Reklama

Biznes

Bezskuteczność wykreślenia podatnika z rejestru VAT bez wydania decyzji administracyjnej

Komentarz AXELO (aplikantka radcowska Karolina Belcyr)
Dodano: 09.05.2017
32415_1
Share
Udostępnij

Wykreślenie podatnika bez wydania decyzji administracyjnej jest bezskuteczne. Brak wykazywania przez spółkę za kolejne okresy rozliczeniowe sprzedaży opodatkowanej nie upoważnia organu podatkowego do uznania, że spółka zaprzestała działalności i wykreślenia jej z rejestru, jako podatnika VAT. Organ podatkowy w takiej sytuacji orzeka o prawach i obowiązkach podatnika, jego rozstrzygnięcie powinno, więc przybrać formę decyzji, która daje podatnikowi możliwość zapoznania się ze skutkami sytuacji, w której się znalazł, a także możliwość odwołania się.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22.03.2017 r., sygn. akt VIII SA/Wa 640/16

Komentarz AXELO (aplikantka radcowska Karolina Belcyr)

Od 2017 roku ustawa o podatku od towarów i usług rozszerza przypadki, w których Naczelnik Urzędu Skarbowego wykreśla podatnika z rejestru podatników czynnych.

Przywołana powyżej sentencja wyroku dotyczy art. 97 ust. 16ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.) dodanego ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 2024), która weszła w życie 1 stycznia 2017 r.Powyżej wskazana regulacja dotyczy sytuacji wykreślenia podatnika, o którym mowa w art. 96 ust. 6, 8 i 9 u.p.t.u. z rejestru, jako podatnika VAT(wykreślenie podatnika z rejestru, jako podatnika VAT, o którym mowa w art. 96 ust. 6 i 8-9a, jest równoznaczne z wykreśleniem
z rejestru, jako podatnika VAT UE).

Znowelizowana ustawa zawiera przepisy znacznie rozszerzające przypadki wykreślania podmiotów z rejestru czynnych podatników VAT. Regulacje dotyczą zarówno warunków dla wszystkich podatników, jak również sytuacji, gdy podatnicy VAT czynni wykonują wyłącznie czynności zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43.

Dodane nowelizacją przepisy w ustawie o podatku od towarów i usług (art. 96  ust. 9a u.p.t.u.)
o wykreśleniu z rejestru VAT obejmują podmioty, które:

  • zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej na okres, co najmniej 6 kolejnych miesięcy,
  • były zobowiązane do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3 u.p.t.u.,
    i pomimo istnienia tego obowiązku nie dochowały go – nie złożyły deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały,
  • składały przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3 u.p.t.u., w których nie wykazały sprzedaży oraz zakupów z kwotami podatku do odliczenia,
  • wystawiały faktury lub faktury korygujące, które nie dokumentowały rzeczywistych czynności, czyli tzw. „puste” faktury, prowadząc działalność gospodarczą wiedziały lub miały uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że uczestniczą w procederze oszustwa lub nadużycia podatkowego, mającego na celu osiągnięcie nienależnych korzyści majątkowych kosztem budżetu państwa.

Problematyczne z punktu widzenia wdrożenia procedury mającej na celu wykreślenia podatnika z rejestru jest to, że ustawodawca w art. 97 ust. 15 i ust. 16, jak i w art. 96 ust. 6, ust. 8 i ust. 9 u.p.t.u.nie określił formy, w jakiej ma nastąpić wykreślenie z rejestru, lecz jedynie skutek, jaki to wykreślenie powoduje oraz nałożenie na organ podatkowy obowiązku powiadomienia podatnika.

W komentowanym orzeczeniu Sąd stanął na stanowisku, że w sprawach, w których następuje rozstrzygnięcie kwestii w zakresie wykreślenia podatnika z rejestru, jako podatnika VAT czy też VAT UE, czyli zachodzi okoliczność kształtująca jego prawa i obowiązki, rozstrzygnięcie sprawy powinno przybrać konkretną i określoną prawem formę, która co najmniej gwarantowałaby podatnikowi możliwość zapoznania się w sposób skuteczny i dla niego zrozumiały ze skutkami sytuacji, w której się znalazł. Oznacza to, że wykreślając podatnika z rejestru, jako podatnika VAT lub (i) VAT UE organ podatkowy orzeka o prawach i obowiązkach podatnika, a zatem jego rozstrzygnięcie powinno przybrać formę decyzji.W treści uzasadnienia Sąd wskazał, że w tak istotnej kwestii, jaką jest wykreślenie z rejestru potencjalnie istniejącego i działającego podatnika, organ nie może posłużyć się formą czynności materialno-technicznej, tak jak to miało miejsce w rozpatrywanej sprawie.

Biorcą pod uwagę, że wykreślenie podatnika z urzędu z rejestru, jako podatnika VAT, a w konsekwencji z rejestru, jako podatnika VAT UE, rodzi dla niego konsekwencje prawne wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług, za słuszne należy uznać stanowisko Sądu, zgodnie z którym rozstrzygnięcie w sprawie wykreślenia powinno przybrać formę decyzji, jako właściwej dla rozstrzygnięć władczych organów podatkowych, zaś pominięcie takiej formy powinno skutkować bezskutecznością czynności.

Aby szczegółowo omówić poruszone zagadnienia, skontaktuj się z AXELO. www.axelo.pl

Informacje zawarte w niniejszym artykule/komentarzu mają charakter skrótowy i informacyjny. Informacje te nie powinny zastępować szczegółowej analizy poruszanych w nim zagadnień, jak również stanowić podstawy podejmowania decyzji biznesowych lub jakichkolwiek innych czynności prawnych lub faktycznych.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy