Reklama

Wojciech Buczak: Black hawki z Mielca zamiast caracali z Łodzi?

A A A
Z Wojciechem Buczakiem, posłem PiS, członkiem sejmowej komisji obrony narodowej, rozmawia Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 05-10-2016

Wojciech Buczak Fot. Dariusz Delmanowicz)

Wojciech Buczak Fot. Dariusz Delmanowicz)

Jaromir Kwiatkowski: Ministerstwo Rozwoju poinformowało wczoraj, że negocjacje offsetowe z Airbus Helicopters, dotyczące zakupu dla polskiej armii śmigłowców wielozadaniowych caracal, zostały zakończone. To oznacza, że kontrakt, zawarty jeszcze przez poprzedni rząd, nigdy nie zostanie sfinalizowany. Jakie było uzasadnienie tej decyzji?

Wojciech Buczak: Ministerstwo Rozwoju podało w komunikacie, że oferta offsetowa Francuzów była radykalnie niewystarczająca, nie spełniała oczekiwań polskiego rządu, jeśli chodzi o ulokowanie w polskim przemyśle różnych zleceń na wartość równą całemu kontraktowi, czyli 13,5 mld zł. Zresztą spodziewaliśmy się tego, że taki będzie finał tych negocjacji. Kiedy poprzedni rząd – a z tego co pamiętam, robił to nawet prezydent Bronisław Komorowski – ogłaszał decyzję w sprawie tego kontraktu, to wyraźnie było widać, że nie jest to decyzja oparta na merytorycznych argumentach, na pewności, że śmigłowiec caracal spełnia oczekiwania polskiej armii. Po drugie, mówiono od początku, że nie może on być produkowany w Polsce, choć takie zapowiedzi były. Ale kto zna branżę, ten wie, że to było „patykiem na wodzie pisane”, jest bowiem rzeczą niemożliwą uruchomienie w ciągu roku czy dwóch produkcji w nowo tworzonym zakładzie tej branży. Teraz to wszystko się okazało. Szkoda, że tyle czasu upłynęło, bo gdyby decyzje MON i polskiego rządu od początku były transparentne, oparte na argumentach merytorycznych, to jestem przekonany, że dzisiaj polska armia otrzymywałaby z firm, które funkcjonują także na Podkarpaciu, znakomity śmigłowiec.

Tymczasem zapowiedzi były takie, że śmigłowiec będzie produkowany w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi. Łódzcy politycy PO i lewicy wczoraj już ogłosili, że to czarny dzień dla ich miasta, bo rezygnacja z caracali oznacza potężne kłopoty zarówno dla  regionu, jak i WZL – nie będzie napływu nowych technologii ani setek nowych miejsc pracy dla potencjalnych kontrahentów Airbusa.

No właśnie. Te zapowiedzi, wręcz wróżby, miały na celu przekonanie, po pierwsze, decydentów, którzy mieli podjąć decyzję, którą firmę wybierają, zaś po drugie – opinii publicznej, że rzekomo będą to nowe miejsca pracy przy produkcji. Nic z tych rzeczy. Żeby firma mogła produkować śmigłowiec, a to się wiąże z wykonywaniem bardzo skomplikowanych części zespołów, potrzebna jest do tego kadra, która ma doświadczenie i umiejętności. Francuzi zapowiadali, że będzie to montowanie fragmentów śmigłowców gdzieś pod Łodzią, a rzeczywista produkcja odbywałaby się przede wszystkim we Francji i innych krajach Europy.

Poseł PiS Jacek Sasin w dzisiejszym wywiadzie dla jednego z portali, na pytanie dziennikarza, czy tak znacząca rola, jaką w tej sprawie odegrało Ministerstwo Rozwoju, nie jest sygnałem: koniec ze skręcaniem śrubek w Polsce, powiedział m.in.: „Kupowanie sprzętu za granicą być może jest dobre dla kraju trzeciego świata, ale nie dla takiego państwa jak Polska”.

Reklama

Dokładnie tak jest. Wiemy - bo przecież pochodzimy z regionu, gdzie jest bardzo mocny przemysł lotniczy, a ja dodatkowo jestem z branży, bo kiedyś pracowałem w WSK Rzeszów -że to nie jest tylko montowanie podzespołów przywiezionych z Europy czy Stanów Zjednoczonych. To jest autentyczna produkcja z zastosowaniem bardzo skomplikowanych technologii. Często są to tzw. technologie wrażliwe, np. moja firma – WSK Rzeszów – stosuje technologie, których Amerykanie nie udostępniają nikomu w Europie, tylko nam. W Mielcu odbywa się od podstaw produkcja kabin do śmigłowców black hawk. To nie jest tylko montaż części przywożonych z zewnątrz. One powstają tu, na miejscu; robią je ludzie, którzy pracują w branży lotniczej nawet od kilkudziesięciu lat, są kształceni na naszych uczelniach i w technikach, które mają wieloletnią tradycję. Na tym polega funkcjonowanie tej branży, że to jest wiele, wiele lat pracy, zdobywania doświadczeń, współpracy z nauką. Tego się nie da zbudować w ciągu roku czy dwóch, jak to zapowiadano – że rzekomo powstanie nowa Wyżyna Lotnicza pod Łodzią. To były mrzonki, myśmy o tym dawno mówili. Z satysfakcją możemy powiedzieć, że mieliśmy rację. Bardzo dobrze, że obecny rząd podejmuje decyzje gospodarcze dotyczące bezpieczeństwa Polski, wyposażenia armii, na podstawie merytorycznych argumentów. Mamy prawo podejrzewać, że u podstaw decyzji naszych poprzedników leżały argumenty inne, niemerytoryczne, polityczne. Wczoraj na komisji obrony przez kilka godzin prezentowano nam sytuację, jaka panowała w ostatnim okresie w Polskiej Grupie Zbrojeniowej. Jeśli tak politycy PO i PSL zarządzali gospodarką i jeśli podobnie postępowali w procesie przetargowym na zakup śmigłowców, to możemy się spodziewać, że zajmą się tym odpowiednie służby państwowe.

Pożyjemy, zobaczymy. Życie nie znosi próżni, stąd moje pytanie: jeżeli nie caracale, to co?

Kierownictwo MON, Inspektorat Uzbrojenia na pewno ustawi nowe rozwiązania, nowe procedury. Musimy wziąć pod uwagę to, że polska armia, siły powietrzne, potrzebują dobrego sprzętu, który spełni wymagania armii. Wiemy, że dysponuje ona dziś często 30-, 40-letnimi statkami powietrznymi, produkowanymi jeszcze w oparciu o technologie z minionego okresu. Potrzebne są pilne decyzje o dostarczeniu dla armii nowego sprzętu. Myślę, że będą to zarówno produkowane w Mielcu black hawki, jak i sprzęt ze Świdnika, być może znajdą się też jakieś nowe rozwiązania, bo armia potrzebuje różnego rodzaju śmigłowców wielozadaniowych: zarówno transportowych, jak i śmigłowców walki. Trzeba podejść do tego inaczej niż do tej pory. Jestem przekonany, że polityka, jaką prowadzi obecne kierownictwo MON, uwzględni dwa najważniejsze aspekty sprawy, czyli dostarczenie wojsku bardzo dobrego sprzętu, który zagwarantuje swoimi osiągami spełnienie wszystkich wymagań, po drugie – że co tylko będzie możliwe z tego sprzętu, będzie produkowane u nas w kraju, a nie będzie to na zasadzie kupowania gotowych wyrobów produkowanych za granicą.

KOMENTARZE

Reklama

Kongres i Targi TSLA EXPO 2017. GALERIA FOTOGRAFII

Osiem paneli dyskusyjnych, ponad 30 prelegentów z...

Automet z Sanoka skonstruował autobus elektryczny!

Bez wielkiego rozgłosu i hucznych zapowiedzi...

Z marzeń wyrosła w Korczynie fabryka i pijalnia czekolady

Od zawsze wiedział, co chce w życiu robić. W szkole wybrał profil cukierniczy, ale jak sam mówi, wypiekanie tortów nie było jego pasją. Marzył o produkcji czekolady. Że marzenia...

Za 17 mln zł będzie lepsza droga z Rzeszowa do Tyczyna

Poszerzanie ul. Sikorskiego – wylotówki z Rzeszowa w kierunku Tyczyna jeszcze trwa, a już szykuje się kolejna inwestycja na tej trasie. W czwartek, 14 września br. podpisana została...

Motocykl Harley-Davidson na TSLA EXPO 2017 wygrał chłopak z Kamienia

Mirosław Andrzej Lachtara, mieszkaniec Kamienia, jest zwycięzcą konkursu, który zorganizowany został podczas Kongresu i Targów TSLA EXPO 2017. O to on odbierze...

Reklama

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych w rzeszowskich galeriach

W Millenium Hall już działa, a w CH Plaza w połowie października zostanie uruchomiona stacja szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowanie samochodów będzie...

Targi TSLA EXPO 2017. W poniedziałek poznamy zwycięzcę harleya!

Drugi dzień Targów TSLA EXPO 2017 w G2A Arena przyciągnął prawdziwy tłum miłośników motoryzacji. Pragnieniem wszystkich było wygrać motocykl Harley-Davidson...

Harley do wygrania i Moto Show na targach TSLA EXPO 2017

Widowiskowe Moto Show, okazja do wygrania wspaniałego motocykla Harley-Davidson i lotów na symulatorze w Ośrodku Kształcenia Lotniczego, premiery Mercedesa, Mazdy i Renault, a także...

Marek Darecki: Robot wyprze pracownika. Szkoła branżowa zdąży na czas?

Czwarta rewolucja przemysłowa już się rozpoczęła. Za polskim płotem powstają fabryki, w których roboty i sztuczna inteligencja produkują towary...

Premier Beata Szydło na rozpoczęciu roku szkolnego w Dobrzechowie

Z udziałem premier Beaty Szydło, minister edukacji, Anny Zalewskiej, marszałka województwa, Władysława Ortyla, ks. bp. Jana Wątroby oraz wojewody podkarpackiej...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Wrzesień-Październik

VIP Wrzesień-Październik
w numerze m.in.:

• Ryszard Jania - w motoryzacji ważny jest sojusz! • Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc • Cerkamed jeszcze pokaże • Dzisiejsza Rosja • Ocaleni Żydzi z Podkarpacia
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2017-10-20 18:59
WIG 63719.57 -0,04%
WIG20 2465.51 -0,08%
mWIG40 4831.82 +0,24%
sWIG80 14351.99 -0,54%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2017-10-20
USD 3,5966 +0,20%
EUR 4,2452 +0,17%
CHF 3,6601 -0,26%
GBP 4,7221 +0,03%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1282,42 +0,00% [22:58]
 Ropa brent baryłka 57,90 +0,00% [22:58]
 Pallad uncja 970,77 +0,00% [22:57]
 Platyna uncja 926,00 +0,00% [22:58]
 Srebro uncja 17,06 +0,00% [22:58]
Wspierane przez Money.pl
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY