Reklama

Gwiezdne wojny - jak zarabiać na legendzie

A A A
Alina Bosak

Dodano: 21-12-2015

 Fot. "Gwiezdne wojny. Przebudzenie mocy", kadr z filmu

Fot. "Gwiezdne wojny. Przebudzenie mocy", kadr z filmu

Ta sama melodia co zawsze i tekst wjeżdżający na ekran niczym kosmiczny statek - już sam początek "Przebudzenia Mocy" sprawia, że łza się w oku kręci. Siódma część "Gwiezdnych wojen" weszła właśnie na ekrany kin i wszystko wskazuje na to, że zarobi więcej niż jakikolwiek film dotychczas. Przebój stworzony przez George'a Lucasa teraz przynosi zysk Disneyowi.  
 
Wystarczył jeden weekend kinowych seansów, by koszt wyprodukowania najnowszej, siódmej części "Gwiezdnych wojen" zwrócił się w całości, a wytwórnia Disney'a zatarła z radości ręce, że tak dobrze trzy lata temu zainwestowała 4 miliardy dolarów, kupując Lucasfilm - matecznik kosmicznej sagi wszechczasów. Szacuje się, że "Przebudzenie mocy" zarobi więcej niż ostatni rekordzista - "Avatar" Jamesa Camerona, który przyniósł producentom 2,8 mld dolarów. Podczas trzech premierowych dni fani wydali w kinach ok. 517 mln dol. i tylko dlatego było to kilka milionów mniej niż w przypadku czwartej części "Parku Jurajskiego", że opóźniona została premiera w Chinach (będzie po Nowym Roku), Grecji i Indiach (w Wigilię). Przy czym Chiny to drugi co do wielkości rynek filmowy, więc gwiezdna saga na pewno zgarnie tam gigantyczną kwotę. A przecież dochody ze sprzedaży biletów to nie wszystko, nie ma drugiego, tak dobrze obudowanego innymi produktami dzieła, jak "Gwiezdne wojny". Cały czas Disney produkuje animowany serial ?Wojna klonów? i czerpie zyski ze sprzedaży i licencji na setki "starwarsowych" towarów. A co epizod - to kolejne postaci i nowe nadruki na koszulkach, pościeli, długopisach, kubeczkach, szkolnych plecakach i zeszytach. Firma Lego już wypuściła serię klocków z "Przebudzenia mocy", które stały się hitem wśród mikołajkowych i gwiazdkowych prezentów. Jak Lucas to zrobił, że stworzył znoszącą złote jajo kurę i jednocześnie przeszedł do historii kultury?
 
"Gwiezdne wojny" równie znane jak święty Mikołaj?   
 
?Gwiezdne wojny? tak głęboko weszły w historię światowej kultury, że dziś stopniem rozpoznawalności mogą się równać nawet ze świętym Mikołajem. Znają je bowiem, nie tylko Ci, którzy widzieli chociażby jedną część, ale także miliony osób wcale nie należących do miłośników sagi Lucasa.
 
Chris Taylor, dziennikarz tygodnika "Time", fenomen kosmicznej sagi szczegółowo spróbował opisać w książce "Gwiezdne wojny. Jak podbiły wszechświat?". Książka właśnie ukazała się nakładem wydawnictwa Znak i zaczyna się opisem poszukiwań, jakich podjął się jej autor. Chciał on znaleźć w Stanach Zjednoczonych ludzi, którym nic nie mówi ani film, ani związane z nim postaci i motywy, żyją "w błogiej nieświadomości istnienia "Gwiezdnych wojen". Zawędrował do ludu Nawaho w Arizonie, gdzie mieszkał weteran II wojny światowej, jeden z pięciu szyfrantów, jacy brali udział w ataku na plaże Iwo Jimy. Językiem ludu Nawaho władało wówczas ok. 30 osób na świecie, dlatego Amerykanie uznali go za znakomity szyfr. Ów weteran, do którego dotarł dziennikarz "Time'a" nazywał się George James Sr. i nigdy nie słyszał o filmie "Gwiezdne wojny". Była to znakomita okazja do zaobserwowania reakcji na film kogoś takiego jak on, kto do tej pory w żaden sposób dzieła Lucasa nie kojarzył. Ale czy na pewno? Owszem, staremu Indianinowi, poprzebierani za szturmowców i rycerzy Jedi fani nic nie mówili, ale kiedy na ekranie pojawiła się nazwa 20th Century Fox, uświadomił sobie, że gdzieś widział fragment filmu o kosmosie i "dzikie ptaki". A kiedy dziennikarz uniósł ramiona tak, że przypominały skrzydła X-Wing, staruszek z radością pokiwał głową.   
 
Reklama
Motywy "Gwiezdnych wojen" wkradły się do świadomości. Wiele dzieci, które nigdy żadnej części nie widziało - zna imiona bohaterów i nazwy planet. A znawcy kina i biznesu od lat próbują opisać, jak tego Lucasowi udało się dokonać.

We wspomnianej książce Chris Taylor przygląda się narodzinom fenomenu z każdej strony. Przywołuje też ciekawe epizody z życia Georga?a Lucasa, które przyczyniły się do powstania ?Gwiezdnych wojen? i pozwalają zrozumieć sposób kreowania miliardowego interesu. Bo z jednej strony historia została znakomicie wymyślona i opowiedziana, a z drugiej utrwalono ją społecznej świadomości dzięki wielu, sprytnym zabiegom. Jak przypomina Taylor, jako dziecko Lucas w stodole jednego z kolegów przygotował ?dom strachów?. Za jego zwiedzanie, wspólnie z kumplami pobierał opłaty. Kiedy już wszystkie dzieciaki z okolicy potwory obejrzały i zainteresowanie stodołą spadło, dodano nowe elementy i znowu "widownia"powróciła. Tak samo Lucas postępował już jako dorosły twórca, produkując kolejne części "Gwiezdnych wojen". Każda z nich odsłaniała jakieś tajemnice z życia znanych już bohaterów. Dawkowano też napięcie. Pierwsza ukazała się część IV, w 1977 r. Kolejne pojawiały się w latach 1980, 1983, 1999, 2002, 2005. I teraz weszła na ekrany kin siódma odsłona. 
 
Cały filmowy świat narodził się w jego głowie jeszcze kiedy jako małolat z wypiekami czytał  komiksy i historie toczące się w kosmosie. Był dzieckiem w czasach, kiedy w szkołach uczono, jak zachować się na wypadek nuklearnego ataku, a wyścig zbrojeń trwał w najlepsze. Coś z tych wszystkich przeżyć trafiło do sagi, w której Rebelianci i Jasna Strona Mocy walczą z Imperium. Odwieczna walka Dobra ze Złem tym razem w wykonaniu Luke?a Skywalkera, Obi-Wana, Yody, księżniczki Lei, a po Ciemnej Stronie Mocy - Vadera, władcy Sithów, Imperatora i szturmowców, łącząc klimat science-fiction z klimatem westernów stała się opowieścią wszech czasów.
 
"Przebudzenie mocy" - wierne tradycji, ale z małymi minusami
 
Siódma część sagi, na pewno wzruszy widzów. Po dziesięciu latach, jakie minęły od premiery "Gwiezdne wojny: część III - Zemsta Sithów", znów zobaczyli na ekranie kultowy tytuł, usłyszeli tę dobrze wszystkim znana melodie i tradycyjna czołówkę, która w paru zdaniach streszcza, o czym będzie opowiadał odcinek. To pierwszy film, który powstał bez udziału Lucasa. Jego reżyserem jest J. J. Abrams, reżyser m.in. ?Armageddonu?. Widać, że starał się pozostać wierny tradycjom "Gwiezdnych wojen", by oddani fani nie odsądzili go od czci i wiary. To dla nich wskrzesza Sokoła Millenium - wspaniały statek Hana Solo, jak i zaprasza na ekran jego niezapomnianego właściciela. Harrison Ford znów pakuje się w kłopoty i sceny z jego udziałem są okraszone humorem, którego nie brakowało w filmach Lucasa. Dawne odcinki przypomina też księżniczka Leia - znów gra ją Carrie Fisher, tyle, że nieco starsza, filmowa historia, toczy się bowiem wiele lat po wydarzeniach z poprzednich części. Kolejny ukłon w stronę fanów to udane przypomnienie postaci Vadera, chociaż już sam następca sługi Ciemnej Strony Mocy - Kylo Ren nie jest już, niestety, tak udany. Sceny batalistyczne również pozostawiają sporo do życzenia. Widowiskowy jest głównie pościg pokazany w pierwszej połowie filmu. Mamy za to nowego i znakomicie zagranego rycerza Jedi - dziewczynę o imieniu Rey, której historię będzie przed nami wytwórnia Disneya odkrywać zapewne w kolejnych częściach sagi. Widać, że znakomicie włada świetlnym mieczem, ale skąd posiada te umiejętności, na razie nie zdradzono. Podobnie, jak nie wiadomo, czy uda jej się namówić do walki z Najwyższym Porządkiem, który zastąpił Imperium, Luke'a Skywalkera. W tej roli, a jakże, Mark Hamill, on również bowiem powraca.
 

KOMENTARZE

W Sanoku kręcą niemieccy filmowcy

?Als der Tod ins Leben wuchs? - ?Kiedy śmierć wrosła w życie?. To tytuł filmu...

Tak piękna Warszawa od 15 marca w kinach

W kinach w całej Polsce od 15 marca będzie można oglądać film "Warszawa 1935". Obraz niezwykły, bo zrobiony w technice 3D na podstawie dostępnych z tamtego okresu zdjęć i filmów archiwalnych. Obraz wzbudza emocje...

Ania Przybylska i Piotr Adamczyk w CCC

CCC wita wiosnę w gorącym słońcu Barcelony! Pełne uroku hiszpańskie widoki stały się scenerią wiosenno-letniej sesji zdjęciowej z udziałem gwiazd: znaną już klientom CCC ? Anią Przybylską oraz ? po raz pierwszy...

zobacz więcej
Reklama

Po Podkarpaciu błądzi jesień...

Mamy najpiękniejszy czas w Beskidach i Bieszczadach, czas jesieni. W kadrze od lat...

"Umrzeć ze śmiechu" na 5. urodziny Teatru Bo Tak

Inteligentnie bawić dobrą sztuką współczesną...

Łukasiewicz jako nafciarz romantyk. Premiera filmu w maju 2019 r.

Na maj 2019 r. zaplanowana jest premiera fabularyzowanego filmu dokumentalnego o Ignacym Łukasiewiczu. Jest to piąty film Bogdana Miszczaka z cyklu Historyczny Pejzaż...

"Dzieci Ireny Sendlerowej", film z rzeszowskim akcentem, za darmo w kinie Zorza

W ramach filmowych wtorków z IPN, w kinie Zorza będzie można za darmo zobaczyć film "Dzieci Ireny Sendlerowej" w reżyserii Johna Kenta Harrisona...

Trans na bulwarach - "Kwiat paproci" zaczarował, a Trans/Misje jadą do Koszyc

Robimy dzisiaj imprezkę. Kawior, ostrygi, litry najdroższego szampana i bawimy się do białego rana! – woła Jacuś, rozpaczliwie próbując...

Reklama

Dukielski Żyd jako 16-latek służył w Wojsku Polskim II Rzeczpospolitej

Maksymilian Rosenbluth, dukielski Żyd miał 16 lat, gdy w 1924 roku wstąpił do polskiej armii. Skłamał, podając że ma 18 lat, ponieważ księgi narodzin...

Kryśka, ja o sobie piszę, by przysłonić gigantyczne ego i ludzie chcieli czytać!

Sam ze sobą dialog o Polsce prowadzi od zawsze. Na stepach Mongolii, bezdrożach Rumunii, nawet wędrując z Wołowca, gdzie mieszka...

Koncert z przebojami Kasi Sobczyk. Evergreeny bigbitu w Rzeszowie

W niedzielę, 12 sierpnia, o godz. 19 na Rynku w Rzeszowie, rozpocznie się koncert wypełniony hitami bigbitu. Publiczność usłyszy przeboje Kasi Sobczyk i evegreeny...

Gary Cooper jako szeryf Will Kane na muralu w Rzeszowie

Dobrze już widać, co będzie przedstawiał mural upamiętniający twórczość Freda Zinnemanna, światowej sławy reżysera, laureata czterech Oscarów, który urodził się w Rzeszowie. To...

Rozsypaniec w Bieszczadach: koncerty i nietuzinkowe kobiety

Rocznice, urodziny, koncerty, a na start spotkanie z nietuzinkowymi kobietami związanymi z Podkarpaciem. 9 sierpnia rozpoczynają się 9. Bieszczadzkie Spotkania ze Sztuką "Rozsypaniec"...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.