Reklama

Biznes

S19 od Rzeszowa do Świlczy ma być gotowa w sierpniu

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 10.04.2017
32120_glowne
Share
Udostępnij

Na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe prace są mocno zaawansowane, co widać na zdjęciach, które udostępniła nam GDDKiA. Zakończenie robót na tym ponad 6-kilometrowym odcinku planowane jest na sierpień br. Wykonawcą jest konsorcjum firm Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A., a wartość kontraktu to 342 mln zł.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na obiektach mostowych, jak i przy trasie zasadniczej S19 oraz drogach dojazdowych wykonano już ok. 90 proc. robót.

Jeśli chodzi o obiekty mostowe, to od rozpoczęcia kontraktu wykonano już na nich szereg robót konstrukcyjnych. Aby wzmocnić podłoże, wprowadzono w ziemię w sumie ponad 500 kolumn CMC i ponad 1000 pali SCR.  Wykonano fundamenty i ustrój nośny wiaduktów. Konstrukcja estakady E1, która liczy 476 m długości, wykonana została metodą ciągłego nasuwania. Zamontowano również elementów prefabrykowanych na przejazdach gospodarczych i przejściach dla zwierząt. Na części obiektów zamontowano także balustrady oraz ułożono schody skarpowe.

– W okresie zimowym przy sprzyjających warunkach atmosferycznych na poszczególnych obiektach wykonawca prowadził prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem kap chodnikowych, montowano krawężniki, balustrady oraz kolektory odwodnieniowe – informuje Joanna Rarus z GDDKiA. – Obecnie trwają prace związane z wykonywaniem zasypek oraz kap chodnikowych. W najbliższym czasie wykonawca planuje zakończenie prac związanych z montażem pozostałych balustrad i barier ochronnych, wykonanie zabezpieczeń antykorozyjnych, korytek odwodnieniowych, stożków i murów oporowych.

Do końca kontraktu pozostało jeszcze wykonanie nawierzchni na wiaduktach i estakadzie E1 oraz pod przejazdami gospodarczymi, przejściami dla zwierząt, a także roboty wykończeniowe.

Co do zaawansowania robót ziemnych przy trasie zasadniczej S19 oraz drogach dojazdowych, to wykonawca zrealizował już prace związane ze wzmocnieniem podłoża pod nasypy oraz na dojazdach do obiektów inżynierskich, stosując kolumny betonowe, kolumny żwirowe, dreny pionowe VD oraz panele trenchmix. Zabezpieczano skarpy wykopów poprzez wykonanie palisady żelbetowej i koszy gabionowych. Wykonywano również prace związane z ekranami akustycznymi  i ekranami przeciwolśnieniowymi. Na trasie zasadniczej położono warstwy konstrukcji nawierzchni.

– W czasie przerwy zimowej,  która nie jest wliczana w czasookres budowy tj. od 15 grudnia do 15 marca, trwały prace przy wykonaniu palisady, która ma zabezpieczyć skarpy wykopów przed  deformacją i osunięciem. Wstawiono ponad 8 kilometrów pali CFA o średnicy 60 cm i 80cm oraz prawie 5 km mikropali – wylicza Joanna Rarus. – Prowadzono także prace związane z robotami ziemnymi  tj. wykopy z transportem na odkład.

Konsorcjum firm Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A. zakończyło już wszystkie roboty ziemne na dojeździe do estakady E1. Przy ul. Dębickiej w Rzeszowie  usunięto wcześniej stanowisko do nasuwania konstrukcji estakady. Trwają prace przy rozbiórce nasypów przeciążeniowych na dojazdach do wiaduktów.  Budowany jest nasyp na węźle Rzeszów Południe w Racławówce i prowadzone wykopy w obrębie ul. Słoneczny Stok w. Rzeszowie oraz na końcu odcinka drogi S19 w Racławówce. Kiedy zostaną te roboty zakończone, budowlańcy będą kontynuować wykonywanie warstw konstrukcyjnych nawierzchni na „ekspresówce”. Równolegle  wykonywane jest odwodnienie drogi – rowy, przepusty, kanalizacja deszczowa i zbiorniki.

– Do zakończenia kontraktu pozostała jeszcze budowa ok. 11,5 km dróg dojazdowych i wykonanie  tylu też kilometrów ogrodzenia, umocnienie 8,5 tys. mkw. rowów, wykonanie wypełnień ekranów akustycznych (ok. 38 tys. mkw.), nasadzenie 6 tys. drzew i krzewów, humusowanie skarp wykopów i nasypów oraz terenów płaskich, w końcu – wykonanie ok. 4,7 km konstrukcji nawierzchni na trasie zasadniczej S19, do tego ok. 16,2 km barier ochronnych oraz oznakowania poziomego i pionowego – podsumowuje Joanna Rarus. 

Co do robót związanych z sieciami elektroenergetyczną, teletechniczną, gazową i kanalizacją sanitarną, to prace związane z kolizjami sieci zostały już zakończone. Obecnie wykonywana jest instalacja elektryczna w obrębie węzła Rzeszów Południe oraz budowana kanalizacja deszczowa i zbiorniki retencyjne. Do zrobienia pozostaje jeszcze oświetlenie drogowe, kanał technologiczny oraz elementy systemu informacji drogowej.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy