Reklama

Zdrożeją nie tylko paliwa, także produkty i usługi

A A A
Z ARTUREM CHMAJEM, ekonomistą, dyrektorem Centrum Innowacji i Przedsiębiorczości Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, rozmawia Katarzyna Grzebyk

Dodano: 11-07-2017

Artur Chmaj Fot. Tadeusz Poźniak

Artur Chmaj Fot. Tadeusz Poźniak

Katarzyna Grzebyk: Do marszałka Sejmu trafił projekt ustawy o powołaniu Funduszu Dróg Samorządowych, który ma być finansowany dzięki podwyższeniu opłaty paliwowej o 20 groszy na litrze plus VAT. Czyli jest niemal przesądzone, że kierowcy zapłacą o 25 groszy więcej za litr paliwa.

Artur Chmaj: Chyba tylko trzęsienie ziemi mogłoby temu przeszkodzić (śmiech). Projekt idzie ścieżką poselską, nie ma konsultacji ani uzgodnień. Jeżeli władzy na tym zależy, to jest to w stanie zrobić w dwa dni, czego już dowiodła przy różnych głosowaniach. Moim zdaniem, przyjęcie ustawy jest formalnością.

Co ta ustawa oznacza dla przeciętnego Kowalskiego?

Skutki powołania funduszu widzę w dwóch płaszczyznach. Pierwsza, najbardziej oczywista, to wyższa kwota zapłacona na stacji paliw po zatankowaniu samochodu. Każdy kierowca czy właściciel samochodu dość mocno odczuje tę podwyżkę, zwłaszcza że jeszcze nie tak dawno litr paliwa kosztował blisko 6 zł za litr. Potem rynek światowy się unormował, ceny spadły, czemu sprzyjały różne tendencje makroekonomiczne, np. włączenie się Stanów Zjednoczonych do gry jako eksportera paliwa. Poza tym wyhamowuje gospodarka chińska, popyt na paliwa jest tam mniejszy. Czynniki stabilizujące działają  i mimo że Putin macha szabelką i rozmawia z Arabią o ograniczeniu wydobycia ropy, to raczej nam nie grozi duży skok cen paliw. Kurs dolara po różnych perturbacjach ustabilizował się. Gospodarka światowa nam sprzyja. Łatwo więc policzyć, że po podwyższeniu opłaty paliwowej o 25 groszy, już przy jednym tankowaniu zapłacimy więcej o kilka-kilkanaście złotych.

Jakie będą skutki w drugiej płaszczyźnie?

Reklama

Podwyższenie opłaty paliwowej to wyraźny impuls proinflacyjny. We współczesnej gospodarce transport ma ogromne znaczenie. Cena każdego produktu na półce w sklepie czy hipermarkecie zawiera w sobie określony udział kosztów transportu. Podrożeje więc część produktów i usług, wzrosną koszty transportu. Będą to skutki długofalowe. Pamiętam sytuację sprzed kilku lat, gdy pewien przedsiębiorca w rozmowie przyznał, że już podniósł ceny, bo słyszał, że za kilka dni podrożeją paliwa. Ta sytuacja pokazuje sposób myślenia przedsiębiorców, którzy pewnie już kalkulują możliwość podwyższenia cen za usługi czy towary.

Dzięki ustawie, do budżetu państwa rocznie ma wpływać około 5 mld zł z tytułu opłaty paliwowej. Połowa tej sumy ma trafić do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansuje się budowę dróg krajowych, połowa na fundusz samorządowy. Cieszą się samorządowcy i już planują, ile dróg wyremontują lub wybudują.

W ostatnim czasie sporo pieniędzy, także unijnych zostało wyłożonych na autostrady i ekspresówki, drogi lokalne zostały trochę w tyle. Problem stanu dróg lokalnych jest widoczny, więc nie kwestionuję tego, że trzeba szukać środków, aby sfinansować ich budowę lub rozbudowę. Rozumiem też entuzjazm samorządowców, bo będą mogli zrealizować marzenia o inwestycjach drogowych na swoim terenie. W tej beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu, bo opłata paliwowa jest zwykłym podatkiem nałożonym na podatnika. Jeśli wsłuchamy się dobrze w narrację rządu, to okaże się, że mamy fantastyczny budżet, wzrosła skuteczność ściągalności VAT-u, dochody są wyższe niż planowano, deficyt jest rekordowo niski, czyli - mamy fantastyczną sytuację budżetową. Oponenci, krytycy i osoby dbające o finanse publiczne twierdzili, że nie stać nas na kosztowny pogram socjalny, ale z narracji rządu wynikało, że na wszystko nas stać, a wszelkie pomysły były skrojone na miarę. Skoro mamy taki fantastyczny budżet, po co sięgać do kieszeni kierowców i podatników. Nie wiem, czy rząd uwierzył we własną propagandę czy ta skłonność sięgania do kieszeni obywateli była spowodowana tym, że ceny paliw utrzymywały się na pewnym poziomie. Kiedy pierwszy raz przeczytałem w prasie o tej podwyżce, która ma być opodatkowana, parsknąłem śmiechem. Pachnie tu Monthy Phytonem.

A podatnicy nie zrezygnują z paliwa. Nadal będą tankować, tyle że drożej.

Dokładnie. Dodam jeszcze, że fakt, iż paliwa drożeją w wakacje, znany jest od lat. Teraz była szansa, że nie będzie podwyżek. Niestety, pomysł na droższe paliwa urodził się w głowach polityków. Jego skutki odczujemy wszyscy.

KOMENTARZE

Co to za spółka, której kapitał wyniesie złotówkę?

Z Arturem Chmajem, ekonomistą z Wyższej...

Ekonomista o ograniczeniu handlu w niedzielę

Jaromir Kwiatkowski: NSZZ "Solidarność" zbiera podpisy pod...

Prognozy dla Podkarpacia - trudno zatrzymać rozpędzoną gospodarkę

Z dr. Arturem Chmajem, dyrektorem Centrum Innowacji i Przedsiębiorczości WSIiZ w Rzeszowie, rozmawia Alina Bosak

W 2017 koszty prowadzenia firmy wzrosły. Za ulgi zapłaci klasa średnia

Z Arturem Chmajem, ekonomistą, dyrektorem Centrum Innowacji i Przedsiębiorczości Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, rozmawia Alina...

zobacz więcej
Reklama

VIII Gala VIP. GALERIA FOTOGRAFII

Magazyn VIP Biznes&Styl już po raz ósmy rozdał statuetki dla Najbardziej Wpływowych...

VIII Gala VIP. Najbardziej Wpływowi Podkarpacia 2017

Podczas sobotniej, wielkiej gali w Filharmonii...

VIP Polityka. Tomasz Poręba: Podkarpacie może stać się polską Bawarią

Z Tomaszem Porębą, posłem PiS do Parlamentu Europejskiego, zwycięzcą rankingu VIP-a w kategorii "POLITYKA", rozmawia Aneta Gieroń

XIII Gala Podkarpackiego Klubu Biznesu

Zrzeszający 300 przedsiębiorców Podkarpacki Klub Biznesu zorganizował w piątek, 24 listopada, wielką galę w Centrum Wystawienniczo-Kongresowy G2A Arena w Jasionce k/Rzeszowa. Uroczystemu spotkaniu towarzyszyło wręczenie...

Samolot dla studentów pilotażu. Zapłacił marszałek

Używany, szkolny samolot produkcji francuskiej "Tampico" TB -9 od piątku parkuje w Ośrodku Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Najnowszy nabytek OKL-u kosztował 300 tys. zł...

Reklama

Unimet inwestuje w strefie "Rzeszów-Dworzysko". Dwie fabryki już ruszają

15 mln zł planuje zainwestować firma Unimet w budowę innowacyjnego centrum dystrybucyjnego w Parku Naukowo-Technologicznym "Rzeszów-Dworzysko". Akt...

Rzeszów odetchnie - po otwarciu łącznika z S19. Tranzyt ominie miasto

- Do 30 listopada br. zostanie dopuszczony do ruchu łącznik ulicy Podkarpackiej z S19 – potwierdza Andrzej Świder, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w...

VIP Kultura. Wit Wojtowicz: Zamek w Łańcucie od dziecka budził mój zachwyt

Z Witem Karolem Wojtowiczem, dyrektorem Muzeum-Zamku w Łańcucie, zwycięzcą rankingu VIP-a w kategorii "KULTURA", rozmawia Alina Bosak

Kongres 590: o polskiej i globalnej gospodarce w CWK G2A Arena

Dwa dni dyskusji, siedem bloków tematycznych, kilkudziesięciu prelegentów – w dniach 16-17 listopada w CWK G2A Arena w Jasionce odbędzie się druga edycja Kongresu 590. Wezmą...

Podkarpackie startupy: pomysły miewamy nie gorsze od amerykańskich

Na Podkarpaciu przybywa startupów, które chcą swoimi pomysłami biznesowymi zawojować rynek. Choć spora część z nich to dobrze rokujące przedsięwzięcia, to...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Wrzesień-Październik

VIP Wrzesień-Październik
w numerze m.in.:

• Ryszard Jania - w motoryzacji ważny jest sojusz! • Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc • Cerkamed jeszcze pokaże • Dzisiejsza Rosja • Ocaleni Żydzi z Podkarpacia
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2017-12-12 18:59
WIG 62532.46 +0,86%
WIG20 - -
mWIG40 4744.68 +0,62%
sWIG80 14291.41 -0,15%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2017-12-12
USD 3,5708 +0,21%
EUR 4,2077 +0,09%
CHF 3,6085 +0,33%
GBP 4,7652 +0,01%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1245,10 -0,10% [02:14]
 Ropa brent baryłka 63,88 +0,02% [02:13]
 Pallad uncja 1002,30 -0,07% [02:09]
 Platyna uncja 878,95 -0,11% [02:13]
 Srebro uncja 15,73 -0,13% [02:14]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY