Reklama

Na łysych OPONACH daleko nie zajedziesz

A A A
Janusz Pawlak

Dodano: 21-03-2016

Opona samochodowa

Opona samochodowa

W rzeszowskim serwisie oponiarskim „OPONA – TIR” pojawił się zimą kierowca osobówki z Warszawy. Jechał 10 godzin ze stolicy, po zaśnieżonych drogach, bo na szybszą jazdę nie pozwalały mu… letnie opony na kołach. Jak się okazało, podróżował z dzieciakami na ferie, które mieli spędzić w bieszczadzkim pensjonacie. W Rzeszowie zdecydował się na zakup zimówek, bo stwierdził, iż w Warszawie zapomniał o ich założeniu. 
 
Przykładów takiego igrania z własnym bezpieczeństwem przez zmotoryzowanych można by mnożyć w nieskończoność. A wspomniane, dobre ogumienie auta, to jeden z podstawowych jego elementów. 
 
Tylko zimówki

W naszych podkarpackich warunkach klimatycznych najlepszą oponą na zimę będą oczywiście zimówki. Większość posiadaczy czterech kółek już się przekonała, że są one niezastąpione w okresie, kiedy drogi zmrożone i zaśnieżone, a także pokryte błotem pośniegowym. 
 
Mieszanki użyte do konstrukcji zimówek zapewniają oponie elastyczność w niskich temperaturach, zaś odpowiedni kształt bieżnika, m.in. z licznymi poprzecznymi nacięciami, lamelkami, zapewnia optymalne warunki do jazdy w trudnych dla nas warunkach. Opona ma dobrą przyczepność, czepia się drogi – najprościej mówiąc.
 
Najlepiej na wyobraźnię niedowiarków, którzy uważają że zimowa opona w niczym nie różni się od letniej, działają twarde dane. Jedna z redakcji gazet motoryzacyjnych przeprowadziła taki test. Dwa jednakowe samochody rozpędzono do prędkości 48 km/h. Wóz na ogumieniu zimowym zatrzymał się po 27 metrach. Auto na letnich stanęło dopiero po przejechaniu 85 metrów od wciśnięcia hamulca. I dodatkowo, w miejscu, gdzie zatrzymał się pierwszy wóz, drugi miał prędkość 40 km/h. 
 
Nic dodać, nic ująć!

Nie zapominajmy o codziennej obsłudze

Zimowe opony wymagają od nas takiej samej troski jak gumy letnie. Nie możemy więc zapomnieć o uzupełnianiu ciśnienia w oponach. Najlepiej  robić to w serwisach oponiarskich. Dysponują one sprawdzonymi i sprawnymi manometrami. Te w stacjach paliw są często zawodne. Stan powietrza w oponie zimowej sprawdzajmy tak samo często jak w przypadku opony letniej. Ja robię to nawet raz w tygodniu. Dzięki takiej trosce znacznie przydłużymy żywotność opony.
 
I ostrzeżenie: jeśli zauważymy, że z opony uchodzi powietrze i po kolejnym dopompowaniu znów się historia powtarza, trzeba udać się do wulkanizatora. Opony nie lubią, gdy często zmienia się w nich ciśnienie. – Ciągłe dopompowywanie doprowadzić może do „rozsznurowania” konstrukcji bieżnika – do pęknięcia opony – objaśnia Włodzimierz Walczak z firmy „OPONA – TIR”.
 
Bardzo groźny lód

Opony letnie i zimowe niszczą się tak samo. Ulegają ścieraniu, przy czym wszystko zależy od sposobu użytkowania. W zimie mamy najczęściej z przypadkami tzw. przerysowania opony. Dochodzi do tego zdarzenia wtedy, gdy wjeżdżamy w śnieg, a pod spodem trafiamy na lód. W takich przypadkach nie możemy ruszyć z miejsca. Naciskamy więc dynamicznie pedał gazu, koła kręcą się z dużą prędkością. Wystarczy wtedy, że opona napotka jakiś twardy element wystający z drogi i kłopot gotowy.
 
Reklama
W zimie, w ekstremalnych warunkach, lepiej zwolnić niż z dużą prędkością zaliczyć spotkanie z niespodzianką w jezdni. Uderzenie oponą w kant dziury, nabój lodowy mogą spowodować rozsypanie się konstrukcji opony, niekoniecznie zaraz po zderzeniu. Może to nastąpić kilka dni, tygodni lub miesięcy po naszej przygodzie. 
 
Na zimówkach w lecie

Za oknami jeszcze zimowa aura. Ale warto wiedzieć o paru sprawach związanych z zimówkami w okresie, gdy przyjdzie wiosenna czy letnia aura. Otóż możemy oczywiście jeździć i latem na zimówkach, np. chcąc je zupełnie zajechać. Pamiętać musimy, że opona zimowa w warunkach wysokich temperatur nie gwarantuje takiego samego bezpieczeństwa jak opona letnia. I znów specjalistyczne testy wykazały, że droga hamowania zimówek latem jest dłuższa niż gum letnich. Dodatkowo, bardzo szybko następuje ścieranie konstrukcji bieżnika. Od nas więc zależy, co wybieramy: oszczędności czy bezpieczeństwo.
 
Wielosezonowe dobre ale nie wszędzie

Kompromisem wyboru pomiędzy oponą letnią a zimową jest tzw. opona wielosezonowa. W jej konstrukcji z konieczności muszą się znaleźć elementy typowe dla letnich i zimowych gum. Kompromisy zawsze oznaczają rezygnację z pewnych rozwiązań technicznych na rzecz innych wartości. Wielosezonowe opony są więc w ofertach handlowych serwisów oponiarskich. Nie ma problemu z ich nabyciem.
 
Wielosezonowe opony mają swoich zwolenników – mówi W. Walczak z firmy „OPONA – TIR”. – Uważam, że mogą je użytkować kierowcy w regionach, gdzie zima jest łagodna, a opady śniegu są rzadkością. W typowych polskich warunkach na drogach w grudniu, styczniu, lutym i marcu największe bezpieczeństwo zapewniają jednakże opony zimowe.
 
Uważaj na używki

Na polskim rynku oponiarskim bardzo często natknąć się możemy na oferowane za przysłowiową dobrą cenę opony używane, zarówno letnie, jak i zimowe. 
 
Przed zakupem takich gum warto dokładnie się im przyjrzeć. A najlepiej dać do sprawdzenia fachowcowi – mówi W. Walczak. – Dlaczego? To bardzo proste. Trafiają do nas bardzo często używki z Niemiec, Holandii, Belgii. Tamtejsi kierowcy pozbywają się ich z uwagi na utratę parametrów bieżnika. Są, mówiąc prosto, już zjechane. Nasi kierowcy zakładają je na koła i cieszą się, że kupili okazyjnie dobre opony. To brak troski o własne bezpieczeństwo.
 
Winne są tu także polskie regulacje prawne. Polskie prawo, prawo o ruchu drogowym dopuszcza jazdę na gumach z bieżnikiem większym niż 1,6 mm. Na Zachodzie do wymiany jest opona z bieżnikiem o głębokości 3-4 mm. Opona z głębokim bieżnikiem przyczynia się do znacznie lepszych osiągów podczas hamowania. I tak porównano w testach drogowych oponę z bieżnikiem 5 mm i 2 mm. Podczas manewru hamowania ze 100 do 60 km/h (mokra nawierzchnia) opona o grubości bieżnika 5 mm potrzebowała 54 m, ta druga 70 m.
 
Chińczyk się poprawił

Nasze serwisy oponiarskie dysponują dzisiaj ofertą, która zaspokoić może gusta każdego zmotoryzowanego. Są w nich opony praktycznie każdego liczącego się w świecie koncernu. Są także opony np. firm z Chin. Czy decyzja zakupu „Chińczyka” nie narazi nas na przykre niespodzianki w trakcie eksploatacji?
 
Firmy z Chin zaliczały przed paru laty wpadki z jakością swoich wyrobów. Teraz można powiedzieć, że nie ma już takich przypadków. Nie mamy reklamacji wyrobów. Gumy z chińskich fabryk, z racji swoich korzystnych cen, znajdują też nabywców – mówi W. Walczak.

KOMENTARZE

Reklama

Pierwszy zlot mercedesów w Rzeszowie - klasyki kontra AMG

60 zabytkowych mercedesów pojawiło...

Burza za kierownicą

Upalne letnie dni często kończą się gwałtowną burzą. Wnętrze samochodu jest wtedy raczej bezpiecznym miejscem, mimo to jazda w takich warunkach pogodowych może być bardzo niebezpieczna. Zagrożenie stanowią nie tylko silne wyładowania elektryczne. Równie...

U rzeszowskich dealerów jest w czym wybierać

Wydawać się może, iż rynek samochodowy został już raz na zawsze zdefiniowany w zakresie produkcji aut pod potrzeby konkretnych odbiorców. Luksusowe limuzyny, auta dla średniaków, "maluchy", terenówki...

Praktyczne, wygodne, rodzinne - takich aut chcą kobiety

Z badania opinii społecznej na temat wnętrz samochodów wynika, że kobiety przy wyborze auta zwracają uwagę na to, czy posiada ono praktyczne i wygodne wnętrze, wyposażone w wiele miejsc...

Reklama

Nowe Renault Koleos w świetle gwiazd

Grażyna Szapołowska, Bogusław Linda, Lidia Popiel, Aleksandra Nieśpielak, Pascal Brodnicki i Eric Stępniewski mieli okazję przetestować Nowe Renault Koleos na Słowacji. Renault Polska zaprezentowało gościom swojego najnowszego...

Nowe Renault KOLEOS dla Polskich skoczków

Do Polskiego Związku Narciarskiego trafi 10 modeli Renault Koleos w wersji INITIALE PARIS 2.0 dCi 175 X-Tronic 4x4. Nowe Renault Koleos to elegancki, dynamiczny i nowoczesny SUV klasy wyższej. Otrzymane auta staną...

Volkswagen T-Roc - światowa premiera

Poznań – T-Roc, którego światowa premiera miała miejsce wczoraj wieczorem, wyznacza nowy standard w ogromnie popularnym i coraz bardziej liczącym się segmencie rynku. Przedsprzedaż nowego SUV-a Volkswagena rozpocznie się...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Wrzesień-Październik

VIP Wrzesień-Październik
w numerze m.in.:

• Ryszard Jania - w motoryzacji ważny jest sojusz! • Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc • Cerkamed jeszcze pokaże • Dzisiejsza Rosja • Ocaleni Żydzi z Podkarpacia
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY