji dezynfekcję układu. Jest on bowiem znakomitym siedliskiem (wilgoć – szroniący się parownik) dla rozwoju wszelakich bakterii i grzybów. Nie radzę czekać na pojawienie się nieprzyjemnego zapachu z nawiewów powietrza. Zgodnie z regułą – lepiej zapobiegać niż leczyć.
  2. Sprawna klimatyzacja to taka, która dysponuje odpowiednią ilością czynnika – płynu chłodzącego. Zgodnie z opinią specjalistów, raz na dwa lata trzeba go wymienić.
  3. W ciągu roku z instalacji naszej klimatyzacji ubywa (tzw. normatywny ubytek) 100-150 g czynnika chłodzącego. Braki trzeba uzupełnić tzw. dobijaniem klimy. Dokonujemy tego w specjalistycznym warsztacie.
  4. Istotnym elementem układu chłodzenia w naszym samochodzie jest filtr przeciwpyłkowy. Za jego pośrednictwem przechodzi do kabiny powietrze. Jeśli zawilgotnieje, nie wypełnia swojej misji. Może być przyczyną nieprzyjemnego zapachu w samochodzie. Wtedy nadaje się tylko do wymiany.
  5. O klimie warto pamiętać na co dzień. Co jakiś czas warto przypominać sobie o niej, włączając na kilka minut. Zapewni to jej sprawność w decydujących momentach.

Dobre wieści dla alergików

Trzydzieści procent światowej populacji cierpi z powodu alergii na pyłki. Zanieczyszczenie środowiska, zmiany klimatyczne i globalne ocieplenie powodują wzrost reakcji alergicznych, zwłaszcza u dzieci i osób starszych. Alergicy podróżują także samochodami. Z myślą o nich firma Opar (współpracująca z Fiat Chrysler Automobiles FCA) wyprodukowała filtr kabinowy, który różni się od zwykłych produktów tym, że oprócz klasycznego zabezpieczenia przed pyłkami, kurzem i nieprzyjemnymi zapachami, dodatkowo spełnia również funkcję antyalergiczną, gdyż posiada właściwości neutralizacji alergenów. A wszystko za sprawą wprowadzenia w filtrze dodatkowej warstwy nasyconej polifenolami. Te cząsteczki organiczne, zdolne do kapsułkowania alergenów, znajdują się w roślinach i są znane z działania antyalergicznego, przeciwutleniającego i przeciwzapalnego. Mechaniczny proces filtracji zatrzymuje do 96% alergenów, a także zapewnia dodatkową redukcję pyłków, szkodliwych gazów i mikrocząsteczek, gwarantując tym samym komfort i dobre samopoczucie osób w kabinie pasażerskiej.

Nowy filtr kabinowy jest dostępny do następujących modeli: Alfa Romeo Giulietta i Mito, Fiat Panda, Grande Punto, cała rodzina modelu 500 (500, 500C, 500L i 500X) oraz Jeep Renegade i Lancia Ypsilon.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy