Reklama

Fleet manager i jego kluczowa rola w firmie

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 27-09-2017

Fot. Pixabay

Fot. Pixabay

Zarządzanie firmową flotą samochodową to wyzwanie, przed którym staje coraz więcej właścicieli firm. Już sam fakt posiadania kilku samochodów generuje konieczność powierzenia obowiązków wykwalifikowanej osobie, która w kompetentny sposób będzie realizować politykę finansową firmy w tym zakresie i weźmie odpowiedzialność za firmową flotę. Jednak wielu biznesmenów wciąż nie widzi potrzeby zatrudnienia na takim stanowisku fleet managera - doradcy i partnera w biznesie, podejmującego strategiczne decyzje. Tymczasem, jak zauważają specjaliści, takie stanowisko to konieczność w niejednej firmie. Więcej informacji na Kongresie TSLA EXPO już w piątek, 29 września w G2A Arena w Jasionce.
 
W każdym przedsiębiorstwie, które posiada firmowe samochody, potrzebna jest osoba odpowiedzialna za administrowanie flotą. Z racji licznych obowiązków związanych z polityką flotową, zadaniem tym powinien zająć się kompetentny pracownik. Koszty związane z flotą to nie tylko zakup samochodu i wybór określonej marki, ale także wybór formy finansowania - gotówka, leasing operacyjny lub leasing finansowy, wynajem krótko- lub długoterminowy. Wszystkie elementy wymagają dokładnej analizy pod kątem potrzeb firmy i jej możliwości. Mnogość ofert oraz konkurencyjność na rynku, powoduje, że fleet manager jako ekspert w swej dziedzinie pomoże firmie zaoszczędzić.
 
Zawód fleet managera ma już wieloletnią tradycję, bo pojawił się wraz z zapotrzebowaniem na samochody firmowe, ale podlegał licznym zmianom na przestrzeni czasu. Ewa Wilmanowicz, trener, konsultant marki personalnej i korporacyjnej zaznacza, że obowiązki fleet managera posiadał m.in. kierownik transportu lub kierownik administracyjny, który jednocześnie zarządzał budynkami i środkami trwałymi firmy. Obowiązki te były raczej odtwórcze i sprowadzały się do prostych czynności, takich jak np. zbieranie faktur czy załatwianie spraw blacharsko-lakierniczych.
 
Z czasem rola fleet managera w firmie stała się bardziej zauważalna, co zaowocowało tworzeniem odpowiednich stanowisk pracy. - Obecnie wiele firm poszukuje oszczędności, chce być bardziej konkurencyjne, zastanawia się, jak obniżyć koszty działalności, więc rola fleet managera staje się bardzo ważna. Osoba na tym stanowisku jest managerem w pełnym znaczeniu tego słowa; odpowiada za politykę bezpieczeństwa i ekologii, współpracuje z działami HR i produkcji, poznać ich oczekiwania co do firmowej floty – tłumaczy Ewa Wilmanowicz. - Z drugiej strony na rynku flotowym powstaje coraz więcej firm, więc fleet manager musi nieustannie zgłębiać swoją wiedzę. Zamiast wykonywać prace odtwórcze, staje się doradcą i ekspertem w pełnym znaczeniu tego słowa.
 
Kiedy fleet manager jest potrzebny
 
O tym, że fleet manager jest potrzebny w danej firmie, świadczy już fakt powierzenia któremuś z pracowników obowiązków związanych z firmową flotą. - Jeśli samochodów przybywa, a koszty związane z zarządzanie flotą rosną i stają się stałe, to warto zatrudnić eksperta, który pomoże te koszty obniżyć i zapewni ciągły i stały dostęp do floty samochodowej – mówi Ewa Wilmanowicz.
 
Reklama
Logistyka i transport jest tym obszarem działalności, którego wielu właścicieli firm wciąż nie dostrzega. Dopiero, gdy sytuacja związana z zarządzaniem flotą wymknie się spod kontroli, okazuje się, że w firmie potrzebny jest specjalista. - Np. gdy kilka samochodów w jednym czasie ulegnie awarii, firma z dnia na dzień zostaje obarczona kosztami. Może narazić swoją płynność finansową oraz wizerunek, jeśli pracownicy nie dojadą na czas na spotkania handlowe. To wszystko może spowodować dużo większe koszty niż zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za zarządzanie flotą. Dlatego każda firma, która posiada kilka czy kilkanaście samochodów, powinna myśleć o edukowaniu pracownika w zakresie zarządzania flotą albo pomyśleć o zatrudnieniu fleet managera – podkreśla Ewa Wilmanowicz.
 
Choć wraz z rozwojem nowych technologii powstały oprogramowania do zarządzania flotą, a także firmy, do których można zlecać zarządzanie flotą, w przedsiębiorstwach potrzeba jest osoba, która będzie koordynować zarządzanie flotą, znać się na najnowszych trendach, orientować się w tym, co dzieje się na rynku i oferować jak najlepsze rozwiązania tym, którzy z tych samochodów będą korzystać.
 
- Fleet manager musi posiadać wiedzę branżową. Znać się na różnicach technicznych w samochodach i wychwytywać niuanse, które pozwalają firmie zaoszczędzić w ciągu roku duże pieniądze. Dlatego musi podnosić swoje kompetencje, uczestniczyć w szkoleniach, czytać prasę branżową na temat nowinek związanych z zarządzaniem flotą – wyjaśnia Ewa Wilmanowicz. - Z drugiej strony, ponieważ kontaktuje się z firmami zewnętrznymi, do niego trafią oferty przetargowe i to on zleca przetargi, musi posiadać kompetencje miękkie, potrzebne w kontaktach z klientami, w negocjacjach biznesowych. Ważna jest również umiejętność słuchania, rozmawiania oraz budowania relacji z innymi działami po to, żeby odpowiadać na potrzeby firmy. 
 
Nie we wszystkich firmach fleet manager jest doradcą, ekspertem, który blisko współpracuje z zarządem. Nadal istnieje rozbieżność pomiędzy zadaniami, jakie musi wykonywać. Z jednej strony realizuje politykę kosztową firmy dotyczącą zarządzania flotą, co jest poważnym, strategicznym zadaniem, ale do jego obowiązków wciąż należy zbieranie faktur za usługę lakierniczą czy zakup paliwa.  W niektórych firmach, które outsource’ują flotę, rodzi się niepewność do sensu istnienia takiego stanowiska, które generuje koszt pracowniczy. 
 
- Nie wszyscy są świadomi, że to stanowisko jest bardzo potrzebne, gdyż fleet manager zbiera informacje z różnych działów i jest w stanie w kompetentny sposób koordynować pracę firmy zewnętrznej – podkreśla Ewa Wilmanowicz i zauważa ważny aspekt, a mianowicie, że samochody to element wizerunku firmy. - Każdy obrandowany samochód może pomóc budować silniejszą markę, albo znacznie osłabić wizerunek, kiedy bierze udział w wypadku lub kolizji. Warto zaznaczyć, że polskie prawo przewiduje karę dla tego, kto wbrew szczególnemu obowiązkowi dopuszcza do ruchu pojazd mechaniczny w stanie bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwu w ruchu oraz karę grzywny w przypadku dopuszczenia do prowadzenia pojazdu osobę bez wymaganych uprawnień. W takich sytuacjach fleet manager bierze na siebie odpowiedzialność prawną, gdyż odpowiada za stan techniczny pojazdów. 
 
Fleet manager – zawód przyszłości
 
Zdaniem Ewy Wilmanowicz, im większą rolę w biznesie będzie odgrywał transport i logistyka, tym będzie większe znaczenie fleet managera w firmie. - Już teraz istnieją firmy, w których fleet managerowie należą do zarządu i pełnią stanowiska dyrektorskie. Być może stanowisko fleet managera powtórzy historię HR managerów, którzy dziś traktowani są jako biznes partnerzy. Być może i do nas dotrze trend z Zachodu, czyli współpraca z fleet biznes partnerem, który będzie potrzebny jako doradca biznesowy w zarządzie - mówi. 

KOMENTARZE

Ekologia przyszłością motoryzacji

Obok, samochodów wyposażonych w tradycyjne silniki, pojawiają się hybrydy oraz...

Felieton z wierszem

Kupuję ser, wymieniam olej. Z tomu ? Powiedzieć. Cokolwiek?, 2011 r.

Aleksander Bentkowski - Byliśmy jedynym rządem bez opozycji

Z Aleksandrem Bentkowski, ministrem sprawiedliwości w rządzie Tadeusza Mazowieckiego, rozmawiają Aneta Gieroń i Jaromir Kwiatkowski.

Boniecki i Hall o swoich książkach

- Czuję się tak, jakby nas zaproszono na koncert na dwóch dzwonach: na dzwonie Zygmunta i sygnaturce od św. Floriana ? żartował ks. Adam Boniecki, spoglądając na gabaryty ?cegły? napisanej przez Aleksandra Halla i swojej...

zobacz więcej
Reklama

Nissan Qashqai z systemem ProPILOT już w sprzedaży

System ProPILOT, czyli najnowocześniejsza technologia...

Piknik w GOC Harley-Davidson Rzeszów na otwarcie sezonu

Podczas najbliższego weekendu, 21-22 kwietnia...

Elektryczny Volkswagen I.D. R Pikes Peak gotowy na światową premierę

Dla Volkswagena zaczyna się nowa era w sporcie samochodowym i jedno jest pewne – Volkswagen I.D. R Pikes Peak ma wszystko, aby zelektryzować publiczność...

Nowe oblicze samochodów rodziny Q: Audi Q8

Audi Q8 łączy w sobie cechy eleganckiego, czterodrzwiowego, luksusowego coupé, z praktyczną wszechstronnością dużego SUV’a. Bogato wyposażone, kompleksowo połączone z siecią i wystarczająco mocne do...

Maciej Zakościelny i jego Talisman

Maciej Zakościelny, znany aktor i muzyk, został ambasadorem marki Renault. W ramach współpracy Renault Polska przekazało aktorowi do użytkowania Renault Talisman Grandtour w wersji Initiale Paris z silnikiem ENERGY TCe 200 z...

Reklama

Alfa Romeo przedstawia Stelvio Quadrifoglio na Targach Motoryzacyjnych Auto China 2018.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, wysokiej klasy SUV klasy Premium, zadebiutował w Azji podczas Salonu Samochodowego Auto China...

Nowe Renault Megane R.S. już w Polsce!

Nowe Renault Megane R.S., po raz pierwszy zaprezentowane na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 2017 r., można już zamawiać w sieci Renault w Polsce. Ten model to kwintesencja know-how i pasji Renault Sport...

Uwaga, niebezpieczny zakręt!

Choć jazda po łuku należy do podstawowych i niezbędnych umiejętności każdego kierowcy, to nie zawsze kończy się szczęśliwie. W 2017 r. w wypadkach w zakręcie zginęło 466 osób. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, jak...

Drużyna polskich skoczków narciarskich na Renault Sport Days

Lubię sportową jazdę i cieszę się, że mogłem wypróbować różne modele samochodów sportowych Renault. Każdy z nich zachowywał się na torze trochę inaczej i to sprawiało...

Światowa premiera na zlocie fanów GTI

Rozpoczął się nowy rozdział w historii Golfa GTI: światową premierę miał koncepcyjny Golf GTI TCR z silnikiem o mocy 213 kW/290 KM. Jürgen Stackmann, Członek Zarządu Volkswagena ds. Sprzedaży, drogową wersję samochodu...

zobacz więcej

POLECANE

VIP MARZEC-KWIECIEŃ

VIP MARZEC-KWIECIEŃ
w numerze m.in.:

• W uprawianiu nauki najważniejsze są wątpliwości! • Mamy rynek pracownika • Bogusław Barnaś - najważniejsza jest wyobraźnia • Twarze Podkarpacie 10 lat VIP Biznes&Styl • Kongres TSLA Expo 2018 • Bolidy Caro Cars z Mielca • 57. Muzyczny Festiwal w Łańcucie
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.