Reklama

Ma być moc

A A A
Z Mateuszem Wrześniem, prezesem zarządu firmy MTuning w Rzeszowie rozmawia Janusz Pawlak

Dodano: 16-08-2016

Mateusz Wrzesień Fot. Tadeusz Poźniak

Mateusz Wrzesień Fot. Tadeusz Poźniak

Co powoduje, że pasjonaci motoryzacji chcą zmieniać swoje samochody? Nie wystarczają im silniki dostarczane przez producentów, nie podobają się im kształty nadwozi?

Z samochodami jest tak samo, jak np. z modą. Część osób lubi ubierać się inaczej niż wszyscy, chce wyglądać oryginalnie, wyróżniać się w środowisku. W branży samochodowej jest podobnie. Z tym, że w przypadku tuningu mamy dwa jego rodzaje: optyczny i mechaniczny. Jeden dotyczy wyglądu pojazdów, a drugi obejmuje modyfikacje mechaniczne, najczęściej silnika – ma być moc.

Zgodzi się Pan ze mną, że zainteresowanie tuningiem ogromnie się rozwinęło nad Wisłą. Jeszcze kilkanaście lat wstecz raczkowaliśmy w tej dziedzinie.

Pasjonaci odmiany swoich aut zadowalali się wtedy założeniem np. buczącego tłumika, spoilera i paru naklejek. Teraz ludzie inwestują wiele pieniędzy w swoje pojazdy. Często są to kwoty przekraczające wartość auta. Powstał oddzielny rynek części do tuningu.

Czy tuning da się przeprowadzić w każdym samochodzie?

Nie ma pojazdu, którego nie można poddać tuningowi.

To pójdźmy dalej. Zabiegi związane ze zwiększaniem mocy silnika są bezpieczne dla każdego typu jednostki napędowej?

A z tym to już różnie bywa. Są granice, do których możemy bezpiecznie zwiększać moc silnika. Po ich przekroczeniu mogą być problemy. Przeciętni użytkownicy aut poddawanych tuningowi chcą z nich normalnie korzystać, więc musimy wybrać kompromis pomiędzy wzrostem osiągów a trwałością.

Czasem tuning jest tak przeprowadzony, aby silnik wytrzymał tylko kilka wyścigów, ale dysponował w czasie ich trwania odpowiednią mocą, tak jest  np. z silnikami przygotowywanymi do sportów samochodowych.

Kto zajmuje się „ulepszaniem”, „poprawianiem” fabrycznie przygotowywanych aut?

Są firmy pracujące pod skrzydłami największych koncernów samochodowych, a zajmujące się tuningiem mechanicznym i zewnętrznym. Tak jak np. Mercedes firmowany przez AMG, BMW przez Alpine, czy Nissan przez Nismo. Przygotowywane przez takie firmy samochody są zdecydowanie droższe od aut seryjnych. Na polskim podwórku tuning silników i nadwozi wykonują setki firm.

Załóżmy, że chcę odmienić swój silnik i dać mu przyrost mocy. Zamawiam usługę w firmie tuningowej. Czy dostanę na nią gwarancję?

Niektóre przedsiębiorstwa jej udzielają. Ważny będzie też zakres zmian, które chcemy wprowadzić. Nie ma problemu, jeśli myślimy o zwiększeniu mocy silnika o 10–20 proc. Gorzej, gdy chcemy wycisnąć znacznie więcej. Rynek tuningu zweryfikował już też wiele typów silników, określając, do czego się nadają, jakie zmiany możemy w nich wprowadzać.

Proszę wyjaśnić ludziom z spoza branży samochodowej, co daje podkręcanie mocy silnika?

Po takim zabiegu auto może poruszać się z większą prędkością, jest bardziej dynamiczne. Minusem tej modyfikacji jest najczęściej wzrost spalania. Moc musi się z czegoś brać.

W jakich silnikach najbardziej gustują fani tuningu?

W japońskich i niemieckich. Najpopularniejsze, do których sprzedajemy najwięcej części, to hondy, toyoty oraz bmw i volkswageny. Przy zainwestowanych w miarę niskich kosztach można z nich otrzymać spore moce.

Ile złotówek musimy wydać przykładowo na tuning bmw?

Reklama

Możemy wydać od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy, przy tuningu górna granica w zasadzie nie istnieje. Przykładowo, za kwotę kilkunastu tysięcy możemy z 2,5-litrowego silnika BMW, dysponującego seryjnie mocą 190 KM, uzyskać ponad 500 KM.

Kto zajmuje się produkcją części do tuningu samochodów?

Głównie firmy zagraniczne, jeśli chodzi o mechanikę. W przypadku tuningu zewnętrznego mamy wielu producentów krajowych. Nie brakuje na rynku różnego rodzaju spojlerów, bo jest to wyrób tani, duży gabarytowo i średnio opłaca się go sprowadzać z zagranicy, przy niskich kosztach pracy w kraju. Na potrzeby klientów ściągamy części dosłownie z całego świata: USA, Tajwanu, Chin, Niemiec, Wielkiej Brytanii. Warto podkreślić, iż w przypadku wyrobów z Chin, na przestrzeni ostatnich lat znacznie poprawiła się ich jakość. Do naszego sklepu sprowadzamy głównie produkty wytwarzane na Tajwanie. Są bardzo dobrej jakości. Części do tuningu zewnętrznego nie są naszą główną specjalnością. MTuning zajmuje się głównie sprzedażą części do tzw. mechanicznego tuningu aut: wszelkiego rodzaju części do silników, zawieszeń, a także np. foteli kubełkowych do tuningowanych aut, które gwarantują, że kierowca nie lata po kabinie na ostrych zakrętach.

MTuning za pośrednictwem sklepu internetowego obsługuje całą Polskę. Proszę powiedzieć, czy na podstawie otrzymywanych zamówień da się stworzyć mapę preferencji klientów w zależności od miejsca zamieszkania

Na podstawie spływających do nas zamówień można stwierdzić, że potrzeby osób z dużych, bogatych aglomeracji są inne od potrzeb pasjonatów tuningu z małych miejscowości. Bogatsze regiony zamawiają droższe rzeczy, lepsze jakościowo. Ludzie z mniejszych, biedniejszych miejscowości, bardziej inwestują w krzykliwy wygląd pojazdów, ale to nie jest reguła. Ludzie z pieniędzmi tuningują przeważnie silnik, dodając często kilka dyskretnych dodatków wizualnych.

Kiedy powstała prowadzona przez Pana firma?

Założyłem ją w 2005 roku. Zaczęło się wszystko od zabawy. Najpierw robiłem modyfikację swoich aut. Na polskim rynku części do tuningowania samochodów nie było praktycznie żadnego wyboru. Zacząłem sprowadzać więc części z zagranicy dla siebie. Byłem związany z rzeszowskim i krakowskim środowiskiem osób zajmujących się tuningiem samochodów. Spotykaliśmy się z kolegami mającymi tę samą pasję. Wymienialiśmy się doświadczeniami. Koledzy dopytywali, skąd wziąłem część, którą zamontowałem w swoim samochodzie, skąd ją sprowadziłem, jaki daje efekt? Prosili, aby im sprowadzić taką samą rzecz. I tak się zaczęło. Byłem wtedy jeszcze na studiach…

Studiował Pan na Politechnice Rzeszowskiej?

Nie. Ukończyłem w Krakowie bankowość i finanse.

Kierunek bardzo potrzebny w prowadzeniu działalności gospodarczej…

O tak! Wiedzę o samochodach zgłębiłem dzięki swojej pasji, a ta ze studiów idealnie wpasowuje się w zarządzanie firmą.

Jakim samochodem jeździ Pan na co dzień? Też tuningowanym?

Mam nissana GT-R, który dzięki lekkiemu tuningowi dysponuje mocą 625 KM. Czasem i ta moc to już dla mnie zbyt mało… Myślę, aby ją zwiększyć!

Możemy posłuchać, jak pracuje silnik?

Jasne, zapraszam…

KOMENTARZE

Światowa premiera nowego Volkswagena Polo

Nowe Polo już jest! Dzisiaj w Berlinie odbyła się światowa premiera...

Ekologia przyszłością motoryzacji

Obok, samochodów wyposażonych w tradycyjne silniki, pojawiają się hybrydy oraz...

Boniecki i Hall o swoich książkach

- Czuję się tak, jakby nas zaproszono na koncert na dwóch dzwonach: na dzwonie Zygmunta i sygnaturce od św. Floriana ? żartował ks. Adam Boniecki, spoglądając na gabaryty ?cegły? napisanej przez Aleksandra Halla i swojej...

"Pola" Magdy Louis

Dwa lata temu zaskoczyła, w tym roku potwierdziła, że ma talent. Gdy kilka tygodni temu Magdalena Zimny-Louis w księgarni Matras w Millenium Hall w Rzeszowie promowała swoją drugą książkę ?Pola?, już nikt nie dywagował, jak jeszcze kilka lat temu, co ta...

zobacz więcej
Reklama

Nowe Porsche Studio otwarte w Mediolanie

Firma Porsche wspólnie ze swoją filią Porsche Design oferuje klientom...

Łukjaniuk, historyczne rajdówki i ostra jazda na 27. Rajdzie Rzeszowskim

79 załóg, w tym czołówka polskich rajdowców oraz kilku zagranicznych gości, wystartuje w 27. Rajdzie Rzeszowskim, który rozpocznie się 9 sierpnia...

Patrz na drogę!

Polskie prawo zabrania kierowcom korzystania z telefonów komórkowych w czasie jazdy, jeśli urządzenie jest trzymane w ręce. Wiele osób ignoruje jednak ten przepis. Obecnie już nie tylko dzwonią i piszą SMS-y w czasie jazdy – zdarza się też, że robią selfie...

Wakacje z przyczepą

Wakacje to dla wielu osób okres podróży, inni na czas urlopu planują remont czy przeprowadzkę. Często przydatna w takich sytuacjach może okazać się przyczepa. Prowadzenie auta z przyczepą to jednak często niełatwe zadanie. O czym trzeba pamiętać?

Reklama

Auto do pracy - Dacia Dokker

W trzeciej edycji plebiscytu MotoAs Interii, czytelnicy portalu motoryzacja głosowali na auta w dziewięciu kategoriach: Styl, Moc, Klasa, Rozsądek, Miasto, Na każdą drogę, Do pracy, Eco, Legenda. Dacia Dokker została zwycięzcą kategorii...

27. Rajd Rzeszowski. Bez mistrzostw Europy, ale z plejadą aut historycznych

Tegoroczny, 27. Rajd Rzeszowski nie znalazł się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC), ale miłośnicy brawurowej, widowiskowej jazdy po wymagających...

Audi A4 Limousine i Audi A4 Avant: świetnie sprzedające się modele w najnowszej odsłonie

Audi czyni swój sprzedający się z sukcesami model klasy średniej jeszcze bardziej atrakcyjnym. W roku modelowym...

Samochody użytkowe Volkswagena z licznymi nagrodami flotowymi

Aż trzy modele marki Volkswagen Samochody Użytkowe – Caddy, Multivan i Amarok – zostały wyróżnione przez polskich menadżerów flotowych jako najlepsze samochody dla firm...

Mazda świętuje 50 milionów pojazdów wyprodukowanych w Japonii

Firma Mazda Motor Corporation ogłosiła, że ​​łączna produkcja w Japonii osiągnęła 50 milionów sztuk 15 maja. Firma zorganizowała dziś uroczystą ceremonię...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.