Reklama

"Szklana menażeria" w Siemaszkowej - uciec dalej niż na księżyc

A A A
Alina Bosak

Dodano: 08-05-2017

Fot. Maciej Mikulski/Teatr im. W.Siemaszkowej

Fot. Maciej Mikulski/Teatr im. W.Siemaszkowej

W nietypowej scenicznej przestrzeni, przy balladach Nicka Cave’a i ze znakomitą Anną Demczuk w roli Matki rozgrywa się na deskach Teatru im. Wandy Siemaszkowej „Szklana menażeria”. Jan Nowara wyreżyserował pierwszą z wielkich sztuk Tennessee Williamsa tak, by przypominała wydobywane z mroków pamięci wspomnienie. I udało mu się przekonać widownię, że to także jej pamięć.  

Stan wiedzy na dzień przed premierą – sztuka wystawiana jest na Dużej Scenie, z tą uwagą, że na scenie siadają także widzowie. Mieści się mniej osób niż na tradycyjnej widowni. Stąd podwójna premiera – w sobotę i niedzielę, 6-7 maja br. Wiadomo też, że „Szklana menażeria” to klasyk i pierwsza ważna sztuka Tennessee Williamsa, amerykańskiego dramatopisarza, któremu największą bodaj sławę przyniósł „Tramwaj zwany pożądaniem”. Powstała w 1944 roku i wystawiona w 1945 roku na Broadwayu „Szklana menażeria” była wielokrotnie filmowana i prezentowana na teatralnych scenach. Mocno powiązana z osobistymi doświadczeniami Williamsa oraz jego relacjami z matką, osadzona jest na amerykańskim Południu lat 30 i 40-tych. Mimo upływu lat pozostaje opowieścią uniwersalną, więc nie dziwi, że stała się także jedną z premier sezonu 2016/2017 w Teatrze im. W. Siemaszkowej. W przekładzie Jacka Poniedziałka.  

Reklama

Początek to wejście widza w przypominającą pudełko przestrzeń. Białe ściany to pulsujące ruchomymi obrazami ekrany. Scena jest na środku. Narrator od razu wyjaśnia sytuację – będziemy odwoływać się do tego, co już się wydarzyło. We wspomnieniach obrazy wydobywane z pamięci czasem toczą się w przyćmionym świetle i towarzyszy im muzyka. A on zagra także jednego z głównych bohaterów – Toma Wingfielda. Syn-Narrator to  debiutujący na deskach Siemaszkowej Mateusz Marczydło. W roli jego Matki, wręcz przeciwnie, jedna z ulubionych aktorek rzeszowskiej publiczności – Anna Demczuk oraz również dobrze znani – Joanna Baran jako Córka Laura i Michał Chołka jako Jim O’Conor. Ta czwórka wciela się w sceniczne postaci z dużym talentem i skutecznie walczy o sympatię widza. A to wcale niełatwe charaktery i w dodatku powiązane toksycznymi zależnościami. Marzenie i aspiracje każdej z nich mocno się rozmijają. Matka chciałaby, aby jej wspaniałe przecież dzieci odniosły sukces. Tom ma zastąpić w roli głowy rodziny Ojca-uciekiniera, Laura dobrze wyjść za mąż. W gąszcz swoich planów wikła ich oboje, chociaż żadnemu matczyny scenariusz nie pasuje. Sprawę wikła wzajemna miłość, okazująca się raczej zniewoleniem niż drogą do szczęścia. Nie tylko w wydaniu rodzicielskim, ale i przy doborze życiowego partnera, czego obrazem jest związek O’Conora z porządną Irlandką.

Zniewolenie Jan Nowara odczytuje jeszcze szerzej – jako uwikłanie współczesnego człowieka w walkę o samego siebie – nie tylko z rodzicami – strażnikami narzuconych społecznych ról, ale także bezmyślną masą, która dążąc do ujednolicenia, jest wrogiem indywidualności. Reżyser przypomina słowa z opowiadania Thomasa Bernharda: „Życie, czy też egzystencja, to nic innego, jak nieustanna i na dobrą sprawę ustawicznie rozpaczliwa próba ratowania się z wszelkich możliwych relacji i przerzucania się w przyszłość, która za każdym razem otwiera przed nami tylko ten sam niepowstrzymany śmiertelny proces.” Realizacja własnych marzeń, podążanie za swoją nie cudzą myślą jest kruche jak kolekcja szklanych figurek Laury. Jednorożec może stracić róg i stać się zwyczajnym koniem. I czasem trzeba uciec dalej niż na księżyc, by odnaleźć siebie.   

Tak jak w opowiadaniach Bernharda, w spektaklu „Szklana menażeria”, komizm miesza się z tragizmem. Publiczność od smutku przechodzi w śmiech. Tego pierwszego jest jednak zdecydowanie więcej. Podkreśla go melodia tęsknych ballad Nicka Cave’a, które wybrał Paweł Nafus, autor oprawy muzycznej spektaklu. Scenografię-klatkę wspomnień zaprojektowała Magdalena Gajewska, w czym pomógł jej Marcin Pawełczak przygotowując multimedialne projekcje. Ruch sceniczny opracował Tomasz Dajewski – dzięki niemu wydarzenia rozgrywające się na położonej centralnie scenie wygodnie obserwować można z dowolnego miejsca otaczającej ją widowni. I w każdym przypadku poczuć się tak, jakby te obrazy rozgrywały się we własne głowie.

KOMENTARZE

Reklama

Misterium w Niechobrzu. Widowisko oglądały tłumy

Ponad 50 aktorów wzięło udział - Misterium Męki...

Święta Wielkiej Nocy!

Dyskusje o przewadze świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą przypominają tyrady z cyklu; pierwsza była...

Wielkanocne wojsko od Wielkiego Piątku do Wielkanocnej Niedzieli

"Turki", "wojsko kościuszkowskie" lub wielkanocne, "Kilińszczacy", "Krakusy", "Grobowcy", Gwardia Narodowa ? to niektóre nazwy formacji pełniących straż w kościołach...

Z wielkanocną pisanką przez wieki

Jajko z Wielkanocą połączone są więzią nierozerwalną. Trudno wyobrazić sobie ten czas bez jajka w czasie świątecznego śniadania, czy jego bajecznie kolorowego wcielenia, czyli pisanki, w koszyczku niesionym do kościoła...

Twórcy "W pępku świata" potrzebują 15 tys. zł na 1. odcinek. Trwa zbiórka

Rzeszów ma szansę zaistnieć w sposób do tej pory niebywały. Grupa zapaleńców - rzeszowscy aktorzy, twórcy filmowi oraz zespół The Freeborn...

Reklama

Jedyne w Polsce Muzeum Frasobliwego z Jeżowego

Podkarpacka miejscowość Jeżowe znana jest w całej Polsce dzięki Muzeum Chrystusa Frasobliwego, które działa przy Parafii Narodzenia NMP. Kolekcję zebraną przez ks. Ludwika Bielawskiego odwiedziło w...

BWA wyciągnęło z piwnic perełki - wernisaż na 55-lecie

150 prac, m.in. Józefa Szajny, Antoniego Fałata, Edwarda Dwurnika, można podziwiać na jubileuszowej wystawie "Ze zbiorów BWA 1962-2017". Wernisaż w czwartek, 6 kwietnia br. był...

W galerii rzeźby u Bogusia Iwanowskiego z Tyrawy Wołoskiej

W ogrodzie, kuchni, sypialni, poustawiane na oknach ganku, rzeźby towarzyszą mu wszędzie, bo Boguś Iwanowski kocha się nimi otaczać. Ponad 30 lat temu osiadł w Tyrawie Wołoskiej...

Od Niedzieli Palmowej do Wielkiej Nocy

Zwyczajów i tradycji związanych z Wielkanocą jest ogromnie dużo, bo to najbogatszy obrzędowo okres w całym roku. Święta Wielkiej Nocy są związane z przejściem zimy w wiosnę, a okres Wielkiego Postu niejako przygotowuje...

Brat Bronisław z Dębowca trafił do filmu. Premiera w maju

11 maja w Wojewódzkim Domu Kultury odbędzie się premiera filmu "Brat Bronisław z Dębowca". Dokument o skromnym zakonniku z jednego z najsłynniejszych sanktuariów maryjnych na...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Marzec-Kwiecień

VIP Marzec-Kwiecień
w numerze m.in.:

• Justyna Garstecka - Motherhood • Wielokulturowa Europa • Oni oraz ,,Mistrz i Małgorzata" • Targi Aerospace w Rzeszowie • Kongres TSLA Expo 2017 • Muzyczny Festiwal w Łańcucie • Zagadki Paniagi
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY