Reklama

Najstarsza firma motoryzacyjna w Polsce. Autosan wstaje z kolan

A A A
Aneta Gieroń

Dodano: 12-07-2018

Michał Stachura. Fot. Tadeusz Poźniak

Michał Stachura. Fot. Tadeusz Poźniak

Pierwszy elektryczny autobus sanockiej firmy Autosan już za kilka dni, 19 lipca pojawi się na niemieckich ulicach. Dla najstarszej firmy motoryzacyjnej w Polsce, która ma ponad 185 lat tradycji, wyprodukowanie pierwszego w swojej historii autobusu elektrycznego, opartego o najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, ma być skokiem w przyszłość. Będzie to też pierwszy autobus Autosanu wyeksportowany do Niemiec i w ramach pierwszej umowy eksportowej po przejęciu sanockiej spółki przez Polską Grupę Zbrojeniową w 2016 roku.
 
Do Niemiec, do końca 2018 roku trafią w sumie cztery 12-metrowe, niskopodłogowe autobusy SANCITY 12LF z silnikami elektrycznymi. Pojazdy są wyposażone w najnowocześniejsze baterie firmy BMZ oraz najnowszą wersję osi napędowej firmy ZIEHL-ABEGG z silnikami zamontowanymi w piastach kół. Innowacyjny jest również system ogrzewania oraz klimatyzacji. I jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2019 roku do kolejnych krajów Unii Europejskiej pojadą elektryczne i wodorowe SANCITY z Sanoka, ale tym razem już w ilości ponad 70 sztuk.
 
Po latach stagnacji i beznadziei, rok 2018 daje Autosanowi nadzieję. Z fabryki wyjadą 172 autobusy, co nie musi wydawać się imponującą liczbą, ale w porównaniu do lat poprzednich, kiedy produkowano ich naprawdę niewiele, przy takim samym zatrudnieniu na poziomie 370 osób, możemy mówić o rewolucji.  Po osiem autobusów trafi m.in. do Brodnicy i Krosna, 10 jeździ już po Rzeszowie, 11 autobusów odebrał Starogard, 6 niebawem odbierze Stalowa Wola, a 28 wyjedzie do Radomia. 
 
- Cały czas przechodzimy restrukturyzację, która ma zrewolucjonizować nasze autobusy technicznie, wizualnie i jakościowo – mówi Michał Stachura, prezes Autosan sp. z o.o., który z firmą związany jest od 12 miesięcy. - Dążymy do tego, by Autosan za 2-3 lata zatrudniał ok. 500 – 600 osób i przy automatyzacji oraz optymalizacji produkował 600 autobusów rocznie, będąc poważnym graczem na rynku autobusów elektrycznych, wodorowych i gazowych.
 
Apetyty są duże, bo historia Autosanu jest wielka. Sięga pierwszej połowy XIX wieku, kiedy to dwaj byli powstańcy listopadowi z zaboru rosyjskiego: Mateusz Beksiński, pradziad Zdzisława Beksińskiego – znakomitego malarza, oraz  Walenty Lipiński, osiedlili się w Sanoku, gdzie w 1832 założyli kowalsko-kotlarski zakład rzemieślniczy, w którym produkowali kotły, narzędzia miedziane i inne przedmioty użytkowe. 
 
Z czasem warsztat rzemieślniczy rozrósł się w Fabrykę Wagonów i Maszyn w Sanoku, a tę w 1894 roku przekształcono w spółkę akcyjną Pierwsze Galicyjskie Towarzystwo Akcyjne Budowy Wagonów i Maszyn. Jeszcze przed końcem XIX wieku spółka stała się czołowym i jednym z największych producentów pojazdów szynowych w Monarchii Austro-Węgierskiej z liczbą pracowników sięgającą1000. 
 
W latach międzywojennych XX wieku na importowanych z Włoch podwoziach ciężarówki Lancia Pentaiota zbudowano pierwsze 15 autobusów, sama zaś fabryka w 1938 roku miała już około  2000 pracowników.

Prototyp pierwszego po wojnie własnego autobusu międzymiastowego powstał w Sanoku w 1951 według projektu Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego na wydłużonym podwoziu samochodu ciężarowego Star 20, z silnikiem S42. Nazwano go Star N50. W latach 1951–1959 bramy Sanockiej Fabryki Wagonów opuściło łącznie 2507 międzymiastowych autobusów Star. Od 1958 r. swoje życie rozpoczęła też nazwa Autosan jak Sanocka Fabryka Autobusów i przetrwała aż do 1991 roku. W czasach największego rozkwitu, Autosan z kooperującymi z nim firmami zatrudniał ok 10 tys. osób z okolic Sanoka. To był największy pracodawca i ikona miasta. Do dziś w Sanoku nie sposób nie znaleźć rodziny, z której ktoś nie pracowałby w Fabryce Autobusów.
 
W Autosanie swój przemysłowy epizod miał też Zdzisław Beksiński, potomek założyciela fabryki. Po ukończeniu w 1955 studiów artystycznych, przez kilka lat pracował w studiu projektowym fabryki jako stylista. Brał udział m.in. w projektowaniu kilku nowatorskich prototypów autobusów (zajmował się projektowaniem nadwozi i sposobem lakierowania). Był też autorem znaku fabrycznego Autosanu przedstawiającego sylwetkę bociana. Co ciekawe, tamte projekty Beksińskiego zachowały się do dziś i… zachwycają. Co więcej, być może będą miały swoje nowe życie.
 
Motoryzacyjna legenda, która wyprodukowała ponad 100 tys. autobusów
 
Od 1994 roku większość akcji Autosanu pozostawała w rękach Sobiesław Zasada Centrum S.A., ale produkcja autobusów w kolejnych latach systematycznie spadała. Zatrudnienie z ponad 2500 osób też się kurczyło. W 2012 roku było to już 650 osób, a we wrześniu 2013 roku Autosan ogłosił upadłość. W kolejnych latach trwało dogorywanie legendy, która w swojej historii wyprodukowała ponad 114 tys. autobusów. 
 
Syndyk masy upadłościowej aż pięć razy ogłaszał przetarg, który za każdym razem kończył się fiaskiem. W 2016 roku nowym właścicielem przedsiębiorstwa zostało konsorcjum spółek PIT-RADWAR i Huta Stalowa Wola, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. 
 
Nie jest też tajemnicą, że ostatnie 3 dekady nie były czasem rozkwitu technologicznego Autosanu i trudno będzie nadgonić stracony czas. Nie pomógł też skandal z połowy 2017 roku, kiedy to Autosan starał się o start w przetargu na autobusy dla wojska, jednak jego ofertę odrzucono, bo została złożona 20 minut po czasie. Tym sposobem firma sama pozbawiła się szans na zdobycie zamówienia od armii wartego prawie  20 milionów złotych. Osoba odpowiedzialna za złożenie oferty po terminie została dyscyplinarnie zwolniona, a pierwsza i druga instancja sądu przyznała Autosanowi rację i dała realną możliwość pociągnięcia zwolnionej  osoby do odpowiedzialności cywilnej i zadośćuczynienia firmie. Zła sława pozostała jednak na długo.
 
 
Fot. Archiwum Autosan Sp. z o.o.
 
 - Branża producentów autobusów jest teraz w przełomowym momencie transformacji, tak jak to miało miejsce w 2000 roku w informatyce. Wchodzą autobusy elektryczne, wodorowe i gazowe, krótko mówiąc rozwiązania ekologiczne. Do tego już trzeba myśleć o autonomiczności autobusów, czyli docelowo o takich autobusach, które nie będą wymagały obsługi przez kierowcę, ale będą poruszały się same lub z niewielką ingerencją z zewnątrz – twierdzi prezes Stachura.  – I albo wskoczymy do tego autobusu nowych technologii, albo nie przetrwamy na rynku. Pierwszy krok już wykonaliśmy i żal byłoby nie walczyć o modernizację i przetrwanie jedynego produktu finalnego automotive na Podkarpaciu. Właściwie legendy polskiej motoryzacji.
 
Michał Stachura, który jest absolwentem cybernetyki w Wojskowej Akademii Technicznej, prywatnie pasjonatem motoryzacji, zanim przyszedł do Autosanu pracował w instytucjach państwowych oraz kierował spółkami prawa handlowego związanymi z nowoczesnymi technologiami. Od początku swojej obecności w Sanoku największy nacisk kładzie na szeroko rozumianą elektromobilność.
 
- Już udowodniliśmy, że jesteśmy w stanie zaprojektować i wykonać autobus elektryczny w 7 miesięcy, a to bardzo szybko. Z pojazdami elektrycznymi i wodorowymi chcemy też uczestniczyć w rządowym programie „Bezemisyjny Transport Publiczny” – dodaje Stachura. 
 
Reklama
Wspomniany program ma być realizowany w latach 2019 – 2023, a za ponad 2 mld zł do polskich miast ma trafić nawet 1000 nowoczesnych, elektrycznych autobusów. Narodowe Centrum Badania i Rozwoju około 100 mln zł przeznaczy na stworzenie prototypu takiego autobusu. O pieniądze zabiegają m.in. Solaris, Ursus, Volvo i Autosan. Jest też bardzo prawdopodobne, że wspomniane 100 mln zł zostaną podzielone na 2 albo 3 prototypowe autobusy, a jeśli około 30 mln zł trafiłoby do Sanoka, to taki zastrzyk gotówki zagwarantowałby skok jakościowy i technologiczny. Nadzieje są tym większe, że rozstrzygnięcie projektu ma nastąpić do końca tego roku, przy czym jeden z najpoważniejszych graczy - firma Solaris właśnie został kupiony przez hiszpańską spółkę. Pozostaje więc tylko mieć nadzieję, że zastrzyk gotówkowy trafi raczej do polskich producentów, niż zasili konto zagranicznych konkurentów.
 
Warto też mieć świadomość, że gdy np. niemiecki kontrahent zamawia autobusy w Sanoku, negocjuje także dostawców chociażby siedzeń, czy innych elementów, które są dostarczane do Autosanu. Jak łatwo się domyślić, zwykle jest kładziony duży nacisk, żeby komponenty, jeśli są na podobnym poziomie jakościowym, były od niemieckich poddostawców, nawet jeżeli cena jest wyższa. 
 
- Chciałbym, żeby podobne praktyki stosowano także u nas i promowano najlepszych polskich wytwórców – mówi Stachura. - Jeśli kupujemy polskie autobusy, to dbajmy, by znalazło się w nich maksymalnie dużo polskich elementów, zwłaszcza, że nie brakuje tych świetnych jakościowo i w dobrych cenach.   
 
Autosan nie ma złudzeń, że rynek autobusów spalinowych będzie rynkiem malejącym, dlatego w autobusach elektrycznych i wodorowych widzi dla siebie miejsce w przyszłości. 
 
Produkowane autobusy mają też różne przeznaczenie. Są m.in. miejskie, szkolne, międzymiastowe, ale prawdziwy tort do podziału jest dziś w sektorze autobusów miejskich i tutaj trzeba się lokować. Międzymiastowe to ok. 25 proc. wszystkich autobusów produkowanych w Sanoku. I nawet fakt, że w kampanii wyborczej w 2015 roku, obecny prezydent RP Andrzej Duda podróżował po Polsce modelem Autosan A1112T, określonym jako „DudaBus”, niewiele tu pomoże. W poprzednich dekadach przewoźnicy kupując autobusy, oczekiwali od dostawców także serwisów w krajach, po których się poruszają. Autosan nie zadbał wtedy o sieć partnerskich serwisów, a inni producenci autobusów szybko ten rynek zagospodarowali. Mimo to Autosan ciągle myśli o dużych, dwunastometrowych, wysokopokładowych autokarach turystycznych. Taki autobus mógłby być sfinansowany przy użyciu środków z funduszy unijnych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i jest szansa, że wysokopokładowy Autosan zadebiutuje w 2019 roku.  
 
Młodzi projektanci i konstrukcje Beksińskiego szansą na motoryzacyjne dzieło 
 
- Nie chcemy produkować tanich autobusów w taniej jakości. Chcemy mieć iPhona wśród autobusów, czyli świetnej jakości produkt. Mamy jednak świadomość, że doskonałość nie jest dziełem przypadku. To wymaga wiedzy, zaangażowania i inwestycji – dodaje prezes Autosanu. - Nasze autobusy są już coraz lepsze, ale ciągle brakuje nam czasu, który pozwoliłby zrewolucjonizować design zewnętrzny, wewnętrzny i wprowadzić rozwiązania technologiczne, których nie posiada konkurencja. Pracujemy chociażby nad modelem autobusu elektrycznego, w którym baterie zdejmie się z dachu i umieści od spodu, jak to praktykuje Tesla Motors. 
 
Michał Stachura nawiązał też współpracę z młodymi polskimi konstruktorami, którzy pracują m.in. w biurach projektowych największych firm motoryzacyjnych na świecie i opracowali wstępną koncepcję nowego designu sanockiego autobusu. Gdyby teraz udało się połączyć ich talent z wizją konstruktorską Zdzisława Beksińskiego z lat 60. to jest szansa na motoryzacyjne dzieło sztuki.
 
- Na pewno będę chciał, by w 2019 roku nastąpiła zmiana designu, co wydaje się realne, bo niekoniecznie musi się to wiązać ze zmianą konstrukcji – przekonuje. - Jestem pewny, że wykorzystując stylistykę kultowego Autosanu H9, współpracę z nowymi konstruktorami oraz koncepcję Beksińskiego, który jest rozpoznawalny za granicą, uda się stworzyć świetny projekt. Byłby to najnowocześniejszy design na rynku, całkowicie inny od tego obecnie promowanego przez konkurentów.
 
Sanocka spółka swoje szanse na rynku producentów autobusów upatruje nie tylko w produkcji autobusów elektrycznych, ale także wodorowych. Samochody napędzane wodorem są przyszłością motoryzacji. Ze względu na krótki czas ładowania i duży zasięg, wygrywają z pojazdami elektrycznymi. Wodór jest paliwem znacznie bezpieczniejszym niż benzyna czy LPG, 14 razy lżejszym od powietrza, szybko się też ulatnia nie stwarzając zagrożenia dla pasażerów. Co istotne, może być uzyskiwany w sposób nieszkodliwy dla środowiska i nie emituje spalin. Można go pozyskać z różnych źródeł, różnymi metodami, m.in. z wody czy węgla. Przewagą autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym jest też tańsza eksploatacja. Naładowanie takiego autobusu trwa do 5 minut, co w przypadku elektryków jest nieosiągalne. Ma też dużo większy zasięg, bo do 700 km w zależności od zastosowanej ilości butli. To olbrzymia różnica w stosunku do samochodów elektrycznych, gdzie pracuje się dopiero nad możliwościami 400–450 km.
 
- Autosan jest specyficzną firmą, która bardzo dużo elementów do autobusów wykonuje w obszarze swojej hali produkcyjnej. Prowadzimy własne biuro konstrukcyjno-techniczne, gdzie zatrudnionych jest ponad 30 osób. Pracujemy m.in. nad własnymi rozwiązaniami do autobusów. Bardzo ważna jest optymalizacja konstrukcji i nad nią właśnie rozpoczynamy pracę. Mamy nadzieję, że pierwsze autobusy wodorowe, 18-metrowe, przegubowe, w 2019 roku wyjadą z naszej fabryki – dodaje Stachura.  
 
W niewielkim stopniu, ale jednak udaje się też w Sanoku dywersyfikacja zamówień. Jest m.in. sprzedaż 12 sztuk kabin przeznaczonych dla Wojska Polskiego do zabudowy Ruchomych Węzłów Łączności Cyfrowej. Spółka dostarczyła także 20 sztuk niskopodłogowych członów do wagonów tramwajowych dla MPK Kraków. 
 
- Dla firmy to bardzo bezpieczne działania – przyznaje prezes Stachura. - I choć zamówienia inne niż autobusy stanowią tylko 10 proc. w portfelu finansów Autosanu, są ważnym bezpiecznikiem.
 
Od dawna mówi się też o montażu elektrycznego samochodu osobowego w Sanoku.- To jest możliwe, mamy miejsce i umiejętności, ale sam projekt leży po stronie ElectroMobility Poland. Pomysł na auto jest ciekawy, ale chodzi jeszcze o sfinansowanie projektu, a to już nie leży po naszej stronie – mówi prezes sanockiej spółki.
 
Sam rynek samochodów elektrycznych jest skomplikowany i kosztowny. Ze względu na cenę pojazdów sięgającą do 100 tys. zł, ale też zasięg, jaki na razie osiągają. Trudno mówić, że w szybkim czasie znajdą się one w masowej produkcji. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja na rynku komunikacji miejskiej, gdzie samorządy w najbliższych latach wymienią co najmniej 50 proc. swojego taboru na ekologiczny. Dla Autosanu druga taka szansa może się już nie zdarzyć.
 
*******************
Pisząc tekst korzystałam ze źródła: Marta Szramowiat, Samorząd Gminy Miasta Sanoka 1867–1990. Samorząd miejski Sanoka okresu galicyjskiego. Przemiany gospodarcze w Sanoku. Zeszyty Archiwum Ziemi Sanockiej”, Sanok 2008. 

KOMENTARZE

Dobry początek roku w Autosanie

Sanocki Autosan notuje wzrost zamówień na autobusy międzymiastowe. To efekt m.in. wygranych...

Zarząd Autosanu złożył wniosek o upadłość spółki

Do wydziału gospodarczego Sądu Rejonowego...

Sąd ogłosił upadłość Autosanu

Wydział Gospodarczy Sądu Rejonowego w Krośnie ogłosił postanowienie o upadłości...

Co dalej z Autosanem?

Autosan przez całe dekady był wizytówką nie tylko Sanoka, ale i całego regionu. Dobre skojarzenia i sentyment nie pomogły firmie, która od października ub. r. jest w stanie upadłości. Dla miasta to spory problem, ponieważ przedsiębiorstwo zatrudniało...

Nowy inwestor uratuje Autosan? W konsorcjum jest HSW

Konsorcjum, w którego skład wchodzą: HSW, PIT-Radwar (obie z Polskiej Grupy Zbrojeniowej) oraz prywatna spółka SKB Drive Tech, chce kupić sanocki Autosan ? znanego producenta autobusów. - Autosan...

zobacz więcej
Reklama

Bolidy Caro Cars - dzieło mistrzów z Mielca

Rzemiosło na najwyższym poziomie! Gratulacje, Lech i Karol!...

Wraca południowa obwodnica Rzeszowa. Pierwszy wariant aktualny

- Zazwyczaj pod koniec perspektywy budżetowej są fundusze unijne, które trzeba jeszcze szybko wydać. To szansa na pieniądze na drogę południową. Ona musi być wybudowana...

Autobusy na lotnisko w Jasionce od lipca co godzinę

Od pierwszego lipca br. Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie porozumieniu z zarządem Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka wprowadził zmiany do rozkłady jazdy autobusów, które kursowały na...

S19 w stronę Sokołowa Młp. będzie mieć drugą jezdnię

Droga ekspresowa S19 od Rzeszowa w stronę Sokołowa Małopolskiego będzie w przyszłości rozbudowana o drugą jezdnię na odcinku 15 kilometrów. Prace przygotowawcze do tej inwestycji...

Reklama

Pierwszy na Podkarpaciu kandydat zjednoczonej opozycji na burmistrza

Kampanię wyborczą właśnie rozpoczęli Demokraci Ziemi Sanockiej - we wtorek 22 maja, przedstawiciele opozycyjnej koalicji, która zawiązała się w styczniu br...

Pociągi z Przemyśla do Berlina pojadą jeszcze w tym roku

PKP Intercity jeszcze w tym roku uruchomi połączenie kolejowe z Przemyśla do Berlina. Informację podał Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity podczas konferencji na temat inwestycji...

Droga lotniskowa będzie gotowa dopiero na koniec lipca

Nie w połowie czerwca, jak wcześniej zapowiadano, ale na koniec lipca będzie gotowa droga łącząca Rudną Małą z Jasionką. Zgodnie z umową, termin zakończenia robót przez firmę Skanska...

Udany debiut ML System na giełdzie. Zbuduje fabrykę rewolucyjnych szyb

ML System, firma technologiczna jest dowodem na to, że unikatowe patenty to najlepszy sposób na szybki sukces. W 2007 r. firma zaczynała działalność...

Ośrodek Przygotowań Olimpijskich w Jasieniu lub Teleśnicy Sannie

Jasień lub Teleśnica Sanna w Bieszczadach - w jednej z tych miejscowości powstanie Ośrodek Przygotowań Olimpijskich. Inwestycja ma być gotowa do 2023 roku i kosztować...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2018-07-17 18:59
WIG 56483.22 +0,49%
WIG20 2153.21 +0,90%
mWIG40 4191.77 -0,59%
sWIG80 12702.23 +0,47%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2018-07-17
USD 3,6619 -0,57%
EUR 4,2998 -0,18%
CHF 3,6850 +0,09%
GBP 4,8572 -0,49%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1226,80 -0,05% [06:33]
 Ropa brent baryłka 71,81 +0,31% [06:34]
 Pallad uncja 908,30 +0,06% [06:24]
 Platyna uncja 818,30 -0,06% [06:33]
 Srebro uncja 15,60 +0,06% [06:33]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.