Reklama

Porcelana im starsza, tym cenniejsza. Sygnatura określa wiek

A A A
Z Sylwią Tulik, autorką książki

Dodano: 22-02-2016

Fot. Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu

Fot. Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu

Twoja miłość do porcelany długo już trwa?
 
Około dziesięciu lat. Prowadziłam sklep z porcelaną Rosenthala i zaczęłam na jej temat coraz więcej dowiadywać się i czytać. Porcelana podobała mi się już wcześniej, ale właśnie w sklepie to podobanie zmieniło się w zachwyt. Zgłębiałam informacje na temat historii producentów, technologii wytwarzania porcelany. W końcu stałam się kolekcjonerką i zaczęłam gromadzić ceramiczne cudeńka. Kupowałam je w sklepie, ale odkryłam również giełdy staroci, na których także niejeden skarb można znaleźć. 
 
Pierwsza rzecz z porcelany w twojej kolekcji?
 
Filiżanka do kawy espresso serwisu Biała Maria z Rosenthala.
 
To kultowa seria.
 
To prawda. Do dziś jestem jej wierna i mam bardzo dużo elementów z tego serwisu. Uważam go za niezwykle praktyczny - ma mnóstwo dodatków, które świetnie przydają się na stole, od maleńkich miseczek po ogromne wazy. Biała Maria po raz pierwszy wyprodukowana została w 1916 roku, czyli 100 lat temu. Jest to serwis, który Philip Rosenthal, założyciel firmy, podarował w prezencie ślubnym swojej żonie Marii. Bordiura wokół wszystkich talerzy i filiżanek przedstawia owoce i kwiaty granatowca, będącego symbolem szczęścia małżeńskiego. 
 
Dlatego do dziś ten serwis jest często kupowany jako prezent ślubny.
 
Tak - zarówno ze względu na symbolikę, jak i praktyczność.
 
Jak Philipowi Rosenthalowi udało się stworzyć rozpoznawalną dziś na całym świecie markę?
 
Firma powstała w 1879 roku. Rosenthal jako młody chłopak pracował w różnych wytwórniach porcelany. To rzemiosło bardzo mu się podobało i doszedł do wniosku, że założy swoją firmę. Na początku było to malutkie przedsiębiorstwo, w którym wyłącznie dekorowano porcelanę kupowaną w innych wytwórniach. Robił to dobrze, produkty się podobały, więc postanowił wybudować własną fabrykę. Philip Rosenthal znał się na tym, co robił, miał świetny gust i był znakomitym marketingowcem. Rozwinął markę tak, że w dwudziestoleciu międzywojennym Rosenthal był jedną z największych firm w Europie, produkujących porcelanę.
 
Chyba nie tak słynną jak Miśnia? 
 
Rosenthal skutecznie konkurował z Miśnią, która zachowywała swoje stare wzory i tkwiła pod tym względem w miejscu. Rosenthal wprowadzał nowe wzory. Na początku secesyjne, potem w stylu art déco, nowoczesne. Tym podbijał rynek. Początek XX wieku był rewolucyjny pod wieloma względami, więc i tej nowoczesności wielu ludzi oczekiwało od producentów porcelany.    

Najpierw była słynna porcelana chińska, potem swoją się chwalili Brytyjczycy, Rosjanie i Polacy. Jakie miejsce zajmowała w Europie na początku XX wieku niemiecka? 
 
Angielska porcelana w Polsce nie była popularna. Brytyjczycy w XIX wieku eksplorowali rynek rosyjski. U nas, ze względów historycznych, swoje produkty sprzedawały firmy niemieckie, także czeskie. Mieliśmy także swoje firmy. Mówię tu przede wszystkim o Ćmielowie, który w drugiej połowie XIX wieku i pierwszej połowie XX wieku słynął ze znakomitych produktów. A co do chińskiej porcelany - w XIX wieku i XX nie była już tak lubiana jak w XVIII. Europejskie firmy od ponad dwóch wieków z powodzeniem z nią konkurują.
 
Im porcelana cieńsza, bardziej przezroczysta, tym wspanialsza?
 
Reklama
Teoretycznie tak. Ale tak naprawdę porcelana jest bardzo ciężka. Przykładowo, serwis Rosenthala Sanssouci (nazwa od pałacyku w Poczdamie, na którego stiukach wzorowane są zdobienia porcelany), zrobiony jest nie z gęstej, ale płynnej masy, co sprawia, że ścianki naczyń są bardzo cienkie. Natomiast Biała Maria – robiona z wycisków – jest dość ciężka. Nawet, kiedy zestawimy fajansową rzecz z porcelanową, to fajans okaże się w porównaniu z porcelaną lekki. Jest mniej ceniony, ponieważ to bardziej kruchy, mniej szlachetny materiał. Istnieje mit, związany z wyrobami chińskimi, że im cieńsza porcelana, tym ładniejsza. Ale to nie do końca jest prawda, ponieważ to zależy również od serwisu. Ważnym parametrem jakości w przypadku porcelany jest jej przeświecalność i Biała Maria, chociaż dość solidna, ma duży wskaźnik przeświecalności. Kiedy trzymamy np. talerz pod światło doskonale widać zarys naszych palców. W przypadku renomowanych marek, do sprzedaży trafiają tylko wyroby w pierwszym gatunku. W fabrykach Rosenthala wszystkie produkty ze skazami są tłuczone, więc nie ma ich w obiegu. Wszystkie dostępne są niemal idealne. 
 
Skoro Biała Maria produkowana jest od stu lat, to czy często wprowadzane są nowe serwisy?
 
Stale w ofercie jest coś nowego. Także co kilka lat jest wprowadzana nowa dekoracja na Białej Marii. Ta oryginalna, bez zdobień jest dostępna przez cały czas, ale firma proponuje ją także z wzorami. Obecnie w sprzedaży jest Maria Róża – dekorowana według projektu szwajcarskiej artystki Reguli Stüdli. Różnie dekorowane naczynia z „Marii” można łączyć na jednym stole. Takie kombinacje, robione ze smakiem, polecam w mojej książce. Sama tak robię i kolekcjonuję dwa dodatkowe wzory z tej serii. 
 
Twoja książka oprócz historii porcelany Rosenthala, informacji o wzorach, naczyniach, porad, jak je czyścić i przechowywać zawiera także część dotyczącą sygnatur. Są tu pokazane, opisane. Czytelnik znajdzie także nazwy kolejnych serwisów, dowie się, z jakim przeznaczeniem i w którym roku zostały wyprodukowane. To książka, jakiej w Polsce do tej pory nie było.
 
Rzeczywiście, pokazanie i opisanie sygnatur to najważniejsza część mojej książki. Firmy produkujące porcelanę oznaczają swoje wyroby. Sygnatura umieszczana na spodzie produktu niesie wiele informacji. Obok napisu pojawia się czasami kreseczka, czasami kropeczka, wyciski w masie. Na podstawie tej sygnatury można określić, w którym roku produkt powstał. Ta wiedza pozwala oszacować wartość produktu, ponieważ im przedmiot starszy, tym cenniejszy.  
 
Trudno się tego nauczyć?
 
Przewodnik ułatwia naukę, ale potrzebne jest też doświadczenie. Przez lata badałam produkty, ucząc się je rozpoznawać. Bardzo ważna jest sygnatura, ale w datowaniu pomagają także inne cechy. Potrafię określić, która dekoracja, w jakich latach powstała. Można także oceniać wiek po barwie. Ponieważ producent zmienia miejsca wydobycia glinki kaolinowej, kiedy jakieś złoże się wyczerpie. A zmiana glinki delikatnie zmienia także kolor produkowanej z niej porcelany. Jeśli ogląda się wiele produktów, te niuanse kolorystyczne też można dostrzec. 
 
Czy i dziś najlepsza porcelana jest dekorowana ręcznie?
 
Zależy co uznamy za dekorowanie ręczne. Na pewno będzie nim malowanie pędzelkiem, ale dziś za dekorowane ręcznie uważa się także zdobienie, polegające na nakładaniu kalki ze wzorem. Umieszczana jest ona na poszkliwionym, chłodnym już  przedmiocie, który potem jeszcze raz umieszcza się w piecu, w niższej temperaturze i wtedy kalka stapia się ze szkliwem.
 
Jest moda na porcelanę?
 
Myślę, że powoli wraca. Widzę to chociażby po odzewie na moją książkę. Wraca moda szczególnie na starą porcelanę. Większość z nas lubi ładne przedmioty, a dobra porcelana daje poczucie luksusu, przyjemności i to za cenę, która dla wielu jest dostępna. Pisząc przewodnik, chciałam pokazać, że warto szukać wiedzy. To ona jest najważniejsza w kolekcjonerstwie. A oprócz tego – satysfakcja, że coś się ładnie poda na stół, dobierze ładne dodatki, obok serwisu - bieliznę stołową, sztućce. Poszukajmy u siebie w domach – u mamy, u babci. Może znajdziemy porcelanę z Ćmielowa, Wałbrzycha. To wspaniałe rodzinne pamiątki, które warto szanować. Wraz z kulturą stołu rozwijać się może nasza wiedza, poczucie estetyki, towarzyska ogłada. Spotkania przy stole sprzyjają także kulturze rozmowy i bycia z drugim człowiekiem. Warto dbać o ich oprawę.
 
„Porcelana Rosenthal. Przewodnik kolekcjonera”, Sylwia Tulik, Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu, Rzeszów 2016. 
 
Fot. Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu

KOMENTARZE

Bogdan Szymanik - biznes słowem pisany. Wydawnictwo BOSZ

. Książka, do której wstęp napisał...

Aquapark i kryta pływalnia przy galerii Nowy Świat

Nie na osiedlu przy ulicy Bł. Karoliny jak początkowo...

Czy PiS przejmie władzę w województwie?

Poseł Stanisław Ożóg, lider PiS w okręgu rzeszowskim, przekonuje...

10 kandydatów do Senatu

Dziesięć komitetów wyborczych, w tym osiem związanych z partiami politycznymi i dwa komitety wyborców, zamierza wystawić swoich kandydatów w wyborach uzupełniających do Senatu, które odbędą się 8 września w okręgu nr 55, obejmującym pięć...

Wymarzone koszulki powstaną w Krasnem

Oryginalne wzory i niepowtarzalne motywy będą mogli umieścić na koszulkach najmłodsi goście Centrum Handlowego Auchan Krasne. W najbliższą sobotę podczas wyjątkowych warsztatów artystycznych młodzi projektanci mody...

zobacz więcej
Reklama

Cenny krzew o wielu właściwościach - czarny bez

Czarny bez, inaczej dziki bez, to prawdziwa bomba witaminowa...

Potężne długi firm budowlanych

Czy polska branża budowlana to kolos na glinianych nogach? Statystyki pokazują, że...

Profesjonalny sprzęt budowlany - rusztowania aluminiowe

Rusztowania są niezbędnym elementem w...

Układamy panele laminowane - krok po kroku

Panele laminowane to idealne rozwiązanie dla kogoś, kto zamierza samodzielnie wymienić podłogę. Wystarczy kilka narzędzi i wiedza, jak tego nie popsuć. Czy trudno ułożyć panele samodzielnie? Nie, jeśli się...

Obowiązek podatkowy VAT przy wykonywaniu usługi najmu

Obowiązek podatkowy VAT przy wykonywaniu usługi najmu powstaje w momencie wystawienia faktury, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 sierpnia 2018 roku, sygn. I FSK 1842/16

Kompletne rozwiązanie dla ochrony instalacji - systemy preizolowane.

Odpowiednie zabezpieczenie otuliny otaczającej rury, przed uszkodzeniami mechanicznymi i wpływem warunków atmosferycznych to ważny element sztuki instalatorskiej...

Reklama

Aranżacja strefy basenowej- na jakie materiały warto postawić?

Materiały nawierzchniowe używane do wykończenia basenu powinny łączyć ekstremalną wytrzymałość z podstawowymi wyznacznikami funkcjonalności.Od lat chętnie stawiamy...

Nieśmiertelniki - czyli suszymy kwiaty

W hinduizmie kwiaty kocanki ogrodowej składane są w ofierze bogu Śiwie. Kocanki ogrodowe czyli nieśmiertelniki lub po prostu suszki, przywędrowały do nas z Australii. Uprawiamy je przede wszystkim na rabatach, choć...

Młodsza siostra stołu- wyspa kuchenna

Wyspy kuchenne przywędrowały do Polski zza Oceanu Atlantyckiego i szybko zostały okrzyknięte hitem na rynku wnętrzarskim. Z powodzeniem pełnią rolę strefy roboczej, przy której można przygotowywać posiłki, ale również...

Piękne georginie w kolorze tęczy

Dalie pochodzą z górzystych obszarów Meksyku i Gwatemali, do Europy sprowadzono je w XIX wieku. To bardzo wdzięczne rośliny, które nie sprawiają trudności w uprawie, a cieszą oko pięknymi kwiatami. Hodowcy stworzyli dalie o...

Jak odstraszyć sarny od swojego ogrodu?

Jednym z największych wrogów sadowników i ogrodników są sarny. Te z pozoru urocze stworzenia potrafią dokonać ogromnych spustoszeń wśród roślin. Żadnych dzikich zwierząt nie można odstrzelić na terenie miasta...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 59

VIP Biznes&Styl Nr 59
w numerze m.in.:

• Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.