Reklama

Kultura

Polski design w Stalowej Woli

Opracowanie Katarzyna Grzebyk
Dodano: 03.10.2014
15111_Stalowa_1
Share
Udostępnij
Jak myślą polscy projektanci? Prosto, z poczuciem humoru, doceniają naturalne materiały, flirtują z rzemiosłem i tradycją i… współpracują z przemysłem. Widać to na wystawie POLISHED UP. Design form Poland prezentowanej w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli, na której zgromadzono obiekty będące efektem współpracy projektantów z producentami.
 
Wystawa POLISHED UP. DESIGN FROM POLAND jest kontynuacją projektu Unpolished (www.unpolished.pl), którego liczne odsłony z powodzeniem prezentowane były w ciągu ostatnich trzech lat w Azji oraz na największych europejskich festiwalach poświęconych dizajnowi. Wystawa Unpolished skupiała się na postawach projektowych pokolenia, które dorastało w dobie przemian politycznych i transformacji gospodarczej. Młodzi projektanci postanowili samodzielnie projektować, produkować i promować swoje produkty. 

Pięć lat później ci sami projektanci i ich młodzi koledzy z powodzeniem współpracują już z przemysłem, wdrażając do produkcji lub profesjonalnie wytwarzając we własnym zakresie wzory, które dowodzą nie tylko umiejętności projektowych, lecz także znajomości technologii, współpracy w zespołach i rozpoznania rynku. Wdrożone projekty prezentuje wystawa POLISHED UP.

Produkty dla odbiorców elitarnych
 
Kryterium, jakie zastosowali kuratorzy wybierając obiekty na wystawę, to właśnie współpraca między projektantem a producentem, świadoma decyzja o wspólnym ryzyku wypuszczenia na rynek przedmiotu adresowanego do określonej grupy odbiorców. Choć grupa docelowa często jest elitarna, choć wybranym produktom daleko do określenia „masowy”, są jednak dowodem, że polski rynek zmienia się i dojrzewa. Wystawa jest także dowodem, że dochodzi do bardzo ciekawych wdrożeń, które stanowią finał współpracy między polskimi projektantami a polskimi producentami.
 
Nie wszystkie prezentowane projekty to wyroby wielkich fabryk, niektóre wciąż są produkowane w limitowanych seriach przez autorów. Jednak ci projektanci, którzy sami podjęli trudy produkcji, wiedzą jak się do tego zabrać i jak swoje wyroby dystrybuować. Polished Up to subiektywny kuratorski wybór, który nie ma za zadanie pokazać, jaka jest sytuacja designu w Polsce. To zaledwie wycinek, lecz zdaniem kuratorów znaczący i wart uwagi. Przez te 5 lat nie zmieniło się jedno – polscy projektanci wciąż myślą prosto, mają poczucie humoru, nadal doceniają naturalne materiały, flirtują z rzemiosłem i tradycją.

Projektanci/producenci: Małgorzata Knobloch i Igor Wiktorowicz (Witamina D), Bartosz Mucha/Poorex, Tomasz Augustyniak/Delivie, Jan Kochański/Delivie, Mikołaj Wierszyłłowski/NOTI, Grupa TABANDA, Nonegrupa (Tomasz Krzempek, Maria Szaban)/Terma, Paweł Jasiewicz, Magdalena Chojnacka (Bongo Design), Design Lab, MOWO/Marmorin, Beza Projekt/Vox, Karina Marusińska/Vox, Tomek Rygalik/Profim.

Wystawa czynna jest do 11 listopada.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy