Reklama

Biznes

Betonovo. Rzeczywistość upiększona innowacyjnym… betonem

Katarzyna Grzebyk
Dodano: 20.09.2016
29289_q1
Share
Udostępnij

Sztuką jest przekuć swoją pasję w biznes i zaproponować ją klientom. Potem znaleźć nabywców, czerpać zyski i satysfakcję. Betonovo znalazło niszę w swojej branży i bez kompleksów oferuje produkty i usługi na najlepszym, światowym poziomie. Przy pomocy betonu upiększyło wiele wnętrz, budynków i przestrzeni wielkich miast.

Czy produkcja elementów z betonu może być innowacyjna? Jeśli tak, to na ile? Przecież już sama nazwa kojarzy się z czymś stałym, trwałym, nie podlegającym zmianom, czego nie można ruszyć. Z czymś, co jest praktyczne, ale niekoniecznie ładne. Tymczasem rzeszowianin, Jerzy Dobrzański, absolwent rzeźby na ASP w Warszawie, pedagog na  Akademii Sztuki w Szczecinie, projektant i właściciel firmy Betonovo, zmienia ogólne pojęcie o tym materiale budowlanym. Jego zdaniem, z betonu można zrobić niemal wszystko, bo to niesłychanie plastyczny i efektowny materiał, który również może być przyjemny dla oka. Co więcej, beton może być responsywny i współpracować z nowymi technologiami.

– Betonem można manewrować na wiele sposobów. W swojej początkowej fazie jest materiałem lejnym, można go wlać do każdego naczynia i uzyskać dowolny kształt. Beton można też nałożyć na inny materiał, uzyskując dowolną formę przestrzenną – tłumaczy Jerzy Dobrzański.

Betonovo istnieje od 2014 roku. Formalnie, bo wcześniej przez 12 lat Jerzy Dobrzański „pracował z betonem” jako niezrzeszony, nieformalny projektant, projektując dla znanych marek, m.in. Libet S.A., Incana S.A., Semmelrock S.A., Recli Polska. Jego projekty były wielokrotnie nagradzane i otrzymały m.in. Must Have na Łódź Design Festival w Łodzi w 2012 r. i Top Design Award na Arena Design w Poznaniu w 2013 r.

Na początku Betonovo zaczęła działać w Krakowie. Jerzy Dobrzański zmienił swoją dotychczasową pracownię artystyczną w pracownię projektową, co zbiegło się w czasie z otrzymaniem przez niego doktoratu w dziedzinie projektowania przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jednak po roku przeniósł firmę do rodzinnego miasta. – Dowiedziałem się, że powstał tu Inkubator Technologiczny, który oferuje innowacyjnym firmom preferencyjne warunki. Nowoczesna hala, duża przestrzeń, zaplecze techniczne, wysokiej jakości sprzęty pomocne w moich niektórych realizacjach oraz bardzo nowoczesne laboratorium ułatwiają prowadzenie działalności – tłumaczy.

Upiększanie rzeczywistości za pomocą betonu

Po 12 latach podróży i zbierania doświadczeń w kraju i za granicą (przez rok był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Pratt Institute w Nowym Jorku) Jerzy Dobrzański zaczął w Rzeszowie profesjonalną działalność biznesową, łącząc ją z działalnością naukową – od października 2016 będzie prowadził własną pracownię projektowania produktu na kierunku wzornictwo na Akademii Sztuki w Szczecinie. – Łączenie naukowych badań z rzetelną praktyką ma wartościowe przełożenie na biznes. Jako pedagog chcę tak przygotować swoich studentów, żeby nie tylko znaleźli pracę po studiach lub założyli własną działalność, a przede wszystkim utrzymali się na rynku. Na uczelniach artystycznych nikt nie uczy studentów, jak z sukcesem prowadzić własną firmę, a tym bardziej nie ostrzega o zagrożeniach, które się z tym wiążą – mówi projektant.

Betonovo zajmuje się produkcją betonu architektonicznego, produkcją płyt elewacyjnych, elementów przestrzeni publicznej, produkcją mebli, naczyń, gadżetów i elementów dekoracyjnych z betonu. Jest to produkcja innowacyjna i ekologiczna. Wiele innowacji dotyczy składu mieszanek i łączenia betonu z innymi materiałami, także odpadami z tzw. tworzyw sztucznych, które po drobnej obróbce mogą stać sie składnikiem mieszanki betonowej.

– Płyty elewacyjne wykonywane są z betonu GRC, czyli wzmacnianego włóknami szklanymi. Taka płyt jest bardzo trwała i odporna na warunki atmosferyczne,  nie łamie się i nie pęka, nawet przy upadku z dużej wysokości. Dzięki naszym mieszankom uzyskujemy duże formaty przy grubości nawet 8 mm. To ekologiczne i ekonomiczne podejście do produkcji ponieważ ogranicza zużycie cementu, koszty transportu, a co najważniejsze – ułatwia montaż zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz budynku – tłumaczy Jerzy Dobrzański. – Innowacyjność firmy Betonovo to skuteczne połączenie procesu projektowania i produkcji. Szybkie prototypowanie z użyciem drukarek 3D i maszyn CNC oraz doświadczona kadra powoduje, że realizacja konkretnego pomysłu trwa zaledwie kilka dni. W ten sposób możemy szybko reagować na potrzeby klientów, prezentując im końcowy efekt w krótkim czasie. Klient otrzymuje projekt oraz indywidualną realizację tego projektu. Nie mamy w tym zakresie zbyt dużej konkurencji – przyznaje właściciel firmy.

Najwięcej realizacji firmy Betonovo znajduje się w Warszawie, w tym ciekawa elewacja kina Praha, na którą składają się rzeźby nieżyjących znanych polskich aktorów. Najnowszą realizacją jest elewacja biurowca Astoria Premium Office w Warszawie – tu Betonovo przygotowało wielkoformatowe (3,5-metrowe) płyty betonowe o strukturze trawertynu. Obecnie firma przygotowuje dwanaście przestrzennych obiektów rzeźbiarskich na potrzeby inwestycji Zagospodarowania Lewobrzeżnego Bulwaru Wisły w Warszawie. Będzie ona gotowa w 2017 roku.

Betnovo stawia na jakość i oryginalność, chce połączyć beton z nowymi technologiami. Chce stworzyć beton responsywny, który będzie odpowiadał na pewne impulsy i sygnały elektroniczne w urządzeniach mobilnych. Badania już trwają. – Pracujemy nas ścieżką dla niewidomych, która dzięki prowadziłaby niewidomego przez miasto, informując go, gdzie znajduje się w danym momencie. Byłoby to możliwe dzięki czujnikowi w lasce niewidomego, reagującego na kostkę brukową, w której zawarte są związki wysyłające impuls. Idzie nam bardzo dobrze, choć wciąż brakuje funduszy na specjalistyczne badania – mówi Jerzy Dobrzański.

Kolejnym planem Betonovo jest połączenie betonu z rzeczywistością rozszerzoną. – Polega to na tym, że zrobimy fasadę lub cokolik zgodnie z regułami rozszerzonej rzeczywistości. Gdy skierujemy na nią smartfon, ukaże się ona w innej formie, będzie bardziej przestrzenna, a użytkownik zyska dodatkowe informacje – tłumaczy projektant. – Beton jest wszędzie, dlaczego nie połączyć go z nowymi technologiami, które również są ogólnie dostępne? Jesteśmy pierwszą firmą w Polsce, która idzie w tę stronę, inni pewnie pójdą za nami.

Dobry biznes można robić z Rzeszowa

Jerzy Dobrzański jest zadowolony z prowadzenia biznesu w Rzeszowie. – Nieważne, gdzie prowadzisz biznes. Najważniejsze jest  przemyślana strategia,  realne cele, dobre relacje z klientami oraz szczera pasja, która daję siłę do działania. Betonovo ma dobrą lokalizację, blisko lotniska i autostrady, co pozwala na sprawną mobilność. Działamy w twórczej, kreatywnej atmosferze, w sąsiedztwie firm zajmujących się robotyką, mechaniką czy informatyką, z których usług korzystam.

W stolicy innowacji brakuje mu profesjonalnej galerii sztuki współczesnej, wystaw sztuki aktualnej oraz instytucji, która propagowała by wzornictwo jako element wsparcia dla podkarpackich przedsiębiorców. Uważa, że należy brać przykład z Kielc, Cieszyna, Gdyni czy Szczecina, gdzie takie instytucje świetnie prosperują wzbogacając miasto i mieszkańców swoją kreatywnością.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy