Reklama

Politolog o wyborach w USA: Wielu wybierze "mniejsze zło"

A A A
Z prof. Krzysztofem Żarną z Zakładu Stosunków Międzynarodowych Instytutu Nauk o Polityce Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozmawia Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 30-09-2016

Politolog o wyborach w USA: Wielu wybierze

Jaromir Kwiatkowski: Jesteśmy po pierwszej debacie kandydatów na prezydenta USA – Hillary Clinton i Donalda Trumpa. W październiku czekają nas jeszcze dwie debaty w tym składzie oraz debata kandydatów na wiceprezydentów. Śledził Pan pierwszą debatę?

Prof. Krzysztof Żarna: Tak, oczywiście.

I jak Pan ją ocenia? Kto lepiej wypadł?

Biorąc pod uwagę przygotowanie obojga kandydatów, nad którym pracują całe sztaby psychologów, specjalistów od wizerunku, marketingu politycznego i public relations, to większym spokojem i pewnością charakteryzowała się Hillary Clinton. W opinii większości analityków zwyciężyła. Interesujące jest to, jaka była oglądalność tej debaty. Ponad 80 mln osób, a więc o 3 mln więcej niż w przypadku debaty Ronalda Reagana z Jimmy’m Carterem w 1980 r.

Wspomniał Pan o sztabach kandydatów. Czyli w takich debatach wszystkie kwestie, ruchy, gesty są przećwiczone, niewiele jest miejsca na spontan.

Rzeczywiście, niewiele, ponieważ jest to ostatnia prosta kampanii…

…i nie można sobie pozwolić na najmniejszy błąd.

To prawda. Nie można sobie pozwolić na najmniejszy lapsus, wpadkę, która utkwi w pamięci wyborców, bo to może mieć kluczowe znaczenie podczas głosowania.

Na debaty kandydatów na prezydenta USA patrzy cały świat. Z oczywistych powodów: Stany to wciąż supermocarstwo nr 1 na świecie, więc na pewno nie jest rzeczą obojętną, kto tam będzie przez najbliższe lata rządził. Tym bardziej, że władza prezydenta jest w amerykańskim ustroju bardzo silna.

Rzeczywiście, Stany Zjednoczone Ameryki są mocarstwem o charakterze globalnym, dlatego wybór prezydenta tego państwa budzi wiele emocji właściwie na całym świecie. Jest to dosyć skrajny wybór. Przyglądając się badaniom opinii publicznej w Stanach Zjednoczonych widzimy, że zarówno Clinton, jak i Trump są dość negatywnie postrzegani. Dlatego dla wielu wyborców kluczowym może być wybór „mniejszego zła”. A kluczem do tego będzie przedstawienie się danego kandydata jako osoby bardziej odpowiedzialnej. Pamiętajmy bowiem, że prezydent Stanów Zjednoczonych to osoba, która może decydować o użyciu broni atomowej.

Do debat prezydenckich w USA przywiązuje się wielką wagę. Czy rzeczywiście są one w stanie cokolwiek rozstrzygnąć, przekonać niezdecydowanych?

Zdecydowanie tak. Pamiętajmy, że zarówno Hillary Clinton, jak i Donald Trump nie mają 100-procentowego poparcia wśród zwolenników ich własnych partii. Dlatego, o czym mówiliśmy na początku, na finiszu kampanii może zaważyć najmniejszy szczegół, który da się zapamiętać. Proszę zwrócić uwagę, że w przypadku tej debaty kandydaci przyjęli bardzo różne postawy: z jednej strony cały czas uśmiechnięta Hillary Clinton, z drugiej – nerwowy Donald Trump, który kilkakrotnie dał się wyprowadzić z równowagi. To są elementy, na które zwraca się uwagę.

No tak. Pewnie zadziałała różnica temperamentów.

Reklama

Proszę zwrócić uwagę na pierwszą ze słynnych debat w historii Stanów Zjednoczonych Ameryki – pomiędzy Richardem Nixonem a Johnem Fitzgeraldem Kennedym w 1960 r. Tam kluczowy był wygląd zewnętrzny i spokój. JFK był ubrany w odpowiedni sposób i – w przeciwieństwie do Nixona – nie zlewał się z tłem. JFK był uśmiechnięty, spokojny, pewny siebie, Nixon był nerwowy. Ten element w dużej mierze zadecydował wówczas o wygranej Kennedy’ego. Debata Clinton – Trump przypominała trochę reality show, ponieważ już w pierwszej części, dotyczącej gospodarki, pojawiły się dwa punkty zapalne. A mianowicie, kwestia ujawnienia zeznań podatkowych Donalda Trumpa i poufnych listów mailowych Hillary Clinton.

Właściwie powinniśmy się przyzwyczaić, że debaty nie są bez znaczenia. W Polsce mieliśmy do czynienia z takimi, które znacząco wpłynęły na rzeczywistość.

Jeżeli popatrzymy na polskie debaty, to wymieniłbym trzy zasadnicze. Pierwsza, jeszcze z 1988 r. – pomiędzy Lechem Wałęsą a szefem OPZZ, Alfredem Miodowiczem. Wałęsa górował wtedy nad nowomową partyjną Miodowicza. Drugi przykład to debata prezydencka Lech Wałęsa – Aleksander Kwaśniewski w 1995 r. Stwierdzenia Lecha Wałęsy „To pan wszedł tu jak do obory i ani be, ani me, ani kukuryku” oraz „ja panu mogę nogę podać” mogły okazał się kluczowe i zadecydować o przegranej Wałęsy w wyborach. Trzecia debata, która budziła bardzo duże emocje, to debata pomiędzy Donaldem Tuskiem a Jarosławem Kaczyńskim w 2007 r. To był moment „zabetonowania” sceny politycznej przez oba te obozy. Do debaty stanęło dwóch przywódców, a sprawą kluczową była kwestia nieznajomości cen różnych towarów przez Kaczyńskiego. Ale kluczem do tego, by w naszej rzeczywistości taka debata budziła silne emocje, jest to, by było to starcie dwóch silnych osobowości. Nie może to być debata w rodzaju dyskusji 10 kandydatów przed ubiegłorocznymi wyborami prezydenckimi, na którą nie przyszedł Bronisław Komorowski. Wyglądało to jak wygłaszanie orędzi, a nie klasyczna debata w stylu amerykańskim.

Wróćmy na koniec jeszcze raz na amerykański grunt. Donald Trump podczas spotkania z przedstawicielami Polonii zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to zniesie wizy dla Polaków. Czy należy brać poważnie tego typu deklaracje, czy raczej są to tzw. obietnice przedwyborcze, mające na celu zjednanie sobie dość licznego elektoratu?

Polonia amerykańska to dość duży elektorat, bo ocenia się go na ok. 10 mln osób. A więc jest to elektorat znaczący. Był to ostatni moment, który Donald Trump mógł wykorzystać do tego typu deklaracji, bowiem jego wcześniejsze wypowiedzi dotyczące migrantów wzbudziły bardzo wiele kontrowersji. Część Polaków mogła się w tamtym momencie czuć urażona. Spotkanie w takim momencie może być rzeczywiście kluczowe. Deklaracja Trumpa o zniesieniu wiz spotkała się z dużą owacją ze strony obecnych na sali przedstawicieli Kongresu Polonii Amerykańskiej. Ale w przeszłości wielokrotnie spotykaliśmy się z sytuacją, że kandydaci w kampanii wyborczej „uśmiechali” się w stronę Polonii.

Czyli obietnic Trumpa nie należy do końca brać poważnie?

Otóż to. Zwłaszcza, że analitycy wskazywali na to, iż sam Donald Trump nie miał dużej wiedzy w tym obszarze. Ale, kto wie? Może na bazie tego zwycięstwa rozpocznie się proces znoszenia wiz? Natomiast tu jeszcze dochodzi jedna rzecz: myślę, że Trump – jeżeli chce zabiegać o poparcie Polonii amerykańskiej – powinien jasno sprecyzować swoje stanowisko wobec Rosji. Stanowisko Polonusów wobec Federacji Rosyjskiej jest bowiem jednoznaczne.

KOMENTARZE

Trump w kisielu. Felieton Krzysztofa Martensa

W moim domu Stefan Kisielewski obecny był od zawsze. Bardzo...

Podkarpacie widziane z Brukseli. Debata BIZNESiSTYL.pl "Na żywo"

Co, mówiąc kolokwialnie, Polska, a w szczególności Podkarpacie, ma ze swoich europosłów? Jak ważne jest z punktu widzenia interesów naszego województwa, by w Parlamencie...

Internet - czy potrafimy z niego korzystać? Debata BIZNESiSTYL.pl na żywo

Jak robiło się interesy w epoce sprzed Internetu? Czy LOOK istniałby bez Facebooka? Czy dobry pomysł, iPad i smartfon wystarczą, by interes zaczął...

zobacz więcej
Reklama

S19 w stronę Sokołowa Młp. będzie mieć drugą jezdnię

Droga ekspresowa S19 od Rzeszowa w stronę Sokołowa Małopolskiego będzie w przyszłości rozbudowana o drugą jezdnię na odcinku 15 kilometrów. Prace przygotowawcze do tej inwestycji...

Autobusy na lotnisko w Jasionce od lipca co godzinę

Od pierwszego lipca br. Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie porozumieniu z zarządem Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka wprowadził zmiany do rozkłady jazdy autobusów, które kursowały na...

Pociągi z Przemyśla do Berlina pojadą jeszcze w tym roku

PKP Intercity jeszcze w tym roku uruchomi połączenie kolejowe z Przemyśla do Berlina. Informację podał Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity podczas konferencji na temat inwestycji...

Reklama

37 wozów strażackich za 9 mln zł dla strażaków ochotników z Podkarpacia

- Za 850 tys. zł kupimy średni samochód ratowniczo-gaśniczy z wyposażeniem. Bardzo go potrzebujemy. Co roku uczestniczymy w ok. 60 akcjach...

Rowery przyszłości JIVR Bike wyjeżdżają z Mielca

Siedem lat temu miał marzenie, by stworzyć nowoczesny, składany rower elektryczny, który byłby idealnym środkiem komunikacji po zatłoczonym Londynie, Paryżu, albo Berlinie. I zagrał va banque...

Udany debiut ML System na giełdzie. Zbuduje fabrykę rewolucyjnych szyb

ML System, firma technologiczna jest dowodem na to, że unikatowe patenty to najlepszy sposób na szybki sukces. W 2007 r. firma zaczynała działalność...

Ośrodek Przygotowań Olimpijskich w Jasieniu lub Teleśnicy Sannie

Jasień lub Teleśnica Sanna w Bieszczadach - w jednej z tych miejscowości powstanie Ośrodek Przygotowań Olimpijskich. Inwestycja ma być gotowa do 2023 roku i kosztować...

Łatwiej na lotnisko i do Aeropolis. Gotowa część drogi lotniskowej

Pierwszy etap tzw. drogi lotniskowej, która prowadzi do lotniska, Centrum Wystawienniczo-Kongresowego G2A Arena i strefy ekonomicznej Aeropolis, został już oddany...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2018-08-20 11:09
WIG 58440.06 +0,53%
WIG20 2233.09 +0,69%
mWIG40 4241.7 +0,04%
sWIG80 12777.32 -0,26%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2018-08-17
USD 3,7784 -0,23%
EUR 4,3061 -0,10%
CHF 3,7926 -0,54%
GBP 4,8043 -0,19%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1195,20 +0,29% [10:54]
 Ropa brent baryłka 72,33 +0,74% [10:55]
 Pallad uncja 895,00 +0,67% [10:54]
 Platyna uncja 796,00 +1,00% [10:54]
 Srebro uncja 14,78 +0,00% [10:54]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.