Reklama

Jaka przyszłość i jakie wyzwania stoją przed branżą logistyczną

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 29-09-2017

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

ZDJĘCIA

zobacz wszystkie ›

Optymalizacja i automatyzacja jest dziś w branży logistycznej koniecznością, bez nich firmy z branży nie są w stanie normalnie pracować, nie mówiąc o odnoszeniu sukcesów - twierdzą teoretycy i praktycy od lat związani z logistyką. Czy w logistyce przyszłości nadal będzie miejsce dla człowieka? Jeśli tak, to jaka będzie jego rola.

Na ten temat dyskutowali uczestnicy panelu „Optymalizacja. Przyszłość i wyzwania w logistyce”, jaki odbył się podczas Kongresu i Targów TSLA Expo w Jasionce. Wzięli w nim udział: Wojciech Materna, prezes TOP S.A, prezes Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka; Łukasz Chmaj, niezależny konsultant kierujący do niedawna logistyką w W. Kruk S.A., a wcześniej w Intersport S.A.; Rafał Kwoka, specjalista ds. sprzedaży usług logistycznych Podkarpackiego Parku Logistycznego OMEGA Pilzno oraz Profesor Dusan Malindziak z Politechniki Rzeszowskiej i Technical University z Koszyc.

Profesor Dusan Malindziak z Politechniki Rzeszowskiej i Technical University z Koszyc opowiadał o logistyce w czasach obecnych i logistyce przyszłości, a swój wykład oparł zarówno na wiedzy teoretycznej, jak i praktycznej. - Na rozwój logistyki ogromny wpływ miał rozpad komunizmu, rozwój nowych  technologii, budowa autostrad, a w konsekwencji globalizacja świata i globalizacja handlu światowego. 60 lat temu w USA rozwój logistyki wiązał się z optymalizacją dystrybucji produkcji. Drugi etap rozwoju logistyki to wejście Japonii do etapu gospodarki światowej, szczególnie w dziedzinie automatyzacji. Powstało wtedy zapotrzebowanie na integrację planowania i zarządzania produkcją i dystrybucją.

Prof. Dusan Malindziak. Fot. Tadeusz Pożniak

Nie: czy automatyzować tylko jak automatyzować?

- Jeszcze kilka lat temu pytano mnie, czy automatyzować branżę logistyczną? Branża tak szybko się rozwija, że dziś nikt nie pyta, czy automatyzować tylko jak automatyzować. Myślę, że największym wyzwaniem, przed jakim stoi polska branża logistyczna jest logistyka wysyłkowa zagraniczna. Polskie firmy wciąż mało sprzedają przez Internet, dlatego logistyka zagraniczna to coś ekstra, przed czym stoimy – mówił Łukasz Chmaj.

Reklama

Wojciech Materna mówił, że problem współczesnej logistyki jest robotyzacja. Nadal w firmie konieczna jest obecność osoby, która będzie odczytywać kod kreskowy z opakowania. Podał też przykład firmy, która zwróciła się do jego firmy z prośbą o optymalizację wielkości produkcji. - Zastosowaliśmy proste, znane metody, nie była to żadna innowacja. Jaki był efekt? Wcześniej w dwa tygodnie dostarczali 72 proc. zamawianych towarów, po wdrożeniu tych metod okazało się, że w tydzień realizują 90 proc. zamówień. Jeżeli w przedsiębiorstwie jest sprawnie realizowany łańcuch zdarzeń, nie tylko dostaw, to firma odnosi sukcesy. Inwestycje w logistykę, w organizację i informatykę bardzo szybko się zwracają, dlatego coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna dostrzegać te efekty – mówił Wojciech Materna.

Rafał Kwoka przyznał, że standardem są pewne rozwiązania technologiczne, zaś przyszłością automatyzacja i robotyzacja, ale trzeba je stosować umiejętnie, bo inaczej wygląda praca magazynu cross-dock blisko transportu morskiego, inaczej magazyn firmy produkcyjnej, a jeszcze inaczej duże magazyny wynajmujące swe powierzchnie. Jego zdaniem, technologie trzeba dopasowywać, one muszą być szyte na miarę i dostosowane do konkretnych firm.

Łukasz Chmaj. Fot. Tadeusz Poźniak

Potwierdził to Łukasz Chmaj: Wydanie kilku milionów euro na supernowoczesne rozwiązania nie zawsze daje zamierzony efekt, trzeba je dostosowywać do swoich potrzeb.

Specjaliści opowiadali także o wyzwaniach, jakie stoją przed logistyką i czy człowiek będzie w niej potrzebny. - Wierzę, dla człowieka w logistyce przyszłości zawsze znajdzie się miejsce, co potwierdza sytuacja kilku fabryk niemieckich, gdzie wciąż zatrudnia się specjalistów - mówił Rafał Kwoka.

Z rynku zniknęli dorożkarze, czy znikną logistycy?

- Ja natomiast marzę o tym, żeby ludzie przestali pracować w logistyce, bo to nudna praca. Taka też jest rola informatyków, by wyeliminować człowieka z czynności, które są dla niego męczące, nudne, szkodliwe i niebezpieczne. Kiedyś byli dorożkarze, stajenni - dziś ich nie ma, a ludzkość przetrwała i ma się całkiem dobrze, dlatego uważam, że człowiek powinien zostać wyeliminowany z logistyki. Przyszłością także są drukarki 3D, które zmienią tę branżę  - twierdził Wojciech Materna.

Prof. Dusan Malindziak zauważył, że ludzie potrzebują pracować, bo taka jego natura. - Musimy tak programować logistykę, żeby było w niej miejsc dla człowieka - dodał. Łukasz Chmaj przyznał, że w logistyce rolę człowieka sprowadza się do roli maszyny. – Tak stało się właśnie w Amazonie.

KOMENTARZE

Reklama

Kongres i Targi TSLA EXPO 2017. GALERIA FOTOGRAFII

Osiem paneli dyskusyjnych, ponad 30 prelegentów z...

Automet z Sanoka skonstruował autobus elektryczny!

Bez wielkiego rozgłosu i hucznych zapowiedzi...

Z marzeń wyrosła w Korczynie fabryka i pijalnia czekolady

Od zawsze wiedział, co chce w życiu robić. W szkole wybrał profil cukierniczy, ale jak sam mówi, wypiekanie tortów nie było jego pasją. Marzył o produkcji czekolady. Że marzenia...

Za 17 mln zł będzie lepsza droga z Rzeszowa do Tyczyna

Poszerzanie ul. Sikorskiego – wylotówki z Rzeszowa w kierunku Tyczyna jeszcze trwa, a już szykuje się kolejna inwestycja na tej trasie. W czwartek, 14 września br. podpisana została...

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych w rzeszowskich galeriach

W Millenium Hall już działa, a w CH Plaza w połowie października zostanie uruchomiona stacja szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowanie samochodów będzie...

Reklama

Motocykl Harley-Davidson na TSLA EXPO 2017 wygrał chłopak z Kamienia

Mirosław Andrzej Lachtara, mieszkaniec Kamienia, jest zwycięzcą konkursu, który zorganizowany został podczas Kongresu i Targów TSLA EXPO 2017. O to on odbierze...

Targi TSLA EXPO 2017. W poniedziałek poznamy zwycięzcę harleya!

Drugi dzień Targów TSLA EXPO 2017 w G2A Arena przyciągnął prawdziwy tłum miłośników motoryzacji. Pragnieniem wszystkich było wygrać motocykl Harley-Davidson...

Harley do wygrania i Moto Show na targach TSLA EXPO 2017

Widowiskowe Moto Show, okazja do wygrania wspaniałego motocykla Harley-Davidson i lotów na symulatorze w Ośrodku Kształcenia Lotniczego, premiery Mercedesa, Mazdy i Renault, a także...

Marek Darecki: Robot wyprze pracownika. Szkoła branżowa zdąży na czas?

Czwarta rewolucja przemysłowa już się rozpoczęła. Za polskim płotem powstają fabryki, w których roboty i sztuczna inteligencja produkują towary...

Premier Beata Szydło na rozpoczęciu roku szkolnego w Dobrzechowie

Z udziałem premier Beaty Szydło, minister edukacji, Anny Zalewskiej, marszałka województwa, Władysława Ortyla, ks. bp. Jana Wątroby oraz wojewody podkarpackiej...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Wrzesień-Październik

VIP Wrzesień-Październik
w numerze m.in.:

• Ryszard Jania - w motoryzacji ważny jest sojusz! • Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc • Cerkamed jeszcze pokaże • Dzisiejsza Rosja • Ocaleni Żydzi z Podkarpacia
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2017-10-23 18:59
WIG 63714.74 -0,01%
WIG20 2473.42 +0,32%
mWIG40 4794.11 -0,78%
sWIG80 14288.06 -0,45%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2017-10-23
USD 3,6061 +0,26%
EUR 4,2359 -0,22%
CHF 3,6564 -0,10%
GBP 4,7520 +0,63%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1282,69 -0,04% [03:57]
 Ropa brent baryłka 57,40 +0,03% [03:57]
 Pallad uncja 957,88 +0,47% [03:57]
 Platyna uncja 930,45 +0,27% [03:57]
 Srebro uncja 17,12 +0,12% [03:57]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY