Reklama

Biznes

Jak wykorzystać potencjał i możliwości rozwoju w regionach

Opracowanie Ewelina Czyżewska
Dodano: 12.12.2016
30546_glowne
Share
Udostępnij
8 grudnia 2016 roku na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego, odbyła się II edycja Studenckiej Konferencji Naukowej. Tym razem, jej uczestnicy dyskutowali o tym, jak wykorzystać potencjał i możliwości rozwoju w regionach w procesie budowania marki miejsca. Jednym z ograniczeń, są różnice w dostępie do źródeł finansowania. Jak sobie z tym poradzić?

Odpowiedzi na to pytanie, poszukiwali prelegenci z kliku polskich uczelni, m. in. z Katowic, Krakowa, Kielc, Lublina i Białegostoku. Podsumowaniem była debata pod tytułem „Rozwój gospodarczy regionów i jego stymulanty”. Jej uczestnicy dyskutowali o tym, jak wykorzystać potencjał i możliwości rozwoju w regionach oraz jak tymi informacjami dzielić się innymi w procesie budowania marki miejsca. Jako jedno z ograniczeń i przyczyn nierównomiernego tempa rozwoju w regionach, wskazano różnice w dostępie do źródeł finansowania.

– Brak funduszy jest dużym utrudnieniem i nierzadko poważną blokadą – mówił dr Wojciech Lichota z Uniwersytetu Rzeszowskiego. – Nawet w przypadku dotacji unijnych, które są szansą dla samorządów, wyzwaniem jest zgromadzenie wkładu własnego. W przypadku braków środków na koncie, regiony zaciągają pożyczki, przesuwając na przyszłość kwestię spłaty tych zobowiązań. Tego typu inwestycje, czyli połączenie dotacji unijnych z kredytem, są jednak możliwe wyłącznie w przypadku projektów, które będą same na siebie zarabiać.

Niestety, jak zauważyli prelegenci, niektóre samorządy skupiają się nad realizacją ambitnych projektów, nie zwracając jednak uwagi na to, czy dana inwestycja jest rzeczywiście potrzebna w danym miejscu, a co za tym idzie, czy jest możliwa do utrzymania. Przykładem mogą być nierentowne pływalnie.

– Rozwiązaniem na tego typu problemy, jest prowadzenie badań wśród grupy docelowej, a następnie znalezienie odpowiedniego inwestora, który zrealizuje inwestycję oraz zadba o jej właściwe wykorzystanie – podkreślały dr Ewa Kubejko-Polańska oraz dr inż. Mariola Grzebyk.

Regionem należy zarządzać, a nie jedynie nim administrować

– Niestety w wielu przypadkach brakuje podejścia strategicznego, w tym w szczególności umiejętności sformułowania oraz realizacji celów strategicznych – tłumaczyła dr hab. Agata Pierścieniak. – Bowiem, regionem należy zarządzać, a nie jedynie nim administrować. Ponadto wiele polskich miast, budując swoją pozycję naśladuje inne, zamiast właściwie wykorzystywać swój potencjał i możliwości.

O wykorzystaniu atrybutów danego regionu w procesie budowania marki miejsca, wspominał również inny z prelegentów. – W dzisiejszych czasach ważne jest, aby zgodnie z przyjętą strategią, w sposób konsekwentny i spójny, budować w głowie odbiorców zestaw pozytywnych skojarzeń – czyli wizerunek marki miejsca – mówił dr Grzegorz Hajduk. – Dlatego komunikując się z otoczeniem, warto sięgać po takie narzędzia jak event marketing, marketing partyzancki i wirusowy, działania w social mediach oraz te, wykorzystujące potencjał urządzeń mobilnych.

Z kolei mgr Jakub Bartak zauważył, że tworząc komunikaty, warto wykorzystać również potencjał ekonomii behawioralnej. – Jest ona relatywnie tańsza wobec kosztownych działań reklamowych i public relations. – tłumaczył. – Ponadto może także oddziaływać na pracę rządzących w danym regionie, zachęcając ich do realizacji programów, z których będą rzeczywiście korzystali mieszkańcy.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy