Rafał Seremet

Konsultant zdrowego trybu życia

''Na zdrowie'' blog zdrowego i szczęśliwego życia

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
Specjalista z zakresu promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, autor książek i poradników z zakresu rozwoju wewnętrznego potencjału, autor nagrań relaksacyjnych audio wspierających wewnętrzną integrację, twórca darmowego internetowego kursu relaksacji, kompozytor muzyki relaksacyjnej, terapeuta Shiatsu i Qigong.

O blogu:
Zdrowie, dobrostan psychiczny i pozytywne relacje interpersonalne. Blog o pozytywnym przesłaniu, pomagający nadać naszemu życiu więcej głębi i harmonii oraz promujący metody wzmacniania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Ciekawostki z zakresu medycyny akademickiej i naturalnej, sposoby na bycie witalnym i pełnym optymizmu, przemyślenia z obszaru troski o zdrowie fizyczne i duchowe. Zdrowie ciała, emocji i umysłu; zdrowie zawodowe i rodzinne; wypoczynek, odmładzanie i regeneracja organizmu.

Cudownie zdrowa dieta cz.1

A A A

Dodano: 05-03-2013

Dieta jest bardzo istotnym elementem troski o zdrowie i dobrą kondycję.
We współczesnych ujęciach zdrowia bardzo duży nacisk kładzie się na osobistą troskę o nasze zdrowie oraz na świadomą współpracę pomiędzy resortem medycznym, a pacjentem.
WHO, Światowa Organizacja Zdrowia, pod koniec XX wieku promowała program „Twoje zdrowie w Twoich rękach”. Program ten podkreśla bardzo dużą osobistą odpowiedzialność za nasze zdrowie.
Rolę profesjonalnej opieki zdrowotnej w utrzymaniu zdrowia jednostki w wielu współczesnych badaniach i ujęciach szacuje się często na około 20 % oddziaływania wszystkich czynników.
Pośród tych szczególnie istotnych wpływających na nasze zdrowie czynników, na które możemy sami zwrócić uwagę, należałoby wymienić zwłaszcza: ruch i ćwiczenia fizyczne, dietę i odżywianie oraz radzenie sobie ze stresem.

Jak ważna jest dieta pokazują chociażby statystyki: w rejonie Morza Śródziemnego, gdzie spożywa się wiele nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 (np. oliwa z oliwek, ryby, owoce morza), a znacznie mniej kwasów nasyconych (tłuste czerwone mięso), występuje znacznie obniżony stopień zachorowalności na choroby serca i układu krążenia.
Podobnie w Japonii, gdzie tradycyjnie spożywało się dużo warzyw, ryb i owoców morza oraz alg (różnego rodzaju glonów jak: kombu, wakame, arame, nori itd.), grzybów i produktów sojowych, a jednocześnie znikomą ilość czerwonego mięsa, odnotowuje się największą średnią długość życia populacji. Z kolei wśród Eskimosów, gdzie z przyczyn naturalnych prawie w ogóle nie spożywa się warzyw, odnotowuje się znacznie skróconą średnią długość życia o około 20 lat.
 
Przeprowadzono bardzo ciekawe badania nad populacją Chińczyków pod kątem ich diety i zdrowia. Okazuje się, że Chińczycy mieszkający w Chinach i odżywający się tradycyjnie, wykazują około 10 krotnie mniejszą zachorowalność na choroby nowotworowe, niż populacje zachodnie. Z kolei ci sami Chińczycy, którzy przenieśli się np. do USA i przeszli na dietę bardziej amerykańską, mają już taki sam współczynnik zachorowalności na choroby nowotworowe, co Amerykanie. Analiza tych obu diet sugeruje, że tradycyjna dieta w Chinach zawiera znacznie mniej białego cukru, białej mąki, oczyszczonej soli oraz nasyconych kwasów tłuszczowych.

 
W kwestii diety i jedzenia ktoś powiedział: jesteś tym, co jesz. Oznacza to, że biologicznie nasze organizmy budowane są z substancji, które spożywamy; dodatkowo część związków może być wytwarzana w ludzkim organizmie, na bazie składników, których mu dostarczamy.
W obszarze osobowości i życia społecznego zapewne moglibyśmy analogicznie powiedzieć: jesteś tym, co myślisz. Ale na poziomie biologii i chemii na pewno dieta jest szczególnie istotnym czynnikiem.
 
Spośród spożywanych produktów szczególną uwagę warto zwrócić na równowagę pomiędzy nienasyconymi kwasami tłuszczowymi omego 3 i omega 6. Utrzymanie tej równowagi w diecie uważa się za zmniejszające ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych.
Oleje roślinne, które w swoim składzie zawierają dużo tłuszczy omega 3 to: olej lniany, olej sezamowy i olej rzepakowy tłoczony na zimno. Podobnie działa oliwa z oliwek, zwłaszcza ta z pierwszego tłoczenia. A z kolei olej słonecznikowy zawiera już więcej kwasów tłuszczowych omega 6.

Inne produkty, które we współczesnych badaniach nad dietą wymienia się jako bardzo korzystne dla naszego organizmu i zdrowia to m.in. kurkuma i zielona herbata. Przypisuje się im bardzo silne działanie antyoksydacyjne, chroniące przed powstawaniem zwyrodnień w organizmie i spowalniające proces starzenia się.


Warto także wspomnieć, że nasze nastawienie do jedzenia i stan umysłu, jaki mamy podczas spożywania posiłku także może mieć swoje znaczenia. Podkreślały to zwłaszcza dawne kultury. W tradycyjnej medycynie chińskiej podkreślano znaczenie dokładnego przeżuwania spożywanych potraw. Jednocześnie uważano, że odpowiednia postawa psychiczna i duchowa w czasie jedzenia (wdzięczność) pomaga naszemu organizmowi odzyskiwać energię życiową chi z jedzenia i gromadzić ją w śledzionie.
Z kolei w starożytnej Grecji zwracano uwagę, że posiłek powinno spożywać się w stanie spokoju i bez przesadnego pośpiechu. Sprzyja to prawidłowej przemianie materii.
Z kolei w tradycyjnej chrześcijańskiej kulturze panował zwyczaj, by spożywać posiłek w stanie wdzięczności i podziękowania za niego ludziom i światu, co wyrażano modlitwą.

Przykłady te pokazują, że powinniśmy stać się bardziej świadomi zarówno tego co jemy, jak i sposobu, w jaki jemy. Powinniśmy podczas jedzenia posiłku być świadomi tego momentu, bardziej uważni i skupieni, i jednocześnie wdzięczni życiu, że możemy to jedzenie spożyć i w ten sposób się nim posilić i wzmocnić. Będzie to sprzyjało naszemu zdrowiu.



  
Reklama

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

VIP Marzec-Kwiecień

VIP Marzec-Kwiecień
w numerze m.in.:

• Justyna Garstecka - Motherhood • Wielokulturowa Europa • Oni oraz ,,Mistrz i Małgorzata" • Targi Aerospace w Rzeszowie • Kongres TSLA Expo 2017 • Muzyczny Festiwal w Łańcucie • Zagadki Paniagi
Reklama

NASI PARTNERZY