Reklama

W winiarstwie chodzi nie tyle o duży, co o dobry plon

A A A
Z Ewą Wawro, prezesem Zarządu Fundacji ,,Galicja Vitis" Z Ewą Wawro, prezesem Zarządu Fundacji ,,Galicja Vitis" rozmawia Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 19-09-2016

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

Jaromir Kwiatkowski: Akurat trwa na Podkarpaciu winobranie, które potrwa do połowy października. Ile jest winnic w naszym regionie, jak duża jest skala tego zjawiska?

Ewa Wawro: Na Podkarpaciu od kilku lat panuje stagnacja, jeżeli chodzi o powstawanie nowych winnic. Boom na winnice, który obserwowaliśmy jeszcze 5-10 lat temu, jakby wyhamował. Ma to związek nie tyle z tym, że ten kierunek gospodarki przystopował, co raczej z tym, że na Podkarpaciu trudniej jest znaleźć rozległe tereny nadające się na duże, kompleksowe, komercyjne przedsięwzięcia, takie jakie możemy znaleźć w innych regionach. O dużym winiarskim przedsięwzięciu komercyjnym można mówić dopiero wtedy, gdy winnica ma powierzchnię powyżej jednego czy dwóch hektarów. U nas, ze względu na rozdrobnienie gruntów, a często także problemy własnościowe, znalezienie odpowiedniego miejsca w dobrej lokalizacji bywa problemem. Liczba istniejących obecnie winnic jest szacowana na ok. 150.

Mówiłaś o dużych, przynajmniej 1-, 2-hektarowych przedsięwzięciach. Z tego co wiem, powierzchnia przeciętnej podkarpackiej winnicy wynosi zaledwie 20-30 arów.

Na pewno jest to mała powierzchnia, jeżeli myślimy o dużym „przedsiębiorstwie winiarskim”, czyli nastawionym na produkcję i sprzedaż wina w większej ilości. Natomiast jeżeli chodzi o enoturystykę (turystykę winiarską – przyp. JK), która jest podkarpacką szansą, to te małe winnice dają o wiele większe możliwości niż duże przedsięwzięcia komercyjne. Winnice są wprawdzie mniejsze, ale jest ich więcej i są nastawione na przygotowanie oferty enoturystycznej, która ściągnie turystów nie do sklepów winiarskich, lecz do gospodarstw, gdzie przy okazji będzie można zaoferować wszelkie dodatkowe usługi wiążące się z rozwojem naszego przemysłu turystycznego.

Warto podkreślić, że ze 150 podkarpackich winnic jedynie co dziesiąta sprzedaje wino na większą skalę, pozostałe natomiast oferują głównie degustację swoich win w trakcie zwiedzania gospodarstwa winiarskiego.

Sprzedaż wina na miejscu w formie degustacji jest wtedy dodatkiem do całego programu zwiedzania, coraz częściej łączonego ze zwiedzaniem dodatkowych atrakcji w regionie, degustacją potraw lokalnych, przysmaków oferowanych przez okolicznych rolników. Podkarpacka enoturystyka, oparta na tych mniejszych, 20-, 30-arowych winnicach, ma sens. Jeżeli turysta, jadąc na Podkarpacie, wybierze sobie mikroregion, gdzie jest obok siebie kilka winnic, to w ciągu jednego dnia może odwiedzić dwie, trzy czy cztery mniejsze winnice, popróbować wina i lokalnych specjałów, przy okazji zwiedzić jakiś zabytkowy kościółek czy inną okoliczną atrakcję, posiedzieć sobie w fajnym plenerze. Tego typu turystyka coraz lepiej się na Podkarpaciu rozwija.

A te kilkanaście większych winnic produkuje wina na skalę handlową. To są już wina, które można oficjalnie kupić. Oczywiście, nie w marketach, bo polskie wino – mam nadzieję - nigdy nie będzie stało na półkach w marketach.

Dlaczego?

Reklama

Po pierwsze dlatego, że polskiego wina nie ma i na razie na pewno nie będzie na tyle, by zalegało na półkach sklepowych w markecie. Po drugie, dzięki temu, że nie ma tego wina za dużo, nasze wino jest towarem luksusowym, który jest poszukiwany. Enoturysta świadomy – a tacy są enoturyści nie tylko z Polski, ale przede wszystkim z zagranicy, którzy przyjeżdżają do nas szukając nowych atrakcji na coraz większej winiarskiej mapie świata – traktuje nasze wina jako coś atrakcyjnego, coś, co nie jest dostępne na półkach sklepowych tak jak wina chilijskie czy brazylijskie. Kosztują one 12-15 zł i często nie mają nic wspólnego z prawdziwym winem. Są „przekombinowane” technologicznie, by uzyskać wino jak najtańszym kosztem. Niewyedukowany konsument kupuje je myśląc, że nabył fajne i do tego jeszcze tanie wino.

Jak już wspomniałam, mam nadzieję, że nasze wino nigdy nie będzie stać na półkach w markecie. A gdyby nawet miało tam stać, to – ze względu na koszty, jakie są związane z produkcją wina w Polsce – nie mogłoby kosztować 15-20 zł. Ono u winiarza kosztuje 35-40 zł za butelkę, a w sklepie winiarskim cena jest już wywindowana do 70 zł. W konkurencji z zalewem win zagranicznych, których jest nadprodukcja, mogłoby mieć problem ze sprzedażą. A dziś, mimo że polskiego wina nie ma w marketach, nasi winiarze nie mają żadnego problemu z jego sprzedażą. Polskie wino sprzedaje się – i pewnie jeszcze długo tak będzie – „na pniu”. Polski winiarz ma inny problem: z odłożeniem wina na półkę, by poleżakowało, nawet kilka lat, bo jest na nie tak duży popyt.

Czy można mówić o podkarpackiej specyfice, jeżeli chodzi o określone odmiany winogron, z których produkowane jest wino?

W Polsce paleta odmian, które są dobierane do naszego klimatu, jest w poszczególnych regionach mniej więcej zbliżona. Jeżeli chodzi o specyfikę poszczególnych regionów, to Podkarpacie jest regionem zimniejszym w porównaniu np. z lubuskim czy dolnośląskim, i automatycznie nasze odmiany muszą być bardziej odporne. Stąd też pewne odmiany, które spotyka się na zachodzie Polski, na Podkarpaciu raczej nie mają prawa bytu. Podkarpaccy winiarze w ostatnich latach eksperymentowali z odmianami, do których polski konsument jest przyzwyczajony dzięki ich obecności na sklepowych półkach i degustacjach – sauvignon blanc, riesling, merlot, cabernet sauvignon… Ci, którzy podejmowali takie próby, musieli z pokorą zrezygnować z tych odmian w swoich winnicach, ponieważ nie sprawdzają się one w naszym klimacie – są wrażliwe, bardzo chorują, wymagają wielu oprysków, których w Polsce się unika.

A zatem jakie odmiany najlepiej sprawdzają się na Podkarpaciu?

Jeżeli chodzi o odmiany na białe wino, to dominują solaris, seyval blanc, jutrzenka (pierwsza polska odmiana, wyhodowana zresztą przez podkarpackiego winiarza Romana Myśliwca), aurora i hibernal. Jeżeli chodzi o czerwone wino, to sztandarowe odmiany, nie tylko w podkarpackich, ale w ogóle w polskich winnicach, to rondo i regent, a także marechal foch i leon millot.

Jak się zapowiadają zbiory w tym roku?

Bardzo obiecująco. Drugi rok z rzędu winiarze nie mieli większych problemów z nasilonymi chorobami grzybowymi, czyli winnice ładnie obrodziły. Mówiąc o tym problemie, warto podkreślić jedną rzecz: winiarstwo tym się różni od rolnictwa, że tutaj absolutnie nie chodzi o uzyskanie dużego plonu. Wręcz przeciwnie. Jeżeli w rolnictwie czy sadownictwie jest większy zbiór, tym lepiej. Natomiast winiarze, chcąc uzyskać wino dobrej jakości, muszą świadomie ograniczać plonowanie, po to, by uzyskać owoc dający szansę na wyprodukowanie dużo lepszego wina.  Z hektara winnicy, jeżeli nie robiłoby się ograniczania plonowania, można byłoby uzyskać 12-14 ton winogron w dobrym roczniku. Winiarz nie może sobie na to pozwolić, bo przy takim przeciążeniu krzewów wino będzie słabiutkie, nie będzie można uzyskać wymaganych parametrów. Winiarze – celowo i świadomie, odpowiednimi technikami stosowanymi w trakcie roku – ograniczają więc plonowanie. Plonowanie, o którym się mówi, że to jest dobry rok, to 6, 7, 8 ton z hektara. Powyżej tego poziomu plon nie jest już zbyt dobry, jeżeli chodzi o parametry. W tym roku większość winnic takie dobre plonowanie będzie miała.

To życzę nie tyle dużych, co dobrych zbiorów.

To, czy z tegorocznych zbiorów powstanie dobre wino, okaże się dopiero w przyszłym roku.

KOMENTARZE

Sukcesy przemyskich ikonopisarzy

Przemyśl ikonami i artystami stoi. Dwoje utalentowanych przemyskich pisarzy ikon ? Timour...

Jadalnia - serce domu

Jadalnia powinna być zaaranżowana z największą starannością. W jadalni spędzamy wiele godzin z rodziną...

Oświetlenie w domu

To w głównej mierze od oświetlenia zależy, jak się czujemy w domu i jak je postrzegamy. Powinno doskonale rozpraszać...

Potencjał gospodarczy Podkarpacia

Rozmowa z Grzegorzem Koszelem, starszym menedżerem w biurze Deloitte w Rzeszowie.

Klaudiusz Angerman - zapomniany obywatel Europy

Historia człowieka, który nie bał się marzyć i umiał planować: np. rurociąg gazowy z Rzeszowa do Lwowa lub międzynarodowe drogi wodne łączące Dniestr i Dunaj z Bałtykiem. Czuł się obywatelem...

zobacz więcej
Reklama

S19 w stronę Sokołowa Młp. będzie mieć drugą jezdnię

Droga ekspresowa S19 od Rzeszowa w stronę Sokołowa Małopolskiego będzie w przyszłości rozbudowana o drugą jezdnię na odcinku 15 kilometrów. Prace przygotowawcze do tej inwestycji...

Autobusy na lotnisko w Jasionce od lipca co godzinę

Od pierwszego lipca br. Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie porozumieniu z zarządem Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka wprowadził zmiany do rozkłady jazdy autobusów, które kursowały na...

Pociągi z Przemyśla do Berlina pojadą jeszcze w tym roku

PKP Intercity jeszcze w tym roku uruchomi połączenie kolejowe z Przemyśla do Berlina. Informację podał Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity podczas konferencji na temat inwestycji...

Reklama

37 wozów strażackich za 9 mln zł dla strażaków ochotników z Podkarpacia

- Za 850 tys. zł kupimy średni samochód ratowniczo-gaśniczy z wyposażeniem. Bardzo go potrzebujemy. Co roku uczestniczymy w ok. 60 akcjach...

Rowery przyszłości JIVR Bike wyjeżdżają z Mielca

Siedem lat temu miał marzenie, by stworzyć nowoczesny, składany rower elektryczny, który byłby idealnym środkiem komunikacji po zatłoczonym Londynie, Paryżu, albo Berlinie. I zagrał va banque...

Udany debiut ML System na giełdzie. Zbuduje fabrykę rewolucyjnych szyb

ML System, firma technologiczna jest dowodem na to, że unikatowe patenty to najlepszy sposób na szybki sukces. W 2007 r. firma zaczynała działalność...

Ośrodek Przygotowań Olimpijskich w Jasieniu lub Teleśnicy Sannie

Jasień lub Teleśnica Sanna w Bieszczadach - w jednej z tych miejscowości powstanie Ośrodek Przygotowań Olimpijskich. Inwestycja ma być gotowa do 2023 roku i kosztować...

Łatwiej na lotnisko i do Aeropolis. Gotowa część drogi lotniskowej

Pierwszy etap tzw. drogi lotniskowej, która prowadzi do lotniska, Centrum Wystawienniczo-Kongresowego G2A Arena i strefy ekonomicznej Aeropolis, został już oddany...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2018-08-17 18:59
WIG 58130.92 -1,34%
WIG20 2217.74 -1,96%
mWIG40 4240.04 +0,04%
sWIG80 12810.02 +0,10%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2018-08-17
USD 3,7784 -0,23%
EUR 4,3061 -0,10%
CHF 3,7926 -0,54%
GBP 4,8043 -0,19%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1191,80 +0,00% [22:59]
 Ropa brent baryłka 71,80 +0,00% [22:59]
 Pallad uncja 889,00 +0,00% [22:59]
 Platyna uncja 788,10 +0,00% [22:59]
 Srebro uncja 14,78 +0,00% [22:59]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.