Reklama

Edukacja przyszłości na konferencji eLearning Journeys

A A A
Alina Bosak

Dodano: 25-10-2016

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

ZDJĘCIA

zobacz wszystkie ›

Nigdy wcześniej nie mieliśmy tak łatwego dostępu do edukacji. Dzięki e-learningowi możemy uczyć się od najlepszych nauczycieli z najsławniejszych uniwersytetów, a w szkołach proponować uczniom naukę wzbogaconą multimediami, zadania w atrakcyjnej formie i inteligentne narzędzia pracy. – Najważniejsze jednak jest to, że wykorzystanie  nowych technologii, pozwala dobrać metodę nauczania najlepiej odpowiadającą predyspozycjom każdego ucznia z osobna. Tu każdy znajdzie swoją drogę dochodzenia do wiedzy – podkreślali uczestnicy międzynarodowej konferencji „eLearning Journeys”, która w środę 25 października br. skupiła w CWK w Jasionce autorytety z całego świata.    

Jaka będzie edukacja przyszłości i jakie systemy, ciekawe rozwiązania oraz innowacje pojawiają się w e-learningu, z którego już korzystają miliony użytkowników, czasem nawet nie zdając sobie z tego sprawy? Dlaczego nie powinniśmy się bać nowych technologii w szkole i jak możemy z nich korzystać z pożytkiem dla uczniów i rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy? To najważniejsze tematy międzynarodowej konferencji „eLearnig Journeys”. Zaproszono na nią 28 prelegentów z Polski i zagranicy – praktyków i naukowców, pionierów unikalnych metod edukacyjnych, a wśród słuchaczy byli nauczyciele, dyrektorzy szkół, samorządowcy i lekarze. Konferencja podzielona została na trzy bloki tematyczne, dotyczące wykorzystania systemów e-learningowych w szkołach, na uczelniach oraz w medycynie.

- Zastanawiając się nad wykorzystaniem e-learningu w szkołach, nie zapomnijmy, że mowa o dzieciach, które częściej poruszają się w świecie nowych technologii niż my. To one instalowały nam Instagram, Facebook.  Możemy się przy nich czuć  trochę jak dinozaury. Młodzi urodzili się w świecie z Internetem i w konsumowaniu nowych technologii są inni niż my. Już dzieci piszą programy do rozwiązywania zadań matematycznych. 5-latki grają na aplikacjach mobilnych. Wszelka edukacja na temat e-learningu jest ważniejsza dla nas niż dla dzieci. Dzieci już tam są. One już się uczą w Internecie. Musimy do nich dołączyć w tym procesie i zadbać o to, by ta wiedza solidna, oparta na faktach. Musimy pewne rzeczy projektować od zera, aby dostarczyć wartościowe treści, zapewnić bezpieczne korzystanie z Internetu, potęgować potencjał uczniów i studentów – podkreślał podczas sesji otwierającej konferencję Artur Dyro, prezes i założyciel firmy Learnetic S.A. z Gdańska, zajmującej się rozwojem i wdrażaniem technologii wspierających edukację w obszarze technologii mobilnych oraz pomysłodawca i współzałożyciel Young Digital Planet S.A., platformy, która od 25 lat łączy nowe technologię i edukację, działając na ponad 45 rynkach świata.

Fot. Tadeusz Poźniak

Mimo mocno już rozwiniętych systemów e-learningowych i wielu darmowych treści do nauki, większość polskich szkół nie jest zainteresowana ich wykorzystywaniem. Przyczyn jest kilka. Artur Dyro uważa, że dziś trzeba zadbać, by w tej edukacji nauczyciel nie został w tyle.

Reklama

- Dostawcy systemów e-learningowych powinni pomagać i motywować do uczenia się za pomocą nowych technologii – mówił prezes Learnetic. - Moja firma przygotowała szereg różnych treści interaktywnych we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Do matematyki i innych przedmiotów. Opracowaliśmy zadania egzaminacyjne we współpracy z Komisją Egzaminacyjną. Wszystko wspiera proces uczenia się każdego dziecka we własnym tempie. E-learning składa się treści komercyjnych, ale stworzyliśmy też narzędzie do tworzenia treści interaktywnych przez nauczycieli. Powstają znakomite zasoby, z których inni korzystają. Jeden nauczyciel udostępnił coś, z czego korzysta już 9 tys. uczniów. Wymianę danych można poprawić, wykorzystać platformę, na której nauczyciel zadaje zadania, uczniowie rozwiązują, a nauczyciel dostaje raport i analizę z informacją, które  elementy były trudne dla uczniów, komu potrzebna jest jeszcze pomoc, w jakim zakresie, a komu można już zadać trudniejsze zadanie. E-learning wspiera uczenie dzieci z dysfunkcjami. Dla dzieci z dysgrafią opracowaliśmy specjalne pióro, które mierzy nacisk i kąt pisania. Dziecko pracuje nim na tablecie, a nauczyciel otrzymuje analizę tych parametrów i ocenia, jak długo uczeń musi jeszcze ćwiczyć.

Zdaniem Artura Dyro szkoły nie muszą kupować wszystkim dzieciom tabletów. Uczniowie już je mają, wystarczy zaprosić ich z nimi do klasy i umiejętnie wykorzystywać. Nie chodzi o to, by zabić ten cenny kontakt, jaki jest w bezpośrednich relacjach uczeń – nauczyciel, ale usprawniać pracę na lekcji. Zmiany w szkołach są jednak bardzo powolne i zdarza się, nowe technologie wykorzystuje się niewłaściwie. 

O tym, że polską szkołę rewolucja cyfrowa dopiero czeka mówił też Rafał Lew-Starowicz z Ministerstwa Edukacji Narodowej. - Badania wykonane na zlecenie MEN pokazują, że polscy uczniowie i nauczyciele bardzo często korzystają z komputera i Internetu. 90 proc. – codziennie. Ale najczęściej robią to w domach. A to znaczy, że nie są one postrzegane jako narzędzie wspomagające edukację – stwierdził Lew-Starowicz. – W ministerstwie trwają zaawansowane już prace nad zmianą prawa oświatowego. Będzie ono inaczej traktować kwestię innowacji – innowacja wejdzie w główny nurt nauczania i kształcenia. Do podstawy programowej klas I szkół podstawowych wprowadzona zostanie nauka programowania. We wrześniu ruszył pilotaż. Zdajemy sobie sprawę, że może to budzić pewne obawy, zwłaszcza nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Programowanie kojarzy się z tworzeniem aplikacji i programów komputerowych, ale chcę uspokoić, że zajęcia będą dostosowane do wieku uczniów. Uczyć programowani można poprzez uruchamianie pewnych procesów myślowych. Temu służy np. gra w szachy.

Przedstawiciel ministerstwa nie ukrywał, że aby nowe technologie skutecznie wprowadzać do szkół, trzeba przeszkolić nauczycieli, zaoferować odpowiednie pomoce dydaktyczne, ale i zadbać o właściwą infrastrukturę. Tymczasem badania pokazują, że dostęp szkół do Internetu przedstawia się tragicznie. – Prędkość przesyłu w większości po prostu nie pozwala na korzystanie z e-podręczników i cyfrowych platform. Dlatego wspólnie z ministerstwem cyfryzacji przygotowany plan, zgodnie z którym w ciągu 2 lat  wszystkie szkoły w Polsce mają mieć Internet o prędkości co najmniej 100 MB/sek., a model wzorcowy to 1 GB/sek. Są na ten cel zabezpieczone pieniądze.

Problemy polskich szkół nie zdominowały jednak konferencji, która skupiała się przede wszystkim na zainspirowaniu gości nowymi technologiami i ich przyszłością. O sile e-learningu mówił goszczący po raz pierwszy w Polsce Alan Greenberg, mentor w Microsoft Ventures Accelerator oraz były dyrektor Apple Education w Europie i Azji: - 12 lat temu w Apple zajmowałem się rozwojem iTunes i programu uniwersyteckiego. Zaprosiliśmy wiele uczelni do współpracy i to był początek AppStore. Ta inicjatywa miała wielki wpływ na edukację. Jednym z pierwszych działań było stworzenie na iTunes Otwartego Uniwersytetu. Obecnie uczy się przez tę platformę ponad 9 mln studentów z całego świata. 

Fot. Tadeusz Poźniak

Greenberg podkreślał wartość biznesową inwestycji w e-learning. – Zanotowaliśmy 9 mln pobrań darmowych, a potem 5 mln - odpłatnych. Ten rynek rośnie – mówił i tłumaczył, dlaczego e-learning jest przyszłością edukacji. – W jednej klasie są dzieci o różnych możliwościach, a metody nauczania są uśredniane. To szkodliwe dla uczniów, ponieważ nie ma wyzwań dla dzieci, jest spychanie lub podciąganie do średniej. Dzięki e-learningowi mamy analizę pracy ucznia w czasie rzeczywistym, nie musimy czekać do końca roku, aby zareagować. Możemy to robić od razu. Coś poprawić, wytłumaczyć, zmotywować. W szkole nauczyciel może reagować znacznie szybciej. Nauczyciele mają narzędzia, aby uczyć mądrzej, inteligentniej, lepiej. Nie chcę się wtrącać w to, czego uczą, ale dać innowacje i narzędzia. Czym różni się nauka w świecie cyfrowym od tej w zwykłej klasie? Mamy interakcję 1:1 (uczeń : nauczyciel) oraz 1 z wieloma (ja i milion innych sieci) i w dodatku każdy uczy się w swoim tempie. Niezależnie od tego, jak się uczymy, wszyscy możemy się uczyć.

Konferencję „eLearning Journeys” zorganizowali: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego oraz BLPS Group

KOMENTARZE

Reklama

Z marzeń wyrosła w Korczynie fabryka i pijalnia czekolady

Od zawsze wiedział, co chce w życiu...

Patio przy I LO będzie gotowe jeszcze w tym roku

Do końca tego roku przy I Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie ma być gotowe patio - miejsce relaksu i spotkań młodzieży szkolnej oraz lokalnej społeczności. Patio zostanie wykonane w technologii...

Rekord w specjalnych strefach ekonomicznych: Euro-Park Mielec i Euro-Park Wisłosan

Ponad 980 mln zł inwestycji i niemal 1200 nowych miejsc pracy mają zapewnić firmy, które w pierwszym półroczu tego roku otrzymały...

Szansa na zatrudnienie dla osób młodych, biernych zawodowo. Nowy projekt w RARR S.A

Osoby młode, do 29. roku życia, z niepełnosprawnościami, bierne zawodowo, wywodzące się ze wsi i miast do 20 tys. mieszkańców...

Reklama

Ponad 6 mln zł na Generator Kompetencji. Pieniądze w RARR S.A.

Sumę ponad 6 mln zł ma do rozdysponowania Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. na dofinansowanie szkoleń dla pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw...

Przenosiny rozpoczęte! Do końca sierpnia kupcy z Dołowej zapełnią nowe targowisko

Kupcy z popularnego rzeszowskiego bazaru przy ul. Dołowej już rozpoczynają przeprowadzkę na nowy plac targowy, znajdujący...

Premier Beata Szydło na rozpoczęciu roku szkolnego w Dobrzechowie

Z udziałem premier Beaty Szydło, minister edukacji, Anny Zalewskiej, marszałka województwa, Władysława Ortyla, ks. bp. Jana Wątroby oraz wojewody podkarpackiej...

Tańsze pożyczki dla biznesu i wsparcie na starcie działalności gospodarczej

Przez pięć ostatnich lat Fundusz Pożyczkowy Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. wypłacił ponad 25 mln zł pożyczek dla małych...

Jak zmienić polską szkołę na lepsze?! Debata BIZNESiSTYL "Na Żywo"

Koniec z gimnazjami. Do systemu edukacji właśnie wróciły ośmioklasowe szkoły podstawowe. Reforma szkolnictwa budzi kontrowersje, ponieważ przygotowano ją...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Wrzesień-Październik

VIP Wrzesień-Październik
w numerze m.in.:

• Ryszard Jania - w motoryzacji ważny jest sojusz! • Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc • Cerkamed jeszcze pokaże • Dzisiejsza Rosja • Ocaleni Żydzi z Podkarpacia
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2017-09-20 18:59
WIG 64749.50 -0,00%
WIG20 2499.63 -0,13%
mWIG40 4932.16 +0,47%
sWIG80 15208.59 -0,22%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2017-09-20
USD 3,5619 -0,56%
EUR 4,2769 -0,38%
CHF 3,7092 -0,46%
GBP 4,8313 +0,07%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1304,52 -0,03% [01:15]
 Ropa brent baryłka 56,23 +0,00% [23:56]
 Pallad uncja 910,42 -0,26% [01:12]
 Platyna uncja 942,60 -0,31% [01:14]
 Srebro uncja 17,18 -0,29% [01:14]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY