Reklama

Biznes

Nowe obwodnice podkarpackich miast. W Czudcu wbili łopatę pod budowę

Redakcja
Dodano: 23.01.2018
37405_obwd
Share
Udostępnij

Budowa obwodnicy Czudca stała się faktem. We wtorek, 23 stycznia symbolicznie wbito łopaty pod budowę inwestycji, która ma lepiej skomunikować Czudec z Rzeszowem. To kolejna obwodnica, jaka powstaje w regionie. Kilka dni temu oddano do użytku obwodnicę Sokołowa Małopolskiego, zaś wkrótce ruszy obwodnica Stalowej Woli i Niska. – Na projekty infrastrukturalne w ramach RPO mamy 4,8 mld zł. Z tych pieniędzy w bieżącym roku zmodernizowanych zostanie ok. 40 km dróg wojewódzkich, w tym wybudowanych zostanie kilka obwodnic: Strzyżów, Kolbuszowa i Cieszanów – mówi Ryszard Jur, dyrektor Departamentu Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych RPO w Urzędzie Marszałkowskim.

Od dwóch lat kierowcy korzystają z obwodnicy Brzozowa, od kilku dni – z obwodnicy Sokołowa Małopolskiego. W regionie powstają lub planowane są kolejne inwestycje, które mają wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miast.

We wtorek, 23 stycznia w Czudcu wbito łopatę pod budowę i rozbudowę DW nr 988 na odcinku Babica – Zaborów wraz z budową obwodnicy Czudca. Warta ponad 85 mln zł. inwestycja jest realizowana w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Unia Europejska dofinansowała projekt kwotą 73 mln zł. Inwestycja, którą wykona Budimex S.A.,  będzie polegać na budowie lub rozbudowie skrzyżowań (w tym 2 rond) z istniejącymi drogami, przebudowie i rozbudowie dróg wewnętrznych, budowie dróg dojazdowych, budowie mostu na potoku Wola, budowie dwóch estakad, przepustów oraz przebudowie zjazdów publicznych i indywidualnych.

Obwodnica Strzyżowa za prawie 100 mln złotych będzie gotowa w 2019 roku

Jeszcze ponad półtora roku kierowcy i mieszkańcy muszą czekać na obwodnicę Strzyżowa, która ma skierować ruch tranzytowy poza centrum miasta oraz usprawnić łączność drogową na odcinku Babica-Twierdza. Prace się Ponad 6-kilometrowa obwodnica ma być gotowa do końca października 2019 roku. Będzie ona częścią drogi wojewódzkiej nr 988 Babica – Strzyżów – Warzyce, będzie jednojezdniową drogą klasy G z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy.

W ciągu obwodnicy powstaje około 25 obiektów inżynierskich, w tym: 5 mostów  (3 na Wisłoku i po jednym obiekcie przez rzekę  Stobnica i potok Różanka), wiadukty drogowe oraz przepusty. Budowane są zarówno jednopoziomowe (typu rondo, skanalizowanych lub zwykłych) jak i dwupoziomowe (m.in. w formie wiaduktów) skrzyżowania z drogami i linią kolejową. 

Koszt obwodnicy Strzyżowa to 98 077 960,70 zł. Zgodnie z umową, jaką Samorząd Województwa Podkarpackiego i Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał z firmą Mostostal Warszawa, planowany termin zakończenia robót budowlanych to 31 października 2019 r.

Wkrótce rozpocznie się budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska

W pierwszym kwartale br. ma ruszyć budowa kolejnej obwodnicy w regionie. Podobnie jak obwodnicę Strzyżowa, obwodnicę Stalowej Woli i Niska projektuje i buduje firma Mostostal Warszawa. Będzie ona liczyć ponad 15 kilometrów. Wykonawca wybuduje jeden most i pięć wiaduktów. Wartość kontraktu brutto to 199 189 315,22 zł

Początek trasy zacznie się w Stalowej Woli w miejscu skrzyżowania ulicy Podskarpowej i Chopina (nieopodal galerii Vivo!). Stąd obwodnica będzie przebiegać wzdłuż wałów rzeki San, czyli po północno-wschodniej granicy Niska. Ponownie zostanie włączona w ciąg drogi krajowej nr 77 w miejscowości Przędzel przed węzłem Rudnik. Docelowo trasa połączy się również z drogą ekspresową S19 stanowiącą część międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

Ta obwodnica również ma kluczowe znaczenie, ponieważ droga krajowa nr 77 jest jednym z najważniejszych korytarzy transportowych na Podkarpaciu jak i w kraju. Prowadzi m.in. do przejść granicznych w Korczowej i Medyce. Obecnie DK 77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie mieszkaniowej w Stalowej Woli i Nisku. Wysokie natężenie ruchu w tych miastach powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców. Ponadto w Nisku ograniczony jest ruch pojazdów pow. 3,5 tony przez centrum miasta, co utrudnia rozwój lokalnym przedsiębiorcom. Planowana obwodnica usprawni komunikację drogową pomiędzy miejscowościami, zwiększy przepustowość pojazdów oraz rozładuje korki w centrach obu miast.

Na zakończenie budowy obwodnic czekają także w Kolbuszowej i Cieszanowie. Pod koniec lipca 208 roku ma być gotowy 18-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 875 (od końca obwodnicy Weryni do początku obwodnicy Sokołowa Małopolskiego), a jej przedłużeniem będzie 6-kilometrowa obwodnica Kolbuszowej. Kilka miesięcy temu Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzki zapowiadał, że na koniec października br. ma być gotowa obwodnica Cieszanowa.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy