Reklama

Biznes

Tak dla Via Carpathia. Parlament Europejski przyjął raport Tomasza Poręby

Opracowanie Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 26.10.2016
29813_2129
Share
Udostępnij

Parlament Europejski przyjął sprawozdanie europosła Tomasza Poręby nt. infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Znalazło się w nim wezwanie do wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, w tym do jak najszybszej budowy drogi Via Carpathia. Wezwanie to zostało skierowane do Komisji Europejskiej i państw członkowskich.To prawdziwy przełom w podejściu do Via Carpathia, o budowę której zabiegam w Brukseli od wielu lat – skomentował europoseł.

Tomasz Poręba podkreśla, że Parlament Europejski przyjął jego argumenty, iż dzięki Via Carpathia regiony UE, położone peryferyjnie, uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii. – Budowa szlaku pobudzi również napływ inwestycji, wzrost przedsiębiorczości oraz poprawi bezpieczeństwo całej UE, zwłaszcza w kontekście konfliktu zbrojnego na Ukrainie – uważa europoseł.

W przyjętym sprawozdaniu PE zachęca państwa członkowskie do przygotowania montażu finansowego dla tej inwestycji z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów finansowych, takich jak fundusz Łącząc Europę czy Europejski Fundusz na Rzecz Inwestycji Strategicznych, a w perspektywie kolejnego przeglądu wytycznych transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T – do dołożenia wszelkich starań, aby szlak Via Carpathia został wpisany na całej długości do sieci bazowej TEN-T. „Należy zbadać także możliwość otwarcia korytarza Ren-Dunaj na północ od UE przez Via Carpathia” – napisano w sprawozdaniu.

Parlament Europejski pozytywnie ocenił także wspólne, międzynarodowe inicjatywy państw członkowskich w regionie na rzecz rozwoju nowego, kolejowego szlaku towarowego nr 11 (zwanego Szlakiem Bursztynowym), łączącego ośrodki przemysłowo-handlowe Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii.

W dokumencie autorstwa Tomasza Poręby znalazło się również odniesienie do strategii makroregionalnej na rzecz Karpat: „Makroregionalne strategie UE, takie jak istniejące już strategie na rzecz Morza Bałtyckiego, regionu Dunaju i regionu adriatycko-jońskiego oraz przyszła strategia na rzecz regionu Karpat, zapewniają innowacyjne ramy zarządzania w zakresie pokonywania wyzwań stojących przed polityką transportową, z którymi państwa członkowskie nie mogą uporać się same”.

W raporcie odniesiono się także m.in. do budowy Nord Streamu jako projektu hamującego inwestycje w regionie. „Parlament Europejski jest zaniepokojony tym, że realizacja projektów takich jak gazociąg Nord Stream może zakłócić i zablokować inwestycje w tym regionie, zwłaszcza w rejonie Bałtyku. Nalega, aby wszystkie rurociągi podwodne musiały spełniać wymogi głębokości zanurzenia u wejścia do portu” – czytamy w sprawozdaniu.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy