Dokładnie 80 lat skończyłby 11 sierpnia Jerzy Grotowski, gdyby żył, niestety, wielki mag teatru od 14 lat nie żyje. Ale! 11 i 27 sierpnia w rzeszowskim Tatrze Maska, Wielki Jubileusz „Śladami Jerzego Grotowskiego”. W programie spektakle teatrów z Łodzi, Poznania, Rzeszowa i Berlina, a także wystawa fotografii. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny! Od 24 do 27 sierpnia Teresa Nawrot poprowadzi też warsztaty teatralne z wykorzystaniem metody Grotowskiego.
Będą „Cykliści” w wykonaniu Teatru Porywacze Ciał; „Niech żyje cyrk”, rzeszowskiej Maski; monodram w wykonaniu Dagny Cipory „DAGNY.BRECHT.księżniczka.żebraków; „Opera żebracza” Szkoły Teatralno – Filmowej Reduta – Berlin oraz „Makbet. Kim jest ten człowiek we krwi” Teatru Biuro Podróży.
Będzie też rzadka okazja zobaczyć fotografie Andrzeja Paluchiewicza, od 1966 związanego z zespołem teatru Grotowskiego. Paluchiewicz przez 11 lat nie tylko towarzyszył Grotowskiemu w artystycznej drodze, ale także utrwalał na kliszy aparatu każdą chwilę. W ten sposób powstała niezwykła kolekcja zdjęć dokumentujących pracę teatru Grotowskiego z lat 60. i 70. XX wieku, a które od 11 do 27 sierpnia będzie można oglądać we foyer Teatru Maska.
Ślady Jerzego Grotowskiego, geniusza z Teatru Laboratorium są obecne w wielumiejscach Rzeszowa. W Pałacyku Lubomirskich tuż przy Alei pod Kasztanami, urodził się, w kamienicy przy ul. Szopena, jego rodzina na czas jakiś znalazła schronienie w czasie wojny, w księgach parafialnych do dziś jest akt chrztu małego Jurka, w Nienadówce, nieopodal Rzeszowa, przez kilkanaście lat mieszkał i stąd wyruszył w świat. Jednocześnie mało kto wie, że Grotowski był obywatelem świata, jednym z największych reformatorów teatru XX wieku. Genialnym dyrektorem Teatru 13 Rzędów w Opolu, wizjonerem Teatru Laboratorium we Wrocławiu, geniuszem i prowokatorem, autor jednego z najważniejszych manifestów teatralnych XX wieku – „Ku teatrowi ubogiemu”. Idei odrzucenia w teatrze wszystkiego i pozostawienia jedynie aktora i widza.
Równolegle z eksperymentami dotyczącymi rozwiązań przestrzennych w teatrze, rozwijała się u Grotowskiego idea „aktu całkowitego” – takiego rodzaju procesu twórczego, w którym aktor ogołocony odwołując się do mitów i archetypów jednoczy to co zbiorowe z tym, co indywidualne. W procesie twórczym odsłania więc tę warstwę ludzkiej natury, która w codziennym życiu pozostaje ukryta. Aktor w akcie całkowitym ogołaca się docierając do najgłębszych aktów psychiki.
Program Jubileuszu:
11 sierpnia
15.00 Cykliści
parada uliczna Teatru Porywacze Ciał
rozpoczęcie: rzeszowski rynek
16.00 Niech żyje cyrk!
Teatr Maska w Rzeszowie,
duża scena
17.00 Grotowski i Laboratorium w obiektywie
wernisaż wystawy zdjęć Andrzeja Paluchiewicza
Galeria Teatru Maska
18.00 DAGNY.BRECHT.księżniczka.żebraków
monodram w wykonaniu Dagny Cipory (PWSFTViT)
duża scena Teatru Maska
27 sierpnia
19.00 Opera żebracza
spektakl w wykonaniu Szkoły Filmowo-Teatralnej Reduta-Berlin
scena na rynku
20.30 Makbet. Kim jest ten człowiek we krwi
spektakl plenerowy Teatru Biuro Podróży
plac Grotowskiego (przed Filharmonią Podkarpacką)
Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.