Reklama

Biznes

Pociąg Przemyśl-Lwów-Kijów oblegany przez podróżnych

Alina Bosak
Dodano: 19.01.2017
30896_glowne
Share
Udostępnij
Uruchomione 23 grudnia przez PKP Intercity i Koleje Ukraińskie połączenie na trasie Przemyśl-Kijów-Przemyśl przez Lwów, okazało się strzałem w dziesiątkę. Dworzec w Przemyślu od tego czasu tętni życiem, a do pociągu wsiada nawet maksymalna liczba podróżnych, czyli 600 osób. Wszystkich straż graniczna musi odprawić nim dotrą do Medyki.

– To połączenie jest hitem. Olbrzymie zainteresowanie podróżnych zaskoczyło nawet PKP Intercity – zauważa mjr Elżbieta Pikor, rzecznik Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej. – Ponieważ jest to połączenie międzynarodowe, straż graniczna dokonuje odpraw wewnątrz pociągu. Musimy to zrobić między Przemyślem, a Medyką, więc liczebność ekip kontrolerskich dostosowujemy do liczby podróżnych. Pociąg nie jeździ jeszcze nawet miesiąc, ale od początku podróżuje nim bardzo wiele osób. Na początku stycznia, przed świętami prawosławnymi, na Ukrainę wyjeżdżały pełne składy. Maksymalne obłożenie to 600 osób i w przypadku takiego, podróżnych musi obsłużyć dwudziestu kilku funkcjonariuszy straży granicznej. W 99 proc. podróżni to obywatele Ukraińscy. Ale są też Polacy i obywatele innych narodowości.    

Codziennie i bezpośrednio między Ukrainą a Polską

Skład kursuje raz dziennie przez cały tydzień. Z Kijowa wyrusza o godz. 6:45  zatrzymując się po drodze m.in. we Lwowie, a do Przemyśla dociera na godz. 13:25. W drogę powrotną pociąg wyjeżdża o godz. 14:26, zatrzymując się we Lwowie o godz. 17:17, a do Kijowa dociera na godz. 22:33. Dogodne skomunikowanie na nowy pociąg, na stacji w Przemyślu, w obu kierunkach, zapewnia skład IC Wyspiański. Pociąg zatrzyma się m.in. we Wrocławiu, w Opolu, Częstochowie, Krakowie i Rzeszowie. Skład relacji Przemyśl – Kijów będzie obsługiwany przez elektryczny zespół trakcyjny Hyundai Rotem. Za jego zestawienie i obsługę odpowiada strona ukraińska.

– Godziny odjazdu i przyjazdu nowego składu zostały tak zaplanowane, by mieszkańcy m.in. Dolnego i Górnego Śląska czy Małopolski mogli wygodnie przesiadać się na stacji w Przemyślu – mówił Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity przed uruchomieniem połączenia.

Do Kijowa z Przemyśla w specjalnej cenie

Podróżni planujący przejazd nowym pociągiem mogą nabyć bilety w międzynarodowych kasach PKP Intercity m.in. w Przemyślu. Bilety na przejazd z Przemyśla do Kijowa są dostępne w specjalnej taryfie. Za drugą klasę, w tej relacji, pasażer zapłaci 13,40 euro. Z kolei za podróż z Przemyśla do Lwowa podróżni zapłacą 7,10 euro. Na rabat mogą liczyć podróżujący z dziećmi, którzy za bilet dla malucha, na trasie Przemyśl – Kijów, zapłacą 8,70 euro, a do Lwowa – 5,60 euro. Pełny rozkład jazdy można znaleźć w Internecie na www.intercity.pl, www.rozklad-pkp.pl.

Pociąg Kijów – Przemyśl – krótka historia połączenia

Przywrócenie komunikacji kolejowej na trasie Przemyśl-Kijów to efekt ustaleń wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury z 23 listopada 2016 r. w Krasiczynie. W spotkaniu wzięli również udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy. Ostateczne uzgodnienia dotyczące uruchomienia pociągu zapadły na spotkaniu z przedstawicielami Kolei Ukraińskich 8 grudnia 2016. W zakresie reaktywacji połączenia odbyły się również dwa spotkania organizacyjne: pierwsze 13 grudnia w Szeginiach z inicjatywy strony ukraińskiej, a drugie 15 grudnia w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. w Rzeszowie. Uzgodniono przeprowadzenie jazd testowych jednostek Kolei Ukraińskich oraz wynikłe z wprowadzenia do kursowania w relacji Mościska – Przemyśl niezbędne zmiany w Instrukcji o zasadach prowadzenia ruchu pociągów Kolei Ukraińskich i PKP na przejściu granicznym Mostiska II – Medyka – Przemyśl. Dzięki temu możliwe było uruchomienie połączenia obsługiwanego przez pojazdy Hyundai Rotem.

Ukraińcy chcą drugiego połączenia z Polską

Jak powiedział niedawno w wywiadzie dla serwisu Delo.UA Igor Romankiv, dyrektor przewozów pasażerskich i serwisu Kolei Ukraińskich, strona ukraińska myśli o kolejnym połąćzeniu kolejowym z Polską – tym razem do Chełma, skąd jest lepsze połączeni z Warszawą niż w przypadku Przemyśla. W tym samym wywiadzie Romankiv  mówi też o możliwości rozszerzenia połączeń kolejowych z Przemyślem pociągami podmiejskimi i przypomina, że ograniczeniem dla rozwijania sieci połączeń do wschodniej Europy jest infrastruktura – tory na Ukrainie, jak i w innych krajach poradzieckich, są szerokości 1520 mm, a takie dochodzą do niewielu stacji w Polsce.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy