Reklama

Biznes

Wydatki na spotkanie z kontrahentami w restauracji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Komentarz AXELO (radca prawny Edyta Rajchel):
Dodano: 09.10.2017
35283_edyta2
Share
Udostępnij
Wydatki spółki poniesione w restauracji podczas spotkań z kontrahentami mogą zostać zaliczone do jej kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Jeżeli wyłącznym lub domniemanym powodem organizacji spotkania podczas np. kolacji z klientem nie jest chęć wykreowania pozytywnego wizerunku firmy, lecz zwyczajowe działanie bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością, poniesione przez spółkę koszty za posiłki w restauracji nie stanowią wydatków na reprezentację, a wobec tego mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej, DPP13.8221.3A.2017.MNX

Komentarz AXELO (radca prawny Edyta Rajchel):

Przywołana powyżej interpretacja dotyczy problematyki podatku dochodowego od osób prawnych i możliwości ewentualnego zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z zaproszeniem kontrahenta do restauracji.

Spółka prowadziła działalność gospodarczą, polegającą na produkcji stolarki budowlanej pod konkretne zamówienia na terenie Unii Europejskiej. Termin realizacji zamówień wynosił maksymalnie 7 dni. Przedstawiciele spółki w ramach prowadzonych czynności handlowych organizowali w siedzibie spółki spotkania z kontrahentami, zarówno z kraju, jak i zagranicy. Głównym celem było omówienie bieżących spraw dotyczących realizacji zamówień, sprzedaży i płatności, a po ich zakończeniu kontrahentów zapraszano do restauracji, na obiad lub kolację. Ze względu na dużą odległość od siedzib kontrahentów spółka opłacała również koszty noclegu.

W związku z powyższą sytuacją powstało pytanie, czy koszty związane z zaproszeniem kontrahenta do restauracji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

W ocenie wnioskodawcy koszty poniesione przez spółkę w związku z opłaceniem obiadu lub kolacji i zapewnieniem noclegu należą do kosztów związanych bezpośrednio z prowadzeniem działalności gospodarczej i tym samym stanowią koszty uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Sprawę w pierwszej kolejności rozpatrywał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, stwierdzając, że stanowisko Spółki jest nie do przyjęcia. Jednak, po zapoznaniu się z aktami sprawy, Szef Krajowej Administracji Skarbowej uznał je za prawidłowe, zmieniając tym samym wydaną w sprawie dotychczasową interpretację indywidualną.

Kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, z późn. zm.), nie są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wydatki, których celem jest kreowanie wizerunku podatnika, firmy, czy działalności nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu. Nie oznacza to jednak, iż zostaną one za takie uznane każdorazowo. 

Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdził, że wydatki na zakup usług gastronomicznych podczas spotkań z kontrahentami poza siedzibą Spółki, o ile ich wyłącznym lub dominującym celem nie jest budowanie korzystnego wizerunku firmy, czy budowanie pozytywnych relacji z uczestnikami tych spotkań, stanowią koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zachowanie spółki należało zatem uznać za działanie bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i tym samym podzielić argumentację wnioskodawcy.  

Aby szczegółowo omówić poruszone zagadnienia, skontaktuj się z AXELO. www.axelo.pl

Informacje zawarte w niniejszym artykule/komentarzu mają charakter skrótowy i informacyjny. Informacje te nie powinny zastępować szczegółowej analizy poruszanych w nim zagadnień, jak również stanowić podstawy podejmowania decyzji biznesowych lub jakichkolwiek innych czynności prawnych lub faktycznych.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy