Reklama

Jakie będą nowe zasady w rejestracji samochodów od stycznia 2017 r.

A A A
Adam Cynk

Dodano: 18-11-2016

Jakie będą nowe zasady w rejestracji samochodów od stycznia 2017 r.

Stało się to już przykrą w konsekwencji dla polskiego podatnika zasadą, że zmiany w prawie mimo że miały ułatwić i pomóc, to w konsekwencji utrudniają i przeszkadzają. Nie inaczej zapowiadają się zmiany, jakie wedle pracowników ministerstwa finansów mogą obowiązywać od stycznia 2017 r. Zamiast obniżenia akcyzy, o co zabiegali senatorowie, mowa o ich urealnieniu. Co się za tym kryje?

Reklama

Obradujące w czerwcu br. senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych, Komisja Infrastruktury i Komisja Ustawodawcza zaproponowały obniżenie akcyzy dla samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów, co miało wyeliminować proceder zaniżania wartości samochodów, od ceny których naliczana jest akcyza. Projekt zakładał obniżenie z 18,6 do 4,6 procent stawki przy niezmienionej wartości akcyzy dla pozostałych aut na poziomie 3,1 procent. Senatorowie zakładali, iż zbyt duża różnica, która obecnie ma miejsce przy naliczaniu akcyzy dla aut używanych po obniżeniu zmniejszy skalę „manipulacji”. Niestety, ministerstwo uznało, iż taki zabieg spowoduje spadek wpływów budżetowych o blisko pół miliarda złotych i odrzuciło pomysł senatorów, proponując jednocześnie własny, ich zdaniem, urealniający poziom akcyzy. Obowiązujące stawki nie miałyby się zbytnio różnić od obecnych w przypadku aut używanych z małymi silnikami. Natomiast mogłaby być niższa dla aut młodszych. Miałoby to zachęcać do ściągania samochodów z małym stażem, co wyeliminowałby częściowo import wraków. Nic póki co nie zaproponowano nowego w stosunku do samochodów z silnikami powyżej 2 litrów, których stawki były punktem wyjścia do dyskusji. Duże silniki są popularne szczególnie w USA, skąd przy atrakcyjnych cenach aut używanych i niskiej stawce dolara nawet przy obecnej stawce akcyzy wielu nabywców ściągało swoje cztery kółka. Wstępne plany zakładają, iż stawka akcyzy ma być pochodną rocznika (pokrywającą się z normami Euro dotyczącymi emisji spalin, co ma odniesienie do ekologii) i pojemności silnika. O ile miało to może sens w ubiegłych dekadach, gdy potężne jednostki napędowe spalały faktycznie morze paliwa i emitowały chmury spalin, o tyle obecnie nie bardzo ma sens w odniesieniu do dużo bardziej ekonomicznych jednostek napędowych, które nawet u Amerykanów są coraz bardziej popularne. Ekologia stała się trendy, a dużą moc producenci samochodów wyciskają z coraz mniejszych silników.

Trwają prace także nad definicją samochodów ciężarowych. Ten temat od zawsze wzbudzał wiele emocji, gdyż skarbówka nie lubi zwracać VAT-u, a firmy nie widzą powodu, aby go nie odliczać gdy się nadarza okazja. Tylko czy dobra zmiana skończy się jak zwykle czkawką dla branży motoryzacyjnej i zirytowaniem właściciel firm, którzy niekoniecznie potrzebują w pracy przestrzeni bagażowej. Czy fakt, iż zakup samochodu przez firmę od osoby prywatnej nie skutkuje odliczeniem VAT-u a przy jego dalszej odsprzedaży nakłada obowiązek jego pełnego odprowadzenia jest działaniem uczciwym, wspierającym biznes.

Nie miejmy złudzeń, iż urzędnicy będą rozdawać pieniądze. Szkoda tylko, iż dobre intencje w konsekwencji mogą przynieść efekt odwrotny od zamierzonego i zamiast ułatwić procedury i zwiększyć wpływy budżetowe, politycy spowodują ich zagmatwanie i w efekcie spadek wpływów do kasy państwa. Kto rozsądny będzie kombinował, gdy stawka podatku będzie na przyzwoitym poziomie. Nie wiem jak Państwo, ale ja jestem orędownikiem prostych rozwiązań. Najniższe możliwe podatki bez żadnych ulg. Czy to możliwe? Mam taką nadzieję.

KOMENTARZE

CSR - biznes niekoniecznie jest samolubem

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR z ang. Corporate Social Responsibility)...

Mały bizness nie ma lekko - bariery w rozwoju

Wysokie koszty pracy, zatory płatnicze, utrudniony dostęp...

Biznes po chińsku

Z Darrenem Chongiem, ekonomistą, międzynarodowym doradcą biznesowym, coachem, autorem książki ?Jak Polacy mogą...

Odnaleźć gen przedsiębiorczości

Zainspirować do realizacji nowatorskich pomysłów biznesowych, nauczyć, jak zbudować skuteczny wizerunek i pokazać, jak stworzyć przedsiębiorstwo naprawdę innowacyjne. Takie były cele pierwszej w Rzeszowie konferencji ?StartUp...

Mercatus - prezesi i przedsiębiorcy dzielą się wiedzą

Powoływanie przy uczelniach wyższych stowarzyszeń integrujących środowisko studentów i absolwentów z przedsiębiorcami i prezesami ważnych firm to standard niemal na całym świecie...

zobacz więcej
Reklama

Nissan Qashqai z systemem ProPILOT już w sprzedaży

System ProPILOT, czyli najnowocześniejsza technologia...

Nowe oblicze samochodów rodziny Q: Audi Q8

Audi Q8 łączy w sobie cechy eleganckiego, czterodrzwiowego, luksusowego...

Nowe Audi A1 Sportback - idealny towarzysz miejskiego stylu życia

Ingolstadt, 20 czerwca 2018 r. Audi A1 zadebiutowało w roku 2010 jako zupełnie nowa seria modelowa czterech pierścieni. W tym roku na drogi wyjeżdża druga generacja...

Renault Master Z.E. - Pierwszy model elektryczny w służbie PostNL w Holandii

SCHIPHOL-RIJK – PostNL zaczęła korzystać z dwóch samochodów Renault Master Z.E., pierwszego w Europie elektrycznego furgonu. Ten bezemisyjny...

Reklama

27. Rajd Rzeszowski. Bez mistrzostw Europy, ale z plejadą aut historycznych

Tegoroczny, 27. Rajd Rzeszowski nie znalazł się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC), ale miłośnicy brawurowej, widowiskowej jazdy po wymagających...

Patrz na drogę!

Polskie prawo zabrania kierowcom korzystania z telefonów komórkowych w czasie jazdy, jeśli urządzenie jest trzymane w ręce. Wiele osób ignoruje jednak ten przepis. Obecnie już nie tylko dzwonią i piszą SMS-y w czasie jazdy – zdarza się też, że robią selfie...

Nowe Porsche Studio otwarte w Mediolanie

Firma Porsche wspólnie ze swoją filią Porsche Design oferuje klientom w Mediolanie ekscytujące połączenie fascynujących samochodów sportowych i ekskluzywnych produktów lifestyle’owych – wszystko pod jednym dachem...

Audi A4 Limousine i Audi A4 Avant: świetnie sprzedające się modele w najnowszej odsłonie

Audi czyni swój sprzedający się z sukcesami model klasy średniej jeszcze bardziej atrakcyjnym. W roku modelowym...

Polskie drogi znów wśród najniebezpieczniejszych w Europie

Polska ma najwyższy wskaźnik śmiertelnych ofiar wypadków na miliard przejechanych kilometrów w Europie*. Ryzyko na naszych drogach jest około cztery razy większe niż w Norwegii...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.