Reklama

Biznes

Wywiad z Jędrzejem Bobowskim grafikiem projektantem

Materiał partnera
Dodano: 22.02.2018
37786_glon
Share
Udostępnij

Wywiad z Jędrzejem Bobowskim grafikiem projektantem przeprowadził Adam Cynk

Adam Cynk:

Jest Pan znanym projektantem grafiki reklamowej. Niedawno można było oglądać retrospektywną wystawę Pańskich Plakatów w Miejskim Ośrodku Kultury w Dębicy. Teraz przygotowania do dużej wystawy poświęconej projektom znaków graficznych w Krakowie. Co zobaczymy tym razem?

Jędrzej Bobowski :

Przede wszystkim wybór projektów logo z ostatnich 10 lat a jest tego o ile dobrze policzę koło 150 realizacji dla różnych firm, instytucji  kultury i osób prywatnych. Nie zabraknie też kilku plakatów o charakterze znaku graficznego.

A.C:

Jakie kryteria powinno spełniać dobrze zaprojektowane logo?

J.B:

To przede wszystkim jednoznaczność, czyli to, że grafika powinna kojarzyć się z zadaną tematyką. Jednocześnie bardzo ważną cechą znaku graficznego powinna być czytelność, a co za tym idzie i jego skalowalność. Na koniec oryginalność czyli to co ma wyróżnić projekt wśród innych rozwiązań.

A.C:

Czym zatem jest znak graficzny?

J.B :

Jest uproszczonym sposobem komunikacji. W przeciwieństwie do na przykład ilustracji książkowej, gdzie poszerzona narracja jest wręcz wskazana –znak posługuje się syntezą, skrótem myślowym.

A.C:

Skąd ta potrzeba skrótu?

J.B:

Ponieważ w większości zagadnień chodzi tu o nasze bezpieczeństwo tak jak choćby w systemie znaków drogowych. Będąc w obcym mieście na dworcu czy lotnisku dzięki jednoznaczności znaków możemy też komfortowo i bezstresowo dotrzeć w pożądane miejsce. Nasza percepcja jest ograniczona, więc dobrze zaprojektowany znak ma pomagać – nie odwrotnie..

A.C:

A jak się to ma w wypadku znaków graficznych dla dużych firm i korporacji?

J.B:

Geneza znaków korporacyjnych sięga głęboko czasów średniowiecza, gdzie rywalizujące ze sobą państwa-miasta posiadały wyróżniającą identyfikacje w postaci herbów, proporców, flag czy oznakowań na zbrojach rycerzy.

Obecnie świat bardzo przyspieszył i brakuje nam czasu na analizę. Łakniemy prostoty przekazu. Dobrze zaprojektowany znak graficzny jest podstawą komunikacji wizualnej między firmą  a klientem.

A.C:

Zaprojektował Pan dziesiątki znaków graficznych. Czy jest taki , z którego realizacji jest szczególnie zadowolony?

J.B:

Dla mnie jako projektanta, szczególnie istotne jest by znak dobrze ,,pracował’’ dla klienta. ,,Pracował’’ to znaczy zarabiał na siebie – poprzez swoją funkcjonalność, łatwość aplikacji na różnych nośnikach reklamowych, łatwość w zapamiętaniu. Wracając do pytania jestem zadowolony kiedy znak się sprawdza.

A.C:

Jak wygląda Pana praca nad projektem?

J.B:

Do każdego zamówienia podchodzę indywidualnie i traktuję je jako kolejne ekscytujące wyzwanie projektowe. Na pierwszym etapie chcę jak najwięcej dowiedzieć się o specyfice firmy jak i jej oczekiwaniom względem rynku odbiorców – tak zwanej grupy docelowej.

Później wykonuje szereg szkiców, z których te kilka , które uważam za dobre przesyłam w formie koncepcji do klienta. Pozostaje na koniec konstruktywna rozmowa i wybranie finalnego projektu.

A.C:

Życzę więc Panu dużo ciekawych wyzwań w pracy projektowej i dziękuję za rozmowę

J.B:

Dziękuję serdecznie i zapraszam wszystkich do współpracy

Jędrzej Bobowski ur. 1971 r. w Krakowie. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na wydziale Grafiki. Wykładowca akademicki i grafik projektant. Tworzy opracowania graficzne okładek , ilustracji, znaków firmowych  i reklam w szerokim zakresie. Szczególną uwagę przywiązuje do  projektowania znaków graficznych i plakatu. Wystawiał prace na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Laureat konkursów graficznych.

Zapraszam do kreatywnej współpracy w zakresie plakatu i szeroko rozumianej grafiki projektowej.

Jedrzej_bobowski@vp.p

 

kom. 0048-669-999-188

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy