Reklama

Na szpilkach. Z Rzeszowa do Nowego Jorku

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 10-03-2016

Fotografia Archiwum Moniki Nyzio

Fotografia Archiwum Moniki Nyzio

Rzeszów, lata osiemdziesiąte… Licealistka Monika Nyzio w drodze do III LO przy ul. Szopena codziennie przechodzi koło hali targowej. We wtorki i piątki odbywa się tu targ odzieży. Ludzie przebierają w ubraniach z zachodniego odzysku. Duży vintage sklep z oryginalnymi, kolorowymi ubraniami i butami kusi zafascynowaną modą nastolatkę, więc ta często opuszcza pierwsze lekcje, byle tylko wygrzebać coś interesującego. Po maturze wyjeżdża do USA, by podszkolić język i…. już tam zostaje, by zająć się projektowaniem ubrań i butów. Spełnia się amerykański sen o Kopciuszku, ale nie jest to historia jak z bajki braci Grimm, bo w tej liczy się tylko jeden piękny zgubiony pantofelek…
 
A w przypadku Moniki trzeba by mówić o wielu kolekcjach pięknych, kobiecych butów, które może nie zmieniają tak diametralnie życia jak pantofelek Kopciuszka, ale na pewno dodają kobiecie pewności siebie i seksapilu. Monika Nyzio od prawie trzech lat pracuje dla nowojorskiej marki Eugenia Kim. Jest to bardzo znana marka kapeluszy, czapek, chust, turbanów oraz wszelkich akcesoriów na głowę. Firma jest na rynku od 18 lat, a jej kolekcje sprzedawane są na całym świecie w najlepszych domach mody i butikach, takich jak Barney’s, Saks 5 Avenue, Neiman Marcus, Liberty London czy Netaporter.com
 
Wystawia obuwia
Fotografie Archiwum Moniki Nyzio
 
Kilka lat temu firma musiała znaleźć następną gałąź, aby jej dalszy rozwój był możliwy. Sama Eugenia jest osobą barwną i energiczną. Jest typową "newyorker" z wykształceniem biznesowym, ale sercem w modzie. Eugenia kocha buty, wiec wybór był dla niej prosty. Niestety, obuwie ma skomplikowaną konstrukcję, więc musiała znaleźć kogoś z wiedzą techniczną. Tak trafiła na mnie. Pracujemy razem  piąty sezon, czyli prawie trzy lata i w tej chwili jej kolekcja obuwia jest już w sklepach we Francji, Włoszech, USA, Kanadzie, Rosji, Dubaju czy Chinach - opowiada Monika Nyzio. - Nasz dział sprzedaży i marketingu pracuje nad tym, aby odbiorców było jeszcze więcej, gdyż sam produkt jest bardzo interesujący
 
Monika Nyzio jest odpowiedzialna za wszystkie projekty obuwia marki Eugenia Kim. - Ciągle szukam nowych materiałów, kształtów, obcasów i rozwiązań technicznych w obuwiu damskim. Na co dzień współpracuję z fabrykami we Włoszech, gdyż tam produkujemy nasze obuwie. Marzymy, by sprzedać kolekcje butów Eugenii Kim do Barneys New York i myślę, że to marzenie jest już blisko. Klientka Eugenii to kobieta w wieku 25+, ale górna granica nie jest określona, gdyż w każdym wieku kobieta lubi mieć ładne i oryginalne obuwie. Zawsze staramy się, aby kolekcja była różnorodna: wysokie, niskie, płaskie… ale buty muszą mieć to „coś”. Niestety, nasze buty nie są tanie. Za jakość trzeba zapłacić, buty produkujemy w fabrykach we Włoszech, gdzie produkują marki z najwyższych półek. Materiały i komponenty, których używamy, można znaleźć np. u Louboutina,  Gucciego czy Prady.
 
Bazar w PRL-u jak najlepszy dom mody
 
Dziś Monika Nyzio jest doświadczoną projektantką obuwia, ale jak podkreśla, wszystko zaczęło się w Rzeszowie. Hala targowa i duży vintage sklep z zachodnią odzieżą to jedno. Drugą inspiracją dla projektantki była mama. - Podpatrywałam moją mamę, która miała szafy pełne butów. Było to o tyle niespotykane, że w latach 70. czy 80. w sklepach nic nie było, a ona zawsze coś „upolowała” na bazarach, które w tamtych czasach funkcjonowały w Polsce jak najlepsze domy mody.
 
Po maturze wyjechała na parę miesięcy do Nowego Jorku, aby podszkolić angielski, ale z zamierzeniem powrotu do Polski i ponownego zdawania na studia. Tak się jednak nie stało. Kilkumiesięczny pobyt w wielkim mieście tak się przedłużył, że osiadła tu na stałe. Rozpoczęła studia na Fashion School of Technology, a sam fakt przebywania w mieście, które inspiruje branżę modową, okazał się ważny w rozwoju jej kariery. Rozpoczęła pracę w branży odzieżowej, ale to buty od zawsze były jej prywatną obsesją.
 
Reklama
W kolejnej firmie, w której projektowałam ubrania, dostałam za zadanie nadzorować licencję, która produkowała dla nas obuwie, aby współgrało ono z kolekcją ubrań. Musiałam dać im inspiracje, idee, jakie wzory chcielibyśmy mieć na dany sezon. Właśnie wtedy podjęłam decyzję, że jeżeli stworzę kiedyś własną kolekcję, to musi to być obuwie. To był rok 2005 - opowiada Monika  Nyzio. - W 2007 roku zaczęłam poszukiwać producentów,  próbowałam też dokształcić się w technologii obuwia. Przez znajomych z branży trafiłam do Włoch. Wiele nauczyłam się od technologów w fabrykach, z którymi pracowałam i z którymi dalej pracuję na co dzień, wprawdzie głównie przez emaile, ale również przez wizyty w fabrykach, co odbywa sie 2-4 razy w roku.
 
Wiosną 2011 roku zaprezentowała sklepom pierwszą kolekcję butów pod własnym nazwiskiem. Kolekcja odzwierciedlała w pewnym stopniu osobowość projektantki: mieszana tekstura, nietypowe obcasy, ale nie aż tak ekstrawaganckie, aby były zarezerwowane tylko dla wybranych. - Trochę sexy, trochę dziwne, wygodne. Choć wysokie obcasy trudno nazwać wygodnymi - dodaje projektantka.
 
Projekty Moniki Nyzio od początku przypadły do gustu klientkom, celebrytkom i aktorkom. Styliści prosili o wzory, a firma PR wypożyczyła buty dla rożnych znanych osób. Nosiły je finalistki programu American Idol; ich fanką była Alex Mcord, jedna z  „housewife of New York City " , Elle Varner, solistka R&B, aktorki Trisha LaFache i Collette Wolfe, a nawet Liv Tyler. Kolekcje sprzedawała się w kilku butikach w USA, we Włoszech i północnej Afryce. Reklamowała je jako najwyższej jakości produkty, ale tańsze niż buty słynnych projektantów. Buty Moniki Nyzio produkowały te same fabryki i technolodzy, którzy pracowali dla m.in. Manolo Blanhika, Christiana Louboutina, Gucciego czy Nicholasa Kirkwooda.
 
Pierwsze sezony były trudne, ale wszystko powoli zaczęło układać się w logiczną całość. Wymagało to ciągłej pracy, kontaktów jak również inwestycji pieniężnych. Obuwie ma bardzo skomplikowaną strukturę, o czym przeciętny klient nie wie. Dlatego dobry but musi mieć właściwą sobie cenę. Np. czółenko, które niby ma tylko obcas i skórę,  w rzeczywistości składa się z około sześciu komponentów, które pochodzą od sześciu różnych producentów: podeszwa, środkowa podeszwa, obcas, nakładki na obcas, skóra wierzchnia, podszewka i podszewka z nazwą linii - tłumaczy projektantka.
 
Nie taki but prosty, jak się wydaje
 
Firma Moniki Nyzio już nie istnieje. - Dostajemy od Boga różne wyzwania i trzeba im sprostać… Jako młodej firmie wystarczył jeden zły kontrakt, aby ją pogrążyć i niestety finansowo już nie mogłam się podnieść. Było mi przykro, że tak to wszystko się potoczyło, ale z drugiej strony to doświadczenie dużo mnie nauczyło. Mimo że nie projektuje dla swojej marki, w dalszym ciągu pracuję z tymi samymi fabrykami, producentami skór i materiałów i cały czas się czegoś uczę. Technologia obuwia rozwija się tak samo jak każda inna dziedzina i cały czas okazuje się, że są nowe rozwiązania, nowe materiały nowe i niespotykane skóry. 
 
Fotografia Archiwum Moniki Nyzio
 
Jako projektantka obuwia marki Eugenia Kim, na bieżąco śledzi trendy na świecie.  – Teraz jest to proste, gdyż jednym kliknięciem klawisza można zobaczyć jak wygląda ulica w Paryżu, Pekinie czy Nowym Jorku. Śledzę wielkich projektantów, młodych projektantów, nowości w materiałach i skórach proponowane na targach, a trzeba zaznaczyć, że pracujemy z rocznym wyprzedzeniem. Z tych poszukiwań wyłania mi się zarys nowych projektów. Często zastanawiam się, co chciałabym nosić w następną wiosnę czy zimę. I w ten sposób powoli powstaje inspiracja na nową kolekcję. Następnie szukam nowości u producentów kopyt i obcasów, czasem zamawiamy kształty robione specjalnie dla nas. Producenci materiałów zwiastują, co będzie na rynku w nowym sezonie: jakie kolory będziemy nosić, druki, wzory. Kiedy już zgromadzę wszystkie informacje, zaczynamy rysować, dyskutować i omawiać wzory. Tak powstaje kolekcja. Następnym etapem jest przymiarka prototypów i mamy już gotowy produkt.
 
Obecnie Monika Nyzio przygotowuje się do sezonu wiosna 2017 i wybiera się na targi w Paryżu i Mediolanie.
Choć od 26 lat mieszka w Nowym Jorku, często odwiedza Rzeszów, gdzie dalej ma wielu przyjaciół, a przede wszystkim rodzinę. Nie  wyklucza, że kiedyś znowu będzie chciała pracować pod własnym szyldem. - Nie mówię nie - uśmiecha się projektantka.

KOMENTARZE

Reklama

Nadchodzi czas winobrania w podkarpackich winnicach

Lada dzień w większości podkarpackich winnic rozpocznie...

"Spójrz mi w oczy" we wrześniu w Rzeszowie

Minuta wystarczy – The World’s Biggest Eye Contact Experiment...

Prywatne fortece wokół Przemyśla

Przez pół wieku: w latach 1955 – 2005 Fort XII Werner w Żurawicy pod Przemyślem był wojskowym magazynem uzbrojenia i amunicji. Otoczony solidnym ogrodzeniem, pilnie strzeżony, pozostawał niedostępny dla osób postronnych...

Curry Me - orientalne smaki w centrum Rzeszowa

Z pozoru mały lokal we wnęce, w ścisłym centrum Rzeszowa. A w środku? Bogactwo smaku, zapachu i kultury orientu. Curry Me, restauracja, którą założył Cezar Łuniewski, miłośnik orientalnej kuchni...

"Tribute to Black". Pokaz mody Basi Olearki na TSLA EXPO 2018

Kocha modę i od lat konsekwentnie biegnie za swoimi marzeniami. 28 września najnowszy pokaz rzeszowskiej projektantki będzie można zobaczyć na Wieczorze VIP TSLA EXPO 2018. "Tribute...

Reklama

Koncert dla Psiej Wioski. Zbierają na budowę pierwszego domku

W Przemyskim Centrum Kultury i Nauki ZAMEK w Przemyślu w sobotę, 15 września br. odbędzie się charytatywny koncert na rzecz budowy Psiej Wioski. Jeśli sala będzie wypełniona...

Włoski dla początkujących. Za darmo we włoskiej restauracji w Rzeszowie

Od czwartku, 9 sierpnia w Rzeszowie rozpoczyna się darmowy kurs włoskiego od podstaw, podczas którego uczestnicy będą poznawać także z kulturę...

Lokalni twórcy wychodzą z pracowni na Targi Mody Made in Rzeszów

Trzynaście marek z branży fashion z Rzeszowa i okolic zaprezentuje swoje projekty podczas pierwszych Targów Mody Made in Rzeszów. W niedzielę, 12 sierpnia na placu...

Dziarski Barista. Z miłości do kawy w Rzeszowie

Rurki z makaronu, tonik espresso i tiramisu z niespodzianką. To tylko kilka propozycji, jakie znajdziemy w świeżo otwartej kawiarni Dziarski Barista tuż przy rzeszowskim Rynku. Lokal stworzony przez...

Pociągi sezonowe na Słowację, do Sandomierza i Zamościa do końca wakacji

Tylko do końca wakacji będą kursować pociągi sezonowe z Rzeszowa do trzech miast: Sandomierza, Zamościa oraz Medzilaborzec (Słowacja). Osoby...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 59

VIP Biznes&Styl Nr 59
w numerze m.in.:

• Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.