Reklama

Rozmowa z Michałem Bałakierem - Dyrektorem Generalnym DKV Euro Service Polska

A A A
Materiał partnera

Dodano: 05-11-2018

Michał Bałakier, Dyrektor Generalny DKV Euro Service Polska Fot. Tadeusz Poźniak

Michał Bałakier, Dyrektor Generalny DKV Euro Service Polska Fot. Tadeusz Poźniak

Michał Bałakier, Dyrektor Generalny DKV Euro Service Polska

Kiedyś przewagą polskiego przewoźnika był tani kierowca i wykorzystywanie niszy w transporcie międzynarodowym. Czym dziś konkurujemy?

Michał Bałakier: Nadal tym samym. Mimo podnoszenia stawek za pracę polskich kierowców, nasze usługi nadal są i będą konkurencyjne. Możemy się też pochwalić jedną z najbardziej nowoczesnych flot w Europie. Obecnie prawie 77% pojazdów, z których korzystają polskie firmy transportowe, spełnia normę Euro 5 lub Euro 6. Jesteśmy niekwestionowanym numerem jeden w ruchu międzynarodowym, tam blisko jedna czwarta towarów jest przewożona przez polskie firmy.

Może właśnie dlatego zachodni sąsiedzi nie ułatwiają nam życia. Obserwujemy presję na zwiększanie płac dla kierowców, a nie podąża za nią wzrost stawek transportowych. Jak polskie firmy poradzą sobie z takim obciążeniem?

Na pewno jest to wyzwanie dla firm. Presja w kierunku wzrostu płac jest widoczna, bo na rynku brakuje pracowników. Nie chodzi więc tylko o regulacje UE. Dziś w końcu otwiera się pole do konkurowania jakością. Firmy oferujące dobre warunki pracy, dbające także o zabezpieczenie socjalne i komfort pracownika, są mniej narażone na fluktuacje kadr. A to znowu pozwala im działać bardziej skutecznie w negocjowaniu stawek na swoje usługi.

Stawki to jedyny problem?

Coraz częściej słychać głosy na rynku, że podniesienie stawek jest konieczne, aby nie doprowadzić do upadłości w branży. Na takie kroki decydują się kolejni duzi operatorzy logistyczni, zwiększając stawki o 6-7%. Głównym problemem polskich przedsiębiorstw jest jednak to, że nie są dokapitalizowane. W efekcie mogą być potęgą w obszarze transportu, ale już nie logistyki. A to właśnie w logistyce usług nastąpią w najbliższych latach największe przemiany, to tu wkraczają najmocniej technologia i big data. Stosunkowo słaba pozycja przetargowa naszych przewoźników bierze się z faktu, że te firmy były budowane w perspektywie krótkoterminowej, a wypracowany kapitał rzadko inwestowany był w rozwój. Dziś struktura tego kapitału jest taka, że być może plac jest własny, ale już zazwyczaj wartości trwałe nie należą do spółki, a auta jeżdżą w leasingu.

Czy rozwiązaniem może być konsolidacja branży, wchodzenie w inne obszary działalności, usługi spedycyjne, tworzenie wartości dodanych?

Grupy logistyczne w Polsce powstają, ale to wyjątki. W tym segmencie widzimy mocną dominację kapitału zachodniego. Dyskusje o potrzebie konsolidacji rozgorzały 20 lat temu, ale niewiele się w tym temacie wydarzyło, bo to wymagałoby budowania dużych podmiotów logistycznych. Tego nie da się zrobić bez poważnych inwestycji, akceptacji ryzyka i podejścia długoterminowego.

Sporo mówi się dziś o technologiach, które zmienią oblicze transportu. Czy jest możliwe, że konkurencję dla spółki transportowej czy logistycznej stanowić będzie za chwilę firma informatyczna?

To bardzo prawdopodobny kierunek, jeśli przyjrzeć się dokładnie, na czym dziś budowane są przewagi konkurencyjne – szybkość dostępu do ogromnych baz danych, inteligentna obróbka informacji, śledzenie zachowań konsumentów, doskonalenie procesów…

… czyli Big Data.

Reklama

Dokładnie. I przenoszenie się życia na platformy internetowe – to tam będzie definiowana nasza przyszłość. Tak jak kiedyś telefonia komórkowa przewróciła model komunikacji, tak teraz jesteśmy w samym środku rewolucji, która wykorzystuje potężną siłę analityki danych. Od przemysłu 4.0, przez technologie chmurowe, zakupy internetowe, po śledzenie konsumenta. Dziś także na czas patrzy się inaczej. Klikamy w klawisze i produkt znajduje się pod drzwiami następnego dnia, a nie za dwa tygodnie. To wzmaga apetyt. Rynek logistyczny musi się na to przygotować, bo dobra nie przemieszczają się wirtualnie. Ktoś je musi przewieźć. Teraz odległości między punktami logistycznymi wnoszą często po kilkaset kilometrów. Pod presją konsumenta w którymś momencie będą musiały dojść do 30-50 km.

Do tego potrzebne są ogromne inwestycje. Pytanie, jak sprawić, żeby tak szybkie dostawy opłacały się wszystkim stronom?

I tu właśnie wchodzi analityka danych, pomagając na przykład oszacować statystyczne zapotrzebowania na telewizor w Gorzowie Wielkopolskim w soboty. I takie informacje można gromadzić dla wielu produktów łącznie. Tworzy się ogromna przestrzeń do optymalizacji. W ślad za potrzebami pojawiają się też zupełnie inne modele dowożenia dóbr, jak choćby ostatni pomysł Ubera.

W obszarze innowacji widać aktywność polskich firm, choćby producenta dronów do transportu krwi lub leków.

To prawda, cała rzeczywistość transportowa się zmienia. Trwają prace nad pojazdami autonomicznymi, drogami zasilanymi prądem czy ciężarówkami ładowanymi energią elektryczną. Na tym ostatnim polu DKV toruje drogę branży ciężkiej, umożliwiając w kolejnych krajach rozliczanie kartą paliwową „tankowań prądem”.

Firma DKV skorzystała też z potencjału Big Data przy projektowaniu nowego urządzenia do rozliczania opłat drogowych w europejskim systemie EETS. Czym różni się to rozwiązanie od zwykłego boxa?

DKV Box EUROPE, bo tak je nazwaliśmy, przede wszystkim pozwala na wymianę wielu urządzeń wożonych dziś na przednich szybach przez kierowców na tylko jeden box. Drugie ułatwienie to jedna faktura za wszystkie typy opłat drogowych, a więc uproszenie w administracji. To jednak dopiero początek możliwości tej technologii…Jeśli urządzenie tego typu jest zintegrowane z pojazdem oraz GPS, może przecież gromadzić i analizować wszelkie dane dotyczące pozycji samochodu, sposobu jazdy kierowcy, liczby przystanków. Może przetwarzać różne parametry pracy pojazdu, zmiany pogody czy warunków drogowych. Możliwości są niemal nieograniczone. I tu pojawia się pytanie, na ile takie urządzenie, poprzez gromadzenie coraz bardziej wrażliwych danych, może wkraczać w strefę prywatną kierowcy.

Jeśli policja miałaby dostęp do tych danych, mogłaby naliczać zdalnie mandaty?

Dokładnie. W praktyce już jest to możliwe, podobnie jak śledzenie czasu prac kierowcy. Jednakże istnieje opór społeczny przez udostępnianiem pewnych informacji. I to jest dobre, bo wkrótce mogłoby się okazać, że kierowcy nie chcieliby pracować ze świadomością takiego poziomu inwigilacji. Jedną rzeczą jest dyspozytor floty, który - by usprawnić transport - zdalnie analizuje sytuację na trasach czy nowe zlecenia i na tej podstawie kieruje ruchami kierowcy. Czym innym wchodzenie w strefę wolności osobistej i indywidualnej odpowiedzialności prawnej pracownika. Urządzenia integrujące rozliczanie opłat drogowych, jak DKV Box EUROPE, to wstęp do rozwoju zaawansowanych systemów integrujących ogromne zbiory danych z wielu źródeł. Od decydentów zależy teraz, które z tych danych i jak będą chcieli lub mogli wykorzystać. Technologia już tam jest.

KOMENTARZE

Największe problemy branży transportowej. TESLA EXPO 2017

Z jakimi problemami boryka się obecnie...

Big Data to przyszłość branży transportowej

Na pytania odpowiada Jerzy Jezuit, kierownik sprzedaży DKV Euro Service Polska. Z ekspertem będzie można porozmawiać na najbliższych Targach TSLA Expo Rzeszów 2018, które odbędą się 28-29 września...

Z BIG DATA można podjąć optymalne decyzje oparte na obiektywnych danych

Szybki przyrost danych, ich wielkość, zmienność i różnorodność (co jest opisywane terminem BIG DATA) jest wyzwaniem dla przedsiębiorstw. Jednak...

zobacz więcej
Reklama

Wielkie otwarcie salonu Iveco w Rzeszowie [ZDJĘCIA]

W piątek, 12 października odbyło się oficjalne...

Gala XVII Podkarpackiej Nagrody Gospodarczej [ZDJĘCIA]

18 października br. w Sali Kongresowej G2A...

Tadeusz Ferenc po raz piąty prezydentem Rzeszowa

Według nieoficjalnych danych z 84 na 94 komisje wyborcze w Rzeszowie w I turze wygrał Tadeusz Ferenc, na którego zagłosowało 63, 8 proc. wyborców. Na Wojciecha Buczaka z PiS głos oddało 28,2 proc...

Rada Miasta Rzeszowa. Nazwiska nowych radnych

Najwięcej, bo aż 12 radnych do nowej Rady Miasta Rzeszowa wprowadził Komitet Rozwój Rzeszowa. 9 radnych będzie miało Prawo i Sprawiedliwość, to o jeden mandat mniej niż w dotychczas, a 4 osoby zasiądzie...

Już za tydzień wielkie targi motoryzacyjne! Kongres TSLA Expo - Rzeszów 2018

Już za tydzień w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym G2A Arena w Jasionce rozpocznie się największe na Podkarpaciu wydarzenie branży automotive...

Reklama

Projektantka z Tarnobrzega będzie wspierać kobiety ucząc je szycia

Justyna Gamoń-Wesołowska, stylistka i projektantka mody, ponad trzy lata temu otworzyła w Tarnobrzegu Atelier GA MON. Jednak od samego początku miała problem...

TSLA EXPO: Rewolucja w transporcie powinna zacząć się na Podkarpaciu

Samochody emitujące coraz mniej zanieczyszczeń, transport, który sprawia, że coraz szybciej dostarczany jest towar - w tym kierunku rozwija się świat i...

Nadbereżny świetnie, ale wynik PiS w Stalowej Woli gorszy niż 4 lata temu

Dane z 90 proc. obwodowych komisji wyborczych świadczą o tym, że Lucjusz Nadbereżny, kandydat PiS, zdobył ponad 70 proc. głosów i zostanie prezydentem...

Kandydaci Platformy Obywatelskiej do Rady Miasta Rzeszów

Platforma Obywatelska przedstawiła w środę kandydatów do Rady Miasta. Co dziwne, pośród 33 kandydatów, na listach nie znalazła się ani jedna osoba z Nowoczesnej. Działacze PO, SD...

Pod Przemyślem odkryto gigantyczne złoże gazu

Wydobycie gazu na Podkarpaciu w ciągu 5 lat wzrośnie do 1,75 mld m³ rocznie, czyli aż o 28 procent – szacuje Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA. Dzięki nowej metodzie poszukiwań i wydobycia...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 59

VIP Biznes&Styl Nr. 59
w numerze m.in.:

VIP Biznes&Styl Nr. 59 • Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2018-11-12 18:59
WIG 56924.39 -1,27%
WIG20 2232.25 -1,35%
mWIG40 3893.7 -1,49%
sWIG80 10826.02 -0,02%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2018-11-12
USD 3,8163 +0,86%
EUR 4,2962 +0,14%
CHF 3,7809 +0,73%
GBP 4,9027 -0,39%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1200,80 -0,78% [22:59]
 Ropa brent baryłka 69,09 -0,79% [23:18]
 Pallad uncja 1080,30 -1,75% [22:59]
 Platyna uncja 843,10 -1,46% [22:59]
 Srebro uncja 13,97 -1,13% [22:59]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.