Reklama

Biznes

Budowanie sieci kontaktów w 8 krokach

Anna Olech
Dodano: 21.02.2013
2313_networking
Share
Udostępnij
Zasady funkcjonowania na rynku są proste – jeśli ktoś Cię nie zna, to raczej nie będzie chciał nawiązać współpracy z Twoją firmą. Bo prawda jest taka, że liczy się nie tylko to, by być najlepszym w branży, ale także to, by być zapamiętanym. A oto skuteczny, a zarazem prosty przepis na zbudowanie sieci kontaktów. Krok po kroku.
 
Krok 1. Bądź przygotowany.

Zawsze miej przy sobie wizytówki, abyś nawet w najmniej oczekiwanej sytuacji mógł ją wręczyć swojemu rozmówcy. Trzymaj je w torebce, samochodzie, biurze, w marynarce. Przygotuj też minutową prezentację swojej firmy. W 60 sekund musisz przekazać czym różni się twoja firma od innych działających na rynku. I co ważne – używaj tylko konkretów, unikaj określeń, które tak naprawdę nic nie mówią: „najlepsza” czy „profesjonalna”. Przygotuj również kilka pytań, które chciałbyś zadać swoim rozmówcom. Dzięki nim rozmowa będzie ciekawa, a Ty lepiej poznasz osobę, z którą się spotykasz.

Krok 2. Zaplanuj, kogo chcesz poznać.
 
Wylicz, ile osób chciałbyś poznać w określonym czasie, miesiącu czy roku. Stwórz plan, w którym określisz, do kogo chciałbyś dotrzeć i dlaczego chcesz się z nim spotkać. Odpowiedz sobie na pytanie: kto może mieć wpływ na Twoją karierę i rozwój biznesu?

Krok 3. Wyjaśnij bliskim, czym się zajmujesz.
 
Rodzina, przyjaciele i znajomi, jeśli wiedzą czym się zajmujesz i na czym polega Twój biznes i z kim chciałbyś współpracować, mogą Ci pomóc. I to bezinteresownie.
 
Krok 4. Działaj w organizacjach biznesowych.
 
Spotkania grup networkingowych to doskonała okazja do poznania nowych osób związanych z biznesem. Tam nawiążesz nowe kontakty i będziesz mógł umówić się spotkanie.
 
Krok 5. Rusz się z domu.
 
Nawet zwykłe spotkanie ze znajomymi czy obiad z przyjaciółmi mogą okazać się wspaniałą okazją do zdobycia nowych kontaktów. Dlatego warto wypełniać kalendarz spotkaniami towarzyskimi.
 
Krok 6. Najpierw pomóż Ty, a potem pomogą Tobie.

Warto wprowadzić w życie zasadę, że ci, którzy dają również dostają. Dlatego zanim sam poprosisz o przysługę, sam wykaż się i pomóż komuś. To pozwoli Ci szybciej zbudować i rozwinąć swój biznes.
 
Krok 7. Follow up.
 
Z samego zebrania wizytówek nic nie wyniknie, ponieważ zbudowanie relacji wymaga zaangażowania z Twojej strony. Ale nie jest to wcale takie trudne. Wystarczy napisać maila po spotkaniu, zadzwonić od czasu do czasu, pamiętać o urodzinach, podesłać jakąś interesującą wiadomość. Nie daj o sobie zapomnieć!
 
Krok 8. Bądź pozytywny.
 
Uśmiech i pozytywne nastawienie przyciąga innych ludzi. Taką postawę trzeba prezentować próbując nawiązać nowe kontakty. Przecież ktoś, kto dopiero Cię poznał nie chce słuchać o Twoich problemach ze zdrowiem, kłopotach w firmie czy o kryzysie w gospodarce. I niezwykle ważne: unikaj rozmów związanych z religią i polityką.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy