Reklama

Dom

Wypożyczanie sprzętu budowlanego. Czy to się opłaca?

Anna Matusz-Gap
Dodano: 11.08.2015
21470_remont_11
Share
Udostępnij
Obecnie istnieje możliwość wypożyczenia praktycznie każdego sprzętu pomocnego w pracach remontowo-budowlanych. Przy remoncie domu lub mieszkania, budowie domu czy pracach ogrodniczych, nie musimy inwestować w kosztowny zazwyczaj sprzęt. Na rynku działa już wiele wypożyczalni oferujących takie usługi, a te stają się coraz bardziej popularne.
 
W krajach Europy Zachodniej 80 proc. mieszkańców wypożycza sprzęt budowlany. Taka forma remontu nieruchomości jest tam bardzo popularna, w Polsce dopiero się rozwija, ale ma coraz więcej zwolenników. Sprzęt budowlany może wypożyczyć każdy. Z takiego rodzaju usług najczęściej korzystają duże i małe firmy budowlane, zakłady przemysłowe, stocznie, władze lokalne i krajowe, firmy remontowo-wykończeniowe oraz klienci detaliczni. Jedną z firm świadczących takie usługi na Podkarpaciu jest Ramirent S.A. Na rynku polskim działa od 2000 roku i dostarcza  kompleksowe rozwiązania w zakresie wynajmu sprzętu budowlanego.
 
Firma oferuje wynajem  sprzętu bez operatora, oraz szereg powiązanych z nim usług dodatkowych. W Ramirencie istnieje możliwość wypożyczenia nie tylko typowego sprzętu budowlanego znanego wszystkim z remontów i drobnych budów, ale także podnośników, rusztowań, podestów i dźwigów czy kontenerów i ogrodzeń. Znajdziemy tam także maszyny do robót ziemnych i drogowych, sprzęt do prac betoniarskich, urządzenia pomocne przy remontach i pracach wykończeniowych oraz sprzątaniu i czyszczeniu. Wszystkie sprzęty dostępne w wypożyczalni to produkty renomowanych producentów, posiadające gwarancję sprawności i regularnie serwisowane. Szczegółowe warunki wynajmu reguluje umowa oraz zamówienie WZ. W przypadku klientów detalicznych bazuje się na pojedynczych umowach, krótkich, zwięzłych, podpisywanych jednorazowo przy każdym wynajmie.
 
W przypadku, gdy wiadomo, że klient będzie korzystał z usług wypożyczalni częściej, istnieje możliwość podpisania umowy ramowej, która będzie się uaktywniać przy każdym wynajmie i wówczas nie ma konieczności podpisywania umowy osobno przy każdym wynajmie. Większe firmy zawsze podpisują umowy ramowe, określające stałe warunki współpracy. Procedura wypożyczenia jest szybka i prosta: weryfikacja dokumentów, wprowadzenie danych do bazy systemu komputerowego, podpisanie umowy, a następnie wydanie sprzętu. Przy pierwszych wynajmach pobierana jest od klienta kaucja, której wysokość zależy od wartości wynajmowanego urządzenia, oraz okresu najmu.
 
Przystępne ceny
 
Ceny wypożyczenia sprzętu budowlanego są zróżnicowane i zależą od rodzaju urządzenia oraz okresu jego wypożyczenia. W przypadku wynajmu flotowego, czyli większej liczby urządzeń wypożyczanych na dłuższy okres, istnieje możliwość indywidualnej negocjacji cen. W Ramirencie premiowani są klienci wynajmujący sprzęt na dłużej, ponieważ cały tydzień wynajmu liczony jest wtedy jako 5 dni, a więc w przypadku 7 dni najmu, 2 dni klient otrzymuje gratis. Miesięczny okres najmu liczony jest z kolei jako 18 dni, czyli w tym przypadku klient uzyskuje korzyść w postaci 12 dni nieodpłatnych. Konkretne ceny podawane są przy wynajmowaniu sprzętu na dobę lub kilka dni. Minimalna długość wypożyczenia sprzętu to doba, maksymalna długość pozostaje bez ograniczeń.
 
 
Wypożyczalnie sprzętu budowlanego dostarczą nam nawet sprzęt w określone miejsce. Firma posiada specjalne mapy, z wyznaczonymi okręgami dostaw i cenami za usługi. Są one w stanie dostarczyć każdy sprzęt, w każde miejsce i o każdej porze. Opłaty transportowe mogą być również kwestią indywidualnej negocjacji. Najczęściej jednak, przy urządzeniach o mniejszym gabarycie, klienci sami odbierają sprzęt w oddziale firmy. Klienci detaliczni najczęściej zainteresowani są wynajmem mniejszych urządzeń, potrzebnych przy pracach domowych np. kosiarka, szlifierka, czy młot wyburzeniowy. Coraz popularniejszym sprzętem staje się na przykład odkurzacz piorący, który zaspokaja potrzeby gospodyń domowych w zakresie czyszczenia tapicerki, czy dywanów oraz kierowców, którzy chcą wyczyścić wnętrze pojazdu. Zdarza się także, że przy budowie domu, wypożyczają betoniarki, koparko-ładowarki, czy agregaty prądotwórcze. Duże firmy, które zazwyczaj wypożyczają sprzęt na dłużej, korzystają z dźwigów, podnośników, kontenerów czy rusztowań.   
 
A gdy sprzęt się zepsuje…
 
Część wypożyczalni przewidziało sytuację, w której podczas użytkowania sprzęt może ulec awarii. Zazwyczaj takie uszkodzenia dzielone są na dwie grupy: uszkodzenia, które powstają w wyniku niewłaściwej eksploatacji oraz urządzenia, które powstają w wyniku normalnej eksploatacji czyli np. awarie eksploatacyjne. Za awarie powstałe w wyniku normalnej eksploatacji klient nie odpowiada.

– Wypożyczalnia Ramirent zabezpieczyła interesy klientów także w znacznej części awarii powstałych w wyniku nieprawidłowej eksploatacji urządzenia, lub wypadków losowych, w formie ubezpieczenia od takich zdarzeń.  Ubezpieczenie które wypożyczalnia wprowadziła jako pierwsza na rynku i do dzisiaj jedna z nielicznych, bazuje na warunkach PZU  – mówi Artur Dwojak, kierownik rzeszowskiego oddziału Ramirent. Sytuacje uszkodzenia sprzętu zdarzają się jednak rzadko, ponieważ klienci zazwyczaj dbają o sprzęt. Bywa, że na dużych budowach, gdzie jest duży ruch, powstają uszkodzenia mechaniczne, jednak uszkodzenia wynikające z niewłaściwej eksploatacji występują bardzo rzadko.
 
Lepiej wynająć niż kupić?
 
Często do prac remontowych, a przede wszystkim budowlanych potrzebny jest specjalistyczny, a co za tym idzie drogi sprzęt. Bywa, że sytuacja finansowa lub zwyczajnie rachunek ekonomiczny nie pozwalają nam na taki zakup, dlatego dobrym rozwiązaniem może się okazać wynajęcie sprzętu w wypożyczalni, również dlatego, że nie musimy się martwić o jego serwisowanie, przetrzymywanie czy koszty utrzymania. Warto wymienić tutaj także korzyści organizacyjne, dzięki którym wypożyczalnia jest w stanie dostarczyć wybrany przez nas sprzęt w określone miejsce i w odpowiednim czasie. Ważna może się okazać także kwestia formalno-prawna, która pozwala uniknąć problemów i kosztów związanych z uzyskaniem wymaganych licencji oraz rejestracji czy dokumentów. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy