Reklama

Kaplica Oświęcimów - krośnieńskie arcydzieło

A A A
Antoni Adamski

Dodano: 12-10-2018

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

W 370 lat od chwili powstania rozpoczęło się odnawianie kaplicy Oświęcimów przy kościele OO. Franciszkanów w Krośnie. Wybitne dzieło architektury - otoczone legendą tragicznej miłości fundatora do przyrodniej siostry - jest wciąż zbyt mało znanym zabytkiem nie tylko regionalnego, lecz także ogólnopolskiego dziedzictwa.

 

Bryła kaplicy widoczna jest już z daleka, na lewo od fasady głównej świątyni. Wejście z nawy bocznej  obramowano wielkim barokowym portalem. Tablica fundacyjna z czarnego marmuru informuje, iż została postawiona „ku wiecznej pamiątce Anny z Kunowy Oświęcimownie - najukochańszej siostrze; wielce żałosny stroskany brat Stanisław z Kunowy  Oświęcim, dworzanin Najjaśniejszego Władysława IV króla Polskiego i Szwedzkiego na znak wiekuistej i ze śmiercią samą nieustającej miłości, pogrążony w smutku i żalu”. Czytając ten napis stoimy  nad wejściem do krypty grobowej, w której centralne miejsce zajmują stojące obok siebie trumny rodzeństwa. Choć jest to kaplica rodowa,  pozostali członkowie familii pozostają na drugim planie. Wnętrze kaplicy lśni przebogatą sztukaterią w odcieniu kości słoniowej.  Kontrastują z nią  żywe barwy obrazów. Poczesne miejsce zajmują naturalnej wielkości portrety Anny i Stanisława w wystawnych strojach dworskich. Z postawy fundatora bije duma zaprawionego w bojach rycerza, dyplomaty królewskiego, człowieka światowego znającego najważniejsze dwory Europy. Twarz Anny przyciąga uwagę nieprzeciętną, delikatną urodą i niemal niedostrzegalnym wyrazem smutku.

Portrety pozostałych członków rodu: rodziców fundatora oraz jego brata, są skromniejszych rozmiarów i mają charakter bardziej konwencjonalny. Wizerunki  Oświęcimów powtórzone zostały w obrazie ołtarzowym. Są oni świadkami cudu wskrzeszenia Piotrowina przez świętego Stanisława, biskupa krakowskiego, i wraz z Matką Boską patrona kaplicy. Wyeksponowane zostały postaci fundatora wraz z piękną, zadumaną siostrą; ich rodzice pobożnie klęczą na drugim planie. Portrety – na przekór śmierci - zajmują w ramach kompozycji tyle samo miejsca co ołtarzowa scena religijna. Malarstwo w kaplicy zastąpiło w okresie wczesnego baroku wcześniejsze kamienne nagrobki możnowładców wmurowane w ściany prezbiterium i naw franciszkańskiego kościoła. Po raz pierwszy na taką skalę zastosowana została odmienna  koncepcja artystyczna. Cała kaplica - jej wystrój i wyposażenie - eksponują chwałę możnego rodu. 

Po lewej Stanisław z Kunowy Oświęcim, Po prawej Anna z Kunowy Oświęcim Fot. Tadeusz Poźniak

Wizerunki Oświęcimów przypisywane są Bartłomiejowi Stroblowi, wybitnemu malarzowi gdańskiemu. Wg najnowszych informacji, autorem może być czeski malarz Mathias Czwiczek (działający w I poł. XVII w.) Autorem sztukaterii jest Jan Chrzciciel Falconi, włoski artysta pracujący w Polsce w latach 1630 - 60 m.in., w kaplicy Wazów na Wawelu oraz w innych kaplicach kościołów krakowskich i lubelskich, w  kolegiacie w Klimontowie, na zamku w Podhorcach i w prezbiterium kościoła  św. Krzyża w Rzeszowie.

Sztukaterie w Krośnie stanowią eleganckie ramy dla rodowych portretów. Nad każdym z nich umieszczono bogate tarcze herbowe. Wyżej  widnieje fryz z panopliów - tak aktualny w pełnej wojen epoce. Oglądamy na fryzie armaty spoczywające na lawetach, kule, beczki z prochem - na wojskowych bębnach skończywszy. To aluzja do „rycerskich przewag” Stanisława.            

Charakterystyczne, iż inne krośnieńskie dzieło sztuki usytuowane w innym miejscu podobne panoplia eksponuje – lecz tym razem jako obraz marności i śmierci. Na przejmującej kompozycji „Memento mori” w krośnieńskiej farze oglądamy: armaty z kulami, trąby, kotły, bębny i piszczałki, buzdrygan skrzyżowany z chorągwią i półpancerz wraz z hełmem. Widzimy także cały przemarsz wojska. Wszystko to wokół wizerunku rozkładających się zwłok z wyżeranymi przez robactwo wnętrznościami. W barokowej epoce kontrastów tak przedstawiona została  druga strona wojennej sławy i chwały, która przemija obracając bohaterów w proch. Wracajmy jednak do sztukaterii kaplicy Oświęcimów.

Wspaniała dekoracja stiukowa jest niepowtarzalnym dziełem geniuszu J.Ch. Falconiego. Największe bogactwo i piękno kryje czasza kopuły: ornamenty stiukowe zdają się tańczyć, wirować. Wrażenie to potęguje światło z okien latarni i anioły w roztańczonych pozach, dźwigające na swych głowach kosze pełne owoców fig lub granatów. Owoce figi – częsty motyw większości sztukaterii Falconiego – były atrybutem Ducha Świętego.  Owoc granatu symbolizuje Kościół, a także pełnię ludzkiego życia. Każdy anioł jest inny, z odmiennym wyrazem twarzy, pomiędzy nimi maszkarony powstałe z pozawijanych wolut i wici roślinnych, wyrastających jedne z drugich, girlandy kwiatów, ślimaki, woluty, karbowane chusty. Dynamiczne przestrzenie, mięsiste, światłocieniowe - zdawałoby się wychodzące ze ściany - kontrastują z płaskimi i spokojnymi tłami kartuszy. Czasza kopuły tonie w pięknej, szlachetnej, ugrowo-szarej tonacji.

Kaplica powstawała niezwykle szybko. 13 stycznia 1647 zmarła Anna. W lutym tego roku jej brat powziął decyzję o budowie; zlecenie otrzymał Vincenzo Petroni, pochodzący z Mediolanu architekt królewski. [Jest on równocześnie  autorem mauzoleum rodziny Porcjuszów: podwójnej kaplicy świętych Piotra i Pawła przy krośnieńskiej farze (1641-46). Tu także poniżej  bogato zdobionej sztukateriami kopuły znajdziemy obrazy z wizerunkami fundatora i jego rodziny.] W październiku 1647 Stanisław Oświęcim przywiózł do Krosna Jana Chrzciciela Falconiego, który pracował wówczas przy dekorowaniu kolegiaty w Klimontowie. Wykonanie stiuków w kaplicy Oświęcimów zajęła mu równo rok. W październiku 1648  przekazano budowlę zakonowi franciszkanów.

 Fot. Tadeusz Poźniak

Eksponowane miejsce jakie zajmują Anna i Stanisław we wnętrzu kaplicy (ich portrety oraz wizerunki powtórzone na poczesnym miejscu w obrazie ołtarzowym) oraz w krypcie (dwie stojące obok siebie trumny na środku tego pomieszczenia) poparte zostały cytowanym napisem fundacyjnym w portalu nad wejściem do kaplicy.  Dały one początek legendzie o  tragicznej miłości brata do  siostry. Stanisław (urodził się po 1605 – zmarł w 1657) herbu Radwan był znamienitą postacią swoich czasów: żołnierzem i dyplomatą. Łowczy sanocki, dworzanin Władysława IV, a później Jana Kazimierza, pozostawił po sobie diariusz z lat 1643-51 (wydany w 1907). Po ukończeniu kolegium jezuickiego w Jarosławiu brał udział w wojnach ze Szwedami (od 1626), z Rosją (1633), Turcją, Tatarami i Kozakami. Został marszałkiem dworu hetmana wielkiego koronnego Stanisława Koniecpolskiego. Za jego poparciem król Władysław IV powierzał mu ważne misje dyplomatyczne na najważniejszych dworach europejskich.

Reklama

Legenda nieszczęśliwej miłości Stanisława i Anny przetrwała dwa stulecia, gdy opisał ją Żegota Pauli w „Starożytnościach galicyjskich” wydanych we Lwowie w 1840: „ ...obraz ukochanej siostry Anny ciągle mu [Stanisławowi] tkwił w pamięci. Przywiązanie bowiem braterskie wieku dziecięcego, wzmogło się z latami dość dziwnym sposobem w czysty płomień miłości; któremu jednakowoż prawo kościelne wzbraniające ślubów małżeńskich między rodzeństwem, silną stawiało zaporę...Stroskany i rozpaczający Stanisław udaje się do Rzymu,  gdzie w osobistem pozwoleniu Papieża, ostatniej szuka nadzieji. Tam uzyskuje zezwolenie Ojca Śgo na zawarcie ślubów małżeńskich. Szczęśliwy kochanek  upojony radością, donosi tę wesołą nowinę Annie tęskniącej, która również pozbawiona nadziei tak gwałtownemu wzruszeniu radości uległa, iż wskutek onego nagle padła ofiarą śmierci, w najpiękniejszej chwili życia swego”. Na próżno ojciec Innocenty Nycz, przełożony klasztoru, napisał w 1873 r. broszurę  pokazującą, iż rzekoma miłość nie miała nic wspólnego z faktami historycznymi.

Legenda nieszczęśliwej miłości rozkwitła w okresie romantyzmu, a później na nowo na przełomie XIX/XX stuleci. Stanisław Jaszowski wydał na ten temat powieść historyczną (1829). Jan Matejko w czasie pobytu w Krośnie wykonał rysunek krypty, w której spoczęły trumny Stanisława i Anny  (reprodukowany w „Tygodniku Ilustrowanym”w1865 r.) W dramacie Mikołaja Bołoz-Antoniewicza tryumfy święciła wielka aktorka europejska i amerykańska Helena Modrzejewska. Opublikowano z okazji scenicznej prezentacji dramatu drugie jego wydanie ozdobiono ilustracjami Artura Grottgera (Wiedeń 1873). Znany krośnieński malarz Stanisław Bergman przedstawił na płótnie Stanisława rozpaczającego przy zwłokach swej umiłowanej (1888 r.).  Pod wpływem obrazu oglądanego w galerii Muzeum Narodowego w krakowskich Sukiennicach Mieczysław Karłowicz napisał poemat symfoniczny „Stanisław i Anna Oświęcimowie”(1907). Kompozytor podjął ten temat pod wpływej miłości do swej ciotecznej siostry. Przez cały wiek XIX kryptę odwiedzały rzesze ciekawskich, dla których walory artystyczne kaplicy miały zapewne drugorzędne znaczenie. Patrzyli w wycięte w trumnie Anny okienko. Każdy chciał zabrać sobie coś na pamiątkę tak, iż w końcu specjalna komisja konserwatorska wraz z udziałem władz miejskich zamknęła i opieczętowała trumny (1869).

Każdy, kto był w Weronie i oglądał podwórze pałacu z balkonem, z którego Julia słuchała wyznań Romea, wie, na czym polega koszmar kultury masowej. Każda z cegieł budowli upstrzona jest grafitti z monogramami współczesnych zakochanych oraz przylepioną obok  gumą do żucia. Na szczęście w dzisiejszych czasach  miłość  Stanisława i Anny nie stanowi już sensacji. Jest co najwyżej przedmiotem zainteresowania wybitnych poetów (np. Miron Białoszewski, Ballada krośnieńska w tomie: „Obroty rzeczy”). I to jest szansa dla kaplicy Oświęcimów. Stała się  ona dziś nie tyle miejscem pochówku rzekomo nieszczęśliwej pary (to sprawa obecnie drugorzędna), lecz jedną  z najwspanialszych w kraju pereł architektury wczesnobarokowej.

Wcześniej kaplica przejść musi długi i pracochłonny proces konserwatorski. Jak powiedział nam Przemysław Michalski, konserwator dzieł sztuki prowadzący prace, kaplica była odnawiana trzy razy. Po raz pierwszy w XVIII stuleciu. Po raz drugi w latach1890-91 przez znanego miejscowego rzeźbiarza Andrzeja Lenika. Musiał on odtworzyć pewną partię sztukaterii w górnej części kopuły, która odpadła prawdopodobnie z powodu przecieków w oknach latarni. Po raz trzeci wnętrze było starannie odnowione 35 lat temu /1981-83/ przez Pracownie Konserwacji Zabytków - zespół R. Dawidziaka i A. Pajorskiej. 

 Fot. Tadeusz Poźniak

Masa sztukatorska, to zasadniczo gips z klejem glutynowym, z dodatkiem wapna, wapiennego kruszywa i węgla drzewnego, wzmocniona konstrukcyjnie metalowymi kotwami, po każdej renowacji była pokrywana nową pobiałą. PKZ usunęły obie poprzednie warstwy. Wykonano podklejenie, uzupełnienie i rekonstrukcję sztukaterii, a całość pokryto ponownie pobiałą, która jest podczas obecnie prowadzonych prac usuwana. Obecnie trwa I etap robót: oczyszczenie dekoracji kopuły do gzymsu wieńczącego. Planowane są jeszcze dwa etapy konserwacji sztukaterii: II-strefa środkowa oraz III - ściany. W IV etapie przeprowadzona zostanie konserwacja ołtarza pochodzącego z końca XIX w. (z barokowym obrazem), a w V etapie – odnowiony będzie: komplet obrazów olejnych oraz prowadzący do kaplicy marmurowy portal z elementami stiukowymi. Od niedawna trwa czyszczenie dekoracji kopuły. Zostało ono poprzedzone pełną konserwacją kamiennej latarni od strony zewnętrznej od kwietnia do czerwca br. Okna latarni zdemontowano i założono nowe ramki ołowiane, uszczelniono także połączenie pomiędzy kamienną podstawą latarni a blachą miedzianą dachu kaplicy.

- Odnawianie sztukaterii całej kaplicy będzie trwało do końca roku 2020 – przewiduje Przemysław Michalski.

Kolejny problem stwarza konserwacja obrazów, które wyszły spod pędzla pierwszorzędnych mistrzów epoki wczesnego baroku. Płótno ołtarzowe przypisywane jest Janowi Tricjuszowi, nadwornemu malarzowi królów: Michała Korybuta Wiśniowieckiego oraz Jana III Sobieskiego. Portrety Stanisława i Anny mają być dziełem wspomnianego Czecha - Mathiasa Czwiczka, bądź Bartłomieja Strobla, artysty gdańskiego, świetnego portrecisty koronowanych głów i możnowładców. Działał on także na dworach Habsburgów w Wiedniu i Pradze, zaś w Polsce - także w Elblągu i Toruniu. Stan obrazów - pokrytych zabrudzeniami i zmatowiałym werniksem - nie pozwalają na badania ich autorstwa. Widać tylko, iż są to dzieła nieprzeciętnej klasy. (Pozostałe wizerunki rodziny Oświęcimów wydają się raczej pracami malarzy cechowych.) Malarstwo będzie odnawianie za kilka lat. Narazie na wszystko brakuje funduszy.

Gospodarz klasztoru - ojciec gwardian  Krzysztof Janas poinformował, iż w tym roku sztukateria konserwowana jest z ofiar anonimowych sponsorów, a także z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego oraz Urzędu Miejskiego w Krośnie. Wniosek źle ze względów formalnych wypełniony sprawił, iż Wojewódzki Konserwator Zabytków w Przemyślu w ogóle go nie rozpatrywał. Tymczasem zabytek tej klasy to sprawa ogólnopolska, a nie tylko krośnieńska.


Powstał Komitet Odrestaurowania Kaplicy Oświęcimów (KOKO), który prosi o wpłaty na numer konta: 32 8642 1083 2002 8311 9697 0001

Pisząc tekst, korzystałem m.in. z przewodników po Krośnie z 1995 (praca zbiorowa) i z 2005 roku (autorstwa Grzegorza Kubala); ks. Innocenty Nycz „Prawdziwa historyczna wiadomość...”, Krosno 1873 (reprint); „Kościół farny we Krośnie...”, Krosno 1997; „Kościół i klasztor franciszkański w Krośnie...”, Krosno 1998 (artykuły Jana Samka i Bożeny Weber).

KOMENTARZE

Plakacista z Krosna

Mirosław Rymar z Krosna, który projektuje plakaty nie mające szansy na druk. Możemy obejrzeć je na wystawie...

Miasto Szkła w Krośnie

Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie to program unikalny. Poprzez nawiązanie do tradycyjnej lokalnej...

Co planują podkarpackie miasta w 2013 roku

Remonty i budowy dróg to wciąż najważniejsze punkty w budżetach największych podkarpackich miast na rok 2013. Ale miasta planują też sporo inwestycji, które mają np. zwiększyć ich atrakcyjność turystyczną...

Orkiestra Owsiaka gra dla najmłodszych i najstarszych

To XXI finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która ma grać do końca świata i o jeden dzień dłużej. Tak zapowiedział Jurek Owsiak, zaczynając znacznie skromniej 3 stycznia 1993...

zobacz więcej
Reklama

Nadchodzi czas winobrania w podkarpackich winnicach

Lada dzień w większości podkarpackich winnic rozpocznie...

"Stolarnia" - moc smaków. Restauracja w dębowym drewnie wyrzeźbiona

Szlak Kulinarny Podkarpacki Smaki został określony przez National Geogrphic jednym z "7 Nowych Cudów Polski". W małej, niepozornej restauracji "Stolarnia" w...

"Tribute to Black". Pokaz mody Basi Olearki na TSLA EXPO 2018

Kocha modę i od lat konsekwentnie biegnie za swoimi marzeniami. 28 września najnowszy pokaz rzeszowskiej projektantki będzie można zobaczyć na Wieczorze VIP TSLA EXPO 2018. "Tribute...

"Spójrz mi w oczy" we wrześniu w Rzeszowie

Minuta wystarczy – The World’s Biggest Eye Contact Experiment 2018 w Rzeszowie! Wydarzenie światowego Eye Contact zostało zainicjowane przez The Liberators International po raz pierwszy w 2015 roku, w 156 miastach...

Reklama

Koncert dla Psiej Wioski. Zbierają na budowę pierwszego domku

W Przemyskim Centrum Kultury i Nauki ZAMEK w Przemyślu w sobotę, 15 września br. odbędzie się charytatywny koncert na rzecz budowy Psiej Wioski. Jeśli sala będzie wypełniona...

Spotkanie na pasterskim szlaku w Chacie nad Wisłokiem i w Bacówce u Franosa

W sobotę i niedzielę 6-7 października w Beskidzie Niskim pasterska impreza. "Wołoska koliba, czyli folkowe spotkanie na pasterskim szlaku" to czas...

Pociągi sezonowe na Słowację, do Sandomierza i Zamościa do końca wakacji

Tylko do końca wakacji będą kursować pociągi sezonowe z Rzeszowa do trzech miast: Sandomierza, Zamościa oraz Medzilaborzec (Słowacja). Osoby...

Targi TSLA EXPO pełne atrakcji dla rodzin z dziećmi i fanów motoryzacji

Kongres i Targi TSLA Expo to nie tylko panele dyskusyjne z udziałem branżowych ekspertów i zaproszonych gości oraz spotkania biznesowe. Organizatorzy...

"Tribute to Black" Basi Olearki na TSLA EXPO 2018

Pokaz mody "Tribute to Black" Basi Olearki był jednym z najważniejszych, a na pewno najpiękniejszym wydarzeniem na Wieczorze VIP, który zwieńczył pierwszy dzień Kongresu i Targów TSLA EXPO 2018...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 59

VIP Biznes&Styl Nr 59
w numerze m.in.:

• Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.