Reklama

Biznes

Dla młodych przedsiębiorców: pierwsze spotkanie OpenCoffee

Artykuł Partnera
Dodano: 29.12.2012
1603_IMG_5738
Share
Udostępnij
W Rzeszowie odbyło się pierwsze OpenCoffee – otwarte spotkanie, które ma łączyć inwestorów z pomysłodawcami nowych firm, głównie technologicznych, tzw. start-upów. Dzięki takim rozmowom młodzi ludzie mogą uzyskać cenne rady i w efekcie zrealizować swoje innowacyjne projekty, m.in. dzięki pozyskaniu kapitału. Spotkanie zorganizowali Dźwignia PR i portal ideowi.pl.

Podczas spotkania takich rad udzielał m.in. dr Władysław Czajka z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. – Od ponad roku realizujemy projekt Innofund – informuje dr Czajka.- Jest to projekt, którego celem jest wsparcie finansowe nowo założonych przedsięwzięć. To wsparcie jest na poziomie nawet do 200 tys. euro, czyli ponad 800 tys. zł. Nie jest to bezpośrednie wsparcie typu pożyczka czy fundusze europejskie, tylko zakładamy wspólną firmę, następnie obejmujemy w niej do 50 proc. udziałów i wspólnie ją prowadzimy. Mamy obowiązek wyjścia stamtąd do 7 lat od założenia firmy. Przeanalizowaliśmy ok. 250 takich pomysłów i do tej pory weszliśmy kapitałowo w trzy firmy, ale tak jest przy programach typu venture capital.

Dr Czajka jest także koordynatorem drugiego programu – Enterprise Europe Network. – Chodzi o to, by gospodarka europejska była bardziej konkurencyjna i innowacyjna w stosunku do tygrysów azjatyckich – tłumaczy. – Celem programu jest rozwijanie innowacyjności i pomaganie firmom we wchodzeniu na rynki międzynarodowe. To robimy bezpłatnie, zapraszamy na targi, rozmowy biznesowe, jak również firma powinna zarejestrować się w naszym ośrodku, czyli na WSIiZ-ie. Później umieszczamy w bazie europejskiej profil tej firmy, informacje, czego ta firma potrzebuje, czym dysponuje, jakie ma atuty, no i dalej współpracujemy, informujemy tę firmę o różnych naszych inicjatywach. Mamy w naszej bazie ponad 800 firm.

– Bardzo ważną rzeczą jest umiejętność nawiązywania kontaktów z przyszłymi ewentualnymi inwestorami – mówi Michał Piętal, uczestnik spotkania. Jego pomysł na biznes to m.in. usługi polegające na bezprzewodowej
transmisji danych oraz dystrybucja niszowych telefonów komórkowych, nieco podobnych do telefonów dla osób starszych. – Przyszedłem, by poznać kogoś ciekawego, kto podzieliłby się swoimi uwagami odnośnie do mojego pomysłu lub sugestiami dotyczącymi finansowania, ponieważ cały czas jestem na etapie poszukiwania źródeł finansowania – mówi pan Michał.

– Jest dużo młodych ludzi, którzy mają bardzo fajne pomysły na biznes, ale nie mają skąd wziąć pieniędzy – przyznaje Monika Loryńska, założycielka portalu ideowi.pl, współorganizator spotkania. – Staramy się zorganizować im możliwość spotkania się z inwestorami czy innymi osobami, które też mają pomysły, by mogli zaczerpnąć wiedzy czy wymienić uwagi na temat kierunku, w którym warto pójść.

– Ważne jest nie tylko to, aby mieć numer potencjalnego inwestora w komórce, ale by dać się poznać wcześniej, dać się polubić, spotkać kilkukrotnie – dodaje Krzysztof Tańcula z firmy Dźwignia PR. – Zdarza się tak, że kiedy poszukują pieniędzy na kolejne etapy rozwoju, np. na ekspansję zagraniczną, często wracają do kontaktów, które nawiązali na samym początku i dopiero wtedy inwestorzy wchodzą w dany projekt.
 
Założycielka portalu ideowi.pl podkreśla, że młodzi przedsiębiorcy najbardziej potrzebują kapitału, ale i wiedzy, jak rozwijać biznes, jakich błędów unikać, do kogo się zwrócić z prośbą o pomoc. – Jeżeli chodzi o pieniądze, to można je pozyskać z różnych źródeł: dotacje, kredyty – mówi Krzysztof Tańcula. – Ale inwestor indywidualny czy fundusz inwestycyjny daje także wiedzę i kontakty. To osoby doświadczone w biznesie, dla których często otwieranie kolejnych firm stało się stylem życia. Daje taki wkład, że firmuje projekt swoim nazwiskiem oraz otwiera mu wiele drzwi.

Plany organizatorów na przyszłość? – Chcemy, by było to spotkanie cykliczne, odbywające się co miesiąc – podkreśla Monika Loryńska. – Informacje będziemy ogłaszać w grupie na Facebooku.

– Zależy nam też, aby spotkanie było powiązane z innymi wydarzeniami, np. warsztatami dla przedsiębiorców – dodaje Krzysztof Tańcula.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy