Rafał Seremet

Konsultant zdrowego trybu życia

''Na zdrowie'' blog zdrowego i szczęśliwego życia

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
Specjalista z zakresu promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, autor książek i poradników z zakresu rozwoju wewnętrznego potencjału, autor nagrań relaksacyjnych audio wspierających wewnętrzną integrację, twórca darmowego internetowego kursu relaksacji, kompozytor muzyki relaksacyjnej, terapeuta Shiatsu i Qigong.

O blogu:
Zdrowie, dobrostan psychiczny i pozytywne relacje interpersonalne. Blog o pozytywnym przesłaniu, pomagający nadać naszemu życiu więcej głębi i harmonii oraz promujący metody wzmacniania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Ciekawostki z zakresu medycyny akademickiej i naturalnej, sposoby na bycie witalnym i pełnym optymizmu, przemyślenia z obszaru troski o zdrowie fizyczne i duchowe. Zdrowie ciała, emocji i umysłu; zdrowie zawodowe i rodzinne; wypoczynek, odmładzanie i regeneracja organizmu.

Weź głęboki oddech

A A A

Dodano: 24-01-2013

Oddech jest bardzo ważnym kluczem do naszej wewnętrznej równowagi.
Niekiedy używamy w języku codziennym takiego sformułowania „weź głęboki oddech”, mając na myśli właśnie złapanie wewnętrznej równowagi, uspokojenie się, lepsze osadzenie w sobie. Często także wiele osób na spacerze - w parku, w lesie, czy innej pięknej okolicy - robi świadomie kilka głębszych oddechów, mając intencję pobudzenia regeneracji organizmu i sprowadzenia lepszego samopoczucia. Dotleniamy się, aby dodać sobie energii i młodości.
  
Oddech jest czymś bardzo szczególnym. Bez jedzenia możemy przeżyć nawet wiele tygodni, bez picia – kilka dni, natomiast bez oddechu przeżyjemy zaledwie kilka minut. Oficjalny rekord świata w zatrzymaniu oddechu wynosi około 22 minuty.
Pokazuje to, jak bardzo ważny jest oddech, jak bardzo jest on dla naszego życia czymś kluczowym i podstawowym. Na poziomie biologii oddech dostarcza nam niezbędnego tlenu, który podtrzymuje procesy życiowe w każdej komórce naszego ciała. 
 
Jednak oddech jest bardzo ważny i kluczowy z jeszcze innego powodu; pod względem zarządzania nerwowego oddech jest połączeniem funkcji układu wolicjonalnego i autonomicznego.
Gdy np. chcemy poruszyć ręką lub nogą, to jesteśmy w stanie to zrobić, ponieważ jest to czynność sterowana świadomie układem wolicjonalnym.
Gdy chcemy natomiast zacząć szybciej trawić, czy np. zwolnić rytm swojego serca, to przeciętna osoba nie potrafi tego zrobić, ponieważ jest to funkcja sterowana przez układ autonomiczny. Owszem, część osób potrafi robić takie rzeczy, co zostało wielokrotnie potwierdzone badaniami klinicznymi, jednak wymaga to specjalnego wytrenowania np. poprzez trening autogenny czy ćwiczenia jogi.
 
Oddech natomiast może być sterowany zarówno świadomie (wolicjonalnie), jak i automatycznie (poprzez autonomiczny układ nerwowy). Gdy jesteśmy na wspomnianym spacerze i chcemy wziąć kilka głębokich oddechów, to możemy to zrobić bez problemu. Gdy natomiast jesteśmy zajęci czymś zupełnie innym i nie myślimy o oddychaniu, to pomimo tego organizm sam automatycznie zarządza naszym oddechem. Nie przestajemy wówczas oddychać i nie umieramy z uduszenia.
 
Istnieje także inna bardzo ważna prawidłowość: gdy czujemy się szczególnie dobrze, gdy jesteśmy spokojni i pełni ufności we własne siły, wówczas nasz oddech naturalnie staje się bardziej płynny, głęboki, spokojny i komfortowy. Oddychamy wówczas pełną piersią, a oddech daje nam poczucie wewnętrznej siły i stabilności.
Gdy natomiast jesteśmy zdenerwowani, zaniepokojeni, czy przerażeni jakąś sytuacją, wówczas nasz oddech staje się bardzo płytki i szybki. Mamy poczucie przyblokowania naszego oddechu i poczucie dyskomfortu. Czujemy się wówczas z tym gorzej.
 
Co te zależności oznaczając dla nas w praktyce?
Otóż oznacza to, że możemy w stosunkowo w łatwy i prosty sposób wykorzystywać oddech do poprawy naszego samopoczucia, poprawy stanu emocjonalnego, wzmocnienia zdrowia oraz kondycji witalnej organizmu.
 
Ponieważ oddech leży na skrzyżowaniu tych dwóch funkcji - wolicjonalnej i autonomicznej - możemy za jego pomocą oddziałać świadomie na pewne reakcje autonomiczne, takie jak najróżniejszego rodzaju napięcia wegetatywne powstające pod wpływem zdenerwowania, stresu, czy lęku. Poprzez krótkie ćwiczenie świadomego oddychania i uspokojenia oddechu możemy uspokoić napięcia powstające w nas podświadomie – napięcia w naszym ciele.
Możemy za pomocą chwili spokojnego oddychania oddziałać na stan napięcia emocjonalnego, przywracając emocje do stanu równowagi. Jednocześnie wyciszymy swoje męczące, rozbiegane myśli oraz przywrócimy umysłowi jasność i precyzję myślenia.
 
   
Jak w praktyce możemy to zrobić?
Po pierwsze możemy przez kilka minut uważnie śledzić swój oddech, wczuwając się
w narastające w naszym umyśle poczucie jasności, spokoju i harmonii.
Uważne śledzenie oddechu, naturalne wczuwanie się w jego rytm przez jakiś czas, pozwala lepiej zintegrować ze sobą umysł, ciało i emocje. Czujemy wówczas jak odpuszcza wiele naszych napięć i powracamy do stanu wewnętrznej równowagi. Śledzimy każdy kolejny wdech i wydech, czujemy strumień powietrza przechodzący przez nasze nozdrza. Zagłębiamy się w to odczucie przepływu powietrza, lepszego czucia ciała oraz lepszej komunikacji ciała i umysłu. 
Po drugie możemy wykonać kilka bardziej świadomych oddechów, podobnie jak np. robi się to w szkołach zajmujących się profesjonalnie śpiewem – wykonujemy oddech wyprowadzany od przepony.
Robimy kilka oddechów zwracając uwagę by podczas wdechu brzuch unosił się nieco na zewnątrz, a podczas wydechu - chował się do wewnątrz. Dzięki temu podczas wdechu przepona naturalnie obniża się, co powiększa objętość płuc. Podczas wydechu, gdy brzuch chowa się do środka, przepona podnosi się do góry, wypychając powietrze.


Sięganie do prostych ćwiczeń oddechowych zwiększa naszą pewność siebie, ponieważ korzystnie oddziałuje na emocje oraz poprawia łączność ciała i umysłu.
Jednocześnie sprzyja zdrowiu, ponieważ stabilizuje pracę serca i zwiększa zaopatrzenie naszego ciała w tlen i energię. Dotlenienie wszystkich komórek, wszystkich tkanek i narządów, zwiększa naszą witalność i działa odmładzająco.
Możemy także wykorzystywać tę metodę w wielu sytuacjach krytycznych - wówczas, gdy zaczynamy się nadmiernie denerwować, np. tuż przed egzaminem, przed ważną rozmową, przed publicznym wystąpieniem, czy przed ćwiczeniami fizycznymi.
Ważne jest jednak to, abyśmy do naszego oddechu nie podchodzili zbyt ekspansywnie i siłowo - każde ćwiczenia oddechowe powinniśmy wykonywać jak najbardziej naturalnie, odczuwając przy tym przyjemność i zagłębiając się w powstające poczucie równowagi wewnętrznej.

Jeżeli ktoś poszukuje więcej informacji o relaksacyjnych technikach oddechowych, może je znaleźć np. tutaj.



Reklama

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

VIP Czerwiec-Lipiec

VIP Czerwiec-Lipiec
w numerze m.in.:

• Krzysztof Tokarz - Być najlepszym • Prowincja nigdy nie była jałowa • W świecie komiksu Wojciecha Birka • Kongres TSLA Expo 2017 • Podkarpackie start-upy • Rzeźby Józefa Wilkonia • Podkarpacka kwatera Hitlera
Reklama

NASI PARTNERZY