Reklama

Nowoczesna logistyka. Automatyzacja magazynu

A A A
Alina Bosak

Dodano: 11-08-2017

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

Nowoczesny magazyn przypomina skomplikowany labirynt, w którym tysiące towarów piętrzą się wzdłuż niezliczonych alejek na 10-metrowych konstrukcjach sięgających sufitu. Dzięki automatyzacji wszystko tu jednak działa jak w szwajcarskim zegarku. Zaawansowane programy pomagają bez trudu skompletować zamówienie, wysłać je do klienta na czas, a prawdopodobieństwo pomyłki jest niemal zerowe. – Dziś liczy się szybkość i precyzja, na nich głównie zależy przedsiębiorcom, którzy korzystają z usług firm logistycznych – potwierdza Andrzej Szlęzak, dyrektor ds. logistki w firmie Reslogistic, na terenie strefy ekonomicznej Rogoźnica K. Rzeszowa.

Potrzeba automatyzacji dotyczy dziś wielu branż i dziedzin gospodarki. Wiąże się to z rosnącymi kosztami pracy, problemami ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników i rosnącymi wymaganiami odnośnie do precyzji i terminów realizacji zamówień. Dlatego coraz więcej firm, zamiast inwestować we własny magazyn, kadrę do jego obsługi i drogie programy komputerowe czy sprzęt magazynowy, decyduje się na outsourcing. Magazynowanie, zarządzanie zamówieniami, kompletację i pakowanie, a także wysyłkę i dystrybucję zleca się wyspecjalizowanemu operatorowi logistycznemu. Ta branża rozwija się błyskawicznie w całej Polsce, również na Podkarpaciu. A olbrzymie centra logistyczne są lokalizowane w strategicznych, z punktu widzenia transportu, miejscach. Tak też położone są magazyny Reslogistic w Rogoźnicy – obok wjazdu na A4 i S19, niedaleko Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.

– Zainteresowanie usługami takich firm jak nasza rośnie, a my wprowadzamy automatyzację do magazynowania i zarządzania towarem. Inaczej nie da się oferować usług na odpowiednim poziomie – stwierdza Andrzej Szlęzak, nie ukrywając, że siłą Reslogistic jest nie tylko kapitał i kadra, ale przede wszystkim doświadczenie zdobyte w ciągu 20 lat działalności w branży logistycznej.

Logistyka dla fabryki i sklepu

Operator logistyczny jest potrzebny wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z produkcją i tworzeniem zapasu, gdzie nieodzowne staje się składowanie i magazynowanie, a towar bardzo szybko musi być skompletowany w ramach jednej przesyłki i dostarczony na miejsce. Magazynów potrzebują zarówno fabryki, jak i sklepy.

Reklama

– Do naszego centrum logistycznego trafia wiele różnych typów towarów z rozmaitych branż. To całe spektrum opakowań, rodzajów asortymentu, wag i gabarytów. Trzeba je porozmieszczać, optymalnie wykorzystując przestrzeń magazynu – tworzy ją wielopiętrowy system. W naszym przypadku w jednej tylko hali jest to 11 tysięcy miejsc paletowych i ponad 12 tys. miejsc półkowych na antresolach oraz dwa razy tyle w drugiej hali, którą właśnie otwieramy. Pracę ludzi trzeba zorganizować tak, by w jak najkrótszym czasie mogli dotrzeć do towaru, skompletować zamówienie i przekazać do transportu – tłumaczy dyrektor Reslogistic. – Przy wielości branż, z którymi współpracujemy, zarządzanie logistyką jest skomplikowanym zadaniem, ale dzięki systemom informatycznym wszystko działa jak idealny mechanizm. Z ich pomocą możemy obsłużyć zarówno branżę automotive, dostarczając części samochodowe wprost na taśmę produkcyjną fabryki aut, jak i spożywczą, przygotowując gotowe palety z miksem towarów dla sieci handlowych. Zajmujemy się także logistyką e-commerce, magazynując cały asortyment sklepów internetowych i wysyłając drobne przesyłki do klientów detalicznych. Zakres usług jest szeroki i wymaga od nas ogromnej elastyczności. Automatyczne systemy musimy planować tak, by nie ograniczały możliwości realizacji zleceń i pozwoliły dostosować usługi logistyczne do projektów różnych klientów. To także wyzwanie.

Automatyzacja w różnych obszarach

Dysponentem towaru jest klient, ale jego uwagi wymaga tylko tabela ze stanem magazynu. System informatyczny takiego operatora jak Reslogistic jest bowiem zintegrowany z systemem klienta i zlecenia są automatycznie kierowane do centrum logistycznego. Tutaj wszystko musi działać jak w precyzyjnym mechanizmie, by tysiąc zleceń dziennie zostało zrealizowanych sprawnie i na czas. Komputer planuje zatem pracę całego zespołu. System grupuje dla każdego pracownika zadania tak, by nie biegał on z miejsca na miejsce, ale działał na określonym fragmencie magazynu i przygotowywał towar dla wielu zamówień jednocześnie.

– Pracownik wyposażony w terminal przemieszcza się z wózkiem czy paletą optymalnie wytyczoną drogą. System informatyczny steruje każdym ruchem człowieka, wszystko planuje tak, aby pracownik nie jeździł z pustym wózkiem, ale wstawiając na półkę dostarczony do magazynu towar, od razu zabierał w drogę powrotną inny, który ma być właśnie wysłany – opisuje dyrektor Szlęzak. – Komputery czuwają, aby nie krzyżowały się ścieżki pojazdów. Przy dużej liczbie drobnych zleceń e-commerce, konieczne staje się wprowadzenie częściowej automatyzacji transportu magazynowego, by uniknąć niepotrzebnych zatorów. W poszczególnych częściach magazynu pracownicy sektorowi pakują towar do plastikowych pojemników. Na przenośnikach rolkowych transportowane są one do miejsca, gdzie produkty sortuje się na konkretne zlecenia i przekazuje do stref pakowania. Sortowanie też przebiega niemal automatycznie, bo pracownikom pomaga system pick to light (odłóż do światełka). Kilkakrotne sprawdzanie kodów paskowych na opakowaniach w trakcie realizacji zlecenia pozwala wyeliminować błędy niemal w 100 procentach.

Obsługa firm z wielu branż pozwala w przypadku firmy logistycznej tak automatyzować procesy i optymalizować koszty magazynowania i zarządzania towarem, że korzystanie z jej usług zwyczajnie się opłaca. I to właśnie, a nie sztuczki marketingowe, powoduje rosnącą siłę branży logistycznej.

– Klient oszczędza z wielu powodów – zauważa dyrektor Reslogistic. – Po pierwsze, mniej płaci za magazynowanie. Korzystając z hal z regałami wysokiego składowania mamy tak zorganizowane systemy magazynowe, by ich kubatura była maksymalnie wykorzystana, a klient płacił tylko za rzeczywiście wykorzystane miejsce i nie musiał wynajmować osobnego magazynu. Poza sezonami wzmożonej sprzedaży klient nie musi utrzymywać pustej powierzchni. Ale zarządzanie towarem to nie tylko składowanie. Wydajny i niezawodny sprzęt magazynowy, systemy IT, wykwalifikowana kadra, monitoring, systemy przeciwpożarowe, ubezpieczenia – w sumie dają wysokie kwoty, ale u operatora logistycznego rozkładają się na wielu klientów. Na nas spoczywa także organizacja transportu – od dużych taborów po wysyłkę drobnicową do klienta detalicznego – i negocjacja cen u przewoźnika. Dysponując automatycznymi systemami, wysyłamy zamówienie do odbiorcy szybko i bez pomyłek. W konsekwencji firma korzystająca z naszych usług płaci mniej i zapewnia realizację zleceń na lepszym poziomie niż gdyby sama zajmowała się magazynowaniem i dystrybucją. My z kolei zarabiamy na usłudze dla niej. Korzyść jest obopólna i o to przecież chodzi.

KOMENTARZE

Reklama

Podkarpacki automotive jednoczy siły. Motoryzacja inteligentną specjalizacją regionu

Podkarpacie to prawdziwe zagłębie firm z branży automotive. Pod tym względem ustępujemy jedynie Śląskowi i Wielkopolsce...

Patio przy I LO będzie gotowe jeszcze w tym roku

Do końca tego roku przy I Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie ma być gotowe patio - miejsce relaksu i spotkań młodzieży szkolnej oraz lokalnej społeczności. Patio zostanie wykonane w technologii...

To już pewne. Kongres 590 po raz drugi w Rzeszowie

16 i 17 listopada w Centrum Wystawienniczo - Kongresowym G2Arena w Jasionce już po raz drugi spotka się polski i międzynarodowy biznes, a prezydent RP, Andrzej Duda już po raz drugi przyzna nagrody...

Reklama

Osiem nowych firm w Inkubatorze Technologicznym od początku roku

Osiem przedsiębiorstw rozpoczęło działalność w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce w pierwszym półroczu 2017 roku. Są to m.in.: 3D team specjalizująca się w...

Rekord w specjalnych strefach ekonomicznych: Euro-Park Mielec i Euro-Park Wisłosan

Ponad 980 mln zł inwestycji i niemal 1200 nowych miejsc pracy mają zapewnić firmy, które w pierwszym półroczu tego roku otrzymały...

Szansa na zatrudnienie dla osób młodych, biernych zawodowo. Nowy projekt w RARR S.A

Osoby młode, do 29. roku życia, z niepełnosprawnościami, bierne zawodowo, wywodzące się ze wsi i miast do 20 tys. mieszkańców...

WiseGlass. Start-up z Rzeszowa, który nie chce naprawiać świata

- Nie zamierzamy naprawiać świata, ani nie wymyśliliśmy innowacji, która ma zmienić rzeczywistość. Postanowiliśmy skorzystać z tego, co już funkcjonuje, udoskonalić...

Czas na elektromobilność! Rzeszów ma trzy nowe Melexy

W czwartek pod rzeszowskim ratuszem odbyło się przekazanie miastu przez firmę Melex, trzech nowych pojazdów. Trafią one do spółek miejskich MPWiK, MPGK i MZBM. Dwa z nich to pojazdy...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Czerwiec-Lipiec

VIP Czerwiec-Lipiec
w numerze m.in.:

• Krzysztof Tokarz - Być najlepszym • Prowincja nigdy nie była jałowa • W świecie komiksu Wojciecha Birka • Kongres TSLA Expo 2017 • Podkarpackie start-upy • Rzeźby Józefa Wilkonia • Podkarpacka kwatera Hitlera
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2017-08-22 10:49
WIG 62456.82 +0,05%
WIG20 2381.59 +0,18%
mWIG40 4883.72 -0,08%
sWIG80 15405.85 +0,06%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2017-08-21
USD 3,6408 -0,14%
EUR 4,2747 -0,18%
CHF 3,7641 -0,76%
GBP 4,6882 -0,35%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1290,55 -0,52% [10:36]
 Ropa brent baryłka 52,09 +0,68% [10:36]
 Pallad uncja 937,70 -0,30% [10:35]
 Platyna uncja 979,65 -0,58% [10:36]
 Srebro uncja 16,95 -0,29% [10:36]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY