Reklama

Podkarpacki automotive jednoczy siły. Motoryzacja inteligentną specjalizacją regionu

A A A
Alina Bosak

Dodano: 10-07-2017

Grafika Wschodni Sojusz Motoryzacyjny/Intester

Grafika Wschodni Sojusz Motoryzacyjny/Intester

Podkarpacie to prawdziwe zagłębie firm z branży automotive. Pod tym względem ustępujemy jedynie Śląskowi i Wielkopolsce. Przyszły tu nie tylko zachodnie koncerny, ale wyrosły także dziesiątki rodzimych firm. Generują miliardowe obroty i dają tysiące miejsc pracy, a ich siła i wpływ na gospodarkę regionu stale rośnie. Dlatego pod koniec 2016 roku zarząd województwa wpisał motoryzację jako inteligentną specjalizację do Regionalnej Strategii Innowacji dla Podkarpacia. Przedsiębiorcy zaś tworzą silny front walki o swoje interesy w postaci Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego. O Podkarpackim automotivie bardzo głośno zrobi się też 29-30 września w G2A Arena w Jasionce w trakcie Kongresu i Targów TSLA, czyli Transport, Spedycja, Logistyka i Automotive. Więcej informacji na stronach www.tslaexpo.pl

Produkty wytwarzane przez przemysł motoryzacyjny należą do najczęściej eksportowanych z Podkarpacia, a firmy z tego sektora, wprowadzając nowe lub ulepszone wyroby, należą do liderów innowacji. Największa koncentracja fabryk i zakładów produkcyjnych występuje w specjalnych strefach w Mielcu, Tarnobrzegu, Dębicy, Gorzycach i Stalowej Woli, także pod Rzeszowem, w powiecie ropczycko-sędziszowskim oraz na południu – w Sanoku, Krośnie i Zagórzu, gdzie wciąż żywe są tradycje fabryki Autosan. Na Podkarpaciu ulokowały się światowe koncerny – Pilkington Automotive Poland, Lear, Federal-Mogul, Kirchhoff, Uniwheels, BorgWarner. Ale wyrastają też rodzime potęgi, jak chociażby FA Krosno, Spiroflex, Splast. Wprawdzie poza autobusami i melexami nie produkujemy innych samochodów, ale z części i elementów, które tu powstają, tych wszystkich belek, amortyzatorów, uszczelek, filtrów, wiązek elektrycznych, opon i szyb, dałoby się złożyć niemal całe auto. Taki też model stworzył i zaprezentował na Kongresie 590 w Jasionce Wschodni Sojusz Motoryzacyjny (East Automotive Alliance).Szybki rozwój tego klastra potwierdza, jak duży potencjał tkwi w podkarpackiej motoryzacji. Branża wreszcie zaczęła z sobą współpracować, dzięki czemu jest silnym partnerem w relacjach z samorządem, polskim rządem, a także zagranicznymi organizacjami.

Wschodni Sojusz Motoryzacyjny zawiązany został w lutym 2015 roku z inicjatywy Ryszarda Jani, prezesa Pilkington Automotive, a dziś także prezesa Sojuszu. Początkowo dominowały w nim korporacje i duże firmy, a najmniejszą siłę stanowiły małe i średnie przedsiębiorstwa. Udział tych ostatnich w stowarzyszeniu jednak systematycznie rośnie, co wszystkich cieszy, bo organizacji zależy, aby było ich najwięcej. - Minęły dopiero dwa lata, a efekty powstania stowarzyszenia i zainteresowanie nim ze strony firm automotive już przerosły nasze pierwotne wyobrażenia  - stwierdza Ryszard Jania. – Zakładaliśmy wzrost organiczny, powolny, tymczasem liczba zgłaszających chęć dołączenia do nas rośnie bardzo szybko. Jesteśmy silną reprezentacją branży. W sprawozdaniu z kwietnia podaliśmy, że przedsiębiorstwa uczestniczące w klastrze Wschodni Sojusz Motoryzacyjny generują obrót blisko 10 mld złotych i zatrudniają ok. 15 tys. osób, nie wliczając, oczywiście, uczelni, które także do nas dołączyły. Pod koniec czerwca przyjęliśmy kolejnych sześciu członków. Mamy ich zatem już 28. Zbliżamy się do 30 bez specjalnych zabiegów z naszej strony. To oznacza, że firmy chcą współpracować, widzą w tym szanse rozwojowe i że jesteśmy już rozpoznawalni. Nie tylko zresztą na Podkarpaciu. Z innych części Polski również mamy członków i zapytania o możliwość wejścia do Sojuszu.

Reklama

W ubiegłym roku podpisano także porozumienie o wzajemnej współpracy z Klastrem Przemysłowo-Naukowym Ziemia Sanocka, do którego należy bardzo wiele firm branży motoryzacyjnej z południowej części województwa. Sojusz jest otwarty na to, aby firmy, które tam należą, były także członkami klastra WSM.

Praca Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego na rzecz branży automotive odbywa się na wielu poziomach. Jeden z nich dotyczy wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk.– Wprawdzie mamy różne technologie i produkty, ale są także elementy wspólne dla działalności firmy. To m.in. zarządzanie jakością, utrzymanie ruchu, zakupy, logistyka wewnętrzna, bezpieczeństwo, ochrona środowiska, zasoby ludzkie. Tu jest pole do współpracy i takimi tematami zajmują się też utworzone przez nas grupy robocze - zauważa prezes Jania. - Stworzyliśmy ich osiem. Dla każdej chcemy organizować dwie sesje w ciągu roku. W spotkaniach mogą uczestniczyć wszyscy członkowie klastra.

Sojusz pracuje także nad rynkiem pracy. - Zależy nam na angażowaniu się w szkolenia kadr – podkreśla prezes Jania. - Uczestniczymy w projekcie edukacyjnym koordynowanym przez Jaguara i Land Rovera. Bierze w nim udział 25 instytucji z całej Europy. Z Polski – właśnie Wschodni Sojusz Motoryzacyjny. To projekt finansowany bezpośrednio przez Komisję Europejską.

Na ten rok zaplanowano także wiele innych działań. Wśród nich jest dopracowanie strategii, rozszerzanie liczby członków, wzmocnienie skuteczności działania grup roboczych, jeszcze intensywniejsza praca nad projektami rozwojowymi, przede wszystkim dotyczącymi szkolnictwa zawodowego. W planach są misje zagraniczne i zorganizowanie wymiany gospodarczej z austriackim klastrem w Styrii. - Stoimy także przed decyzją, czy iść w stronę kluczowego klastra krajowego – wiąże się to z pewnymi korzyściami, ale też trzeba spełnić określone warunki. Musimy to rozważyć – zdradza Ryszard Jania. - Musimy także sformalizować naszą strukturę. Na razie działa ona na zasadzie wolontariatu, a zadań już w tej chwili jest tyle, że musimy stworzyć biuro i kadrę do obsługi klastra.

Czego potrzebują firmy motoryzacyjne najbardziej? - Na pewno ta branża mocno się rozwija – mówi prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego. - Firmy, które tu powstały, dziś są parokrotnie większe niż kilka lat temu. Poza tym wciąż ich przybywa. Zarówno tych, będących częściami większych koncernów, jak i lokalnych. Aby im pomóc, warto angażować większe środki na promowanie podkarpackiej motoryzacji nie tylko z Regionalnego Programu Operacyjnego, ale również Rozwoju Polski Wschodniej, czy bezpośrednio z Unii Europejskiej, z programu Horyzont 2020, przy współpracy z zagranicznymi partnerami. To pomogłoby firmom małym przekształcić się w średnie, a średnim w duże. Dobrze, że członkowie klastra zyskują preferencyjne warunki przy ubieganiu się o dofinansowanie. Zależy nam na pozyskiwaniu go w trzech obszarach. Klaster jako całość będzie starał się o granty na projekty np. edukacyjne. Nasze firmy będą też tworzyć konsorcja i ubiegać się o wsparcie jakiegoś wspólnego projektu. W końcu, członkowie Sojuszu przygotowują także samodzielne projekty. Informacjami na temat takich różnych możliwości i nowych konkursów dzielimy się w stowarzyszeniu. 

Najistotniejszym problemem firm motoryzacyjnych jest dziś rynek pracy. - Dlatego musimy być obecni w edukacji zawodowej – stwierdza Ryszard Jania. - Chcemy przygotować program, który objąłby całe województwo. Poprzez skojarzenie firm z klastra ze szkołami, zamierzamy wprowadzić  program pilotażowy, który przygotowywałby nauczycieli do prowadzenia zajęć praktycznych. Przekazywalibyśmy im najnowocześniejszą wiedzę i doświadczenie naszych firm, a uczniowie byliby zapraszani na staże. Drugi kierunek to analiza rynku bezrobotnych. Zaczniemy od rozpoznania ich potrzeb. Nawet gdyby udało się zaktywizować tylko 10 proc. z nich, mielibyśmy kilka tysięcy pracowników.

Rozwijający się podkarpacki automotive ludzi do pracy będzie potrzebował coraz więcej.

KOMENTARZE

Sukcesy przemyskich ikonopisarzy

Przemyśl ikonami i artystami stoi. Dwoje utalentowanych przemyskich pisarzy ikon ? Timour...

Jadalnia - serce domu

Jadalnia powinna być zaaranżowana z największą starannością. W jadalni spędzamy wiele godzin z rodziną...

Oświetlenie w domu

To w głównej mierze od oświetlenia zależy, jak się czujemy w domu i jak je postrzegamy. Powinno doskonale rozpraszać...

Potencjał gospodarczy Podkarpacia

Rozmowa z Grzegorzem Koszelem, starszym menedżerem w biurze Deloitte w Rzeszowie.

Klaudiusz Angerman - zapomniany obywatel Europy

Historia człowieka, który nie bał się marzyć i umiał planować: np. rurociąg gazowy z Rzeszowa do Lwowa lub międzynarodowe drogi wodne łączące Dniestr i Dunaj z Bałtykiem. Czuł się obywatelem...

zobacz więcej
Reklama

Wojciech Buczak, poseł PiS: Będę walczył o fotel prezydenta Rzeszowa

- Z natury nie jestem wojowniczy, ale jeśli chodzi o wybory prezydenckie w Rzeszowie, jestem gotów oddać się do dyspozycji mieszkańców - mówi poseł Wojciech...

Na Podkarpaciu projektują elementy nadwozi dla światowych marek

Kiedy Cadway Automotive w październiku 2016 r. zaczynał działalność, był startupem z dwoma inżynierami na pokładzie. W niespełna półtora roku Jakub Kocój, który...

No to latamy! Dreamlinerem z Rzeszowa do Nowego Jorku

To był pierwszy lot po 10 latach przerwy. W niedzielę, 29 kwietnia o godz. 19.25 Boeing 787 Dreamliner wystartował z lotniska w Newark, by w poniedziałek, 30 kwietnia już o godz. 9.40., czyli...

Reklama

Patent na pierwsze w Polsce mosty kompozytowe w Błażowej i Nowej Wsi!

Konstrukcja mostu w Błażowej k. Rzeszowa, złożona z wykorzystywanych m.in. w motoryzacji i lotnictwie materiałów kompozytowych, została opatentowana!...

Ponad 8 mln zł na Koncepcję Programową dla ostatniego odcinka S19

To pewne - będzie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla ostatniego już odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Dukla do Barwinka (granica...

Przebudowaną ulicą Podkarpacką pojedziemy w wakacje?

Bardzo możliwe, że w wakacje będzie gotowy przebudowany 2-kilometrowy odcinek ulicy Podkarpackiej w Rzeszowie. - Prace idą zgodnie z harmonogramem i mamy nadzieję, że uda się zakończyć...

Jennifer Lopez twarzą Inglota. Gwiazda stworzyła kolekcję kosmetyków

Jedna z najpopularniejszych piosenkarek i aktorek na świecie, Jennifer Lopez stworzyła nową kolekcję kosmetyków dla podkarpackiej firmy kosmetycznej Inglot...

Krzesła Nowego Stylu na piłkarskich Mistrzostwach Świata w Katarze!

Organizator Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2022 w Katarze podjął decyzję, że krzesła marki Forum Seating, należącej do Grupy Nowy Styl z Podkarpacia...

zobacz więcej

POLECANE

VIP MARZEC-KWIECIEŃ

VIP MARZEC-KWIECIEŃ
w numerze m.in.:

• W uprawianiu nauki najważniejsze są wątpliwości! • Mamy rynek pracownika • Bogusław Barnaś - najważniejsza jest wyobraźnia • Twarze Podkarpacie 10 lat VIP Biznes&Styl • Kongres TSLA Expo 2018 • Bolidy Caro Cars z Mielca • 57. Muzyczny Festiwal w Łańcucie
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2018-05-22 18:59
WIG 59015.14 -0,54%
WIG20 2248.71 -0,87%
mWIG40 4520.4 +0,11%
sWIG80 13969.08 +0,12%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2018-05-22
USD 3,6252 -0,99%
EUR 4,2812 -0,42%
CHF 3,6385 -0,70%
GBP 4,8814 -0,52%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1292,00 +0,12% [01:15]
 Ropa brent baryłka 79,41 +0,00% [23:56]
 Pallad uncja 986,50 +0,14% [01:06]
 Platyna uncja 908,90 +0,17% [01:15]
 Srebro uncja 16,57 +0,06% [01:15]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY