Reklama

Transport przyszłości zaczyna się dzisiaj

A A A
Adam Cynk

Dodano: 09-05-2017

Fot. Archiwum Mercedes i Ursus Elvi

Fot. Archiwum Mercedes i Ursus Elvi

  Transport od zawsze miał ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Polski. Środki unijne pozwoliły w naszym kraju znacząco poprawić jakość dróg i sieć połączeń, szczególnie kluczowych autostrad i dróg szybkiego ruchu. Powstały nowe lotniska, zmodernizowano kolej. Dokładając do tego cyfryzację i całą masę innowacyjnych technologii, obserwujemy dzisiaj wręcz rewolucję w zakresie usług branży TSL.

W dobie rozwoju handlu elektronicznego wzajemne powiązania pomiędzy transportem a cyfryzacją odgrywają coraz to istotniejszą rolę. Inteligentne rozwiązania z dziedziny łączności pozwalają rozwijać nowe usługi, zwiększać efektywność dostaw oraz dopasowywać zakres świadczonych usług optymalnie do potrzeb i oczekiwań klientów. Jednocześnie ustawodawca krajowy i unijny co rusz narzuca przedsiębiorcom  nowe ograniczenia i obciążenia, podnoszące koszty funkcjonowania firm wykorzystujących transport, co zmusza biznes do szukania oszczędności w najróżniejszych miejscach. Te wszystkie procesy nie umykają, oczywiście, uwadze konstruktorów i producentów samochodów dostawczych, które w branży transportowej odgrywają dzisiaj kluczową rolę, a same pojazdy przechodzą właśnie totalną transformację.

Kompleksowy dostawca

            Firmy branży TSL wprowadzają coraz częściej nowoczesne rozwiązania informatyczne, integrujące zlecenia dostawców (np. producentów czy importerów) z pośrednikami (np. outsourcingowe firmy spedycyjne) oraz z klientami docelowymi (np. hurtownie czy sklepy). Coraz liczniejsze firmy rezygnują z popularnych do niedawna rozwiązań, w których przedstawiciel handlowy zbierał jedynie zamówienia i przekazywał je do działu sprzedaży, a następnie towar był transportowany samochodami dostawczymi z magazynów do zamawiających, po czym dział księgowy generował i wysyłał stosowne dokumenty fiskalne. Wszystkie te działania angażowały kilka osób i zajmowały czas. W nowych realiach praktycznie cały proces, od sprzedaży, poprzez dostawę, aż do rozliczenia transakcji, realizuje coraz częściej jeden system i jedna osoba. Coraz liczniejsze modele aut dostawczych już w standardzie posiadają interaktywne pulpity, pozwalające na komunikację pojazdu z centralą. Skrócenie czasu realizacji zamówienia do minimum oraz kosztów towarzyszących stało się faktem i przyjmuje coraz to nowe formy wykorzystujące inteligentne technologie i innowacyjne formy.

Vision Van - doskonały przykład łączenia transportu i cyfryzacji.

            Vision Van to pierwszy na świecie samochód użytkowy zaprojektowany przez Mercedes-Benz, funkcjonujący w ramach zintegrowanej koncepcji w pełni cyfrowego łańcucha procesów – począwszy od magazynu towarów aż do odbiorcy. Wyposażono go w całkowicie zautomatyzowaną przestrzeń bagażową, zintegrowane drony na potrzeby autonomicznych dostaw drogą powietrzną oraz najnowocześniejsze sterowanie za pomocą dżojstika. Zasilany napędem elektrycznym o mocy 75 kW i dysponujący zasięgiem do 270 km, Vision Van pozwala dostarczać towary niemal bezgłośnie i bez emisji spalin. Połączenie oprogramowania sterującego działającego w chmurze oraz zoptymalizowanej konstrukcji sprawia, że Vision Van ustanawia nowe wzorce efektywności, jakości i elastyczności w zakresie dostaw do ostatecznego odbiorcy.

Reklama

            Projektanci Vision Van szczególną uwagę poświęcili interfejsowi użytkownika, który jest przykładem inteligentnej komunikacji pomiędzy pojazdem, kierowcą oraz otoczeniem. Za pomocą specjalnych czujników i sygnalizatorów, samochód wymienia informacje z innym użytkownikami drogi. Uprzedza ich np. przed wykonaniem manewrów zatrzymywania się, zawracania czy wypuszczenia drona, a także wskazuje, gdy jest zaparkowany przez dłuższy czas i można go wyprzedzić. Forma inteligentnej komunikacji ma swoją kontynuację w kabinie. Za pośrednictwem deski rozdzielczej Vision Van dostarcza kierowcy wszelkie niezbędne dane, takie jak prędkość, trasa przejazdu czy szczegóły lotu drona. W kabinie kierowcy znajduje się też terminal, służący jako środek komunikacji z pokładowymi systemami autonomicznymi. Pełni on też funkcję centralnej jednostki sterującej, która łączy inteligentny pojazd i jego zautomatyzowane układy z informacjami dotyczącymi poszczególnych zamówień. Dodatkowo, kierowca Vision Vana na bieżąco otrzymuje raporty z realizacji dostaw na swojego smartwatcha. Zegarek podaje szereg szczegółów, w tym adres doręczenia, kody wejściowe do elektronicznych systemów zabezpieczeń oraz, jeśli zachodzi taka potrzeba, wskazuje bezpieczne miejsca pozostawienia przesyłki. Także odbiorcy końcowi zyskują nowe możliwości, takie jak dostawa tego samego dnia lub o danej godzinie. Poza tym mogą dopasować terminu odbioru do własnych potrzeb i w razie zmiany swojego planu dnia przesunąć termin doręczenia paczki.

 Samochód dostawczy bazą dla autonomicznych robotów

Pod hasłem „Vany i roboty” zaprezentowano niedawno kolejny pionierski projekt dostarczania towarów. We współpracy ze Starship Technologies – start-upem, który zaprojektował innowacyjnego dostawczego robota – samochód dostawczy zmienia się w mobilny magazyn i centrum dystrybucji dla zautomatyzowanych dostaw do końcowego odbiorcy. Samochód pełni podstawową rolę w nowym systemie dostarczania towarów, łączącym wysoki zasięg z niskimi kosztami infrastruktury. System oblicza zoptymalizowaną trasę samochodu z uwzględnieniem postojów na wypuszczenie załadowanych robotów i zabranie tych już rozładowanych. Załadowane roboty opuszczają samochód w określonym miejscu, autonomicznie dostarczają towar do miejsca docelowego i samoczynnie wracają do auta – ich mobilnego centrum dyspozycji – na jednym z kolejnych przystanków. Długofalowa wizja tej koncepcji, zwana „Statkiem matką”, zakłada stworzenie floty robotów autonomicznie koordynujących swoje trasy z samochodami dostawczymi. Także ich załadunek miałby odbywać się automatycznie.           

Oszczędność i ekologia

            Stała presja na obniżanie zużycia paliwa i emisji CO2 to jeden z podstawowych dziś trendów w projektowaniu samochodów dostawczych. Z jednej strony jest to efekt rosnącej świadomości i troski o środowisko naturalne, z drugiej zaś reakcja na idące w górę ceny paliw, których zakup stanowi między 30 a 50 proc. kosztów transportu. Obniżanie tych wydatków jest szczególnie istotne, gdy wziąć pod uwagę rosnące opłaty drogowe, które do 2030 r. będą stanowić blisko 20 proc. całkowitych kosztów transportu.  Przestrzeganie w transporcie norm emisji spalin oraz proekologiczne nastawienie do niedawna zdawały się być w naszym kraju jedynie marzeniem ekologów. Jednak od kiedy rodzime firmy zaczęły podbijać europejskie rynki sytuacja wymusiła na ich właścicielach zakup do swojej floty coraz to nowszych samochodów spełniających wygórowane normy europejskie. Od niedawna obserwujemy także - co cieszy - większą dbałość o własne podwórko. W kilkunastu miastach polski wdrażane są projekty ekologicznego transportu miejskiego, ekologicznych taksówek czy samochodów na wynajem. W niektórych miastach wyznaczono nawet w centrum strefy, w których poruszać mogą się jedynie samochody z ekologicznym napędem, co wymusza na firmach transportowych czy kurierskich zainwestowanie w ekologiczne samochody dostawcze. Coraz rzadsze są koncerny, w których ofercie brak ekologicznych dostawczaków. Niektóre marki wręcz za strategiczny kierunek obrały rozwój napędów opartych o zieloną energię.

            Ogromne zapotrzebowanie na samochody dostawcze z elektrycznym napędem dostrzegają także polskie firmy. Swój prototypowy model właśnie zaprezentowała światu lubelska firma URSUS. Ten jedyny polski producent ciągników z marką o ponad 120-letniej historii, już może pochwalić się ekologicznym autobusem wykorzystywanym w transporcie miejskim w Lublinie. Miejmy nadzieję iż ELVI nie skończy jak wiele podobnych projektów w naszym kraju na śmietniku historii i uda się ten ciekawie zapowiadający się na pierwszy rzut oka pojazd wprowadzić do seryjnej produkcji.

            Dla przedsiębiorstw wykorzystujących transport priorytetem stało się optymalizowanie własnych wydatków eksploatacyjnych i oszczędności wynikających z właściwego doboru pojazdów flotowych. Nowe technologie mimo iż w początkowej fazie zakupu stanowią wyższy koszt wyposażenia pojazdu,  w dłuższej perspektywie przynoszą wymierne korzyści finansowe i wydajnościowe, często pozwalając rozwijać biznes w obszarach, w których do niedawna było to dla wielu przedsiębiorstw niemożliwe.

KOMENTARZE

Historia polskiej kuchni

Kiedy myślimy o polskiej kuchni, pojawia się kilka skojarzeń: tłusta, ciężka, pracochłonna. Nasza...

Fortepian - prawdziwe dzieło sztuki

Fortepian jest dziełem sztuki, stworzonym przez genialnych rzemieślników |i...

Chińska szansa

Opinia Tomasza Konika, partner w Deloitte, lider Deloitte China Services Group w Polsce, na temat współpracy biznesowej z Chinami.

Magia andrzejkowej nocy. Tradycja

Kiedyś wigilia św. Andrzeja była zarezerwowana na wróżby matrymonialne wyłącznie dla dziewcząt, które chciały sobie wywróżyć pomyślne małżeństwo. Z biegiem czasu zmieniły się potrzeby, obyczaje i konwenanse, więc tradycja...

zobacz więcej
Reklama

Nissan Qashqai z systemem ProPILOT już w sprzedaży

System ProPILOT, czyli najnowocześniejsza technologia...

Nowe oblicze samochodów rodziny Q: Audi Q8

Audi Q8 łączy w sobie cechy eleganckiego, czterodrzwiowego, luksusowego...

Nowe Audi A1 Sportback - idealny towarzysz miejskiego stylu życia

Ingolstadt, 20 czerwca 2018 r. Audi A1 zadebiutowało w roku 2010 jako zupełnie nowa seria modelowa czterech pierścieni. W tym roku na drogi wyjeżdża druga generacja...

Renault Master Z.E. - Pierwszy model elektryczny w służbie PostNL w Holandii

SCHIPHOL-RIJK – PostNL zaczęła korzystać z dwóch samochodów Renault Master Z.E., pierwszego w Europie elektrycznego furgonu. Ten bezemisyjny...

Reklama

27. Rajd Rzeszowski. Bez mistrzostw Europy, ale z plejadą aut historycznych

Tegoroczny, 27. Rajd Rzeszowski nie znalazł się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC), ale miłośnicy brawurowej, widowiskowej jazdy po wymagających...

Patrz na drogę!

Polskie prawo zabrania kierowcom korzystania z telefonów komórkowych w czasie jazdy, jeśli urządzenie jest trzymane w ręce. Wiele osób ignoruje jednak ten przepis. Obecnie już nie tylko dzwonią i piszą SMS-y w czasie jazdy – zdarza się też, że robią selfie...

Nowe Porsche Studio otwarte w Mediolanie

Firma Porsche wspólnie ze swoją filią Porsche Design oferuje klientom w Mediolanie ekscytujące połączenie fascynujących samochodów sportowych i ekskluzywnych produktów lifestyle’owych – wszystko pod jednym dachem...

Audi A4 Limousine i Audi A4 Avant: świetnie sprzedające się modele w najnowszej odsłonie

Audi czyni swój sprzedający się z sukcesami model klasy średniej jeszcze bardziej atrakcyjnym. W roku modelowym...

Polskie drogi znów wśród najniebezpieczniejszych w Europie

Polska ma najwyższy wskaźnik śmiertelnych ofiar wypadków na miliard przejechanych kilometrów w Europie*. Ryzyko na naszych drogach jest około cztery razy większe niż w Norwegii...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.