Reklama

Biznes

Miliony na kolej. Pociągi na trasie Boguchwała-Czudec pojadą 100 km/h

Biznesistyl.pl
Dodano: 31.07.2018
40268_prz
Share
Udostępnij

W niespełna rok od rozpoczęcia prac, Polskie Linie Kolejowe kończą rewitalizację linii kolejowej nr 106 Rzeszów-Jasło na odcinku Boguchwała-Czudec. Od 30 lipca podróżni korzystają z dodatkowych przystanków i nowych peronów, a już niebawem pociągi na tej trasie będą jeździć 100 km/h. Wartość inwestycji to prawie 53 mln, z czego 33 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.

30 lipca br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z Zarządem Województwa Podkarpackiego na współfinansowanie projektu na trasie Rzeszów – Jasło, między Boguchwałą a Czudcem, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Dofinansowanie wynosi 33 333 016,84 zł, wartość całej inwestycji to 52 742 707,50 zł. Umowę podpisali wicemarszałek województwa Bogdan Romaniuk oraz zastępca dyrektora PKP PLK Region Południowy Andrzej Szydło.

– To bardzo oczekiwana inwestycja, która umożliwia lepsze skomunikowanie kolejowe na południe regionu – podkreślał podczas uroczystego podpisania umowy wicemarszałek Bogdan Romaniuk. Dzięki tej rewitalizacji dużo szybciej pasażerowie pojadą w kierunku Bieszczadów. To dla nas bardzo ważne.

Andrzej Szydło, zastępca dyrektora PKP PLK Region Południowy, podkreślał, że prace na tym odcinku już się kończą.

Pociągi pojadą 100 km/h, będzie więcej przystanków

Ważnym efektem rewitalizacji linii nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec jest zwiększenie prędkości pociągów z 60 km/h do 100 km/h. Po pracach i zakończeniu testów urządzeń, pociągi pojadą szybciej, co oznacza kilkuminutowe skrócenie podróży na trasie Rzeszów – Jasło.

Ponadto od 30 lipca br. podróżni korzystają z dodatkowych przystanków Zaborów Błonia, Markuszowa, Jasło Fabryczne. Zostały odnowione perony na przystankach w Wisłoczance, Babicy i Babicy Kolonia. Wszystkie zostały wyposażone w nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Są też lepiej oświetlone i czytelnie oznakowane. Dzięki budowie specjalnych pochylni, osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej dostaną się do pociągów.

Wymienili 12 kilometrów torów

Poprawę komunikacji zapewniła wymiana 12 kilometrów toru oraz przebudowa 29 obiektów inżynieryjnych, w tym 3 mostów i 3 wiaduktów (w gminach: Boguchwała, Czudec, Strzyżów). Poziom bezpieczeństwa zwiększyły nowe urządzenia sterowania oraz przebudowa 23 przejazdów kolejowo-drogowych. Na 12 spośród nich zamontowano urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, m.in. w gminach: Boguchwała, Czudec, Wiśniowa, Frysztak i Jasło. Wymieniona, równa nawierzchnia dróg ułatwia kierowcom przekraczanie torów. Efektem prac na skrzyżowaniach drogi z torem jest sprawniejszy i bezpieczniejszy ruch kolejowy oraz drogowy.

Przedstawiciele zarządu województwa poinformowali też o nowych kursach pociągów na odnowionej linii kolejowej.

– Już w lipcu, kiedy mogliśmy uruchomić dodatkową parę pociągów z Rzeszowa do Jasła liczba pasażerów wzrosła o 70%. Od września uruchamiany kolejne pociągi i będzie to 6 par dziennie. Mamy na to środki, tak zaplanowaliśmy w Planie Transportowym Województwa Podkarpackiego – mówił wicemarszałek Bogdan Romaniuk. 

Udrożnienie linii nr 106 pozwoli również na przywrócenie ruchu pociągów na linii nr 108 od Jasła do Zagórza i dalej na południe. Od września planowane jest uruchomienie 4 par pociągów w relacji Jasło – Zagórz oraz po 2 pary pociągów pomiędzy Zagórzem, Sanokiem, Łupkowem/Komańczą.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy