Reklama

Bolidy Caro Cars - dzieło mistrzów z Mielca

A A A
Alina Bosak

Dodano: 14-06-2018

Lech i Karol Kowalscy Fot. Tadeusz Poźniak

Lech i Karol Kowalscy Fot. Tadeusz Poźniak

Rzemiosło na najwyższym poziomie! Gratulacje, Lech i Karol! – tak amerykański partner dziękował właścicielom firmy Caro Cars z Mielca za wykonanie repliki legendarnego samochodu wyścigowego - Shelby Cobra Daytona Coupe. Okazała się tak doskonała, że Shelby America, producent oryginalnych bolidów, nadał replice numer seryjny, a o małym producencie z Podkarpacia usłyszał cały świat. Skąd się wziął ten biznes w niewielkim mieście? Z pasji mistrza Polski w rzucie młotem do modelarstwa. Z doświadczeń zdobytych w słynnym mieleckim Gepardzie. Z przekonania, że warto robić w życiu to, co się kocha.

Lech i Karol Kowalscy, ojciec i syn, od 12 lat wspólnie prowadzą w Trześni pod Mielcem rodzinną firmę Caro Cars, która specjalizuje się w budowie replik samochodów wyścigowych z lat 60. Na świecie nie brakuje bowiem pasjonatów, którzy kochają takie samochody i je kupują. Nie po to, by przejechać się po mieście. Wystawiają retro bolidy do specjalnych wyścigów, których organizatorzy chcą odtworzyć klimat podobnych imprez sprzed kilkudziesięciu lat. Na tych torach jeżdżą także bolidy Shelby Daytona Coupe, których nadwozia wyprodukowano na Podkarpaciu. Z aluminiowych blach ludzie z Caro Cars formują ich sportowe sylwetki z niebywałą precyzją. Fachowcy, którzy zęby zjedli na sportach motoryzacyjnych i produkcji bolidów, o jednym z ich ostatnich modeli – Cobra - mówią, że to najwspanialsza replika, jaką wykonano w ciągu ostatnich 50 lat. Nazwisko Kowalskich z Mielca stało się uznaną marką i przyciąga klientów z całego świata.

Big-block Shelby daytona coupe Fot. Project Daytona Coupe

Jak to się zaczęło

Lech Kowalski (57 lat) pochodzi z Rypina w województwie kujawsko-pomorskim. Do Mielca trafił za sprawą sportu. To sześciokrotny mistrz Polski w rzucie młotem, na przełomie lat 80/90 najlepszy zawodnik w tej dyscyplinie. Najpierw trenował w Zrywie Toruń, potem w Zawiszy Bydgoszcz. Jako obiecujący młocista (był już wtedy mistrzem Polski juniorów), z końcem 1986 r. sprowadził się na Podkarpacie, skuszony ofertą Lekkoatletycznego Klubu Sportowego Stal Mielec. Miasto, w którym funkcjonowały Polskie Zakłady Lotnicze, wydawało się obiecujące dla kogoś, kto nie tylko uprawiał sport, ale i od dziecka kochał modelarstwo i budował miniaturowe samoloty. I tak, pewnego dnia, Lech Kowalski, z żoną i półtorarocznym Karolem, wysiadł z pociągu na mieleckim peronie.

- Widok nie był zachęcający – wspomina ze śmiechem. Mimo to zadomowił się w nowym miejscu i kiedy skończył karierę lekkoatlety, okazało się, że to właśnie miasto dało mu możliwość realizacji pasji do modelarstwa w motoryzacyjnej firmie.

- W 1995 roku skończyłem 35 lat i zdobyłem po raz kolejny tytuł mistrza Polski – wspomina. - Wygrałem wtedy z Szymonem Ziółkowskim. To nie było łatwe. Pomyślałem, że mój czas w rzucie młotem się kończy i postanowiłem zejść ze sceny. Właśnie w tym momencie, kiedy jeszcze byłem na szczycie. Wolałem to, niż przegrać następną walkę z Ziółkowskim.

Miał nosa. W rzucie młotem rzeczywiście zaczynał się czas Ziółkowskiego, który kilka lat później zdobył w Sydney tytuł mistrza olimpijskiego.

Odchodząc ze sportu, Lech Kowalski wiedział, co będzie robił. Parę miesięcy wcześniej dostał pracę w Gepardzie – firmie, która w zakładzie produkcyjnym w Mielcu budowała prototyp luksusowego samochodu. Roadster Gepard – polskie auto - skonstruował inżynier Zbysław Szwaj. Piękny, dopieszczony w każdym detalu pojazd prezentowano na targach m.in. w Poznaniu, w jego produkcję zainwestował także szwedzki milioner. Niestety, do śmierci jego twórcy nie udało się wdrożyć Geparda do produkcji i wprowadzić do sprzedaży.  

– Szwajowi polecił mnie kolega, Jurek Stasz, prezes LKS Stal Mielec. Wychwalał mnie jako utalentowanego modelarza – opisuje Lech Kowalski. – Bo tak naprawdę od dziecka najbardziej kochałem modelarstwo. Sport był przy okazji. Wracałem z treningu i siadałem do składania samolotów. Wtedy było trudniej niż dziś. Nie sprzedawano takich zestawów jak współczesne i nie było filmików z instrukcjami na YouTube. Szukałem informacji przede wszystkim w książkach, które kupowała mi mama. Nigdy z modelarstwa nie zrezygnowałem. Na ostatnią gwiazdkę też dostałem zestaw modelarski. I posklejałem.    

Big-block Shelby daytona coupe Fot. Project Daytona Coupe

Od Cobry do Daytony

Pracując przy prototypie Geparda, były młocista Lech Kowalski mógł rozwinąć plastyczny talent. – W Gepardzie przygotowywałem formy zaprojektowanych konstrukcji. Według nich wykonywane potem były elementy montażowe – opisuje.

W 1995 roku firmę Gepard kupili Amerykanie - Tom i Dave Kirkham. Przedsiębiorstwo Kirkham Motorsports zaczęło produkować w Mielcu repliki samochodu sportowego Cobra 427 z 1965 roku (projekt Carrolla Shelby’ego), pierwszy amerykański samochód wyścigowy, który pokonał niezwyciężone wcześniej włoskie Ferrari. Bracia Kirkham z dumą informowali prasę, że budują aluminiowe repliki Cobry w fabryce, która kiedyś produkowała radzieckie Migi. Zakład mieści się bowiem w halach odkupionych o zakładów lotniczych. Lech Kowalski w Kirkhamie przepracował 10 lat. Był kierownikiem prototypowni.

- Wszystkie modele, które mielecki Kirkham produkuje, to w zasadzie moje dzieci – stwierdza właściciel Caro Cars. - Stworzyłem oprzyrządowanie do ich budowy, modele, poprawiałem kształty. Przy budowie replik też pracowałem. Dzięki temu nabrałem także doświadczenia w produkcji. A była spora. Miesięcznie produkowaliśmy 9 samochodów. W 2006 roku otworzyłem jednak swoją firmę. W małym, nieogrzewanym garażu, razem z kolegą. Warunki były spartańskie. Ale mieliśmy zamówienie! Klient z Ameryki chciał, aby dla niego zbudować replikę Scaraba.   

Scarab to również legenda. Bolid startujący w Formule 1 na początku lat 60. Niełatwo było go odtworzyć, ponieważ wyprodukowano tylko trzy modele, a do dziś przetrwały dwa – jeden w rękach prywatnego kolekcjonera, a drugi w amerykańskim muzeum motoryzacji. I właśnie ten drugi udało się zmierzyć. Na odległość! Władze muzeum nie pozwoliły tego cennego egzemplarza nawet dotknąć. Na szczęście duża ilość zdjęć pozwoliła Lechowi Kowalskiemu wykonać model tego unikatowego auta. Kopie były tak udane, że młoda mielecka firma mogła liczyć na kolejne zamówienia.

Lech Kowalski marzył jednak o replice innego auta - Shelby Daytona Coupe. – Widziałem je w Ameryce, kiedy jeszcze pracowałem dla Kirkhamów - opowiada. – Piękne. Dave’owi Kirkhamowi też błyszczały oczy na widok tego samochodu. Ale mnie pierwszemu udało się zrobić replikę. Dla klienta ze Szwecji, który chciał wprawdzie inne auto, ale namówiłem go na Daytonę. I ona stała się naszym flagowym produktem.

Reklama

Stworzenie modelu Daytony, podobnie jak Scaraba, nie należało do łatwych zadań. Oryginalnych modeli Shelby Cobra Dayton Coupe było zaledwie sześć. Samochód o drapieżnej, wydłużonej masce debiutował pod koniec 1964 roku i tak jak planowali jego twórcy – zdominował wyścigi prestiżowej klasy GT. To historyczne auto Kowalskim z Mielca udało się wiernie odtworzyć. - Dostęp mieliśmy jedynie do planów konstrukcyjnych, zdjęć i podstawowych parametrów. Na tej podstawie udało nam się stworzyć model, a potem samochód, który dziś sprzedajemy na cały świat – przyznaje Karol Kowalski.

Dobrze z synem

Karol wyrastał w świecie pasji swojego ojca. Także uprawiał sport i oblatywał modele zrobione przez tatę. Dziś jest świetnym pilotem. – Nawet mi się to przydało – stwierdza Karol Kowalski. – Mielecka firma Eurotech, produkująca bezzałogowe drony, potrzebowała drugiego pilota na prezentację w Indonezji. I zatrudnili mnie. Pilotowanie z ziemi takiego drona to niemała sztuka. Waży 35 kg, leci z prędkością 200 km/h. Pilot nie ma wiele czasu na myślenie. Ale ja ćwiczyłem to od małego.   

Uprawiał też sport. Karate. Siłownia. Lekkoatletyka. W czwórboju, z kolegami ze sportowej szkoły, zdobył drugie miejsce w ogólnopolskich zawodachNie poszedł jednak w sport zawodowy. Zafascynowały go komputery. Ostatecznie jednak zamiast studiów informatycznych wybrał filologię angielską. Kiedy ojciec założył firmę, znajomość obcego języka okazała się strzałem w dziesiątkę. Nie mogło być inaczej w przedsiębiorstwie, którego klienci pochodzą głównie ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. – Sporo doświadczenia zdobyłem pracując przez pewien czas w brytyjskiej firmie, produkującej repliki z laminatu – Cobry, Fordy GT40, Lancie Stratos. Doszlifowałem też branżowy język.              

Shelby cobra daytona coupe 1964 Fot. Project Daytona Coupe

Dobrze jest jak jest

Caro Cars ma zamówienia na rok do przodu. - Zatrudniamy sześć osób i na razie nie chcemy znacząco rozbudowywać firmy – mówią Kowalscy, którzy razem ze swoimi pracownikami pracują na warsztacie. Pozostawanie małą firmą ze stabilną produkcją ma dużo zalet. Mniej ryzyka, a mnóstwo satysfakcji z tworzenia wyjątkowych samochodów.   

Jeden model powstaje przez 9 miesięcy. Na warsztacie może być w tym samym czasie kilka egzemplarzy. W 2017 r. firma wyprodukowała cztery Daytony. W tym roku może być sześć.   

W styczniu wysłali do Toma Kirkhama kolejny model, Daytonę z przedłużoną maską, na większy silnik. – Ten model to też legenda – mówią Kowalscy. – Shelby zrobił go specjalnie na jeden z wyścigów, ale auto nigdy nie wystartowało w zawodach, ponieważ rozbiło się w transporcie. Dopiero Tom Kirkham najpierw przerobił jedną z naszych replik, a później zamówił tego typu wersję u nas. Samochód zaprezentowany w Stanach Zjednoczonych stał się sensacją. A firma Shelby America nadała mu numer, który miał być przypisany jego pierwowzorowi w latach 60. - 2603. Możemy się chwalić, że robimy oryginały – śmieją się właściciele Caro Cars.   

Takie wydarzenia przyczyniają się do tego, że ludzie zainteresowani kupnem repliki regularnie piszą lub dzwonią do Mielca. Caro Cars nie ma wielkiej konkurencji. Mało kto potrafi robić nadwozia z aluminium. Więcej firm wykonuje je z laminatów.

- Ale laminaty nie nadają się na tor, ponieważ w licencjonowanych wyścigach replik samochodów, mogą brać udział tylko wierne kopie oryginalnych bolidów – tłumaczy Karol Kowalski. - Takie auta muszą przejść audyt w Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Samochód ma być taki jak w latach 60. Można zastosować jedynie nowocześniejszy elementy zawieszenia i hamulców, ze względów bezpieczeństwa. Ale niedopuszczalne są zmiany wpływające na osiągi samochodów. Oryginalny model Shelby Daytona Coupe był z aluminium. I taki właśnie robimy.       

Z odtwarzaniem zabytkowych aut sprawa wcale nie jest prosta. Dobrze mieć w rysunkach technicznych cały samochód, by na ich podstawie stworzyć model w skali 1:1. Problem w tym, że rysunki z lat 60. nie są dokładne, często bardziej poglądowe, ponieważ dotyczą aut, które produkowano zaledwie w 2-3 egzemplarzach na konkretne wyścigi. Dlatego tak ważne jest dobre oko i modelarski talent. Przy zachowaniu wymiarów, kształt auta trzeba opracować samemu na podstawie dostępnych zdjęć. Model przygotowuje się z drewna i szpachli. Szpachli idzie dużo. A praca przypomina rzeźbienie. Następnie zdejmuje się negatyw – odbicie w laminacie (włókno szklane i żywica epoksydowa). Później tworzy się oprzyrządowanie. Wykonuje się kolejny model. Tym razem już z laminatu. Jest trwały, więc to do niego trzeba będzie kształtować i dopasowywać elementy karoserii z blachy.

Big-block Shelby daytona coupe Fot. Project Daytona Coupe

- Nadwozie tworzy się z ponad 20 elementów, które zostają zespawane – mówi Karol Kowalski. – Nadwozie zakłada się na ramę. Rama to ważny element. Od niedawna powstaje ona we współpracującej z nami firmie. Założyli ją również byli pracownicy Kirkhama. Do tworzenia ram nie korzystamy z oprzyrządowania, każdy element mocujemy osobno, na podstawie rysunków technicznych. Dzięki temu spawanie nie skutkuje odkształceniem ramy. Dzięki wypracowanym technikom uzyskujemy dokładność do 1 mm. Maska nakładana na taką ramę nie wymaga przeróbek.

Jak podkreślają właściciele mieleckiej firmy, najważniejsze jest oprzyrządowanie do produkcji i odpowiedni ludzie do pracy. Idealną karoserię nie każdy potrafi  robić. Wszyscy ich pracownicy byli kiedyś zatrudnieni w Kirkhamie, niektórzy pracowali wcześniej w zakładach lotniczych. To doświadczeni fachowcy. – A ja wszystkiego nauczyłem się od taty – podkreśla Karol. – Wykonuję panele, spawam karoserię.      

Caro Cars specjalizuje się w nadwoziach. Mechaniką się nie zajmuje. – Tworzymy samochód w stanie surowym: karoseria, rama, panele wewnętrzne. To jedzie do klienta. Ten zamawia firmę, która wykonuje podwozie. Czasem nadwozia zamawiają także firmy, które sprzedają już gotowe auta. Cena nadwozia z Caro Cars, razem z elementami z pleksy, szybami, lampami, owiewkami, chłodnicą, zbiornikiem paliwa, zestawem owiewek na hamulce, wynosi 200 tys. zł. Gotowe auto waży mniej niż tonę, a pod maską ma ponad 500 koni mechanicznych.          

- Cieszymy się, że są tacy wariaci na świecie, którzy chcą jeździć replikami, my spełniamy ich marzenia – mówią Lech i Karol Kowalscy.

Powrót do sportu

Spełniają też swoje marzenia. Nie tylko o modelarstwie i rodzinnej firmie. W ostatnim czasie Lech Kowalski znów wrócił do rzucania młotem. Walczy teraz w zawodach dla weteranów. I znów wygrywa. W marcu przywiózł z Halowych Mistrzostw Europy w Madrycie dwa złote medale. Teraz przygotowuje się do wrześniowych Mistrzostw Świata w Maladze. Znów ma szansę na złoto. Celem są jednak Halowe Mistrzostwa Europy, które odbędą się za rok w Toruniu. To właśnie w Toruniu zaczął uprawiać wyczynowo sport.

KOMENTARZE

20 lat Inkubatora Przedsiębiorczości w Mielcu

Mielecki Inkubator Przedsiębiorczości obchodzi 20-lecie...

Mielecki szpital najlepszy w regionie

Otwarcie oddziału chirurgii naczyniowej z wysokiej klasy specjalistami i najnowocześniejszym...

Wyczółkowski w Mielcu

Leon Wyczółkowski. Obrazy i pastele - wystawa w Galerii Domu Kultury SCK

Orkiestra Owsiaka gra dla najmłodszych i najstarszych

To XXI finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która ma grać do końca świata i o jeden dzień dłużej. Tak zapowiedział Jurek Owsiak, zaczynając znacznie skromniej 3 stycznia 1993...

Stare fotografie z Mielca trafią do sieci

W mieleckiej Jadernówce rozpoczęła się digitalizacja olbrzymich zbiorów negatywów i zdjęć. W pierwszej kolejności skanowanych jest 500 najstarszych fotografii Augusta Jadernego. Już w maju będzie można je...

zobacz więcej
Reklama

Bolidy Caro Cars - dzieło mistrzów z Mielca

Rzemiosło na najwyższym poziomie! Gratulacje, Lech i Karol!...

Wojciech Buczak, poseł PiS: Będę walczył o fotel prezydenta Rzeszowa

- Z natury nie jestem wojowniczy, ale jeśli chodzi o wybory prezydenckie w Rzeszowie, jestem gotów oddać się do dyspozycji mieszkańców - mówi poseł Wojciech...

No to latamy! Dreamlinerem z Rzeszowa do Nowego Jorku

To był pierwszy lot po 10 latach przerwy. W niedzielę, 29 kwietnia o godz. 19.25 Boeing 787 Dreamliner wystartował z lotniska w Newark, by w poniedziałek, 30 kwietnia już o godz. 9.40., czyli...

Pierwszy na Podkarpaciu kandydat zjednoczonej opozycji na burmistrza

Kampanię wyborczą właśnie rozpoczęli Demokraci Ziemi Sanockiej - we wtorek 22 maja, przedstawiciele opozycyjnej koalicji, która zawiązała się w styczniu br...

Reklama

Ponad 8 mln zł na Koncepcję Programową dla ostatniego odcinka S19

To pewne - będzie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla ostatniego już odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Dukla do Barwinka (granica...

Droga lotniskowa będzie gotowa dopiero na koniec lipca

Nie w połowie czerwca, jak wcześniej zapowiadano, ale na koniec lipca będzie gotowa droga łącząca Rudną Małą z Jasionką. Zgodnie z umową, termin zakończenia robót przez firmę Skanska...

Przebudowaną ulicą Podkarpacką pojedziemy w wakacje?

Bardzo możliwe, że w wakacje będzie gotowy przebudowany 2-kilometrowy odcinek ulicy Podkarpackiej w Rzeszowie. - Prace idą zgodnie z harmonogramem i mamy nadzieję, że uda się zakończyć...

80 lat rekordowego przelotu Tadeusza Góry i 100 lat Lotnictwa Polskiego

80 lat temu 577 km i 800 metrów z Bezmiechowej, z Góry Szczęśliwych Wiatrów do Solecznik Małych koło Wilna, szybowcem PWS – 101 pokonał polski pilot...

Dwie wielomilionowe inwestycje w strefie S1 PPN-T Aeropolis

Dwie wielomilionowe inwestycje rozpoczęły się w Strefie S1 Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego "Aeropolis". W maju budowę zakładu rozpoczęła amerykańska firma Southco...

zobacz więcej

POLECANE

VIP MARZEC-KWIECIEŃ

VIP MARZEC-KWIECIEŃ
w numerze m.in.:

• W uprawianiu nauki najważniejsze są wątpliwości! • Mamy rynek pracownika • Bogusław Barnaś - najważniejsza jest wyobraźnia • Twarze Podkarpacie 10 lat VIP Biznes&Styl • Kongres TSLA Expo 2018 • Bolidy Caro Cars z Mielca • 57. Muzyczny Festiwal w Łańcucie
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2018-06-20 12:59
WIG 56954.69 +1,86%
WIG20 2169.05 +2,28%
mWIG40 4314.59 +1,22%
sWIG80 13240.4 -0,07%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2018-06-20
USD 3,7352 +0,10%
EUR 4,3171 +0,13%
CHF 3,7470 +0,02%
GBP 4,9159 -0,09%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1275,10 -0,15% [12:58]
 Ropa brent baryłka 75,00 -0,12% [12:58]
 Pallad uncja 963,90 +0,04% [12:56]
 Platyna uncja 862,80 -0,64% [12:58]
 Srebro uncja 16,28 -0,18% [12:57]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.