Reklama

Biznes

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Na początek list intencyjny

Opracowanie Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 08.01.2016
24155_kolej_1
Share
Udostępnij
Marszałek województwa Władysław Ortyl i wicemarszałek Bogdan Romaniuk oraz samorządowcy z kilkunastu podkarpackich gmin (w tym prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc), podpisali w piątek w Urzędzie Marszałkowskim list intencyjny w sprawie budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. 
 
Dokument zawiera wolę współpracy i chęć wspólnej realizacji projektu oraz wstępny podział kompetencji. Liderem projektu będzie samorząd województwa, a lokalne samorządy partnerami. W projekcie będą też uczestniczyć Polskie Linie Kolejowe.
 
Projekt obejmie swym obszarem gminy zlokalizowane w obrębie linii kolejowych biegnących od Dębicy do Przeworska oraz od Kolbuszowej po Strzyżów. Na terenie tych gmin zostaną wybudowane lub przebudowane drogi dojazdowe do dworców i stacji, powstaną też m.in. parkingi w systemie parkuj i jedź. W ramach projektu planowanych jest także m.in. zakup 12 sztuk nowoczesnego taboru oraz budowa zaplecza technicznego dla pojazdów szynowych. Powstanie także 14 nowych przystanków, a stare przystanki i stacje zostaną wyremontowane. Projekt to także budowa zupełnie nowej linii kolejowej do Jasionki. Inwestycja została oszacowana na ponad 357 mln zł. Będzie realizowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
 
– To jest bardzo ważny projekt. Podmiejska Kolej Aglomeracyjna pozwoli na szybszy dostęp mieszkańców Podkarpacia z takich powiatów jak kolbuszowski, strzyżowski, dębicki, ropczycko-sędziszowski, przeworski czy jarosławski do stolicy regionu. To będzie miało pozytywny wpływ na środowisko, a także zmniejszymy w Rzeszowie natężenie ruchu – mówił wicemarszałek Bogdan Romaniuk.
 
– To dzisiejsze spotkanie to początek realizacji tego ważnego projektu. Dziękuję panu marszałkowi za tę decyzję, która z pewnością będzie przyczyniać się do tego, ze Podkarpacie będzie się rozwijać – mówił prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.
 
Podkarpacie wzbogaciło się też o kolejny szynobus, kupiony przez Urząd Marszałkowski. Został on wyprodukowany przez bydgoską firmę Pesa, ma 150 miejsc, kosztował ponad 9 mln zł.  Docelowo ma obsługiwać niezelektryfikowane linie do Jarosławia, Horyńca-Zdroju i Jasła.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy