Reklama

Zdrożeją nie tylko paliwa, także produkty i usługi

A A A
Z ARTUREM CHMAJEM, ekonomistą, dyrektorem Centrum Innowacji i Przedsiębiorczości Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, rozmawia Katarzyna Grzebyk

Dodano: 11-07-2017

Artur Chmaj Fot. Tadeusz Poźniak

Artur Chmaj Fot. Tadeusz Poźniak

Katarzyna Grzebyk: Do marszałka Sejmu trafił projekt ustawy o powołaniu Funduszu Dróg Samorządowych, który ma być finansowany dzięki podwyższeniu opłaty paliwowej o 20 groszy na litrze plus VAT. Czyli jest niemal przesądzone, że kierowcy zapłacą o 25 groszy więcej za litr paliwa.

Artur Chmaj: Chyba tylko trzęsienie ziemi mogłoby temu przeszkodzić (śmiech). Projekt idzie ścieżką poselską, nie ma konsultacji ani uzgodnień. Jeżeli władzy na tym zależy, to jest to w stanie zrobić w dwa dni, czego już dowiodła przy różnych głosowaniach. Moim zdaniem, przyjęcie ustawy jest formalnością.

Co ta ustawa oznacza dla przeciętnego Kowalskiego?

Skutki powołania funduszu widzę w dwóch płaszczyznach. Pierwsza, najbardziej oczywista, to wyższa kwota zapłacona na stacji paliw po zatankowaniu samochodu. Każdy kierowca czy właściciel samochodu dość mocno odczuje tę podwyżkę, zwłaszcza że jeszcze nie tak dawno litr paliwa kosztował blisko 6 zł za litr. Potem rynek światowy się unormował, ceny spadły, czemu sprzyjały różne tendencje makroekonomiczne, np. włączenie się Stanów Zjednoczonych do gry jako eksportera paliwa. Poza tym wyhamowuje gospodarka chińska, popyt na paliwa jest tam mniejszy. Czynniki stabilizujące działają  i mimo że Putin macha szabelką i rozmawia z Arabią o ograniczeniu wydobycia ropy, to raczej nam nie grozi duży skok cen paliw. Kurs dolara po różnych perturbacjach ustabilizował się. Gospodarka światowa nam sprzyja. Łatwo więc policzyć, że po podwyższeniu opłaty paliwowej o 25 groszy, już przy jednym tankowaniu zapłacimy więcej o kilka-kilkanaście złotych.

Jakie będą skutki w drugiej płaszczyźnie?

Reklama

Podwyższenie opłaty paliwowej to wyraźny impuls proinflacyjny. We współczesnej gospodarce transport ma ogromne znaczenie. Cena każdego produktu na półce w sklepie czy hipermarkecie zawiera w sobie określony udział kosztów transportu. Podrożeje więc część produktów i usług, wzrosną koszty transportu. Będą to skutki długofalowe. Pamiętam sytuację sprzed kilku lat, gdy pewien przedsiębiorca w rozmowie przyznał, że już podniósł ceny, bo słyszał, że za kilka dni podrożeją paliwa. Ta sytuacja pokazuje sposób myślenia przedsiębiorców, którzy pewnie już kalkulują możliwość podwyższenia cen za usługi czy towary.

Dzięki ustawie, do budżetu państwa rocznie ma wpływać około 5 mld zł z tytułu opłaty paliwowej. Połowa tej sumy ma trafić do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansuje się budowę dróg krajowych, połowa na fundusz samorządowy. Cieszą się samorządowcy i już planują, ile dróg wyremontują lub wybudują.

W ostatnim czasie sporo pieniędzy, także unijnych zostało wyłożonych na autostrady i ekspresówki, drogi lokalne zostały trochę w tyle. Problem stanu dróg lokalnych jest widoczny, więc nie kwestionuję tego, że trzeba szukać środków, aby sfinansować ich budowę lub rozbudowę. Rozumiem też entuzjazm samorządowców, bo będą mogli zrealizować marzenia o inwestycjach drogowych na swoim terenie. W tej beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu, bo opłata paliwowa jest zwykłym podatkiem nałożonym na podatnika. Jeśli wsłuchamy się dobrze w narrację rządu, to okaże się, że mamy fantastyczny budżet, wzrosła skuteczność ściągalności VAT-u, dochody są wyższe niż planowano, deficyt jest rekordowo niski, czyli - mamy fantastyczną sytuację budżetową. Oponenci, krytycy i osoby dbające o finanse publiczne twierdzili, że nie stać nas na kosztowny pogram socjalny, ale z narracji rządu wynikało, że na wszystko nas stać, a wszelkie pomysły były skrojone na miarę. Skoro mamy taki fantastyczny budżet, po co sięgać do kieszeni kierowców i podatników. Nie wiem, czy rząd uwierzył we własną propagandę czy ta skłonność sięgania do kieszeni obywateli była spowodowana tym, że ceny paliw utrzymywały się na pewnym poziomie. Kiedy pierwszy raz przeczytałem w prasie o tej podwyżce, która ma być opodatkowana, parsknąłem śmiechem. Pachnie tu Monthy Phytonem.

A podatnicy nie zrezygnują z paliwa. Nadal będą tankować, tyle że drożej.

Dokładnie. Dodam jeszcze, że fakt, iż paliwa drożeją w wakacje, znany jest od lat. Teraz była szansa, że nie będzie podwyżek. Niestety, pomysł na droższe paliwa urodził się w głowach polityków. Jego skutki odczujemy wszyscy.

KOMENTARZE

Reklama

Na Wisłoku może stanąć restauracja. Radni Rzeszowa dali zielone światło

Restauracja na barce przy rzeszowskich bulwarach być może przycumuje już w przyszłym roku. We wtorek, 30 maja br. radni zgodzili się wydzierżawić...

Podkarpacki automotive jednoczy siły. Motoryzacja inteligentną specjalizacją regionu

Podkarpacie to prawdziwe zagłębie firm z branży automotive. Pod tym względem ustępujemy jedynie Śląskowi i Wielkopolsce...

G2A wśród najbardziej innowacyjnych firm w Polsce

– G2A.COM to firma, która patrzy na świat oczami innowatorów. Jej szybki rozwój wziął się z wdrażania nowych pomysłów, a nie tylko kopiowania gotowych wzorców. Tylko w ten sposób polskie...

Reklama

Metropolitalny Rzeszów - fakt, czy mit?! Debata BIZNESiSTYL.pl "Na Żywo"

Mija dokładnie 18 lat, od kiedy Rzeszów został stolicą Podkarpacia i... rozpoczął się czas jego dynamicznego rozwoju infrastrukturalnego, mieszkaniowego...

To już pewne. Kongres 590 po raz drugi w Rzeszowie

16 i 17 listopada w Centrum Wystawienniczo - Kongresowym G2Arena w Jasionce już po raz drugi spotka się polski i międzynarodowy biznes, a prezydent RP, Andrzej Duda już po raz drugi przyzna nagrody...

Osiem nowych firm w Inkubatorze Technologicznym od początku roku

Osiem przedsiębiorstw rozpoczęło działalność w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce w pierwszym półroczu 2017 roku. Są to m.in.: 3D team specjalizująca się w...

WiseGlass. Start-up z Rzeszowa, który nie chce naprawiać świata

- Nie zamierzamy naprawiać świata, ani nie wymyśliliśmy innowacji, która ma zmienić rzeczywistość. Postanowiliśmy skorzystać z tego, co już funkcjonuje, udoskonalić...

S19 Świlcza-Kielanówka coraz bliżej, ale kierowcy nie pojadą nią od razu

W sierpniu, zgodnie z umową, zakończą się roboty na ponad 6-kilometrowym odcinku drogi S19 od Świlczy do Rzeszowa (węzeł Rzeszów Południe-Kielanówka)...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Czerwiec-Lipiec

VIP Czerwiec-Lipiec
w numerze m.in.:

• Krzysztof Tokarz - Być najlepszym • Prowincja nigdy nie była jałowa • W świecie komiksu Wojciecha Birka • Kongres TSLA Expo 2017 • Podkarpackie start-upy • Rzeźby Józefa Wilkonia • Podkarpacka kwatera Hitlera
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2017-07-24 18:59
WIG 61828.39 -0,24%
WIG20 2334.69 -0,36%
mWIG40 4901.13 +0,06%
sWIG80 15666.18 -0,34%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2017-07-24
USD 3,6395 +0,21%
EUR 4,2413 +0,24%
CHF 3,8489 +0,77%
GBP 4,7421 +0,49%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1254,86 -0,04% [04:35]
 Ropa brent baryłka 48,91 +0,43% [04:34]
 Pallad uncja 850,70 +0,10% [04:35]
 Platyna uncja 934,55 +0,13% [04:35]
 Srebro uncja 16,45 -0,06% [04:34]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY