Reklama

Wiesław Grzyb. Największy producent rowerów w Polsce

A A A
Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 19-05-2016

Wiesław Grzyb. Fot. Tadeusz Poźniak

Wiesław Grzyb. Fot. Tadeusz Poźniak

Cel, który sobie założyłem, rozpoczynając prowadzenie rowerowego biznesu na przełomie lat 80. i 90. XX w. był taki, aby inwestować w Polsce i w polską markę oraz dorównać światowym markom w branży rowerowej pod względem technologii i jakości produktów. Konsekwentnie realizujemy ten plan, aby stać się jedną z najnowocześniejszych firm produkcyjnych w Europie - podkreśla Wiesław Grzyb, prezes i właściciel Arkus&Romet Group. Nie ma w tych słowach żadnej przesady: poddębicka firma to europejska ekstraklasa w branży jednośladów.
 
Arkus&Romet Group z Podgrodzia k. Dębicy to największy producent i sprzedawca jednośladów w Polsce. Produkuje ich ponad 400 tys., co oznacza, że z poddębickiej firmy pochodzi co trzeci polski rower, motorower lub motocykl. Ok. 40 proc. produkcji trafia na eksport do ponad 20 europejskich państw. Nie tylko na Zachód (głównie do Niemiec i Austrii), ale również na Litwę, Łotwę, do Słowenii, Chorwacji, na Węgry, a także poza Europę – np. do Chin czy Indii. 
 
Rowerowy boom rynkowy
 
- Sprzedaż rowerów była o 20 proc. lepsza niż w poprzednim sezonie – oceniał na początku tego roku w mediach Wiesław Grzyb. Nic dziwnego, ubiegły rok był dla branży rowerowej w Polsce wyjątkowo udany, a rosnącego popytu na jednoślady w kraju i za granicą producenci spodziewają się także w 2016 r. Rodzima produkcja  przekroczyła 1 mln sztuk, co oznacza, że pod względem jej wielkości ścigamy się już z takim rowerowym potentatem jak Holandia, a przed nami są tylko Niemcy i Włosi. Przynajmniej co dziesiąty z produkowanych w Europie rowerów pochodzi z Polski – głównie z dwóch największych firm: Arkus&Romet Group i Kross z Przasnysza. 
 
W ofercie poddębickiej firmy największym zainteresowaniem cieszą się rowery górskie i trekkingowe. Największy wzrost sprzedaży odnotowano z kolei w segmencie rowerów szosowych. 
 
Przyczyny rowerowego boomu są dość oczywiste: lepsza infrastruktura (zwłaszcza coraz więcej ścieżek rowerowych), rosnąca popularność stacji rowerów miejskich, a przede wszystkim moda na zdrowy i aktywny styl życia. Wiesław Grzyb dodaje, że nie bez wpływu na rosnące słupki sprzedaży mają sukcesy polskich kolarzy na arenie międzynarodowej. – Sami obserwujemy to na przykładzie naszej grupy kolarskiej. Ludzie interesują się konkretnymi modelami, na których jeżdżą członkowie klubu Romet Racing Team – podkreśla prezes Arkus&Romet Group.
 
Wiesław Grzyb, którego firma w latach 90. XX w. montowała rowery z niewysokiej półki cenowej dla przeciętnego Polaka, zauważa, że kończy się w Polsce boom na kupowanie rowerów tanich, za kilkaset złotych. Wspomina tamte czasy sprzed 20 i więcej lat, gdy do Polski trafiły pierwsze „górale”, produkowane we Włoszech. Miały piękny design i wzbudzały powszechny zachwyt. Szybko jednak okazało się, że ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Dziś – jak obserwuje prezes Grzyb – znacząco zmienia się nie tyle wielkość, ile wartość rynku, która wynosi już ok. 1 mld zł. Wytłumaczenie tego zjawiska jest proste: coraz lepiej sprzedają się coraz droższe rowery.
 
Jednak, jak podkreśla prezes Arkus&Romet Group, firma  chce budować biznesową przewagę na produkcji jednośladów dobrej jakości, sprzedawanych za rozsądną cenę. Co to oznacza? Zdaniem Wiesława Grzyba, za 1,5 tys. zł można już kupić całkiem przyzwoity rower. Oczywiście, osoby zamożniejsze wydadzą kilka tysięcy. 
 
Motocykle, skutery, pojazdy elektryczne
 
Arkus&Romet Group notuje także zyski w innej kategorii jednośladów – motocyklach z silnikami o pojemności do 125 cm sześc. To efekt… przeprowadzonej dwa lata temu nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, w myśl której osoby posiadające przynajmniej od 3 lat prawo jazdy kategorii B mogą teraz jeździć motocyklami o pojemności silnika do 125 cm sześc. To spowodowało, że sprzedaż małych motocykli wzrosła lawinowo - o kilkaset procent.  Wprawdzie producenci spodziewali się wzrostów sprzedaży, ale ich skala przerosła oczekiwania wszystkich.
 
Prezes Grzyb pilnie śledzi trendy na rynku jednośladów, bo te są zmienne. Np. w 2006 r., odpowiadając na panującą wówczas modę na skutery, z impetem wszedł w ich produkcję. Przy okazji chciał zerwać z wizerunkiem firmy produkującej rowery z niższej półki cenowej. Jednak po okresie boomu rynek na te pojazdy znacznie się skurczył, choć – jak przewiduje szef Arkus&Romet Group – popyt na skutery, choć mniejszy, całkiem nie zaniknie. ¬– Natomiast na pewno musimy wzmacniać „motocyklowy segment” firmy – przekonuje prezes.
 
Zauważa też inną korzystną prawidłowość: wielu z tych, którzy „weszli” w jednoślady, chce korzystać z kolejnych produktów z tego segmentu pojazdów. Wiesław Grzyb szacuje, że połowa klientów, którzy kupili rowery produkowane przez Arkus&Romet Group, wróciła później po motorower lub motocykl poddębickiej firmy.
 
Wiesław Grzyb. Fot. Tadeusz Poźniak
 
Prezes Grzyb aż „kipi” od pomysłów na biznes. Nie wszystkie przynoszą pożądany efekt (a przynajmniej nie od razu), ale to normalne w tego typu działalności. Jednym z takich pomysłów było wprowadzenie do produkcji czterokołowego pojazdu Romet 4E o napędzie elektrycznym, przeznaczonego do jazdy po mieście. Jego prototyp zaprezentowano w 2010 roku. – Wprowadziliśmy go  jako model pilotażowy. Chcieliśmy zbadać zapotrzebowanie rynku na tego typu pojazd – podkreśla prezes Arkus&Romet Group. 
 
Firma wypuściła kilkadziesiąt sztuk Rometa 4E, lecz do uruchomienia seryjnej produkcji nie doszło.  – Rynek nie zaakceptował jego ceny, która wynosiła ponad 30 tys. zł – przyznaje Wiesław Grzyb. Akceptowalny poziom ceny był znacznie niższy, na poziomie poniżej 20 tys. Firma jednak nie składa broni. - Chcemy wprowadzić autko na rynek poprzez uruchomienie sieci wypożyczalni działających na podobnych zasadach, jak wypożyczalnie rowerów – informuje prezes Grzyb. Wierzy, że w czasach ekologii przyjdzie jeszcze boom na pojazdy elektryczne i wtedy jego cena spadnie, a pojazd stanie się powszechnym środkiem lokomocji. 
 
Od sprzedaży do produkcji rowerów
 
Reklama
Jeszcze w latach 80. XX w. Wiesław Grzyb sprowadzał do Polski ze Wschodu masywne rowery, zwane potocznie "ukrainami". Rowery kupował też w dominującym wówczas na rynku „Romecie”. Wspomina, że dwa razy w tygodniu jeździł z Dębicy do Bydgoszczy po dostawę. Zapotrzebowanie na rowery z nazwą Romet było tak wielkie, że to co przywiózł, sprzedawał „od ręki”. „Romet”, będący wówczas polskim monopolistą na rynku jednośladów, kazał na swoje produkty czekać często całymi miesiącami. 
 
Po przemianach ustrojowych i otwarciu rynku dotychczasowy monopolista wpadł w tarapaty, które zakończyły się jego upadkiem (patrz ramka). Grzyb nie chciał podzielić jego losu. – Moja hurtownia prosperowała, ale wiedziałem, że to może się w każdej chwili skończyć. Zacząłem myśleć o własnej wytwórni rowerów – opowiadał w jednym z wywiadów. W 1991 r. założył małą, 20-osobową spółkę cywilną Arkus, która przez pierwsze kilka lat zajmowała się handlem rowerami, a w 1996 r. rozpoczęła montaż rowerów pod marką Arkus. 
 
Prezes Grzyb w upadku Zakładów „Romet” dostrzegł szansę dla swojej firmy. Gdy w 1999 r. zaczęła się wyprzedaż majątku bankruta, jako jedyny z branży stanął do przetargów. Kupił fabrykę w Jastrowiu, produkującą rowery dziecięce i młodzieżowe, a rok później - fabrykę w Kowalewie, wytwarzającą rowery turystyczne. Wreszcie nabył prawa do marki Romet. W 2008 r. wznowił produkcję rowerów (montowanych m.in. z części zagranicznych) oraz motorowerów pod nazwą „Romet”.
 
Przez cały ten czas Arkus&Romet Group pracowała na pozycję czołowego krajowego producenta rowerów oraz zdobywała kolejne rynki, by osiągnąć dominującą pozycję na polskim rynku rowerowym. W międzyczasie rozrosła się – zatrudnia już ok. 600 osób.  
 
Potrzebne są: żelazna konsekwencja, szczęście do ludzi i biznesowa intuicja
 
Wiesław Grzyb, zapytany o cel, jaki postawił sobie rozpoczynając działalność biznesową na przełomie lat 80. i 90. XX w., odpowiada: - Inwestować w Polsce i w polską markę oraz dorównać światowym markom w branży rowerowej pod względem technologii i jakości produktów. Konsekwentnie realizujemy ten plan, aby stać się jedną z najnowocześniejszych firm produkcyjnych w Europie.
 
Kupując zakłady upadłego „Rometu” oraz markę Romet (przypomnijmy, że w okresie PRL produkty z tą nazwą były wręcz synonimem jednośladu), prezes Grzyb miał zadanie i łatwe, i trudne zarazem. Łatwe, bo mógł się odwołać do sentymentu  Polaków do tej marki, co na pewno było biznesowym atutem. I trudne zarazem, bo sam sentyment do przeszłości nie wystarcza. O sukcesie zawsze decyduje precyzyjny biznesplan, żelazna konsekwencja i skuteczny marketing. No i „nos” do rynku. Wiesław Grzyb takiego „nosa” miał. I miał pomysły. A nawet cały gejzer pomysłów. A także wolę zainwestowania w polską markę. 
 
Szybko okazało się, że marka Romet trafiła w dobre ręce. A także - że Polacy chętnie kupują uwspółcześnione, a przy tym nieporównanie wyższej klasy wersje modeli, które znali z dzieciństwa. Swojego lub rodziców. Firma z biegiem lat osiągnęła poziom intensywnego rozwoju, a popyt na produkty z logo Romet był dowodem na udaną reaktywację znanej polskiej marki. 
 
Pytamy doświadczonego przedsiębiorcę, jakie cechy osobowości są konieczne w biznesie? – Determinacja, dobra organizacja, wizja, ale i optymizm – wylicza Wiesław Grzyb. - Ważna jest też intuicja, przekonanie o słuszności sprawy i biznesu – bo to daje poczucie, że idzie się  w dobrą stronę. Co do otoczenia, to  niewątpliwie ważne w biznesie jest szczęście do ludzi, których się spotyka na swojej drodze, relacje z nimi,  ale też i kompetencje tych ludzi. Posiadając te cechy z pewnością można budować i osiągać  sukces w biznesie w sposób naturalny.
 
Prezes jest wizjonerem, ale jednocześnie uważa, że należy podchodzić do działalności biznesowej w sposób pragmatyczny, umieć ją pogodzić z wymaganiami rynku. - Nie można podchodzić „sztywno” do biznesu, mieć klapki na oczach, realizować jeden plan, który nie ma alternatywy. Trzeba być otwartym na zmiany. Nie jest dobrze, gdy pracownicy muszą szefa do czegoś przekonywać. Szef jest od tego, by nadawał kierunek, ale jednocześnie nie może działać sam. Firma bowiem to ludzie; szef w pojedynkę „głową muru nie przebije” – śmieje się Wiesław Grzyb.
 
Podkreśla, że – choć rynek rowerowy dynamicznie się rozwija - nie oznacza to, by można było „usiąść na laurach”. – Trzeba śledzić trendy na rynku, pracować nad rozwiązaniami strategicznymi, wykonywać pewne ruchy wyprzedzające, dające przewagę konkurencyjną. Kto „zaśpi”, ten może już nigdy nie odrobić dystansu do konkurencji – tłumaczy prezes Arkus&Romet Group.
 

Historia Zakładów Rowerowych „ Romet”
 
W powojennej Polsce rowery i motorowery produkowały Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, powstałe w 1948 r. z połączenia mniejszych bydgoskich zakładów rowerowych o przedwojennym rodowodzie oraz zakładów w Poznaniu, Czechowicach-Dziedzicach, a później także w Jastrowiu, Kowalewie i Wałczu. Na początku lat 70. XX w. zmieniły one nazwę na Zakłady Rowerowe „Romet”, a potem „Predom-Romet”. W 1991 r. nastąpiła komercjalizacja przedsiębiorstwa i jego przekształcenie w spółkę akcyjną (Zakłady Rowerowe „Romet” S.A.). Przez 50 lat (1948-98) Romet to była także marka produkowanych przez te zakłady rowerów i motorowerów.
W okresie PRL Zakłady „Romet” produkowały nawet 1,5 mln rowerów rocznie, ale większość produkcji eksportowano. Po otwarciu polskiego rynku rowerów na firmy zagraniczne, Zakłady „Romet”, obciążone („spadek” po okresie PRL) rozległą infrastrukturą pozaprodukcyjną oraz przerostami w zatrudnieniu, znalazły się w trudnej sytuacji.  W wyniku nieudanej prywatyzacji, w 1994 r. zwolniono większość pracowników i znacznie ograniczono produkcję. Reszty dokonała konkurencja. Z kilku zakładów rometowskich przetrwał jako samodzielny byt jedynie zakład w Wałczu, dziś produkujący m.in. piasty rowerowe i mechanizmy korbowe. W  1998 r. splajtował zakład w Bydgoszczy. W 2005 r. spółka „Romet” w Bydgoszczy została wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego. 

KOMENTARZE

Reklama

Nie żyje Monika Szymańska

W czwartek, 14 czerwca zmarła Monika Szymańska, założycielka i współwłaścicielka firmy INNpuls...

Tragicznie zginęła Joanna Puzyna-Chojka, dyrektor rzeszowskiego festiwalu

W wypadku komunikacyjnym na Bałkanach zginęła dr Joanna Puzyna-Chojka , teatrolog, od 2014 roku dyrektor programowy Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie...

Plakaty arcydzieła. Profesor Wiesław Grzegorczyk i jego światy doskonałe

Stuletnie biurko i krzesło, równie wiekowa węglowa żarówka. Garść pędzelków z miniaturowym włosiem, małe tubki z akrylami i niewielka tekturka...

Zmarł Władysław Pogoda. Żył pięknie i skrzypce po nim zostały

W środę, 20 czerwca, zmarł jeden z najwybitniejszych muzyków ludowych z Podkarpacia - Władysław Pogoda. Twórca słynnej w całym kraju kapeli i laureat Nagrody...

Reklama

Dyrektor uniwersyteckiej biblioteki wicemistrzynią świata w triathlonie

Dr Bożena Jaskowska, dyrektor Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego została wicemistrzynią świata w triathlonie wśród amatorów. Zawody odbyły się...

Opowieść dragomana. Profesor Kłodkowski o współczesnych Indiach

Z prof. Piotrem Kłodkowskim, orientalistą, ambasadorem, podróżnikiem, autorem książki "Imperium boga Hanumana", rozmawia Aneta Gieroń

Lokatorzy dworu w Babicy: najstarsza blogerka, milicja i chorzy psychicznie

Mury dworu w Babicy - pięknej posiadłości, ulokowanej na zacisznym terenie doliny Wisłoka w powiecie strzyżowskim - w ciągu 150 lat zamieszkiwało...

Po ślubie Harrego i Meghan wielbiciele monarchii mogą spać spokojnie!

Matka Księcia Harrego, Lady Diana Spencer, kilka dni przed ślubem z Karolem następcą tronu Brytyjskiej Monarchii chciała się wycofać i zerwać zaręczyny...

Dopóki będzie inwestycyjny boom, dopóty trwać będzie rynek pracownika!

Z Katarzyną Szudy, współwłaścicielką i dyrektorem zarządzającym Agencji Rekrutacyjnej HR Contact w Podkarpackim Parku Naukowo - Technologicznym...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
http://www.swiatpogody.pl
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.