Reklama

Branża logistyczna - większa wydajność dzięki cyfryzacji i automatyzacji

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 03-08-2017

Wojciech Materna. Fot.Tadeusz Poźniak

Wojciech Materna. Fot.Tadeusz Poźniak

Specjalna śluza z kamerami termowizyjnymi zamiast pracownika ochrony, regały wożone przez niewielkie roboty, dostarczanie przesyłek przez drony, autonomiczne ciężarówki - branża logistyczna dynamicznie się rozwija dzięki nowym technologiom. Pojawiają się nowe rozwiązania, które cyfryzują i automatyzują procesy logistyczne, eliminując z niego „czynnik ludzki”. Jednak zarówno Wojciech Materna, prezes firmy TOP S.A i Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka, jak i Łukasz Chmaj, niezależny konsultant, przyznają, że w logistyce człowiek jest i będzie potrzebny, zmieni się tylko jego rola. Więcej o nowoczesnej logistyce już 29-30 września w G2A Arena w Jasionce w trakcie Kongresu i Targów TSLA, czyli Transport, Spedycja, Logistyka i Automotive. Więcej informacji na stronach www.tslaexpo.pl

Branża logistyczna najbardziej rozwinęła się w ostatnich pięciu latach. - W początkach transformacji nasza gospodarka nie znała branży logistycznej. Transportem, dystrybucją i logistyką zajmowało się niemal każde przedsiębiorstwo, oczywiście w miarę swoich możliwości. Z czasem zaczęły do nas przychodzić przykłady z Zachodu i pojawiły się pierwsze firmy specjalizujące się logistyce - tłumaczy Wojciech Materna, prezes firmy TOP S.A i Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka.

Wojciech Materna przyznaje, że bez informatyki branża logistyczna nie byłaby w stanie sprawnie funkcjonować, podobnie jak dystrybucja, gdzie istotna jest kompletacja dostawy. - Ręczne kompletowanie dostaw powodowało duże błędy w dystrybucji, wskutek czego piętrzyły się problemy w dostarczeniu na miejsce właściwego towaru. W ostatnich latach większość dystrybutorów zmieniła systemy dystrybucji i posługuje się inteligentnymi etykietami, czyli kodami paskowymi – zauważa.

WMS usprawnia procesy logistyczne w dużych magazynach

W dużych magazynach, zwłaszcza tych wysokiego składowania, wdrażane jest specjalistyczne oprogramowanie, wykraczające poza zwykły system ewidencji obrotu towarowego, które lokalizuje i steruje przemieszczaniem każdej rzeczy znajdującej się w magazynie. W magazynach oznaczona jest cyfrowo każda komórka oraz każdy nośnik (np. palety). Odpowiada za to system WMS (Warehouse Management System), który jest kompleksowym rozwiązaniem informatycznym (oprogramowanie, urządzenia, usługi i serwis) pozwalającym na zarządzanie ruchem produktów na magazynie oraz optymalizujące wykorzystanie przestrzeni magazynowej.

- W dużych magazynach niezbędne są specjalistyczne systemy, które sterują przepływem ruchu. To one przekazują pracownikom magazynu informację o lokalizacji towaru i miejscu jego przewozu. Przyszłością tej branży jest automatyczna dystrybucja, obecna już w niektórych aptekach, które są w całości zautomatyzowane. Częściowa automatyzacja jest stosowana w magazynach właśnie za sprawą systemów informatycznych, jednak człowiek nadal jest w dużym magazynie potrzebny. Informatycy mają duże pole do popisu, aby zoptymalizować pracę magazynu i wpływać na określone zachowania. Chodzi o to, aby np. towary, które jako pierwsze mają wyjechać z magazynu, były układane jak najbliżej wyjazdu albo by w określonych porach roku palety były układane optymalnie według jakiegoś schematu.

Branża logistyczna a przemysł 4.0

Okazuje się, że wielką szansą dla dalszego usprawniania operacji logistycznych i całych łańcuchów dostaw jest czwarta rewolucja przemysłowej - Industry 4.0, stawiająca na rozwój cyfryzacji, automatyzacji, a także wdrażanie innowacji organizacyjnych oraz procesowych w przemyśle. - Jeśli przez przemysł 4.0 rozumiemy przemysł wykorzystujący dla usprawnienia bieżącej działalności cyfrowe narzędzia, to branża logistyczna jest jedną z bardziej zaawansowanych w tym względzie, bo wykorzystała i wykorzystuje dość zaawansowane algorytmy i narzędzia informatyczne do bieżącego funkcjonowania. Natomiast jeśli przemysł 4.0 zdefiniujemy jako eliminację czynnika ludzkiego, to okaże się, że w logistyce człowiek dalej jest potrzebny – tłumaczy prezes TOP S.A.

Wojciech Materna wskazuje na dwa aspekty, które mogą zadecydować o dynamiczniejszym rozwoju branży logistycznej. Jednym z nich jest technologia  RFID (ang. Radio-frequency identification), wykorzystująca fale radiowe do przesyłania danych oraz zasilania elektronicznego układu (etykieta RFID). W zależności od konstrukcji, technologia umożliwia odczyt etykiet z odległości do kilkudziesięciu centymetrów lub kilku metrów od anteny czytnika. System odczytu umożliwia identyfikację wielu etykiet znajdujących się jednocześnie w polu odczytu.

Reklama

- Jest to technologia dobrze znana, tańsza i bardziej dostępna niż kiedyś, ale  dalej nie jest rozpowszechniona - przyznaje prezes TOP S.A. - W przypadku technologii kodów paskowych, aby zidentyfikować paczkę, należy znaleźć kod paskowy i przeczytać go, co wiąże się ze stratą czasu. Dzięki RFID, towar przejeżdżając obok bramki jest automatycznie identyfikowany, odbywa się to bezprzewodowo. Jest to jedna z technologii przyszłości, która przyspieszyłaby operację i zmniejszyłaby pracochłonność w magazynie. Wystarczyłoby, aby towar został przewieziony w inne miejsce, a system już wiedziałby, czy trafił tam, gdzie powinien i czy to jest właściwy towar.

Drugi aspekt to robotyzacja, czyli doprowadzenie do sytuacji, w której z pracy wewnątrz i na zewnątrz magazynu zostanie wyeliminowany człowiek. – Logistyka bacznie przygląda się temu, co dzieje się w branży motoryzacyjnej. Giganci tej branży pracują nad autonomicznymi ciężarówkami, które będą jeździć bez kierowcy. W USA Amazon próbuje dostarczać przesyłki za pomocą dronów. Dla branży logistycznej oznacza to ogromne zmiany, myślę, że zobaczymy je w najbliższych latach, pod warunkiem, że polskie prawo za nimi nadąży - mówi Wojciech Materna.

W logistyce cały czas testowane są nowe rozwiązania, m.in. autonomiczny transport wózków widłowych wewnątrz magazynów. - W Polsce testy przechodzą zaawansowane systemy analizy obrazu i przekładania go na zjawiska, potrzebne do zarządzania całym obiektem - dodaje Wojciech Materna. - Branża logistyczna jest dobrym polem do stosowania nowych technologii.

Łukasza Chmaj  Fot.Tadeusz Poźniak

Czy nowe technologie zastąpią człowieka w logistyce

 Czy nowe technologię są na tyle zaawansowane, żeby wyprzeć człowieka? Czy każda firma, której działalność związana jest z produkcją i magazynowaniem towarów wymaga zautomatyzowania?

Według Łukasza Chmaja, niezależnego konsultanta, kierującego do niedawna logistyką w W. Kruk S.A., a wcześniej w Intersport S.A., człowiek był, jest i będzie niezbędny, jednak wraz z nowoczesnymi rozwiązaniami, zmienia się jego rola w przedsiębiorstwie. - Automatyzacja procesów wcale nie polega na wprowadzeniu robotów, uzależniona jest od branży i potrzeb konkretnej firmy. Nie każda firma potrzebuje stosowania wyspecjalizowanych i zaawansowanych systemów lub maszyn. W niektórych automatyzacja polega na zastąpieniu kartki i ołówka urządzeniem mobilnym, które połączone z serwerem przekazuje informacje kierownikowi magazynu, a następnie wysyła informacje zwrotne od kierownika do pracownika - wyjaśnia Łukasz Chmaj. - Jeszcze inne firmy bardziej potrzebują automatyzacji transportu, bo okazuje się, że pracownicy magazynu najwięcej czasu tracą na przemieszczanie się z punktu A do punktu B.

Wówczas prace na magazynie automatyzuje się poprzez wprowadzenie np. tradycyjnych przenośników rolkowych lub taśmowych. W przypadku magazynów z odzieżą sprawdza się transport na wisząco. - Amazon wprowadził system transportu regałów, wożonych przez niewielkie roboty - mówi Łukasz Chmaj. - Podobne rozwiązanie stosowane jest m.in. w BMW. Zastosowanie robotów ogranicza potencjalne pomyłki i straty powodowane niebezpiecznymi zdarzeniami z udziałem operowanych przez ludzi wózków widłowych.

Automatyzacja pozwala zabezpieczyć towar

Automatyzacja wiąże się z jeszcze jedną korzyścią, o której rzadko się mówi. Chodzi o zabezpieczenie magazynowanego towaru, zwłaszcza jeśli jest to towar cenny i drobny, jak np. biżuteria czy części elektroniczne. Wówczas zastosowanie mają regały automatyczne typu lean-lift. Jeden z czołowych światowych producentów elektroniki zautomatyzował system ochrony. - Zamiast pracownika ochrony nieustannie śledzącego obraz z dziesiątek zamontowanych w magazynie kamer, zainstalowano specjalną śluzę z kamerami termowizyjnymi. Każdy kto wchodzi lub wychodzi z magazynu, musi przez nią przejść. Kamera wykrywając na ciele pracownika prostokątny kształt, temperaturą odbiegający od temperatury człowieka, wzbudza alarm. W ten sposób automatyzacja w magazynie zabezpiecza go przed kradzieżami - wyjaśnia Łukasz Chmaj.

Łukasz Chmaj podkreśla, że choć automatyzacja prac w logistyce może wydawać się zbyt kosztowna, warto przeprowadzić szeroką analizę inwestycji. Ograniczona podaż pracowników fizycznych oraz wysokie koszty towarzyszące ich zatrudnieniu, a także rosnące wymagania klientów co do czasu realizacji dostaw i bieżącego informowania on-line o statusie przesyłki powodują, że w dłuższej perspektywie rachunek ekonomiczny przemawia na korzyść automatyzacji.

KOMENTARZE

Sprawiedliwi wśród Narodów Świata. Wystawa w WDK-u

We wtorek, 15 marca, w Wojewódzkim Domu Kultury...

Jak założyć efektywną firmę?

W środę 26 czerwca Fundusz Inwestycyjny InnoFund zaprasza potencjalnych i aktywnych...

Rzeszów Tweetup, czyli spotkanie użytkowników twittera

Już w najbliższą sobotę, 5 października, odbędzie się w Rzeszowie pierwsze spotkanie lokalnych użytkowników twittera.

Strefa Dworzysko będzie większa

Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko ma spore szanse stać się jednym z najatrakcyjniejszych inwestycyjnie miejsc w regionie. Nie tylko bardzo sprawnie idą przygotowania terenów, ale właśnie powiększono strefę o 25 hektarów w...

zobacz więcej
Reklama

Bolidy Caro Cars - dzieło mistrzów z Mielca

Rzemiosło na najwyższym poziomie! Gratulacje, Lech i Karol!...

Wojciech Buczak, poseł PiS: Będę walczył o fotel prezydenta Rzeszowa

- Z natury nie jestem wojowniczy, ale jeśli chodzi o wybory prezydenckie w Rzeszowie, jestem gotów oddać się do dyspozycji mieszkańców - mówi poseł Wojciech...

No to latamy! Dreamlinerem z Rzeszowa do Nowego Jorku

To był pierwszy lot po 10 latach przerwy. W niedzielę, 29 kwietnia o godz. 19.25 Boeing 787 Dreamliner wystartował z lotniska w Newark, by w poniedziałek, 30 kwietnia już o godz. 9.40., czyli...

Pierwszy na Podkarpaciu kandydat zjednoczonej opozycji na burmistrza

Kampanię wyborczą właśnie rozpoczęli Demokraci Ziemi Sanockiej - we wtorek 22 maja, przedstawiciele opozycyjnej koalicji, która zawiązała się w styczniu br...

Reklama

Ponad 8 mln zł na Koncepcję Programową dla ostatniego odcinka S19

To pewne - będzie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla ostatniego już odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Dukla do Barwinka (granica...

Przebudowaną ulicą Podkarpacką pojedziemy w wakacje?

Bardzo możliwe, że w wakacje będzie gotowy przebudowany 2-kilometrowy odcinek ulicy Podkarpackiej w Rzeszowie. - Prace idą zgodnie z harmonogramem i mamy nadzieję, że uda się zakończyć...

Droga lotniskowa będzie gotowa dopiero na koniec lipca

Nie w połowie czerwca, jak wcześniej zapowiadano, ale na koniec lipca będzie gotowa droga łącząca Rudną Małą z Jasionką. Zgodnie z umową, termin zakończenia robót przez firmę Skanska...

80 lat rekordowego przelotu Tadeusza Góry i 100 lat Lotnictwa Polskiego

80 lat temu 577 km i 800 metrów z Bezmiechowej, z Góry Szczęśliwych Wiatrów do Solecznik Małych koło Wilna, szybowcem PWS – 101 pokonał polski pilot...

Dwie wielomilionowe inwestycje w strefie S1 PPN-T Aeropolis

Dwie wielomilionowe inwestycje rozpoczęły się w Strefie S1 Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego "Aeropolis". W maju budowę zakładu rozpoczęła amerykańska firma Southco...

zobacz więcej

POLECANE

VIP MARZEC-KWIECIEŃ

VIP MARZEC-KWIECIEŃ
w numerze m.in.:

• W uprawianiu nauki najważniejsze są wątpliwości! • Mamy rynek pracownika • Bogusław Barnaś - najważniejsza jest wyobraźnia • Twarze Podkarpacie 10 lat VIP Biznes&Styl • Kongres TSLA Expo 2018 • Bolidy Caro Cars z Mielca • 57. Muzyczny Festiwal w Łańcucie
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2018-06-18 11:29
WIG 57707.98 +0,03%
WIG20 2198.26 -0,22%
mWIG40 4336.66 -0,10%
sWIG80 13472.96 -0,56%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2018-06-15
USD 3,6922 +2,12%
EUR 4,2802 +0,11%
CHF 3,7056 +0,74%
GBP 4,8998 +0,83%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1284,20 +0,16% [11:14]
 Ropa brent baryłka 74,06 +1,34% [11:14]
 Pallad uncja 984,50 -0,04% [11:14]
 Platyna uncja 886,80 -0,16% [11:14]
 Srebro uncja 16,61 +0,24% [11:14]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.