Reklama

Biznes

S19 do Barwinka pewniakiem. Ekspresówka może być gotowa do 2024

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 16.10.2017
35385_droga
Share
Udostępnij
Trzema odcinkami S19 na Podkarpaciu już jeździmy. Czwartym pojedziemy do końca 2017 roku, ale najlepsza wiadomość jest taka, że cały odcinek S19 w naszym regionie liczący prawie 170 km  może być gotowy do 2024 roku. W poniedziałek odcinek drogi ekspresowej z Babicy do Barwinka został wpisany na listę podstawowych przedsięwzięć w Kontrakcie Terytorialnym. – To wielki dzień dla Podkarpacia – powiedział Władysław Ortyl podczas konferencji „Teraźniejszość i przyszłość zrównoważonego układu komunikacyjnego Podkarpacia” w CWK G2A Arena w Jasionce, w trakcie której dokument został podpisany. 
 
Aneks do Kontraktu Terytorialnego  podpisali: Władysław Ortyl, marszałek województwa oraz Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju reprezentujący stronę rządową. Obecny był też europoseł PiS Tomasz Poręba, który od kilku lat bardzo intensywnie zabiegał o sfinansowanie projektu Via Carpathii i jego polskiego odcinka, czyli S19 biegnącej przez wschodnie regiony Polski. W CWK G2A Arena pojawili się też Bogdan Rzońca, szef sejmowej komisji infrastruktury; Wojciech Buczak, poseł PiS; Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa oraz Ewa Leniart, wojewoda podkarpacka.  Była jeszcze jedna, bardzo liczna grupa osób biorących udział w poniedziałkowej konferencji – samorządowcy z południa regionu. Budowa S19 aż do granicy w Barwinku, to najlepsza dla nich wiadomość i zapowiedź dużo większych możliwości gospodarczych dla tych terenów Podkarpacia. 
 
Droga S19 jest częścią europejskiego szlaku Via Carpathia z Kłajpedy na Litwie przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckich Salonik. W Polsce jej długość to blisko 700 km, na Podkarpaciu prawie 170. 
 
Kontrakt terytorialny to swego rodzaju umowa między rządem a samorządem, która wskazuje inwestycje do realizacji w regionie, które mają strategiczne znaczenie dla całego kraju. Kontrakt podpisano w grudniu w 2014 roku. Większość województw dokonała tego wcześniej, ale marszałek Władysław Ortyl negocjował wpisanie kluczowego odcinka S19, chociaż na listę rezerwową. Teraz droga z Barwinka do Babicy jest na liście podstawowej. W grudniu 2016 roku przyznano blisko 70 milionów na prace koncepcyjne tego odcinka, a wcześniej zabezpieczono finansowanie budowy fragmentu z Rzeszowa do Babicy. W czerwcu rząd RP podniósł limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, zapisując na Via Carpathię 21 mld zł. 
 
 
Fot. Archiwum Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego
 
W podpisanym w poniedziałek aneksie znalazły się też inne kwestie infrastrukturalne. Z listy przedsięwzięć warunkowych na listę przedsięwzięć podstawowych przeniesiona została inwestycja pn. „Budowa obwodnicy Łańcuta” oraz nastąpiła zmiana nazwy przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi (była DK 19) na odcinku od granicy miasta Rzeszowa do DW 869” (droga lotniskowa) na „Budowa DW 878 – od ul. Lubelskiej w Rzeszowie do DW 869” – (etap I i II).
 
Podczas konferencji zostały także podpisane listy intencyjne z przedstawicielami samorządów w związku z planowanymi inwestycjami drogowymi w województwie. Dotyczą one takich przedsięwzięć jak:
 
– „Budowa nowego węzła Autostrady A4 – węzeł Kolbuszowa”
– „Budowa nowego węzła Autostrady A4 – węzeł Pilzno oraz łącznika drogowego od węzła do DK 94 w ciągu DK 73”
– „Budowa nowego węzła Autostrady A4 – węzeł Ropczyce”
– „Budowa nowej drogi dwujezdniowej na odcinku: Miejsce Piastowe – Sanok o parametrach drogi klasy GP w ciągu DK 28”.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy