Reklama

Bracia z Chmielnika znaleźli pomysł na wykorzystanie VR w biznesie

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 28-07-2017

Od lewej Konrad oraz Gabriel Ziaja Fot. Tadeusz Poźniak

Od lewej Konrad oraz Gabriel Ziaja Fot. Tadeusz Poźniak

Spółka Cinematic VR, czyli bracia Konrad i Gabriel Ziaja. Konrad jest z wykształcenia filologiem arabskim, z zawodu filmowcem specjalizującym się w realizacji filmów sferycznych. Gabriel - świeżo upieczonym inżynierem programistą. Pochodzą z Chmielnika pod Rzeszowem. Kilka lat temu, gdy technologia wirtualnej rzeczywistości (VR) jeszcze raczkowała, tak się nią zafascynowali, że jako pierwsi w Polsce zaczęli produkować filmy 360. W 2015 roku założyli firmę CinematicVR – obecnie jedno z najbardziej doświadczonych studiów VR w Polsce. Bracia opracowali też własną metodę obrazowania VR, pozwalającą szybko i efektywnie tworzyć wirtualne katalogi dowolnych produktów. Pracują również nad aplikacją Lookroom, przeznaczoną dla branży modowej. Pozwoli ona zatrzeć granicę pomiędzy zakupami on-line a wizytą w rzeczywistym sklepie.

Konrad i Gabriel zajmują się technologią wirtualnej rzeczywistości od momentu, gdy ta szturmem wbiła się na rynek. W 2014 roku Amerykanin Palmer Luckey, wówczas 18-latek, stworzył prototypowe gogle, które wciąż udoskonalał. Szósta wersja gogli pozwalających się przenieść do wirtualnej rzeczywistości otrzymała nazwę Rift, a ich twórca zbierał fundusze na ich dalszy rozwój za pomocą Kickstartera. Gogle Palmera za ponad 2 miliardy dolarów kupił Facebook.

Bracia z Chmielnika śledzili poczynania Palmera i już od 2014 roku myśleli, jak gogle VR wykorzystać w biznesie. Konrad, absolwent filologii arabskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, miał już doświadczenie w pracy reżysera, montażysty i operatora. Gabriel studiował informatykę na Uniwersytecie Rzeszowskim. - Dużo uczyłem się sam, ponieważ branża IT błyskawicznie się zmienia. Niestety, system edukacji nie zawsze nadąża za nowymi technologiami - przyznaje.

Stwierdzili, że dzięki tej technologii można kręcić filmy sferyczne w 360 stopniach, więc założyli firmę zajmującą się tworzeniem takich filmów. – W tej branży byliśmy prawdopodobnie pierwsi w Polsce, więc dziś posiadamy największe doświadczenie. Nie boimy się żadnych wyzwań związanych z filmowaniem w tej technologii - mówi Konrad Ziaja.

W 2015 roku, na zlecenie firmy Immersion stworzyli film 360 promujący Polskę, który był pokazywany na polskim stoisku podczas Expo w Mediolanie. To była ich pierwsza duża, komercyjna produkcja. Obecnie bracia Ziaja mają na koncie ponad 60 tego typu realizacji, m.in. dla HBO, HP, Radisson, PZPN, PKiN, T-MOBILE, KSW, TVN i TVP Sport czy Amnesty International; współpracują również z Fundacją Film Spring Open Sławomira Idziaka oraz Ministerstwem Rozwoju.

Dysponują najnowocześniejszym sprzętem i oprogramowaniem do tworzenia filmów 360, realizują ujęcia VR w ruchu, m.in. z drona, helikoptera, z wnętrza pojazdów. - Jeśli ktoś widział film sferyczny związany z naszym regionem, istnieje spore prawdopodobieństwo, że mieliśmy w nim udział – przyznaje Konrad. - Naszymi klientami są głównie firmy, a więc rynek B2B, gdyż technologia VR i gogle jeszcze nie trafiły pod strzechy. Powoli się to zmienia, gdyż najtańsze, proste gogle można kupić już za kilkanaście zł. Rynek na pewno przyspieszy, gdy popularniejsza zacznie się stawać rzeczywistość rozszerzona (AR).

Oprócz filmów sferycznych, tworzą interaktywne aplikacje na wszystkie platformy VR dla celów marketingowych, szkoleniowych i edukacyjnych oraz interaktywne wizualizacje na potrzeby rynku nieruchomości.

Stworzyli własną technologię obrazowania VR. Lepszą i tańszą

Konrad i Gabriel, widząc duże możliwości technologii VR zaczęli szukać dla niej jeszcze innego miejsca niż filmy sferyczne. - Technologia VR, pozwala tworzyć mnóstwo ciekawych rozwiązań do działań marketingowych i promocyjnych. Żeby zaprezentować produkty w VR, trzeba najpierw stworzyć ich kopie cyfrowe - opowiada Konrad. - Można to zrobić za pomocą fotogrametrii lub skanu laserowego. To popularne metody, ale są czasochłonne i wymagają wielu godzin pracy grafika, przez co są kosztowne - wyjaśnia Gabriel.

Reklama

Konrad dodaje, że stworzenie np. modelu trójwymiarowego człowieka, którego obecność czuć na wyciągnięcie ręki po założeniu okularów VR, kosztuje nawet 8 tys. zł. – Właśnie dlatego stworzyliśmy autorską technologię obrazowania, konkurencyjną pod względem czasu produkcji, jakości oraz kosztów - mówi Gabriel. - Dzięki temu bardzo szybko możemy zobrazować cały katalog produktów danego producenta i wyświetlić go w interaktywnej aplikacji VR.

Technologia wirtualnej rzeczywistości to również bardzo efektywny interfejs człowiek - komputer. Wystarczy spojrzeć na interesujący produkt, aby dowiedzieć się o nim więcej. Nie trzeba klikać ani szukać. W ten sposób można przedstawić dowolny obiekt. - Załóżmy, że producent chce za pomocą technologii VR pokazać kilkadziesiąt artykułów. U konkurencji stworzenie modelu 3D jednego produktu kosztuje tysiąc złotych i więcej. To zbyt kosztowne i niewiele firm sobie na to pozwoli. My usługę o tej samej jakości wykonamy w dwie godziny, ponosząc minimalne koszty - twierdzą bracia.

Ze swoim rozwiązaniem zgłosili się do projektu Platformy Startowe TechnoPark BiznesHub, wspierającej młodych przedsiębiorców z innowacyjnymi pomysłami biznesowymi. Podczas inkubacji stworzyli prototyp studia obrazowania oraz aplikację pozwalającą przedstawić produkt w technologii VR. Firma pomyślnie zakończyła etap inkubacji w Podkarpackim Parku Naukowo-Technologicznym Aeropolis i ubiega się o dotację na rozwój z PARP.

Lookroom dla branży modowej

Konrad i Gabriel chcą celować z tą aplikacją zwłaszcza w branżę modową. Swój pomysł - aplikację Lookroom - zaprezentowali już wielu projektantom i markom odzieżowym. Aplikacja się spodobała. Bracia chcą udostępnić narzędzia do szybkiego i opłacalnego tworzenia wirtualnych showroomów. - Oprócz tego chcemy, aby za pomocą gogli VR korzystali z niej internauci. Oglądając i kupując produkty odzieżowe odwzorowane w najbardziej realistyczny sposób, będą mogli poczuć się prawie jak podczas wizyty w rzeczywistym sklepie - tłumaczy Konrad.

Czy aplikacja jest skazana na sukces? W Polsce przez Internet kupuje już ok. 70 proc. internautów, na świecie - nawet 85 proc. Konrad zwraca uwagę, że zakupy on-line z roku na rok stają się coraz popularniejsze. - Wolimy kupować on-line, bez przymierzania, widząc na płaskim ekranie komputera czy smartfona niedoskonale odwzorowany produkt. Dzięki naszej aplikacji, ten sam mały ekran smartfona, wsadzony w nawet najprostsze gogle VR, staje się otaczającą nas przestrzenią… wypełnioną realistycznie odwzorowanymi produktami. Chcemy zatrzeć granicę pomiędzy zakupami w sieci a wizytą w sklepie.

Lookroom jest gotową, istniejącą aplikacją, którą już można wdrażać. - Chcemy jednak, aby była ona dostępna globalnie, dlatego planujemy zbudować platformę, a do tego potrzebujemy programistów - wyjaśnia Gabriel. - Musimy skorzystać z kilku kosztownych usług oraz zatrudnić pracowników, dlatego staramy się o dofinansowanie. Dotacja pozwoli nam zacząć działać.

Za aplikacją Lookroom przemawia też rosnąca liczba użytkowników VR (aplikację Cardboard na proste, kartonowe gogle VR Googla, w pierwszym roku pobrano aż 165 mln razy), a wkrótce rozszerzonej rzeczywistości. - Wirtualna rzeczywistość odcina nas od rzeczywistości, która nas otacza. Korzystając z AR, nie będziemy potrzebować gogli. Założymy zwykłe okulary, które wzbogacą rzeczywistość o dodatkowe treści 3D. Dzięki AR i naszej aplikacji zobaczymy w swoim pokoju np. modelkę prezentującą odzież - wyjaśnia Konrad Ziaja.

Póki co, rzeczywistość wirtualna jest dostępna niemal dla każdego, kto posiada smartfona oraz najprostsze kartonowe gogle Googla za kilkanaście zł. Bracia przyznają, że kartonowe gogle można sobie zrobić samodzielnie lub kupić np. na Allegro - to już wystarczy, żeby doświadczyć wirtualnej rzeczywistości.

CinematicVR przygotowuje się także do wejścia w rzeczywistość rozszerzoną. Pozyskała już partnera – firmę Microsoft, która zaoferowała jej usługi w chmurze oraz okulary do rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki platformie TechnoPark BiznesHub bracia wzięli udział w Start-up World Cup w San Francisco, gdzie uczestniczyli w szkoleniach i wykładach oraz spotkaniach z inwestorami.

- Technologia VR wciąż budzi ogromne zainteresowanie u odbiorców i wywołuje silne emocje. To ogromna frajda być pionierami tego nowego medium - przyznają Konrad i Gabriel.

KOMENTARZE

Biznes na szpilkach - kobiety sukcesu

Prywatnie są żonami i matkami. Znamy je jednak z zupełnie innej strony. Przedstawicielki...

Firmy rodzinne. Blaski i cienie

Najtrudniejsze są początki. Praca od świtu do nocy, by zbudować firmę. Gdy wszystko...

Chińska szansa

Opinia Tomasza Konika, partner w Deloitte, lider Deloitte China Services Group w Polsce, na temat współpracy biznesowej z Chinami.

Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości - pomoc na starcie

AIP, czyli Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, to największa w Europie sieć 40 centrów testowania swojego pomysłu na biznes w warunkach rynkowych. Pakiet AIP umożliwia...

zobacz więcej
Reklama

Bolidy Caro Cars - dzieło mistrzów z Mielca

Rzemiosło na najwyższym poziomie! Gratulacje, Lech i Karol!...

Wojciech Buczak, poseł PiS: Będę walczył o fotel prezydenta Rzeszowa

- Z natury nie jestem wojowniczy, ale jeśli chodzi o wybory prezydenckie w Rzeszowie, jestem gotów oddać się do dyspozycji mieszkańców - mówi poseł Wojciech...

No to latamy! Dreamlinerem z Rzeszowa do Nowego Jorku

To był pierwszy lot po 10 latach przerwy. W niedzielę, 29 kwietnia o godz. 19.25 Boeing 787 Dreamliner wystartował z lotniska w Newark, by w poniedziałek, 30 kwietnia już o godz. 9.40., czyli...

Pierwszy na Podkarpaciu kandydat zjednoczonej opozycji na burmistrza

Kampanię wyborczą właśnie rozpoczęli Demokraci Ziemi Sanockiej - we wtorek 22 maja, przedstawiciele opozycyjnej koalicji, która zawiązała się w styczniu br...

Reklama

Ponad 8 mln zł na Koncepcję Programową dla ostatniego odcinka S19

To pewne - będzie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla ostatniego już odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Dukla do Barwinka (granica...

Przebudowaną ulicą Podkarpacką pojedziemy w wakacje?

Bardzo możliwe, że w wakacje będzie gotowy przebudowany 2-kilometrowy odcinek ulicy Podkarpackiej w Rzeszowie. - Prace idą zgodnie z harmonogramem i mamy nadzieję, że uda się zakończyć...

Droga lotniskowa będzie gotowa dopiero na koniec lipca

Nie w połowie czerwca, jak wcześniej zapowiadano, ale na koniec lipca będzie gotowa droga łącząca Rudną Małą z Jasionką. Zgodnie z umową, termin zakończenia robót przez firmę Skanska...

80 lat rekordowego przelotu Tadeusza Góry i 100 lat Lotnictwa Polskiego

80 lat temu 577 km i 800 metrów z Bezmiechowej, z Góry Szczęśliwych Wiatrów do Solecznik Małych koło Wilna, szybowcem PWS – 101 pokonał polski pilot...

Dwie wielomilionowe inwestycje w strefie S1 PPN-T Aeropolis

Dwie wielomilionowe inwestycje rozpoczęły się w Strefie S1 Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego "Aeropolis". W maju budowę zakładu rozpoczęła amerykańska firma Southco...

zobacz więcej

POLECANE

VIP MARZEC-KWIECIEŃ

VIP MARZEC-KWIECIEŃ
w numerze m.in.:

• W uprawianiu nauki najważniejsze są wątpliwości! • Mamy rynek pracownika • Bogusław Barnaś - najważniejsza jest wyobraźnia • Twarze Podkarpacie 10 lat VIP Biznes&Styl • Kongres TSLA Expo 2018 • Bolidy Caro Cars z Mielca • 57. Muzyczny Festiwal w Łańcucie
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2018-06-18 11:19
WIG 57685.99 -0,01%
WIG20 2201.74 -0,06%
mWIG40 4342.28 +0,03%
sWIG80 13479.97 -0,51%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2018-06-15
USD 3,6922 +2,12%
EUR 4,2802 +0,11%
CHF 3,7056 +0,74%
GBP 4,8998 +0,83%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1284,20 +0,16% [11:14]
 Ropa brent baryłka 74,06 +1,34% [11:14]
 Pallad uncja 984,50 -0,04% [11:14]
 Platyna uncja 886,80 -0,16% [11:14]
 Srebro uncja 16,61 +0,24% [11:14]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.