Rafał Seremet

Konsultant zdrowego trybu życia

''Na zdrowie'' blog zdrowego i szczęśliwego życia

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
Specjalista z zakresu promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, autor książek i poradników z zakresu rozwoju wewnętrznego potencjału, autor nagrań relaksacyjnych audio wspierających wewnętrzną integrację, twórca darmowego internetowego kursu relaksacji, kompozytor muzyki relaksacyjnej, terapeuta Shiatsu i Qigong.

O blogu:
Zdrowie, dobrostan psychiczny i pozytywne relacje interpersonalne. Blog o pozytywnym przesłaniu, pomagający nadać naszemu życiu więcej głębi i harmonii oraz promujący metody wzmacniania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Ciekawostki z zakresu medycyny akademickiej i naturalnej, sposoby na bycie witalnym i pełnym optymizmu, przemyślenia z obszaru troski o zdrowie fizyczne i duchowe. Zdrowie ciała, emocji i umysłu; zdrowie zawodowe i rodzinne; wypoczynek, odmładzanie i regeneracja organizmu.

Weź głęboki oddech

A A A

Dodano: 24-01-2013

Oddech jest bardzo ważnym kluczem do naszej wewnętrznej równowagi.
Niekiedy używamy w języku codziennym takiego sformułowania „weź głęboki oddech”, mając na myśli właśnie złapanie wewnętrznej równowagi, uspokojenie się, lepsze osadzenie w sobie. Często także wiele osób na spacerze - w parku, w lesie, czy innej pięknej okolicy - robi świadomie kilka głębszych oddechów, mając intencję pobudzenia regeneracji organizmu i sprowadzenia lepszego samopoczucia. Dotleniamy się, aby dodać sobie energii i młodości.
  
Oddech jest czymś bardzo szczególnym. Bez jedzenia możemy przeżyć nawet wiele tygodni, bez picia – kilka dni, natomiast bez oddechu przeżyjemy zaledwie kilka minut. Oficjalny rekord świata w zatrzymaniu oddechu wynosi około 22 minuty.
Pokazuje to, jak bardzo ważny jest oddech, jak bardzo jest on dla naszego życia czymś kluczowym i podstawowym. Na poziomie biologii oddech dostarcza nam niezbędnego tlenu, który podtrzymuje procesy życiowe w każdej komórce naszego ciała. 
 
Jednak oddech jest bardzo ważny i kluczowy z jeszcze innego powodu; pod względem zarządzania nerwowego oddech jest połączeniem funkcji układu wolicjonalnego i autonomicznego.
Gdy np. chcemy poruszyć ręką lub nogą, to jesteśmy w stanie to zrobić, ponieważ jest to czynność sterowana świadomie układem wolicjonalnym.
Gdy chcemy natomiast zacząć szybciej trawić, czy np. zwolnić rytm swojego serca, to przeciętna osoba nie potrafi tego zrobić, ponieważ jest to funkcja sterowana przez układ autonomiczny. Owszem, część osób potrafi robić takie rzeczy, co zostało wielokrotnie potwierdzone badaniami klinicznymi, jednak wymaga to specjalnego wytrenowania np. poprzez trening autogenny czy ćwiczenia jogi.
 
Oddech natomiast może być sterowany zarówno świadomie (wolicjonalnie), jak i automatycznie (poprzez autonomiczny układ nerwowy). Gdy jesteśmy na wspomnianym spacerze i chcemy wziąć kilka głębokich oddechów, to możemy to zrobić bez problemu. Gdy natomiast jesteśmy zajęci czymś zupełnie innym i nie myślimy o oddychaniu, to pomimo tego organizm sam automatycznie zarządza naszym oddechem. Nie przestajemy wówczas oddychać i nie umieramy z uduszenia.
 
Istnieje także inna bardzo ważna prawidłowość: gdy czujemy się szczególnie dobrze, gdy jesteśmy spokojni i pełni ufności we własne siły, wówczas nasz oddech naturalnie staje się bardziej płynny, głęboki, spokojny i komfortowy. Oddychamy wówczas pełną piersią, a oddech daje nam poczucie wewnętrznej siły i stabilności.
Gdy natomiast jesteśmy zdenerwowani, zaniepokojeni, czy przerażeni jakąś sytuacją, wówczas nasz oddech staje się bardzo płytki i szybki. Mamy poczucie przyblokowania naszego oddechu i poczucie dyskomfortu. Czujemy się wówczas z tym gorzej.
 
Co te zależności oznaczając dla nas w praktyce?
Otóż oznacza to, że możemy w stosunkowo w łatwy i prosty sposób wykorzystywać oddech do poprawy naszego samopoczucia, poprawy stanu emocjonalnego, wzmocnienia zdrowia oraz kondycji witalnej organizmu.
 
Ponieważ oddech leży na skrzyżowaniu tych dwóch funkcji - wolicjonalnej i autonomicznej - możemy za jego pomocą oddziałać świadomie na pewne reakcje autonomiczne, takie jak najróżniejszego rodzaju napięcia wegetatywne powstające pod wpływem zdenerwowania, stresu, czy lęku. Poprzez krótkie ćwiczenie świadomego oddychania i uspokojenia oddechu możemy uspokoić napięcia powstające w nas podświadomie – napięcia w naszym ciele.
Możemy za pomocą chwili spokojnego oddychania oddziałać na stan napięcia emocjonalnego, przywracając emocje do stanu równowagi. Jednocześnie wyciszymy swoje męczące, rozbiegane myśli oraz przywrócimy umysłowi jasność i precyzję myślenia.
 
   
Jak w praktyce możemy to zrobić?
Po pierwsze możemy przez kilka minut uważnie śledzić swój oddech, wczuwając się
w narastające w naszym umyśle poczucie jasności, spokoju i harmonii.
Uważne śledzenie oddechu, naturalne wczuwanie się w jego rytm przez jakiś czas, pozwala lepiej zintegrować ze sobą umysł, ciało i emocje. Czujemy wówczas jak odpuszcza wiele naszych napięć i powracamy do stanu wewnętrznej równowagi. Śledzimy każdy kolejny wdech i wydech, czujemy strumień powietrza przechodzący przez nasze nozdrza. Zagłębiamy się w to odczucie przepływu powietrza, lepszego czucia ciała oraz lepszej komunikacji ciała i umysłu. 
Po drugie możemy wykonać kilka bardziej świadomych oddechów, podobnie jak np. robi się to w szkołach zajmujących się profesjonalnie śpiewem – wykonujemy oddech wyprowadzany od przepony.
Robimy kilka oddechów zwracając uwagę by podczas wdechu brzuch unosił się nieco na zewnątrz, a podczas wydechu - chował się do wewnątrz. Dzięki temu podczas wdechu przepona naturalnie obniża się, co powiększa objętość płuc. Podczas wydechu, gdy brzuch chowa się do środka, przepona podnosi się do góry, wypychając powietrze.


Sięganie do prostych ćwiczeń oddechowych zwiększa naszą pewność siebie, ponieważ korzystnie oddziałuje na emocje oraz poprawia łączność ciała i umysłu.
Jednocześnie sprzyja zdrowiu, ponieważ stabilizuje pracę serca i zwiększa zaopatrzenie naszego ciała w tlen i energię. Dotlenienie wszystkich komórek, wszystkich tkanek i narządów, zwiększa naszą witalność i działa odmładzająco.
Możemy także wykorzystywać tę metodę w wielu sytuacjach krytycznych - wówczas, gdy zaczynamy się nadmiernie denerwować, np. tuż przed egzaminem, przed ważną rozmową, przed publicznym wystąpieniem, czy przed ćwiczeniami fizycznymi.
Ważne jest jednak to, abyśmy do naszego oddechu nie podchodzili zbyt ekspansywnie i siłowo - każde ćwiczenia oddechowe powinniśmy wykonywać jak najbardziej naturalnie, odczuwając przy tym przyjemność i zagłębiając się w powstające poczucie równowagi wewnętrznej.

Jeżeli ktoś poszukuje więcej informacji o relaksacyjnych technikach oddechowych, może je znaleźć np. tutaj.



Reklama

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 58

VIP Biznes&Styl Nr. 58
w numerze m.in.:

• JIVR Bike z Mielca • Nauka uprawiana w symbiozie z biznesem • Lekarz, który zaraził się wirusem podróży • Twarze Podkarpacia. 10 lat VIP Biznes&Styl • Plakaty Wiesława Grzegorczyka • Kongres TSLA Expo 2018 Autosan wstaje z kolan • 50 lat zapory i elektrowni
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.