Reklama

Slavinia - modne ubrania spod Sanoka w stylu urban folk

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 16-08-2017

Od lewej Mateusz oraz Karolina Szałankiewicz Fot. Tadeusz Poźniak

Od lewej Mateusz oraz Karolina Szałankiewicz Fot. Tadeusz Poźniak

Z rodzinnych stron wyprowadzili się kilka lat temu. Ona z Beska, on z Mymonia koło Beska. Oboje trafili na studia  do Krakowa i… dopiero tam się poznali, choć całe dzieciństwo spędzili zaledwie dwa kilometry od siebie. Jeszcze większym zaskoczeniem był fakt, że mieli takie samo nazwisko. Wkrótce okazało się, że łączy ich coś więcej - to samo uczucie i plany na przyszłość. Po latach Karolina i Mateusz Szałankiewiczowie wrócili na Podkarpacie i w Mymoniu stworzyli markę odzieżową. Tak narodziła się Slavinia. Autorką barwnych projektów stylu ubran folk jest Karolina. Mateusz zajmuje się biznesem i promocją.

Ubran folk - tak w skrócie można określić styl ubrań tworzonych z pasją przez małżeństwo Szałankiewiczów. Bazą wyjściowa to dwa kolory - czerń i biel, oraz barwne, intensywne wzory nawiązujące do słowiańskich motywów ludowych. W połączeniu z wysokiej jakości tkaniną i luźnym krojem dają ubranie oryginalne i wygodne zarazem. Jak mówią twórcy marki, Slavinia to słowiańska tradycja w nowoczesnym wydaniu, która wprowadza naturalne motywy na polskie ulice, pozwala wyróżnić się z tłumu i wyrazić siebie. - Nie kopiujemy ludowych wzorów - zastrzega Karolina Szałankiewicz. - Grafiki na naszych ubraniach to moje wariacje na temat form rękodzielniczych wzorów ludowych.

Najpierw zdobyli doświadczenie w pracy dla korporacji

W rodzinne strony wrócili po kilku latach bogatsi o doświadczenia zawodowe oraz z dojrzalszym spojrzeniem na życie. Karolina studiowała architekturę na Politechnice Krakowskiej, Mateusz - ekonomię międzynarodową na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz podyplomowo public relations. Mateusz znalazł pracę w norweskim banku, ale dla Karoliny, jak i większości architektów, rynek pracy nie był w tamtym czasie łaskawy. Dlatego aplikowała do Stedman Blower Architects - cenionego angielskiego biura pod Londynem, cieszącego się ponad 100-letnią tradycją. Dostała się i wyjechała. Dla absolwentki z Polski praca w tym biurze była dużym wyróżnieniem i szansą na zdobycie praktyki poza granicami kraju.

- Do dziś czerpię z doświadczenia, jakie tam zdobyłam, ponieważ przekrojowa realizowanych zadań była bardzo duża. Pracowaliśmy tam głównie nad zabytkami konserwatorskimi, co teraz procentuje, gdyż otrzymuję zlecenia, które wymagają wiedzy, jaką zdobyłam właśnie w Farnham - mówi Karolina, która jest także właścicielką biura architektonicznego.

Mateusz raz w miesiącu latał na weekend do Karoliny, ale rozłąka nie była łatwa, a na dłuższą metę okazała się męcząca. Kiedy otrzymał pracę m.in. w fundacji związanej z Stedman Blower Architects, zrezygnował z pracy w banku w Krakowie i dołączył do Karoliny. Wspólnie zamieszkali w Farnham, które nazywają „Hobbitowem”. Karolina do dziś z zachwytem wspomina tamtejszą architekturę, stawiającą przede wszystkim na recykling. Mateusz zajął się realizacją projektu prowadzonego przez fundację i pomagał w stworzeniu wystawy przedstawiającej budynki po rewitalizacjach. Zaproponował, by na wystawie pokazano architekturę Krakowa i tak zaczęła się współpraca biura Stedman Blower Architects z Krakowem, która między trwa do dziś.

Mimo że życie w Anglii dawało wiele możliwości, Karolina i Mateusz nie czuli się tam jak u sobie. Oboje wiedzieli, że ich emigracja jest tymczasowa, a decyzję o powrocie do Polski przyspieszyła decyzja o ślubie. Mieli gdzie wracać, bo w Mymoniu do ich dyspozycji był jeden dom agroturystyczny należący do rodziny Mateusza. Powrót w rodzinne strony sprawił, że Mateusz wrócił do pracy w bankowości, natomiast Karolinie pozwolił na upragnione studia na Uniwersytecie Ludowym w Woli Sękowej, o których zawsze marzyła, ale odkładała je na przyszłość. - Podczas studiów obudziła się we mnie świadomość sztuki słowiańskiej jako niesamowitego tworu ludzkiego - przyznaje.

Sięgnęli do folkloru słowiańskiego i po swoje umiejętności

Reklama

Wtedy pojawiła się pierwsza myśl o Slavinii, która, jak mówi Mateusz, jest połączeniem umiejętności obojga. Karolina jest kreatywna, mocno się inspiruje i ma potrzebę wyrażania kreacji; Mateusz jest pragmatyczny. - Chcieliśmy mieć coś własnego, coś, co może powstać szybciej niż projekt architektoniczny, który jest procesem bardzo złożonym i długotrwałym. Coś przyjemnego, z czym moglibyśmy wyjść do innych ludzi - wyjaśnia Karolina. - W tym czasie obserwowaliśmy w Polsce zwrot ku własnej kulturze i tożsamości, ale absolutnie nie chcieliśmy tworzyć odzieży patriotycznej.

Sięgnęli głębiej, do folkloru słowiańskiego, który taka mocno zainspirowała Karolinę na studiach w Woli Sękowej. Folkloru w nowym wydaniu. - Kultura ludowa wcale nie musi wiązać się z wsią i cepelią. Zależało nam na tym, aby ją promować i szerzyć, aby weszła do miast i na chodniki i by nie była dosłowna – tłumaczy Karolina Szałankiewicz.

Z tradycji słowiańskiej czerpią garściami, co wyraża już sama nazwa marki. Slavinia bazuje na dwóch bazach kolorystycznych - bieli i czerni, które nawiązują do cykliczności życia; dnia i nocy, jasności i mroku, oraz na czterech jaskrawych kolorach. Różowy - jest wariacją na temat czerwonego używanego w hafcie krzyżykowym, określającego ziemię. Żółty - nawiązuje do słońca, zielony - do natury, niebieski - wody.  Tworząc wzory na bluzy i t-shirty, Karolina inspirowała się gerdanami, krywulkami, biżuterią koralikową, haftem krzyżykowym, wzorami Bojków, Łemków i Hucułów. Motywy na ubraniach Slavinii są wariacją na temat słowiańskich wzorów.

- Zależało nam, aby osoby noszące naszą odzież, wyróżniały się na ulicach - dodaje Mateusz. - Mieliśmy mocny przekaz, nie chcieliśmy robić odzieży dla odzieży, sztuki dla sztuki i biznesu dla biznesu – uzupełnia Karolina.

 Urban folk na ulicach polskich miast

Firmę założyli w lipcu 2016. Sklep internetowy wystartował kilka miesięcy później, 30 listopada. Wszystkie modele i wzory ubrań projektuje Karolina, za szycie i nadruk aplikacji odpowiedzialny jest podwykonawca. Mateusz zajmuje się biznesem, promocją i marketingiem marki. Największą uwagę przykładają do jakości, każdy element, z którego powstaje ubrania, pochodzi z Polski. Wybrali tkaninę ich zdaniem najlepszą, lekką, niepochłaniającą wilgoci. Kroje są luźne, pozwalające czuć się swobodnie.

Do ostatniej kampanii reklamowej zaprosili Ewę Niespodzianą i Kamila Popławskiego, uczestników popularnego programu Top Model, którzy w krakowskich wnętrzach pozowali w ubraniach zaprojektowanych przez Karolinę. - Pierwsza sesja realizowana była w naturalnych plenerach, dlatego drugą sesją chcieliśmy wprowadzić tradycję folkloru do miast i spopularyzować ją wśród mieszkańców miast - podkreśla Mateusz.

Gotowe ubrania, uszyte w rzeszowskiej szwalni, trafiają do domu w Mymoniu, w którym mieści się siedziba marki, biuro architektoniczne Karoliny oraz agroturystyka. Dom jest także centrum logistycznym, skąd paczki wysyłane są do klientów. - Nie przesadzam, gdy mówię, że ubrania wysyłamy z czystym beskidzkim powietrzem - śmieje się Mateusz.

Będzie więcej ubrań. W przyszłości

W ofercie Slavinii znajdują się t-shirty, bluzy i bluzki dla niej i dla niego, ale klienci już dopytują się o kolejne ubrania. Kobiety naciskają na sukienki i spódnice. - Każda opinia i sugestia od klienta jest dla nas bardzo cenna, ale my ostrożnie podchodzimy do biznesu - przyznaje Mateusz. - Oczywiście, mamy sporo pomysłów na poszerzenie oferty, zwłaszcza że Karolina stworzyła mnóstwo wzorów, których jeszcze nie wykorzystaliśmy.

- Od początku wiedzieliśmy, że nie możemy konkurować ceną. Zainwestowaliśmy w jakość i ideę. Nasze ubrania są w całości kontrolowane przez nas, począwszy od najmniejszego elementu. To dla nas bardzo ważne, bo gdy wysyłam paczkę do klienta, jestem spokojny o jakość - dodaje Mateusz. - Nasz produkt jest w stu procentach polski i jesteśmy z tego dumni.

W ubraniach Slavinii chętnie pokazują się muzycy z zespołu Lelek i Cukierki oraz część składu z Kapeli ze Wsi Warszawa, ale marzeniem twórców marki jest, by Slavinię można było zobaczyć na ulicach polskich miast. - Choć firma dopiero osadza się na rynku, już dobrze się rozwija, o czym świadczą miesięczne wyniki - przyznają. - Wszyscy przestrzegali nas przed wakacjami jako najgorszym okresie w biznesie, ale my zupełnie tego nie odczuliśmy.

KOMENTARZE

Powrót Beksińskiego - galeria w sanockim Zamku

W odbudowanym, południowym skrzydle sanockiego Zamku powstała...

Rynek Galicyjski w Sanoku

Po pięćdziesięciu latach dyskusji i snucia projektów w Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku otwarto...

Ice speedway - starcie lodowych gigantów

To będzie widowisko jakich w Polsce jeszcze nie było. W pięknej, zimowej...

Orkiestra Owsiaka gra dla najmłodszych i najstarszych

To XXI finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która ma grać do końca świata i o jeden dzień dłużej. Tak zapowiedział Jurek Owsiak, zaczynając znacznie skromniej 3 stycznia 1993...

Pierwsza książka dla maluszka w prezencie

Kobiety, które w najbliższym czasie urodzą dzieci, otrzymają prezent ? multimedialny pakiet zawierający publikację "Pierwsza Książka Mojego Dziecka" z wierszykami dla maluszków oraz film "Jak kochać dziecko?"...

zobacz więcej
Reklama

Rzeszów nocą. Galeria fotografii

Jak bardzo w ostatnich latach zmienił się Rzeszów widać zwłaszcza z lotu ptaka...

Podkarpackie na wakacje

Przyjezdni, ale i miejscowi mogą zobaczyć dziś w naszym regionie dużo więcej niż wczoraj. I nie chodzi...

6 najpiękniejszych zdjęć Podkarpacia wiosną

Zdjęcie z widokiem na otulony mgłami XIX-wieczny kościół w Brzyskach wygrało konkurs "Podkarpackie ulubione – cztery pory roku – wiosna", organizowany przez Podkarpacką Regionalną Organizację Turystyczną...

Duch Mycielskich wciąż błąka się po pałacu w Wiśniowej

Polska gościnność, europejska kultura - mówiono o domu rodziny Mycielskich w Wiśniowej. Do ich galicyjskiego dworu niedaleko Strzyżowa na początku XX wieku zjeżdżali znakomici...

Baseny już otwarte. Do niedzieli można pływać za darmo

W czwartek zostanie otwarty wyremontowany kompleks basenów ROSIR. Do niedzieli wstęp na kąpielisko będzie bezpłatny. Do 31 maja baseny będą czynne od godz. 10 do 18, a od 1 czerwca...

Reklama

Musical "Mamma Mia!" w Filharmonii Podkarpackiej!

Akademia Aktorska "Artysta" zakończy rok szkolny musicalem "Mamma Mia!". Światowy hit z przebojami Abby zostanie wystawiony w czterokrotnie w Filharmonii Podkarpackiej, 16 i 17 czerwca. Przewidywane są...

Ruszył sezon lotów czarterowych z Jasionki. Gdzie na letni wypoczynek?

W Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka ruszył sezon lotów czarterowych. Pasażerowie w tym roku mogą polecieć bezpośrednio do Grecji, Turcji, Bułgarii oraz...

K. Paluch Wooden Bags. Drewniane dzieła sztuki

Model NR-03 składa się z ok. 600 elementów, w tym 250 pierścieni, które Krzysztof Paluch robi i szlifuje sam z aluminiowej rurki. Potem każdy z 250 pierścieni skleja do siebie klejem dwuskładnikowym...

Rzeszowska Żwirownia od soboty już otwarta!

Piękna, upalna czerwcowa pogoda tylko sprzyja inauguracji miejskiego kąpieliska przy ulicy Kwiatkowskiego w Rzeszowie. Od soboty można pływać i opalać się na popularnej Żwirowni. Za bilety zapłacimy podobnie...

Otwarcie basenów w Boguchwale w weekend 23-24 czerwca

Kompleks basenów kąpielowych w Boguchwale zostanie otwarty w sobotę, 23 czerwca. W tygodniu z kąpielisk i innych atrakcji będzie można korzystać w godz. 10.00 do 19.00, natomiast w soboty...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.