Reklama

Meble.pl - bo z rodziną najlepiej wychodzi się ... w biznesie

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 27-04-2016

Stanisław i Jarosław Czarnik. Fot. Tadeusz Poźniak

Stanisław i Jarosław Czarnik. Fot. Tadeusz Poźniak

 
Po zmianach ustrojowych Stanisław Czarnik stracił pracę w przedsiębiorstwie, w którym pracował przez 20 lat. W 1990 roku wraz z trzema kolegami założył firmę Czarnik, która sprowadzała do polski traki Wood Mizer, a potem stopniowo rozszerzała działalność, aż przerosła ją spółka-córka Meble.pl S.A. Ta, założona przez syna Jarosława, skupia dziś kilka serwisów internetowych związanych z branżą wnętrzarską, a rok temu postanowiła zmienić działalność z reklamowej na sektor e-commerce, pozwalając klientom na zakup mebli, akcesoriów, laminatów oraz materiałów do produkcji mebli. Syn i ojciec przyznają jednak zgodnie, że ten biznes nigdy by się nie udał, gdyby w 2003 roku Jarosław nie uwierzył w moc Internetu i nie kupił domeny za 50 tys. zł. Bardzo duże w tamtym czasie pieniądze.
 
Syn Stanisława Czarnika, Jarosław, uwierzył w możliwości Internetu, kiedy ten w Polsce jeszcze raczkował. Tak powstała spółka Meble.pl, która przez pierwsze lata była nierentowna, a dziś zatrudnia w Rzeszowie ponad 130 osób i ma ambicje zdobywać rynek europejski. Meble.pl przerosła spółka-matkę, która zatrudnia siedem osób i tak jak 25 lat temu jest punktem dilerskim i serwisowym firmy Wood Mizer. W rodzinnym biznesie pracuje Stanisław Czarnik z żoną oraz jego syn Jarosław z żoną i dwiema córkami.  - Przez tyle lat prowadzenia biznesu potrafimy się dogadać, co wcale nie jest proste w przypadku firm rodzinnych -  zaznacza Jarosław Czarnik.
 
Od tartaku po branżę e-commerce
 
Stanisław Czarnik założył firmę wraz z dwoma kolegami z rodzinnej Kąkolówki, po tym jak zostało rozwiązane państwowe przedsiębiorstwo, w którym przez ponad 20 lat pracował. Firma otrzymała nazwę Czarnik, bo tak nazywali się wszyscy trzej wspólnicy. - Nie byliśmy spokrewnieni - przyznaje Stanisław Czarnik. - Prowadzenie działalności było trudne, bo do tej pory o nic nie musieliśmy się troszczyć, mieliśmy pracę i pensje. Po założeniu firmy o wszystko musieliśmy zadbać sami. 
 
Spółka Czarnik od początku była związana z firmą Wood Mizer, znanym producentem traków. To nie przypadek - pan Stanisław wraz z jednym ze wspólników, pracował przez pewien czas w USA u Jerzego Hajduczyka, który w 1990 roku sprowadził traki do Polski. Firma Czarnik pierwotnie była jedynym punktem dilerskim i serwisowym Wood Mizera w Polsce. - Pamiętam jak dziś, gdy w drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, Jerzy Hajduczyk zadzwonił do mnie z informacją, że przejeżdżając przez Kanadę, zobaczył małą maszynę, która świetnie radziła sobie z dużym drzewem. Przysłał mi kasetę video, żebym pokazał tartacznikom pracę tej maszyny. Ciężko było ich przekonać, zresztą sam nie wierzyłem, jak zobaczyłem pracę Wood Mizera - wspomina Stanisław Czarnik.
 
Firma wzięła kredyt 30 tys. USD i zakupiła własny trak, zajęła się produkcją drewna. Tartak bardzo szybko się rozwijał. W latach 1991 - 2001 firma Czarnik świadczyła usługi dla największych firm budowlanych i była największym tego typu przedsiębiorstwem w regionie. Handlowała też sklejkami i pytami OSB. Miała również epizod w budowie domów: wybudowała na rzeszowskiej Baranówce dziewięć domów w zabudowie szeregowej w technologii szkieletu drewnianego, w typowym amerykańskim systemie budownictwa (konstrukcja drewniana, płyty OSB, wełna mineralna, gont bitumiczny, siding). W 1998 roku zatrudniała już 70 pracowników. W tym samym roku z firmy odszedł pierwszy wspólnik, w 2001 roku - drugi. Wtedy do firmy jako współwłaściciel wszedł syn pana Stanisława, Jarosław. 
 
Nauka biznesu w tartaku i na wózku widłowym
 
Miał już spore doświadczenie, bo karierę w biznesie zaczynał w wieku 18 lat, dorabiając sobie w firmie ojca. Dwa lata później został pracownikiem fizycznym w tartaku. - Miałem szczęście pracować na wszystkich stanowiskach w firmie, od sprzątacza, pomocnika operatora maszyny, przez operatora wózka widłowego do manipulatora surowca. Po kilku latach zdobyłem posadę majstra. Dzięki temu wiem, jak wygląda praca, zwłaszcza fizyczna, na wielu stanowiskach w mojej firmie - mówi Jarosław Czarnik.
 
Jarosław szukał nowego pomysłu na biznes. Najpierw postanowił rozszerzyć działalność o produkcję mebli na zamówienie. Ponieważ interesował się dopiero raczkującym w Polsce Internetem, postanowił kupić domenę, która miała promować wyroby meblarskie. - Dowiedziałem się, kto jest właścicielem domeny meble.pl i w 2003 roku odkupiłem ją na rynku wtórnym za niemałą cenę, bo ok. 50 tysięcy złotych. To była wielka inwestycja, choć mój tato nie do końca wiedział o co chodzi, bo z Warszawy przywiozłem jedynie kartkę papieru - wspomina prezes firmy Meble.pl S.A.
 
Zakup domeny siłą napędową biznesu
 
Reklama
Zakup ten okazał się punktem zwrotnym w rozwoju biznesu. Zamówienia na meble spływały z całej Polski, a gdy zaczęły nadchodzić zamówienia z Londynu, właściciel domeny zrozumiał, jak duży tkwi w niej potencjał. - Stwierdziłem, że skoro taką małą firmę znalazł ktoś w Londynie, szkoda wykorzystywać domenę jedynie do promocji lokalnej działalności. Postanowiłem zbudować serwis reklamowy, w którym właściciele firm meblowych mogliby prezentować na nim swoją ofertę. W ten sposób w 2004 roku powstał serwis Meble.pl i zaczął się dość szybko rozwijać - przyznaje Jarosław Czarnik. 
 
Przez dwa i pół roku serwis był nierentowny, finansowała go firma Czarnik, dokładając do niepewnego biznesu po kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Trudne początki wynikały z faktu, że przedstawicielom serwisu bardzo trudno było przekonać przedsiębiorstwa z branży meblowej do wykupywania reklam. Branża meblarska nie rozumiała Internetu, a tym bardziej konieczności reklamowania się, natomiast Jarosław Czarnik chciał uczynić serwis liderem w branży. Meble.pl miały być najlepszym, największym i prestiżowym serwisem. Jego właściciel nie chciał też sprzedawać reklam za pół darmo. Budowanie serwisu trwało kilka lat, w tym czasie Meble.pl wykupiły kilka konkurencyjnych domen i działających serwisów branżowych.
 
W 2008 roku do Jarosława Czarnika zgłosił się fundusz inwestycyjny IIF zainteresowany dokapitalizowaniem serwisu, co wiązało się z utworzeniem osobnej spółki. Po negocjacjach właściciel zgodził się odsprzedać część udziałów i powstała spółka Meble.pl Sp z o.o. gdzie firma Czarnik wniosła aportem zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa a IIF wniósł niemały zastrzyk gotówki. W latach 2014 i 2015 kolejni inwestorzy prywatni dokapitalizowali spółkę, która w międzyczasie zmieniła status na spółkę akcyjną. Obecnie Firma Czarnik pozostawiła sobie 60 procent udziałów, pozostali akcjonariusze mają 40 procent. Okazało się, że była to dobra decyzja, bo firma po zmianie modelu biznesowego na spółkę akcyjną zaczęła się rozwijać jeszcze szybciej. W 2008 roku Meble.pl liczyły sześciu pracowników i miały 3 miliony złotych przychodu z reklam. Niedługo później do Mebli.pl zaczęli przechodzić całe działy personalne firmy Czarnik, która skoncentrowała się na działalności handlowej i serwisowej Wood Mizera. 
 
Unikatowa technologia produkcji mebli na wymiar
 
Meble.pl S.A. skupia dziś kilka serwisów internetowych związanych z branżą wnętrzarską. Rok temu postanowiła zmienić działalność z reklamowej na sektor e-commerce, pozwalając klientom na zakup mebli, akcesoriów, laminatów, materiałów do produkcji mebli.
 
- Obecnie koncentrujemy się na najnowszym przedsięwzięciu, jakim są meble na wymiar do samodzielnego montażu. Jest to unikatowy projekt na skalę europejską. Jego wyjątkowość polega na tym, że klient może zamówić przez Internet pojedynczy mebel wg własnych wymiarów, wybrać kolor z palety ponad 200 dekorów, a następnie w całkowicie automatyczny sposób zostaje zaprogramowany cykl produkcyjny. Klient na etapie tworzenia w konfiguratorze mebla widzi od razu cenę. Produkcja również jest zautomatyzowana począwszy od magazynu przez proces cięcia, oklejania krawędzi, a następnie wykonywane są wszelkie nawierty i frezowania. Człowiek występuje wyłącznie w fazie pakowania. Klient otrzymuje meble do samodzielnego montażu w ciągu 7 dni od dnia opłacenia zamówienia. Montaż jest niezwykle prosty, gdyż również instrukcje generowane są automatycznie pod zamówienie klienta.  
 
Meble.pl są jedyną firmą w Europie, która posiada taką technologię produkcji mebli na wymiar, ale pracuje już nad kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami. - W kwietniu ruszamy z produkcją szaf przesuwnych, pracujemy też nad kolekcją mebli gabinetowych - dodaje prezes Meble.pl S.A. - Obecnie mamy 45 milionów przychodów rocznie i bardzo ambitne plany rozwojowe. Poszukujemy inwestorów z grubym portfelem, bo planujemy duże inwestycje. 
 
Jarosław Czarnik przyznaje, że ten biznes nigdy by się nie udał, gdyby w 2003 roku nie uwierzył w moc Internetu i nie kupił domeny. - Pracowałem w tartaku, kupując domenę, porywałem się z przysłowiową motyką na księżyc. Zachciało mi się stworzyć najlepszy serwis meblarski, o czym nie miałem bladego pojęcia. Udało się. Duże wsparcie dały nam środki unijne, skorzystaliśmy z czterech programów, na początku tego roku złożyliśmy kolejne wnioski - mówi. - Jako polska firma chcemy zdobywać rynki europejskie i zbudować markę "Meble" w Europie. 
 
Firma Meble.pl ma kilka oddziałów w Polsce (od 1 kwietnia 2016 r. dużą powierzchnię w Warszawie). Skupuje już europejskie domeny meblowe. Ostatnią dużą transakcją był zakup domeny "meble.com", bo plany biznesowe właścicieli firmy wcale nie kończą się na Europie.

KOMENTARZE

Reklama

Od karabeli do katany. Płatnerz z Łańcuta

Antoni Adamski: W jaki sposób w XX wieku został Pan płatnerzem...

Beskid Niski. W dzikim ogródku z aniołami i widokiem na Cergową

Towarzystwo na wzgórzu między Iwlą a Teodorówką nieźle się dobrało. Hodowca kóz i psychiatra z Lublina, pani Leokadia z Kołobrzegu i producent kamiennych pieców...

Nie żyje Rafał Potocki, dziennikarz Polskiego Radia Rzeszów

W czwartek wieczorem zmarł Rafał Potocki, reportażysta, reporter, wielokrotny szef letniej audycji Radio Biwak, znakomity dziennikarz i publicysta. We wrześniu skończyłby...

Dlaczego Fred Zinnemann nigdy nie wspominał o rodzinnym Rzeszowie?

Dlaczego Fred Zinnemann, kilkukrotny zdobywca Oscara, reżyser m.in. westernu "W samo południe", nigdy nie wspominał, że urodził się i wychował w Rzeszowie? - Dziadek...

Reklama

Nie uważam, że wszystko w tym kraju musi być partyjne

Z dr. Pawłem Kucą, politologiem z Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozmawia Aneta Gieroń

Mężczyzna od kuchni. Dlaczego Wujek Mati?!

Mateusz Wójcik (Wujek Mati) współwłaściciel rodzinnej firmy jubilerskiej SILVEXCRAFT oraz twórca marki Giorre, której tradycje sięgają połowy lat 80-tych. Wokalista i lider rzeszowskiego zespołu 0% Normy...

"Mężczyzna od kuchni." Życie to najlepsze, co mnie w życiu spotkało!

Z dr. Maciejem Ulitą, rzecznikiem prasowym Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozmawia Idalia Stochla

Dyrektor biblioteki uniwersyteckiej w zawodach Ironman na Hawajach

Dr Bożena Jaskowska, dyrektor Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego, spełniła swoje sportowe marzenie i uzyskała kwalifikację na Mistrzostwa Świata Ironman na Hawajach...

100 lat niepodległej Polski. BIZNESiSTYL.pl "Na Żywo"

100 lat temu Polska odzyskała niepodległość. Entuzjazm był niebywały. Udało się scalić społeczeństwo. Zorganizowano państwo. Uruchomiono gospodarkę, dźwignięto przemysł i… wybuchła...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.