Reklama

Samochody hybrydowe - fakty i mity

A A A
Artykuł promocyjny

Dodano: 25-02-2016

Samochody hybrydowe - fakty i mity
Wokół samochodów hybrydowych narosło przez lata wiele mitów. Sprawdzamy, które z nich są prawdziwe, a które już dawno straciły ważność.
 
W tym roku mija 18 lat od startu sprzedaży pierwszej seryjnie produkowanej hybrydy na świecie — modelu Prius. Dziś jest to najszybciej rozwijająca się technologia, która przebojem zdobywa rynki. Niekwestionowanym liderem na tym polu jest Toyota, która jako jedyna firma już dawno postawiła na hybrydy, dziś mając najwięcej takich modeli w ofercie i realnie je sprzedając. Inni producenci nadrabiają obecnie straty. Dla wszystkich stało się jasne, że prosta i niezawodna technologia, rekordowo niskie zużycie paliwa w ruchu miejskim, wysoki komfort jazdy i ceny porównywalne z innymi napędami, wywołały lawinowy wzrost zainteresowania autami hybrydowymi. Po drogach świata jeździ już ponad 7 mln tych aut, a ostatni milion został sprzedany zaledwie w 8 miesięcy. Trudno się dziwić, że co druga Toyota Auris sprzedawana obecnie w Europie, to właśnie hybryda. W Polsce także zainteresowanie hybrydami gwałtownie rośnie — w 2014 roku aż o 65% w stosunku do roku poprzedniego. Zestawienie danych i faktów dobitnie pokazuje, iż auta hybrydowe to dziś realna alternatywa, a nie ciekawostka.
 
Mit: Hybrydy mają skomplikowaną konstrukcję, więc mogą okazać się zawodne
 
Hybrydy wygrywają niemal wszystkie rankingi awaryjności, takie jak TUV, GTU czy Consumer Reports. Wynika to z ich wyjątkowej konstrukcji, co najlepiej widać na przykładzie technologii Toyoty. Klasyczny, długowieczny silnik benzynowy o niewysilonej mocy połączono z mocnym i bezobsługowym silnikiem elektrycznym. Budowa takiego układu hybrydowego nie wymaga stosowania wielu awaryjnych komponentów, takich jak klasyczny rozrusznik, alternator, sprzęgło, turbina czy pasek klinowy. Dodatkowo system odzyskiwania energii z hamowania oszczędza tarcze i klocki hamulcowe, wydłużając ich żywotność nawet dwukrotnie. 
 
W przeciwieństwie do hybryd, wysilone małe silniki turbodoładowane są bardzo awaryjne. Stosowanie turbin jest rozwiązaniem delikatnym i wrażliwym na przegrzanie, w efekcie podatnym na uszkodzenia. Montowane w autach z silnikiem Diesla filtry cząstek stałych (DPF) łatwo się zapychają i wymagają częstej wymiany, nie wspominając o innych wrażliwych na długą eksploatację elementach, jak np. koła dwumasowe czy wtryski paliwa. To sprawia, że alternatywny napęd hybrydowy uchodzi dziś za najbardziej niezawodne rozwiązanie w motoryzacji.
 
Mit: Hybrydy długo się ładuje i są kłopotliwe w użytkowaniu
 
Najczęściej spotykanych samochodów hybrydowych w ogóle się nie ładuje. Ich akumulatory ładują się automatycznie dzięki odzyskiwaniu energii podczas hamowania oraz optymalnemu wykorzystaniu mocy silnika benzynowego. Ta energia w konwencjonalnym samochodzie jest marnowana, dlatego w hybrydach mamy ją za darmo. Na rynku można co prawda znaleźć doładowywane z gniazdka hybrydy plug-in oraz samochody, w których silnik spalinowy służy jedynie do produkcji prądu, zaś koła napędzane są wyłącznie silnikiem elektrycznym, ale są to niszowe, mało popularne modele. 
 
Hybrydy tankuje się tak samo jak konwencjonalne auta, prowadzi się je bardzo łatwo, dzięki automatycznej skrzyni biegów w standardzie. Do tego są ciche i przyjemne w prowadzeniu, nie szarpią, nie terkoczą, a komputer sam optymalnie zarządza mocą obu silników, bez udziału kierowcy.
 
Dlatego właściciele hybryd zazwyczaj uwielbiają swoje samochody. Niemal wszyscy wybierają ten napęd ponownie przy zmianie auta. 
 
Reklama
Mit: Baterie hybryd są nietrwałe i drogie w naprawie, której nie obejmuje gwarancja 
 
Baterie stosowane w hybrydach Toyoty udowodniły swoją niezwykłą trwałość przez 18 lat od pojawienia się na drogach pierwszych Priusów. Po tych latach nadal zachowują ponad 90% fabrycznej sprawności. Swoją trwałość zawdzięczają nie tylko niezawodnej, sprawdzonej konstrukcji, ale też precyzyjnemu chłodzeniu oraz systemowi eksploatacji, który dba o ich optymalne naładowanie w granicach 20%-80% pojemności. Oznacza to, że w hybrydach Toyoty bateria nigdy się nie rozładuje, ani też nie będzie ładowana do maksymalnego poziomu, przez co będzie służyć przez cały okres życia pojazdu.
 
Najstarsze Priusy do tej pory jeżdżą na swoich pierwszych akumulatorach. Znane są przypadki hybrydowych taksówek, które przejechały milion kilometrów bez wymiany baterii. Do tego możliwe jest wymontowanie tylko jednego ogniwa i wstawienie nowego, bez wymiany całego akumulatora. Z tych powodów gwarancje na akumulatory do hybryd są zwykle dłuższe niż na cały samochód i mogą trwać nawet 10 lat. Tak długiej gwarancji na akumulatory układu hybrydowego udziela tylko Toyota.
 
Mit: Hybrydy są droższe od diesli
 
Aby porównać rzeczywiste ceny poszczególnych modeli, warto od razu zastanowić się, jakie wyposażenie nas interesuje. Wersje podstawowe hybryd są zazwyczaj lepiej wyposażone. Jeśli porównać je z samochodami o podobnej mocy, z automatyczną skrzynią biegów, systemem multimedialnym, automatyczną klimatyzacją i nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa, często okazuje się, że auto z silnikiem diesla kosztuje tyle samo co hybryda, a z silnikiem benzynowym niewiele mniej. Warto jednak pamiętać o kosztach, które pojawiają się po zakupie. To one decydują, ile naprawdę wydamy na samochód. Hybrydy, dzięki rekordowo niskiemu zużyciu paliwa, wzorcowej bezawaryjności i najwyższej długowieczności, pozwalają oszczędzać już po zakupie. Jeśli do tego dodać wysoką cenę odsprzedaży w porównaniu z autami innych marek, całkowity koszt posiadania samochodu okazuje się bardzo korzystny.
 
Mit: Nowe turbodoładowane silniki benzynowe i wysokoprężne są równie oszczędne i ekologiczne jak napęd hybrydowy

Hybrydy zużywają najmniej paliwa ze wszystkich napędów - na przykład kompaktowy Auris pali tylko 3,7 l/100 km. Dla samochodu tej wielkości o mocy 136 KM jest to rewelacyjny wynik. O wyjątkowości tej technologii świadczy fakt, że w mieście ma lepsze wyniki zużycia paliwa niż w trasie. Nie trzeba się nawet specjalnie starać — samochód odzyskuje energię z hamowania, a zarządzaniem energią i pracą całego układu steruje komputer. Przy dynamicznej jeździe spalanie oczywiście wzrasta, lecz nie w tak dużym stopniu, jak w przypadku konwencjonalnych samochodów, również tych turbodoładowanych.
 
Mit: Hybrydy są mniej bezpieczne
 
Instytut Euro NCAP do tej pory poddał testom bezpieczeństwa 20 samochodów hybrydowych i elektrycznych. Spośród nich 13 uzyskało najwyższe noty, co stanowi 65%. Sześć modeli uzyskało 4 gwiazdki. Tylko jeden samochód elektryczny zasłużył na 3 gwiazdki. Wynik ten jest znacznie powyżej średniej. Na przykład w 2014 roku Euro NCAP przebadało 37 samochodów z konwencjonalnym napędem i tylko 17 z nich (46%) uzyskało najwyższe noty.
 
 
DAKAR-TOYOTA RZESZÓW Sp. z o.o.
36-007 Krasne 9A
tel./fax 17 855 52 88 lub 17 85 55 297
e-mail: salon@toyota.rzeszow.pl

KOMENTARZE

Samochody Roberta Lewandowskiego

Kilkanaście dni temu kapitan reprezentacji Polski oraz napastnik Bayernu Monachium uległ...

Samochody jak ludzie - też niedomagają

Rozmowa z Pawłem Hoffmanem, właścicielem rodzinnej firmy motoryzacyjnej...

Samochody zabytkowe - pasja i inwestycja

Zabytkowe pojazdy to zdaniem ekspertów finansowych, obok win i dzieł...

Starsze samochody mniej tracą na wartości

Samochód dla znakomitej większości naszych rodaków to jeden z najbardziej oczywistych składników codziennego życia. Można nawet przywołać klasyka i dodać, że to wręcz oczywista oczywistość. Przekładając...

Partner Tepee: samochody idealne do pracy

Nowy model jest wzorcowy pod względem ładowności i komfortu w codziennej eksploatacji, oraz wartości, które zadecydowały o jego sukcesie, takich jak niezawodność, elastyczność i liczne możliwości dostosowania...

zobacz więcej
Reklama

Pierwszy zlot mercedesów w Rzeszowie - klasyki kontra AMG

60 zabytkowych mercedesów pojawiło...

Burza za kierownicą

Upalne letnie dni często kończą się gwałtowną burzą. Wnętrze samochodu jest wtedy raczej bezpiecznym miejscem, mimo to jazda w takich warunkach pogodowych może być bardzo niebezpieczna. Zagrożenie stanowią nie tylko silne wyładowania elektryczne. Równie...

U rzeszowskich dealerów jest w czym wybierać

Wydawać się może, iż rynek samochodowy został już raz na zawsze zdefiniowany w zakresie produkcji aut pod potrzeby konkretnych odbiorców. Luksusowe limuzyny, auta dla średniaków, "maluchy", terenówki...

Nowe Renault KOLEOS dla Polskich skoczków

Do Polskiego Związku Narciarskiego trafi 10 modeli Renault Koleos w wersji INITIALE PARIS 2.0 dCi 175 X-Tronic 4x4. Nowe Renault Koleos to elegancki, dynamiczny i nowoczesny SUV klasy wyższej. Otrzymane auta staną...

Reklama

Nowe Renault Koleos w świetle gwiazd

Grażyna Szapołowska, Bogusław Linda, Lidia Popiel, Aleksandra Nieśpielak, Pascal Brodnicki i Eric Stępniewski mieli okazję przetestować Nowe Renault Koleos na Słowacji. Renault Polska zaprezentowało gościom swojego najnowszego...

Volkswagen T-Roc - światowa premiera

Poznań – T-Roc, którego światowa premiera miała miejsce wczoraj wieczorem, wyznacza nowy standard w ogromnie popularnym i coraz bardziej liczącym się segmencie rynku. Przedsprzedaż nowego SUV-a Volkswagena rozpocznie się...

Praktyczne, wygodne, rodzinne - takich aut chcą kobiety

Z badania opinii społecznej na temat wnętrz samochodów wynika, że kobiety przy wyborze auta zwracają uwagę na to, czy posiada ono praktyczne i wygodne wnętrze, wyposażone w wiele miejsc...

"Złoty" Mateusz Masłowski i jego nowa KIA Ceed od Multitruck Sp. z o.o.

Mateusz Masłowski, libero Asseco Resovii, siatkarski mistrz świata juniorów, przesiadł się za kierownicę nowego samochodu. W pełni wyposażoną, czarną...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Wrzesień-Październik

VIP Wrzesień-Październik
w numerze m.in.:

• Ryszard Jania - w motoryzacji ważny jest sojusz! • Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc • Cerkamed jeszcze pokaże • Dzisiejsza Rosja • Ocaleni Żydzi z Podkarpacia
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY