Reklama

Kultura

Perskie fascynacje w To Tu – wystawa Timura Karima

Redakcja
Dodano: 14.03.2018
37962_tadz
Share
Udostępnij
Wystawa Timura Karima, związanego z Polską od ponad 30 lat Tatara z Tadżykistanu, otwarta zostanie w piątek, 16 marca w Sali Wystawowej To Tu w Rzeszowie. Wernisaż rozpocznie się o godz. 18. Na wydarzenie zaprasza Stowarzyszenie Promocji Kultury i Sztuki „Pogranicze”.    

Timur Karim urodził się w Duszanbe (Tadżykistan), tam ukończył Liceum Plastyczne. W latach 1990-1996, jako stypendysta Ministerstwa Kultury Tadżykistanu, studiował w Instytucie Malarstwa, Rzeźby i Architektury im. E.I. Repina w Sankt Petersburgu, na Wydziale Malarstwa Sztalugowego.

W słynnej Pracowni Portretu, pod kierunkiem profesora Viktora Iosifoviča Rejcheta, perfekcyjnie opanował realistyczny, akademicki warsztat i tajniki ulubionych technik: malarstwa olejnego i akwareli. Po studiach, w 1985 roku wyjechał do Polski, mieszka w Przemyślu.

Oprócz malarstwa sztalugowego realizuje polichromie sakralne, m.in. w kaplicy św. Andrzeja w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Krakowie-Łagiewnikach. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce i zagranicą.

Od 1997 roku bierze udział w międzynarodowych plenerach (Polska, Węgry, Słowacja, Ukraina), pokazuje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych w polskich galeriach i muzeach, także w Rosji. W 2010 roku zdobył Grand Prix II Międzynarodowego Konkursu AKT, organizowanego przez Marquardt Gallery w Łodzi, zaś w 2011 roku zajął I i II miejsce w 8. Międzynarodowym Konkursie Russian Art Week kategorii „Fantezi”.

Fot. Materiały prasowe 

Monika Nowakowska we wstępie do katalogu wystawy pisze: „Można powiedzieć, że twórcze poszukiwania Timura zatoczyły krąg i powróciły do smaków jego dzieciństwa, czyli fascynacji perską miniaturą, którą poznał w rodzinnym Tadżykistanie. Ten górzysty kraj w Azji środkowej, porośnięty stepową roślinnością, znany głównie z produkcji jedwabiu i bawełny, po Cesarstwie Perskim przejął zamiłowanie do malarstwa miniaturowego, którego najbujniejszy rozwój przypadł na przełom XV i XVI wieku. Z tego okresu pochodzą Mistrzowie Timura, tacy jak Sułtan Muhammad, Mir Seid Ali czy Kamaleddin Bechzod. Najlepsze tradycje malarstwa miniaturowego były też fundamentem edukacji w szkole średniej w Duszanbe, gdzie Timur nauczył się używać intensywnych kolorów: żółci, czerwieni, błękitów, zieleni, śmiało ze sobą zestawianych przez tadżyckich malarzy. Tamtejsi artyści potrafią bowiem z wielkim wyczuciem wydobyć wyrafinowaną delikatność barw – przezroczystych i świecących, potrafią także w przemyślany sposób łączyć tony ciepłe z zimnymi. Od miniaturzystów Timur przejął zamiłowanie do poezji, jako niewyczerpanego źródła inspiracji, już od wieków średnich dostarczającej tematów dla malarstwa miniaturowego na Bliskim Wschodzie. Cały ten skarbiec kultur – tatarskiej, perskiej, mongolskiej, europejskiej w tym rosyjskiej i polskiej, sowieckiej, bizantyńskiej czy wreszcie muzułmańskiej, uczynił artystę spadkobiercą niewyczerpanego bogactwa. Timur Karim czerpie z tego, tworząc barwną mozaikę, której powstawanie warto obserwować”.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy