Reklama

Biznes

Bez dobrej komunikacji Polska wschodnia nie będzie się rozwijać

Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 07.07.2014
13466_Poreba_1
Share
Udostępnij
Jako wymijającą określił Tomasz Poręba odpowiedź wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej do przewodniczącej Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego w sprawie drogi Via Carpathia. Europoseł PiS zaprezentował ją podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.

Przypomnijmy, że miesiąc temu europoseł Poręba zaprezentował podczas konferencji prasowej pismo Erminii Mazzoni, przewodniczącej Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego, do wicepremier Bieńkowskiej. Wynikało z niego, że w najbliższych latach jest możliwa budowa i modernizacja drogi Via Carpathia, pokrywającej się na terenie Polski z drogami ekspresowymi S19 i S61, z finansowaniem z europejskich funduszy strukturalnych, jednak już od polskiego rządu zależy, czy wystąpi o takie finansowanie.
 
W adresowanej do Erminii Mazzoni odpowiedzi wicepremier Bieńkowska przypomina, że przebieg szlaku Via Carpathia został określony w „Deklaracji Via Carpathia”, podpisanej m.in. przez ówczesnego polskiego ministra infrastruktury 22 października 2010 r. Przypomina także, że z wersji załącznika nr 5 do „Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015”, przyjętej uchwałą Rady Ministrów z 4 marca 2014 r., wynika, że budowy drogi S19 na odcinku Lublin-Rzeszów, jak również drogi S61 od końca obwodnicy Augustowa do granicy państwa powinny zostać ukończone do 2020 r.

Zdaniem Bieńkowskiej, aktywne zabiegi Polski na rzecz Via Carpathii przyniosły wymierny efekt w postaci tego, że znaczna część tego projektu została włączona do sieci transportowej TEN-T, co „daje stronie polskiej możliwość ubiegania się o fundusze europejskie w celu współfinansowania niniejszego przedsięwzięcia”. W piśmie znajduje się też wyszczególnienie stanu prac na poszczególnych odcinkach.
 
– Z odpowiedzi premier Bieńkowskiej dowiadujemy się, że prawie cztery lata po ogłoszeniu deklaracji o przebiegu szlaku Via Carpathia powstają jedynie pojedyncze odcinki dróg i autostrad. Na budowę niektórych odcinków przetargi planowane są dopiero na 2015 rok, a perspektywa ukończenia wielu z nich to dopiero rok 2050. Istnieje ryzyko, że przyznane Polsce w perspektywie budżetowej na lata 2014-2020 środki na infrastrukturę w znikomym stopniu będą wykorzystane na budowę dróg i autostrad na Podkarpaciu i we wschodnich województwach. Tymczasem to właśnie tutaj mamy deficyt dobrych połączeń komunikacyjnych, a bez nich Polska wschodnia nie będzie się rozwijać – uważa europoseł.
 
Tomasz Poręba, który w nowym składzie Parlamentu Europejskiego został wiceprzewodniczącym Komisji Transportu, zapewnia, że będzie nadal zabiegał o skuteczne i konkretne działania w celu pozyskania i wykorzystania pieniędzy unijnych na budowę dróg i autostrad, a w szczególności w celu nadrobienia zaległości w budowie Via Carpathia. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy